Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » „Nie płacz Evo, bo tu miejsca brak…” – Lancer EVO X

„Nie płacz Evo, bo tu miejsca brak…” – Lancer EVO X

Mitsubishi Lancer EVO X | W każdej chwili, gdzieś na […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » „Nie płacz Evo, bo tu miejsca brak…” – Lancer EVO X

„Nie płacz Evo, bo tu miejsca brak…” – Lancer EVO X

Mitsubishi Lancer EVO X | W każdej chwili, gdzieś na […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » „Nie płacz Evo, bo tu miejsca brak…” – Lancer EVO X

„Nie płacz Evo, bo tu miejsca brak…” – Lancer EVO X

Mitsubishi Lancer EVO X | W każdej chwili, gdzieś na […]

Sebastian Mądrachowski

Mitsubishi Lancer EVO X |

W każdej chwili, gdzieś na świecie, budowany jest samochód, który ma spełnić marzenie swojego właściciela, żeby na lokalnym torze ustanowić czas nie do pobicia. Nawet teraz, kiedy czytasz ten tekst, ktoś liczy wydolność swojego portfela i sprawdza, czy budżet udźwignie wpompowanie w samochód kilkunastu tysięcy $. I tak jest od wielu, wielu lat…

tekst: Sebastian Mądrachowski, foto: Michał Węgrzynek

Samochody są odchudzane do granic możliwości – wnętrza opróżniane ze wszystkich zbędnych gadżetów, a elementy metalowe zastępowane amelinum i karbonem. Silniki zmuszane do znoszenia coraz większych doładowań, a układy hamulcowe zastępowane 8-tłoczkowymi zestawami Brembo. Księgowe firm, które stoją za takimi projektami, rwą włosy z głowy i zastanawiają się: „Po co?”. Odpowiedź jest prosta:

…chodzi o współzawodnictwo!

Taki samochód wjeżdża na tor i przelatuje okrążenie z czasem, który jeszcze przed chwilą wydawał się niemożliwy do uzyskania. Co więcej – kierowca ma pewność, że nikt prędko tego rekordu nie pobije. I wtedy w każdej takiej opowieści, pojawia się EVO…

Mitsubishi Lancer EVO X – skąd się wziął?

W 1992 roku Mitsubishi wypuściło 5000 egz. Lancera EVO, żeby dostać homologację rajdową. Od tamtej pory praktycznie każdy rekord w którymś momencie rozjeżdżany jest przez Lancera Evolution.

Tu warto wrócić do współzawodnictwa. Gdyby nie pojawienie się w 1993 roku Subaru WRX STI, Evo nie byłoby pewnie w połowie tak dobrym samochodem, a świat nie poznałby takich nazwisk jak Colin McRae i Tommi Mäkinen.

mitsubishi lancer evo x blue brembo brakes

Mitsubishi Lancer EVO X – hamulce Brembo

Rywalizacja między Mitsu a Subu rozpalała emocje wszystkich fanów motoryzacji, a kłótnie, o to które auto jest lepsze, były ważniejsze niż odpowiedź na  pytanie: „Co było pierwsze: jajko czy kura?”

Jedno jest pewne – o ile Subaru zawsze potrzebowało dobrego kierowcy, o tyle Mitsubishi potrafiło z Kowalskiego zrobić profesjonalnego rajdowca.

Tak się przynajmniej Kowalskiemu i jego kolegom wydawało. Ci, którym podobne rzeczy przychodziły do głowy za kierownicą WRX STI, przeważnie lądowali na ziemi, kiedy ich samochód wyciągany był z rowu.

mitsubishi lancer evo x blue

Mitsubishi Lancer EVO X – Prędkościomierz

Przez lata 1992 – 1999 kolejne ewolucje Lancera lekko tyły i obrastały w piórka. EVO VI to już 280 KM i 1260 kg (czyli +30 KM i +20 kg względem pierwszego EVO) i na tym modelu, dla wielu, kończy się prawdziwe EVO. Prawdziwe to znaczy w 100% mechaniczne, lekkie i z blokiem silnika, który na lata wystarczał inżynierom Mitsubishi do robienia bardzo skutecznych rajdówek.

Cztery tytuły mistrza świata dla Mäkinena w latach 96-99 mówią same za siebie. Później pojawiła się elektronika.

Mitsubishi Lancer EVO X – magiczne napędy

Sterowane elektronicznie dyferencjały odpowiadają za nieograniczoną przyczepność tego samochodu. O ile w EVO VII i VIII sprawowały się różnie, o tyle współpraca czujników położenia kierownicy, akcelerometrów, czujników ABS-u itd. w EVO IX i EVO X sprawiła, że Amerykanie używają na określenie tych napędów słowa magic.

Mitsubishi Lancer EVO X = koniec

Mitsubishi Lancer EVO X to już rok 2007 i początek końca pięknej historii. Przez 22 lata, czyli dziesięć i pół ewolucji (wliczając Lancera 6.5 Tommi Mäkinen edition), mieliśmy okazję podziwiać jedne z najskuteczniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek powstały. Odszedł w formie:

najmocniejszy lancer EVO X – model FQ400, który był pretekstem do napisania tego tekstu, ma fabryczne 403 KM, 525 Nm i poniżej 4 s do 100 km/h.

mitsubishi lancer evo x blue

Mitsubishi Lancer EVO X – wnętrze

To wszystko w rodzinnym, 4-drzwiowym nadwoziu, względnie komfortowym wnętrzu i przy cenie ok. 250 000 zł. Nie znam się na cenach diamentów, ale te trzy na masce tego samochodu wydają się naprawdę niezłą okazją – za 1/4 ceny mogliśmy kupić osiągi samochodu za milion. Mogliśmy, bo kolejna okazja prędko się nie zdarzy.

W 2014 roku Mitsubishi zrezygnowało z kontynuowania linii EVO.

Mgliście zapowiadana jest kolejna generacja z silnikiem hybrydowym, ale przecież to już nie będzie to samo.

Bye, bye Evo. Dziękujemy.

mitsubishi lancer evo x blue

Mitsubishi Lancer EVO X – front

Tags: 4wd, evo, evo x, evolution, impreza, lancer, lancer lublin, lublin, mitsu, mitsubishi, mitsubishi lancer evo lublin, parexbud, rajdy, samochodu, sebastian mądrachowski, sti, subaru, test, turbo, wrc, wrx, x

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Mitsubishi Lancer EVO X |

W każdej chwili, gdzieś na świecie, budowany jest samochód, który ma spełnić marzenie swojego właściciela, żeby na lokalnym torze ustanowić czas nie do pobicia. Nawet teraz, kiedy czytasz ten tekst, ktoś liczy wydolność swojego portfela i sprawdza, czy budżet udźwignie wpompowanie w samochód kilkunastu tysięcy $. I tak jest od wielu, wielu lat…

tekst: Sebastian Mądrachowski, foto: Michał Węgrzynek

Samochody są odchudzane do granic możliwości – wnętrza opróżniane ze wszystkich zbędnych gadżetów, a elementy metalowe zastępowane amelinum i karbonem. Silniki zmuszane do znoszenia coraz większych doładowań, a układy hamulcowe zastępowane 8-tłoczkowymi zestawami Brembo. Księgowe firm, które stoją za takimi projektami, rwą włosy z głowy i zastanawiają się: „Po co?”. Odpowiedź jest prosta:

…chodzi o współzawodnictwo!

Taki samochód wjeżdża na tor i przelatuje okrążenie z czasem, który jeszcze przed chwilą wydawał się niemożliwy do uzyskania. Co więcej – kierowca ma pewność, że nikt prędko tego rekordu nie pobije. I wtedy w każdej takiej opowieści, pojawia się EVO…

Mitsubishi Lancer EVO X – skąd się wziął?

W 1992 roku Mitsubishi wypuściło 5000 egz. Lancera EVO, żeby dostać homologację rajdową. Od tamtej pory praktycznie każdy rekord w którymś momencie rozjeżdżany jest przez Lancera Evolution.

Tu warto wrócić do współzawodnictwa. Gdyby nie pojawienie się w 1993 roku Subaru WRX STI, Evo nie byłoby pewnie w połowie tak dobrym samochodem, a świat nie poznałby takich nazwisk jak Colin McRae i Tommi Mäkinen.

mitsubishi lancer evo x blue brembo brakes

Mitsubishi Lancer EVO X – hamulce Brembo

Rywalizacja między Mitsu a Subu rozpalała emocje wszystkich fanów motoryzacji, a kłótnie, o to które auto jest lepsze, były ważniejsze niż odpowiedź na  pytanie: „Co było pierwsze: jajko czy kura?”

Jedno jest pewne – o ile Subaru zawsze potrzebowało dobrego kierowcy, o tyle Mitsubishi potrafiło z Kowalskiego zrobić profesjonalnego rajdowca.

Tak się przynajmniej Kowalskiemu i jego kolegom wydawało. Ci, którym podobne rzeczy przychodziły do głowy za kierownicą WRX STI, przeważnie lądowali na ziemi, kiedy ich samochód wyciągany był z rowu.

mitsubishi lancer evo x blue

Mitsubishi Lancer EVO X – Prędkościomierz

Przez lata 1992 – 1999 kolejne ewolucje Lancera lekko tyły i obrastały w piórka. EVO VI to już 280 KM i 1260 kg (czyli +30 KM i +20 kg względem pierwszego EVO) i na tym modelu, dla wielu, kończy się prawdziwe EVO. Prawdziwe to znaczy w 100% mechaniczne, lekkie i z blokiem silnika, który na lata wystarczał inżynierom Mitsubishi do robienia bardzo skutecznych rajdówek.

Cztery tytuły mistrza świata dla Mäkinena w latach 96-99 mówią same za siebie. Później pojawiła się elektronika.

Mitsubishi Lancer EVO X – magiczne napędy

Sterowane elektronicznie dyferencjały odpowiadają za nieograniczoną przyczepność tego samochodu. O ile w EVO VII i VIII sprawowały się różnie, o tyle współpraca czujników położenia kierownicy, akcelerometrów, czujników ABS-u itd. w EVO IX i EVO X sprawiła, że Amerykanie używają na określenie tych napędów słowa magic.

Mitsubishi Lancer EVO X = koniec

Mitsubishi Lancer EVO X to już rok 2007 i początek końca pięknej historii. Przez 22 lata, czyli dziesięć i pół ewolucji (wliczając Lancera 6.5 Tommi Mäkinen edition), mieliśmy okazję podziwiać jedne z najskuteczniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek powstały. Odszedł w formie:

najmocniejszy lancer EVO X – model FQ400, który był pretekstem do napisania tego tekstu, ma fabryczne 403 KM, 525 Nm i poniżej 4 s do 100 km/h.

mitsubishi lancer evo x blue

Mitsubishi Lancer EVO X – wnętrze

To wszystko w rodzinnym, 4-drzwiowym nadwoziu, względnie komfortowym wnętrzu i przy cenie ok. 250 000 zł. Nie znam się na cenach diamentów, ale te trzy na masce tego samochodu wydają się naprawdę niezłą okazją – za 1/4 ceny mogliśmy kupić osiągi samochodu za milion. Mogliśmy, bo kolejna okazja prędko się nie zdarzy.

W 2014 roku Mitsubishi zrezygnowało z kontynuowania linii EVO.

Mgliście zapowiadana jest kolejna generacja z silnikiem hybrydowym, ale przecież to już nie będzie to samo.

Bye, bye Evo. Dziękujemy.

mitsubishi lancer evo x blue

Mitsubishi Lancer EVO X – front

Tags: 4wd, evo, evo x, evolution, impreza, lancer, lancer lublin, lublin, mitsu, mitsubishi, mitsubishi lancer evo lublin, parexbud, rajdy, samochodu, sebastian mądrachowski, sti, subaru, test, turbo, wrc, wrx, x
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

    Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

    11:05
  • Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

    17:56
  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

    FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

    12:32
  • DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

    13:50
  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

    Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

    13:36
  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

    JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

    14:42
  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

    14:20
  • Renault Arkana 1.3 TCE – WSCHODNIE ZAŁOŻENIA

    Renault Arkana 1.3 TCE – WSCHODNIE ZAŁOŻENIA

    13:26
  • HONDA JAZZ test 1.5 i-MMD Hybrid – Muzycznym krokiem

    HONDA JAZZ test 1.5 i-MMD Hybrid – Muzycznym krokiem

    10:23

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

    Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

    11:05
  • Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

    17:56
  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

    FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

    12:32
  • DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

    13:50
  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

    Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

    13:36
  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

    JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

    14:42
  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

    14:20
  • Renault Arkana 1.3 TCE – WSCHODNIE ZAŁOŻENIA

    Renault Arkana 1.3 TCE – WSCHODNIE ZAŁOŻENIA

    13:26
  • HONDA JAZZ test 1.5 i-MMD Hybrid – Muzycznym krokiem

    HONDA JAZZ test 1.5 i-MMD Hybrid – Muzycznym krokiem

    10:23

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry