Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii Kiedy w 1939 roku Charles „Chuck” […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii Kiedy w 1939 roku Charles „Chuck” […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii Kiedy w 1939 roku Charles „Chuck” […]

Sebastian Mądrachowski

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Kiedy w 1939 roku Charles „Chuck” Yeager wstępował do Korpusu Powietrznego Armii Stanów Zjednoczonych, z pewnością nie spodziewał się swojej roli na kartach historii lotnictwa. Zaczynał jako mechanik, by po 4 latach pozyskać uprawnienia pilota. Jako pierwszy amerykański lotnik zdobył tytuł asa lotniczego podczas jednej misji bojowej, zestrzeliwując 5 maszyn wroga. „Chuck” na tym nie poprzestał. W październiku 1947 roku został pierwszym człowiekiem, który przekroczył barierę dźwięku za sterami Bella X-1. Słowa uznania należą się także całemu sztabowi inżynierów, który pracował nad pionierskim samolotem. Bez ich fachowej wiedzy nie udałoby się odkryć, co dzieje się za barierą prędkości określaną liczbą 1 Macha.

tekst: Andrzej Bzowski, foto: bugatti

Przed podobnym wyzwaniem stanęli ludzie, którym w 1999 roku powierzono zbudowanie auta drogowego zdolnego pokonać barierę 400 km/h. Takim projektem koncern VW postanowił wskrzesić markę Bugatti. Nowe auto miało być najszybszym, najdroższym i najmocniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek zbudowano. Ciężko wyobrazić sobie skalę problemów, którym czoła musieli stawić inżynierowie. Oczywiście prędkość 400 km/h była w przeszłości przekraczana, jednak tutaj chodziło o zbudowanie potwora, który ze stoickim spokojem osiągnie zadaną szybkość, nie przerywając kierowcy przyjemności płynącej ze słuchania dobrej muzyki czy też korzystania z klimatyzacji.

bugatti veyron opis

W takim kontekście nie powinien dziwić sceptycyzm, z jakim podchodzono do nowego dziecka Bugatti. Wielu uważało, że to projekt niemożliwy do zrealizowania, uwłaczający zdrowemu rozsądkowi. W dodatku taki sposób myślenia wydawał się być poparty faktami. Pierwszy Bugatti Veyron, na etapie prototypu, został kompletnie zniszczony w wypadku, inny roztrzaskał się na torze Laguna Seca podczas prezentacji auta w Stanach. Inżynierowie musieli stworzyć od podstaw 7-biegową skrzynię DSG, zdolną przenieść na koła monstrualny moment obrotowy. Wiele problemów sprawiała aerodynamika, wpływająca w ogromnym stopniu na zachowanie auta przy prędkości maksymalnej. Brakowało też tuneli aerodynamicznych zdolnych do zasymulowania prędkości 400 km/h. Wszystko to sprawiało, że premiera auta sukcesywnie się opóźniała.

bugatti veyron opis

Bugatti Veyron – początki

Finalnie Veyron został zaprezentowany w 2005 roku. I od razu wzbudził sensację. Osiągami, komfortem, kunsztem inżynierii. Szokował, a jednocześnie onieśmielał. Sercem najszybszego Bugatti jest silnik w układzie W16, złożony z dwóch widlastych ósemek. Co ciekawe, VW wcale nie musiał używać tak wydumanej jednostki. Do osiągniecia celu wystarczyłoby „zwykłe” V12, wzmocnione zastrzykiem powietrza z turbosprężarek. Bugatti Veyron jest jednak czymś więcej niż supersamochodem. Nie szukano kompromisowych rozwiązań, to miał być pokaz możliwości technicznych niemieckiego koncernu. Dlatego właśnie zdecydowano się na tę nietypową jednostkę o pojemności 8 litrów z 4 turbosprężarkami i 10 chłodnicami.

Moc 1001 KM (czy też 1200 w wersji Super Sport) do dziś działa na wyobraźnie fanów motoryzacji. Okazuje się jednak, że do rozpędzenia auta do 250 km/h wykorzystywane jest około 25% mocy.

Pozostałe konie mechaniczne potrzebne są do pokonania gwałtownie rosnącego oporu powietrza wraz ze zbliżaniem się do granic możliwości. Opony, specjalnie skonstruowane na potrzeby Veyrona przez Michelin, zużywają się po 15 minutach jazdy z maksymalną prędkością. To jednak nie problem, bo już po 12 minutach przemierzania krajobrazu ze wskazówką prędkościomierza wymierzoną w wartość 407 km/h silnik Veyrona zużyje 100 litrów paliwa i tym samym opróżni zbiornik. Pojazd hamuje z pełnej szybkości w niespełna 10 sekund, a siła hamowania jest tak równo rozdzielana między poszczególne koła, że auto nie zboczy z toru jazdy nawet wtedy, gdyby kierowca zapomniał o trzymaniu w rękach kierownicy.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale

Na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Genewie Bugatti zaprezentowało specjalną edycję Veyrona – Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale. To czterysta pięćdziesiąty, a zarazem ostatni egzemplarz motoryzacyjnego arcydzieła. Malowanie nawiązuje do pierwszego egzemplarza Veyrona, a napis „La Finale” pojawia się na skrzydle spojlera, przednim zderzaku oraz zagłówkach siedzeń.

bugatti veyron opis La_Finale_Interior_Dashboard

Bugatti Veyron – co dalej?

Co pozostanie nam po Veyronie prócz wspomnień? Na pewno kilka rekordów Guinessa, w tym 431,072 km/h ustanowione przez wersję Super Sport. Na horyzoncie pojawiła się jednak groźna konkurencja. Koenigsegg One:1 ostrzy sobie zęby na tytuł najszybszego auta dopuszczonego do ruchu drogowego. Na hamowni udało mu się zbliżyć do prędkości 480km/h. CEO Bugatti, Wolfgang Durheimer, uspokaja, że Bugatti wskrzeszono po to, by stało na szczycie tabeli rekordów prędkości. Środkiem do realizacji tego zadania ma być nowy model Chiron zapowiedziany na 2016 rok. Jeśli ten swoisty wyścig zbrojeń będzie kontynuowany, to za kilkanaście lat zaczniemy określać prędkość maksymalną supersamochodów w… jednostkach Macha.




Magazyn Motór bugatti veyron

Tags: bugatti, bzowski, ferrari, lambo, pagani, porsche, samochodu, super, supercars, veyron

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Kiedy w 1939 roku Charles „Chuck” Yeager wstępował do Korpusu Powietrznego Armii Stanów Zjednoczonych, z pewnością nie spodziewał się swojej roli na kartach historii lotnictwa. Zaczynał jako mechanik, by po 4 latach pozyskać uprawnienia pilota. Jako pierwszy amerykański lotnik zdobył tytuł asa lotniczego podczas jednej misji bojowej, zestrzeliwując 5 maszyn wroga. „Chuck” na tym nie poprzestał. W październiku 1947 roku został pierwszym człowiekiem, który przekroczył barierę dźwięku za sterami Bella X-1. Słowa uznania należą się także całemu sztabowi inżynierów, który pracował nad pionierskim samolotem. Bez ich fachowej wiedzy nie udałoby się odkryć, co dzieje się za barierą prędkości określaną liczbą 1 Macha.

tekst: Andrzej Bzowski, foto: bugatti

Przed podobnym wyzwaniem stanęli ludzie, którym w 1999 roku powierzono zbudowanie auta drogowego zdolnego pokonać barierę 400 km/h. Takim projektem koncern VW postanowił wskrzesić markę Bugatti. Nowe auto miało być najszybszym, najdroższym i najmocniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek zbudowano. Ciężko wyobrazić sobie skalę problemów, którym czoła musieli stawić inżynierowie. Oczywiście prędkość 400 km/h była w przeszłości przekraczana, jednak tutaj chodziło o zbudowanie potwora, który ze stoickim spokojem osiągnie zadaną szybkość, nie przerywając kierowcy przyjemności płynącej ze słuchania dobrej muzyki czy też korzystania z klimatyzacji.

bugatti veyron opis

W takim kontekście nie powinien dziwić sceptycyzm, z jakim podchodzono do nowego dziecka Bugatti. Wielu uważało, że to projekt niemożliwy do zrealizowania, uwłaczający zdrowemu rozsądkowi. W dodatku taki sposób myślenia wydawał się być poparty faktami. Pierwszy Bugatti Veyron, na etapie prototypu, został kompletnie zniszczony w wypadku, inny roztrzaskał się na torze Laguna Seca podczas prezentacji auta w Stanach. Inżynierowie musieli stworzyć od podstaw 7-biegową skrzynię DSG, zdolną przenieść na koła monstrualny moment obrotowy. Wiele problemów sprawiała aerodynamika, wpływająca w ogromnym stopniu na zachowanie auta przy prędkości maksymalnej. Brakowało też tuneli aerodynamicznych zdolnych do zasymulowania prędkości 400 km/h. Wszystko to sprawiało, że premiera auta sukcesywnie się opóźniała.

bugatti veyron opis

Bugatti Veyron – początki

Finalnie Veyron został zaprezentowany w 2005 roku. I od razu wzbudził sensację. Osiągami, komfortem, kunsztem inżynierii. Szokował, a jednocześnie onieśmielał. Sercem najszybszego Bugatti jest silnik w układzie W16, złożony z dwóch widlastych ósemek. Co ciekawe, VW wcale nie musiał używać tak wydumanej jednostki. Do osiągniecia celu wystarczyłoby „zwykłe” V12, wzmocnione zastrzykiem powietrza z turbosprężarek. Bugatti Veyron jest jednak czymś więcej niż supersamochodem. Nie szukano kompromisowych rozwiązań, to miał być pokaz możliwości technicznych niemieckiego koncernu. Dlatego właśnie zdecydowano się na tę nietypową jednostkę o pojemności 8 litrów z 4 turbosprężarkami i 10 chłodnicami.

Moc 1001 KM (czy też 1200 w wersji Super Sport) do dziś działa na wyobraźnie fanów motoryzacji. Okazuje się jednak, że do rozpędzenia auta do 250 km/h wykorzystywane jest około 25% mocy.

Pozostałe konie mechaniczne potrzebne są do pokonania gwałtownie rosnącego oporu powietrza wraz ze zbliżaniem się do granic możliwości. Opony, specjalnie skonstruowane na potrzeby Veyrona przez Michelin, zużywają się po 15 minutach jazdy z maksymalną prędkością. To jednak nie problem, bo już po 12 minutach przemierzania krajobrazu ze wskazówką prędkościomierza wymierzoną w wartość 407 km/h silnik Veyrona zużyje 100 litrów paliwa i tym samym opróżni zbiornik. Pojazd hamuje z pełnej szybkości w niespełna 10 sekund, a siła hamowania jest tak równo rozdzielana między poszczególne koła, że auto nie zboczy z toru jazdy nawet wtedy, gdyby kierowca zapomniał o trzymaniu w rękach kierownicy.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale

Na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Genewie Bugatti zaprezentowało specjalną edycję Veyrona – Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale. To czterysta pięćdziesiąty, a zarazem ostatni egzemplarz motoryzacyjnego arcydzieła. Malowanie nawiązuje do pierwszego egzemplarza Veyrona, a napis „La Finale” pojawia się na skrzydle spojlera, przednim zderzaku oraz zagłówkach siedzeń.

bugatti veyron opis La_Finale_Interior_Dashboard

Bugatti Veyron – co dalej?

Co pozostanie nam po Veyronie prócz wspomnień? Na pewno kilka rekordów Guinessa, w tym 431,072 km/h ustanowione przez wersję Super Sport. Na horyzoncie pojawiła się jednak groźna konkurencja. Koenigsegg One:1 ostrzy sobie zęby na tytuł najszybszego auta dopuszczonego do ruchu drogowego. Na hamowni udało mu się zbliżyć do prędkości 480km/h. CEO Bugatti, Wolfgang Durheimer, uspokaja, że Bugatti wskrzeszono po to, by stało na szczycie tabeli rekordów prędkości. Środkiem do realizacji tego zadania ma być nowy model Chiron zapowiedziany na 2016 rok. Jeśli ten swoisty wyścig zbrojeń będzie kontynuowany, to za kilkanaście lat zaczniemy określać prędkość maksymalną supersamochodów w… jednostkach Macha.




Magazyn Motór bugatti veyron

Tags: bugatti, bzowski, ferrari, lambo, pagani, porsche, samochodu, super, supercars, veyron

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

  • Rysunki

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
fiat 500 rysunek obraz plakat

Rysunek Fiat 500

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Rysunek Lancia stratos plakat

Rysunek Lancia Stratos HF

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
jaguar e type plakat rysunek obraz

Rysunek Jaguar E-Type

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
ferrari 250 rysunek obraz plakat

Rysunek Ferrari 250 GT Lusso

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Porsche 917 rysunek plakat obraz

Rysunek Porsche 917

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Alfa romeo giulia quadrifoglio rysunek plakat obraz

Rysunek Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
iso grifo

Rysunek Iso Grifo

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
- 20%
jaguar e-type rysunek plakat

Rysunek Jaguar E-Type tryptyk

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

14 października 2021
Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

19 maja 2021
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

10 grudnia 2020
Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

14 października 2020
Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

10 września 2020
Jaguar F-Type P300 test – Koci los

Jaguar F-Type P300 test – Koci los

4 września 2020
Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

25 sierpnia 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

29 lipca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

14 października 2021
Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

19 maja 2021
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

10 grudnia 2020
Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

14 października 2020
Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

10 września 2020
Jaguar F-Type P300 test – Koci los

Jaguar F-Type P300 test – Koci los

4 września 2020
Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

25 sierpnia 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

29 lipca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry