Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii Kiedy w 1939 roku Charles „Chuck” […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii Kiedy w 1939 roku Charles „Chuck” […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii Kiedy w 1939 roku Charles „Chuck” […]

Sebastian Mądrachowski

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Kiedy w 1939 roku Charles „Chuck” Yeager wstępował do Korpusu Powietrznego Armii Stanów Zjednoczonych, z pewnością nie spodziewał się swojej roli na kartach historii lotnictwa. Zaczynał jako mechanik, by po 4 latach pozyskać uprawnienia pilota. Jako pierwszy amerykański lotnik zdobył tytuł asa lotniczego podczas jednej misji bojowej, zestrzeliwując 5 maszyn wroga. „Chuck” na tym nie poprzestał. W październiku 1947 roku został pierwszym człowiekiem, który przekroczył barierę dźwięku za sterami Bella X-1. Słowa uznania należą się także całemu sztabowi inżynierów, który pracował nad pionierskim samolotem. Bez ich fachowej wiedzy nie udałoby się odkryć, co dzieje się za barierą prędkości określaną liczbą 1 Macha.

tekst: Andrzej Bzowski, foto: bugatti

Przed podobnym wyzwaniem stanęli ludzie, którym w 1999 roku powierzono zbudowanie auta drogowego zdolnego pokonać barierę 400 km/h. Takim projektem koncern VW postanowił wskrzesić markę Bugatti. Nowe auto miało być najszybszym, najdroższym i najmocniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek zbudowano. Ciężko wyobrazić sobie skalę problemów, którym czoła musieli stawić inżynierowie. Oczywiście prędkość 400 km/h była w przeszłości przekraczana, jednak tutaj chodziło o zbudowanie potwora, który ze stoickim spokojem osiągnie zadaną szybkość, nie przerywając kierowcy przyjemności płynącej ze słuchania dobrej muzyki czy też korzystania z klimatyzacji.

bugatti veyron opis

W takim kontekście nie powinien dziwić sceptycyzm, z jakim podchodzono do nowego dziecka Bugatti. Wielu uważało, że to projekt niemożliwy do zrealizowania, uwłaczający zdrowemu rozsądkowi. W dodatku taki sposób myślenia wydawał się być poparty faktami. Pierwszy Bugatti Veyron, na etapie prototypu, został kompletnie zniszczony w wypadku, inny roztrzaskał się na torze Laguna Seca podczas prezentacji auta w Stanach. Inżynierowie musieli stworzyć od podstaw 7-biegową skrzynię DSG, zdolną przenieść na koła monstrualny moment obrotowy. Wiele problemów sprawiała aerodynamika, wpływająca w ogromnym stopniu na zachowanie auta przy prędkości maksymalnej. Brakowało też tuneli aerodynamicznych zdolnych do zasymulowania prędkości 400 km/h. Wszystko to sprawiało, że premiera auta sukcesywnie się opóźniała.

bugatti veyron opis

Bugatti Veyron – początki

Finalnie Veyron został zaprezentowany w 2005 roku. I od razu wzbudził sensację. Osiągami, komfortem, kunsztem inżynierii. Szokował, a jednocześnie onieśmielał. Sercem najszybszego Bugatti jest silnik w układzie W16, złożony z dwóch widlastych ósemek. Co ciekawe, VW wcale nie musiał używać tak wydumanej jednostki. Do osiągniecia celu wystarczyłoby „zwykłe” V12, wzmocnione zastrzykiem powietrza z turbosprężarek. Bugatti Veyron jest jednak czymś więcej niż supersamochodem. Nie szukano kompromisowych rozwiązań, to miał być pokaz możliwości technicznych niemieckiego koncernu. Dlatego właśnie zdecydowano się na tę nietypową jednostkę o pojemności 8 litrów z 4 turbosprężarkami i 10 chłodnicami.

Moc 1001 KM (czy też 1200 w wersji Super Sport) do dziś działa na wyobraźnie fanów motoryzacji. Okazuje się jednak, że do rozpędzenia auta do 250 km/h wykorzystywane jest około 25% mocy.

Pozostałe konie mechaniczne potrzebne są do pokonania gwałtownie rosnącego oporu powietrza wraz ze zbliżaniem się do granic możliwości. Opony, specjalnie skonstruowane na potrzeby Veyrona przez Michelin, zużywają się po 15 minutach jazdy z maksymalną prędkością. To jednak nie problem, bo już po 12 minutach przemierzania krajobrazu ze wskazówką prędkościomierza wymierzoną w wartość 407 km/h silnik Veyrona zużyje 100 litrów paliwa i tym samym opróżni zbiornik. Pojazd hamuje z pełnej szybkości w niespełna 10 sekund, a siła hamowania jest tak równo rozdzielana między poszczególne koła, że auto nie zboczy z toru jazdy nawet wtedy, gdyby kierowca zapomniał o trzymaniu w rękach kierownicy.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale

Na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Genewie Bugatti zaprezentowało specjalną edycję Veyrona – Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale. To czterysta pięćdziesiąty, a zarazem ostatni egzemplarz motoryzacyjnego arcydzieła. Malowanie nawiązuje do pierwszego egzemplarza Veyrona, a napis „La Finale” pojawia się na skrzydle spojlera, przednim zderzaku oraz zagłówkach siedzeń.

bugatti veyron opis La_Finale_Interior_Dashboard

Bugatti Veyron – co dalej?

Co pozostanie nam po Veyronie prócz wspomnień? Na pewno kilka rekordów Guinessa, w tym 431,072 km/h ustanowione przez wersję Super Sport. Na horyzoncie pojawiła się jednak groźna konkurencja. Koenigsegg One:1 ostrzy sobie zęby na tytuł najszybszego auta dopuszczonego do ruchu drogowego. Na hamowni udało mu się zbliżyć do prędkości 480km/h. CEO Bugatti, Wolfgang Durheimer, uspokaja, że Bugatti wskrzeszono po to, by stało na szczycie tabeli rekordów prędkości. Środkiem do realizacji tego zadania ma być nowy model Chiron zapowiedziany na 2016 rok. Jeśli ten swoisty wyścig zbrojeń będzie kontynuowany, to za kilkanaście lat zaczniemy określać prędkość maksymalną supersamochodów w… jednostkach Macha.




Magazyn Motór bugatti veyron

Tags: bugatti, bzowski, ferrari, lambo, pagani, porsche, samochodu, super, supercars, veyron

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Bugatti Veyron: Sztuka inżynierii

Kiedy w 1939 roku Charles „Chuck” Yeager wstępował do Korpusu Powietrznego Armii Stanów Zjednoczonych, z pewnością nie spodziewał się swojej roli na kartach historii lotnictwa. Zaczynał jako mechanik, by po 4 latach pozyskać uprawnienia pilota. Jako pierwszy amerykański lotnik zdobył tytuł asa lotniczego podczas jednej misji bojowej, zestrzeliwując 5 maszyn wroga. „Chuck” na tym nie poprzestał. W październiku 1947 roku został pierwszym człowiekiem, który przekroczył barierę dźwięku za sterami Bella X-1. Słowa uznania należą się także całemu sztabowi inżynierów, który pracował nad pionierskim samolotem. Bez ich fachowej wiedzy nie udałoby się odkryć, co dzieje się za barierą prędkości określaną liczbą 1 Macha.

tekst: Andrzej Bzowski, foto: bugatti

Przed podobnym wyzwaniem stanęli ludzie, którym w 1999 roku powierzono zbudowanie auta drogowego zdolnego pokonać barierę 400 km/h. Takim projektem koncern VW postanowił wskrzesić markę Bugatti. Nowe auto miało być najszybszym, najdroższym i najmocniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek zbudowano. Ciężko wyobrazić sobie skalę problemów, którym czoła musieli stawić inżynierowie. Oczywiście prędkość 400 km/h była w przeszłości przekraczana, jednak tutaj chodziło o zbudowanie potwora, który ze stoickim spokojem osiągnie zadaną szybkość, nie przerywając kierowcy przyjemności płynącej ze słuchania dobrej muzyki czy też korzystania z klimatyzacji.

bugatti veyron opis

W takim kontekście nie powinien dziwić sceptycyzm, z jakim podchodzono do nowego dziecka Bugatti. Wielu uważało, że to projekt niemożliwy do zrealizowania, uwłaczający zdrowemu rozsądkowi. W dodatku taki sposób myślenia wydawał się być poparty faktami. Pierwszy Bugatti Veyron, na etapie prototypu, został kompletnie zniszczony w wypadku, inny roztrzaskał się na torze Laguna Seca podczas prezentacji auta w Stanach. Inżynierowie musieli stworzyć od podstaw 7-biegową skrzynię DSG, zdolną przenieść na koła monstrualny moment obrotowy. Wiele problemów sprawiała aerodynamika, wpływająca w ogromnym stopniu na zachowanie auta przy prędkości maksymalnej. Brakowało też tuneli aerodynamicznych zdolnych do zasymulowania prędkości 400 km/h. Wszystko to sprawiało, że premiera auta sukcesywnie się opóźniała.

bugatti veyron opis

Bugatti Veyron – początki

Finalnie Veyron został zaprezentowany w 2005 roku. I od razu wzbudził sensację. Osiągami, komfortem, kunsztem inżynierii. Szokował, a jednocześnie onieśmielał. Sercem najszybszego Bugatti jest silnik w układzie W16, złożony z dwóch widlastych ósemek. Co ciekawe, VW wcale nie musiał używać tak wydumanej jednostki. Do osiągniecia celu wystarczyłoby „zwykłe” V12, wzmocnione zastrzykiem powietrza z turbosprężarek. Bugatti Veyron jest jednak czymś więcej niż supersamochodem. Nie szukano kompromisowych rozwiązań, to miał być pokaz możliwości technicznych niemieckiego koncernu. Dlatego właśnie zdecydowano się na tę nietypową jednostkę o pojemności 8 litrów z 4 turbosprężarkami i 10 chłodnicami.

Moc 1001 KM (czy też 1200 w wersji Super Sport) do dziś działa na wyobraźnie fanów motoryzacji. Okazuje się jednak, że do rozpędzenia auta do 250 km/h wykorzystywane jest około 25% mocy.

Pozostałe konie mechaniczne potrzebne są do pokonania gwałtownie rosnącego oporu powietrza wraz ze zbliżaniem się do granic możliwości. Opony, specjalnie skonstruowane na potrzeby Veyrona przez Michelin, zużywają się po 15 minutach jazdy z maksymalną prędkością. To jednak nie problem, bo już po 12 minutach przemierzania krajobrazu ze wskazówką prędkościomierza wymierzoną w wartość 407 km/h silnik Veyrona zużyje 100 litrów paliwa i tym samym opróżni zbiornik. Pojazd hamuje z pełnej szybkości w niespełna 10 sekund, a siła hamowania jest tak równo rozdzielana między poszczególne koła, że auto nie zboczy z toru jazdy nawet wtedy, gdyby kierowca zapomniał o trzymaniu w rękach kierownicy.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale

Na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Genewie Bugatti zaprezentowało specjalną edycję Veyrona – Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse La Finale. To czterysta pięćdziesiąty, a zarazem ostatni egzemplarz motoryzacyjnego arcydzieła. Malowanie nawiązuje do pierwszego egzemplarza Veyrona, a napis „La Finale” pojawia się na skrzydle spojlera, przednim zderzaku oraz zagłówkach siedzeń.

bugatti veyron opis La_Finale_Interior_Dashboard

Bugatti Veyron – co dalej?

Co pozostanie nam po Veyronie prócz wspomnień? Na pewno kilka rekordów Guinessa, w tym 431,072 km/h ustanowione przez wersję Super Sport. Na horyzoncie pojawiła się jednak groźna konkurencja. Koenigsegg One:1 ostrzy sobie zęby na tytuł najszybszego auta dopuszczonego do ruchu drogowego. Na hamowni udało mu się zbliżyć do prędkości 480km/h. CEO Bugatti, Wolfgang Durheimer, uspokaja, że Bugatti wskrzeszono po to, by stało na szczycie tabeli rekordów prędkości. Środkiem do realizacji tego zadania ma być nowy model Chiron zapowiedziany na 2016 rok. Jeśli ten swoisty wyścig zbrojeń będzie kontynuowany, to za kilkanaście lat zaczniemy określać prędkość maksymalną supersamochodów w… jednostkach Macha.




Magazyn Motór bugatti veyron

Tags: bugatti, bzowski, ferrari, lambo, pagani, porsche, samochodu, super, supercars, veyron
  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    11:50
  • Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    18:13
  • Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    12:06
  • Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    11:31
  • Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    18:36|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    12:16

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    11:50
  • Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    18:13
  • Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    12:06
  • Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    11:31
  • Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    18:36|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    12:16

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry