Czy ktoś pamięta jeszcze o 14-calowych felgach? Dzisiaj – nawet te 15-calowe – odchodzą powoli w zapomnienie. Wszystko za sprawą zmieniających się trendów w designie – auta mają sprawiać wrażenie możliwie największych. Bez wyjątków. Chodzi zarówno o długość, szerokość, jak i wysokość. Przyjmując takie założenia, projektanci nie mogą pominąć kół. Szef designu w General Motors, Michael Simcoe wypowiedział się ostatnio na temat ich przyszłości:
Koła samochodowe wyraźnie zmierzają w kierunku rozmiarów 24- i 26-calowych.
Rozmiary opon przyszłości | Chodzi tylko o wygląd?
Zdecydowanie nie. Jednym z najważniejszych powodów wzrostu rozmiarów kół są coraz większe moce samochodów. Auta szybciej jeżdżą i szybciej przyśpieszają, a to powoduje montowanie większych zacisków i tarcz hamulcowych, wymuszając na koncernach oponiarskich nieustanne dostosowywanie się do tego trendu.
Pomimo że pojazdy mają coraz więcej systemów bezpieczeństwa, tylko opona ma styczność z nawierzchnią. To właśnie od niej zależy bezpieczeństwo czy prowadzenie samochodu w różnych warunkach – pamiętajmy o tym, decydując się na nowe ogumienie. Zrezygnujmy z opon używanych czy bieżnikowanych – przecież bardzo często chodzi o życie nasze i najbliższych. Wybierzmy produkt, który ma możliwie najlepszy stosunek ceny do jakości – Yokohama jest idealnym przykładem.
Przeczytaj również: historia linii Advan
Yokohama blisko współpracuje z producentami samochodów, przy projektowaniu ogumienia dla ponad 100 modeli, wśród nich znajdują się marki premium jak BMW, Mercedes czy Porsche. Ostatni z producentów, a dokładnie model 911 jest najlepszym przykładem wspomnianej ewolucji. Sportowe Porsche na przestrzeni ponad 70 lat nieustannie rosną i nic nie wskazuje na to, by ten trend się zatrzymał. Klasyczne Porsche 1963 standardowo posiadało 15-calowe koła, model 964 to już 17-cali a najnowsze 911 992 zakłada felgi o rozmiarze 19 cali z przodu i 20 z tyłu – jak widać, tendencja jest rosnąca.
Rozmiary opon przyszłości | Coś, co kiedyś było opcją, dzisiaj jest standardem
Tak duże opony nie lądują tylko w markach ściśle związanych ze sportem. Najlepszym przykładem jest Mercedes czy BMW. Kultowa już “Gelenda” z fabryki wyjeżdża z oponami Geolandar, a jeden z najpopularniejszych SUVów klasy premium – BMW X5 – na oryginalnym wyposażeniu posiada opony z linii Advan. Pełna oferta opon Yokohama.
Odnosząc się do słów Michaela Simcoe, można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że faktycznie za jakiś czas 21 cali nie będzie niczym nadzwyczajnym, a nasze nowe Porsche, BMW, Mercedes czy Audi będziemy zamawiać z 24-calowymi felgami. Zarówno producentów samochodów, jak i opon czeka w najbliższych latach spore wyzwanie. Jedno jest pewne – jako użytkownicy szybko się do tych zmian przyzwyczaimy.
Yokohama Polska na: Facebook | Instagram
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Czy ktoś pamięta jeszcze o 14-calowych felgach? Dzisiaj – nawet te 15-calowe – odchodzą powoli w zapomnienie. Wszystko za sprawą zmieniających się trendów w designie – auta mają sprawiać wrażenie możliwie największych. Bez wyjątków. Chodzi zarówno o długość, szerokość, jak i wysokość. Przyjmując takie założenia, projektanci nie mogą pominąć kół. Szef designu w General Motors, Michael Simcoe wypowiedział się ostatnio na temat ich przyszłości:
Koła samochodowe wyraźnie zmierzają w kierunku rozmiarów 24- i 26-calowych.
Rozmiary opon przyszłości | Chodzi tylko o wygląd?
Zdecydowanie nie. Jednym z najważniejszych powodów wzrostu rozmiarów kół są coraz większe moce samochodów. Auta szybciej jeżdżą i szybciej przyśpieszają, a to powoduje montowanie większych zacisków i tarcz hamulcowych, wymuszając na koncernach oponiarskich nieustanne dostosowywanie się do tego trendu.
Pomimo że pojazdy mają coraz więcej systemów bezpieczeństwa, tylko opona ma styczność z nawierzchnią. To właśnie od niej zależy bezpieczeństwo czy prowadzenie samochodu w różnych warunkach – pamiętajmy o tym, decydując się na nowe ogumienie. Zrezygnujmy z opon używanych czy bieżnikowanych – przecież bardzo często chodzi o życie nasze i najbliższych. Wybierzmy produkt, który ma możliwie najlepszy stosunek ceny do jakości – Yokohama jest idealnym przykładem.
Przeczytaj również: historia linii Advan
Yokohama blisko współpracuje z producentami samochodów, przy projektowaniu ogumienia dla ponad 100 modeli, wśród nich znajdują się marki premium jak BMW, Mercedes czy Porsche. Ostatni z producentów, a dokładnie model 911 jest najlepszym przykładem wspomnianej ewolucji. Sportowe Porsche na przestrzeni ponad 70 lat nieustannie rosną i nic nie wskazuje na to, by ten trend się zatrzymał. Klasyczne Porsche 1963 standardowo posiadało 15-calowe koła, model 964 to już 17-cali a najnowsze 911 992 zakłada felgi o rozmiarze 19 cali z przodu i 20 z tyłu – jak widać, tendencja jest rosnąca.
Rozmiary opon przyszłości | Coś, co kiedyś było opcją, dzisiaj jest standardem
Tak duże opony nie lądują tylko w markach ściśle związanych ze sportem. Najlepszym przykładem jest Mercedes czy BMW. Kultowa już “Gelenda” z fabryki wyjeżdża z oponami Geolandar, a jeden z najpopularniejszych SUVów klasy premium – BMW X5 – na oryginalnym wyposażeniu posiada opony z linii Advan. Pełna oferta opon Yokohama.
Odnosząc się do słów Michaela Simcoe, można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że faktycznie za jakiś czas 21 cali nie będzie niczym nadzwyczajnym, a nasze nowe Porsche, BMW, Mercedes czy Audi będziemy zamawiać z 24-calowymi felgami. Zarówno producentów samochodów, jak i opon czeka w najbliższych latach spore wyzwanie. Jedno jest pewne – jako użytkownicy szybko się do tych zmian przyzwyczaimy.