Honda HA-420 HondaJet | najszybsza Honda świata?
Honda jednoznacznie kojarzy się z samochodami, które każdego dnia spotykamy na ulicach. Marka, dzięki wielu uznanym konstrukcjom, jest też łatwo rozpoznawana przez motocyklistów. Teraz pokażemy Wam twarz Hondy, której nie znacie.
tekst: Mor / foto: honda
Od dekady Honda coraz mocniej rozpycha się w zupełnie nowej, lotniczej, branży. W 2006 roku powstała spółka Honda Aircraft Company. Zadaniem firmy jest spełnić niezrealizowane marzenia Soichiro Hondy, założyciela Honda Motor i wielkiego pasjonata lotnictwa. Pan Honda marzył o wprowadzeniu swojej firmy do branży lotniczej – miejsca, gdzie piętrzą się największe wyzwania technologiczne.
Od dekady jego marzenie jest realizowane, a Honda Aircraft mieści się w Karolinie Północnej, miejscu narodzin lotnictwa.
17 grudnia 1903 na mierzei pomiędzy miejscowościami Kitty Hawk, a Kill Devil Hills miał miejsce pierwszy lot samolotu konstrukcji braci Wright
Honda HA-420 HondaJet | pierwsza latająca Honda
Efekty technologicznego zaawansowania Hondy zaczynają powoli być widoczne. Owocem prac jest samolot Honda HA-420 HondaJet – pierwsza latająca konstrukcja tego producenta. Skąd się wzięła?
Pierwsze prace rozpoczęły się w latach 80. XX wieku, we współpracy z Uniwersytetem Lotniczym Missisipi. Honda używała silników innych producentów, koncentrując się na aerodynamice i opracowaniu awioniki samolotu. Prace zakończyły się sukcesem i w 1993 roku prototypowa Honda MH02 wzniosła się w powietrze. Dopiero wtedy rozpoczęto prace nad produkcyjną wersją samolotu, który miał wprowadzić Hondę na lotnicze salony. Tym samolotem jest Honda HA-420 HondaJet.
Honda HA-420 HondaJet | historia
Oblot samolotu miał miejsce w 2003 roku, a dwa lata później, w 2005, samolot został pokazany na targach lotniczych. Co ciekawe, od razu pojawiły się pierwsze zamówienia, mimo, że maszyna nie posiadała jeszcze homologacji. Reputacja robi swoje.
HondaJet miała przed sobą 3000 godzin lotów testowych, które zakończyły się przyznaniem certyfikatu. Był 9 grudnia 2015 roku.
Honda HA-420 HondaJet | dane techniczne
Kadłub zbudowany jest z kompozytów, a skrzydła ze strukturalnie wzmocnionych, pojedynczych arkuszy aluminium.
Długość samolotu to 12,71 m, wysokość 4,03 m, a rozpiętość skrzydeł wynosi 12,15 m.
Napęd:
2 silniki turbowentylatorowe GE Honda HF120
Ciąg:
2x 8,04 kN
Masa startowa:
4173 kg
Prędkość max.:
787 km/h
Prędkość przelotowa:
483 km/h
Prędkość wznoszenia:
20,27 m/s
Pułap:
43 tys. stóp
Zasięg:
2593 km
Liczba miejsc:
4-5
Honda HA-420 HondaJet | cena
Plany konstrukcyjne Hondy to produkcja ok. 70 sztuk samolotu rocznie.
Cena HA-420 wynosi 4,5 mln $
(18 680 000 PLN)
Patrząc na ten piękny odrzutowiec chciałoby się napisać, że Honda dołączyła do technologicznej elity świata, ale wydaje się, że ona tam cały czas była. Pewne rzeczy zabierają po prostu więcej czasu.
Prędkość 787 km/h sprawia, że najprawdopodobniej mamy do czynienia z jednym z najszybszych małych odrzutowców i… z najszybszym produktem Hondy. To już oficjalne: do listy marzeń można śmiało dopisać przelot HA-420. Zaraz obok przejażdżki Hondą NSX, prawda?
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Honda HA-420 HondaJet | najszybsza Honda świata?
Honda jednoznacznie kojarzy się z samochodami, które każdego dnia spotykamy na ulicach. Marka, dzięki wielu uznanym konstrukcjom, jest też łatwo rozpoznawana przez motocyklistów. Teraz pokażemy Wam twarz Hondy, której nie znacie.
tekst: Mor / foto: honda
Od dekady Honda coraz mocniej rozpycha się w zupełnie nowej, lotniczej, branży. W 2006 roku powstała spółka Honda Aircraft Company. Zadaniem firmy jest spełnić niezrealizowane marzenia Soichiro Hondy, założyciela Honda Motor i wielkiego pasjonata lotnictwa. Pan Honda marzył o wprowadzeniu swojej firmy do branży lotniczej – miejsca, gdzie piętrzą się największe wyzwania technologiczne.
Od dekady jego marzenie jest realizowane, a Honda Aircraft mieści się w Karolinie Północnej, miejscu narodzin lotnictwa.
17 grudnia 1903 na mierzei pomiędzy miejscowościami Kitty Hawk, a Kill Devil Hills miał miejsce pierwszy lot samolotu konstrukcji braci Wright
Honda HA-420 HondaJet | pierwsza latająca Honda
Efekty technologicznego zaawansowania Hondy zaczynają powoli być widoczne. Owocem prac jest samolot Honda HA-420 HondaJet – pierwsza latająca konstrukcja tego producenta. Skąd się wzięła?
Pierwsze prace rozpoczęły się w latach 80. XX wieku, we współpracy z Uniwersytetem Lotniczym Missisipi. Honda używała silników innych producentów, koncentrując się na aerodynamice i opracowaniu awioniki samolotu. Prace zakończyły się sukcesem i w 1993 roku prototypowa Honda MH02 wzniosła się w powietrze. Dopiero wtedy rozpoczęto prace nad produkcyjną wersją samolotu, który miał wprowadzić Hondę na lotnicze salony. Tym samolotem jest Honda HA-420 HondaJet.
Honda HA-420 HondaJet | historia
Oblot samolotu miał miejsce w 2003 roku, a dwa lata później, w 2005, samolot został pokazany na targach lotniczych. Co ciekawe, od razu pojawiły się pierwsze zamówienia, mimo, że maszyna nie posiadała jeszcze homologacji. Reputacja robi swoje.
HondaJet miała przed sobą 3000 godzin lotów testowych, które zakończyły się przyznaniem certyfikatu. Był 9 grudnia 2015 roku.
Honda HA-420 HondaJet | dane techniczne
Kadłub zbudowany jest z kompozytów, a skrzydła ze strukturalnie wzmocnionych, pojedynczych arkuszy aluminium.
Długość samolotu to 12,71 m, wysokość 4,03 m, a rozpiętość skrzydeł wynosi 12,15 m.
Napęd:
2 silniki turbowentylatorowe GE Honda HF120
Ciąg:
2x 8,04 kN
Masa startowa:
4173 kg
Prędkość max.:
787 km/h
Prędkość przelotowa:
483 km/h
Prędkość wznoszenia:
20,27 m/s
Pułap:
43 tys. stóp
Zasięg:
2593 km
Liczba miejsc:
4-5
Honda HA-420 HondaJet | cena
Plany konstrukcyjne Hondy to produkcja ok. 70 sztuk samolotu rocznie.
Cena HA-420 wynosi 4,5 mln $
(18 680 000 PLN)
Patrząc na ten piękny odrzutowiec chciałoby się napisać, że Honda dołączyła do technologicznej elity świata, ale wydaje się, że ona tam cały czas była. Pewne rzeczy zabierają po prostu więcej czasu.
Prędkość 787 km/h sprawia, że najprawdopodobniej mamy do czynienia z jednym z najszybszych małych odrzutowców i… z najszybszym produktem Hondy. To już oficjalne: do listy marzeń można śmiało dopisać przelot HA-420. Zaraz obok przejażdżki Hondą NSX, prawda?