- Sunbeam Alpine Series II
- Bentley 3.5 Litre
- Wszystkie samochody Jamesa Bonda | Aston Martin DB5
- Aston Martin DBS
- Lotus Esprit S1
- Lotus Turbo Esprit
- Aston Martin V8 Vantage
- Wszystkie samochody Jamesa Bonda | BMW Z3
- BMW 750iL
- Wszystkie samochody Jamesa Bonda | Aston Martin V12 Vanquish
- Cały artykuł przeczytasz w #4 Magazynie Motór
- Zaobserwuj nas na Twitterze i Instagramie!
Wszystkie samochody Jamesa Bonda
Sunbeam Alpine Series II
Agenta Jej Królewskiej Mości zawsze będziemy kojarzyć z wyjątkowymi samochodami. Jednak początkowo ani producenci filmu, ani koncerny motoryzacyjne nie kładły nacisku na auto tajnego agenta. Przykładem jest tylnonapędowy roadster Sunbeam Alpine Series II w filmie Doktor No, wypożyczony od jednego z mieszkańców Jamajki, gdzie kręcono scenę pościgu. Sunbeam był pierwszym efektem połączenia trzech (zapomnianych już) producentów samochodów: Sunbeam, Darracq i Talbot.
Silnik: R4, 1.6 l, 80 KM
Cena: ok. 16 000 €
Bentley 3.5 Litre
Filmy o najpopularniejszym tajnym agencie powstają na podstawie książek Iana Fleminga. Właśnie tam karierę rozpoczął Bentley 3.5 Litre, którym James Bond poruszał się we wspomnianym wyżej Doktor No. Jednak problemy z adaptacją sprawiły, że zobaczyliśmy go pierwszy raz rok później w filmie Pozdrowienia z Rosji. Auto było bohaterem tylko jednej sceny, gdy Sean Connery odbierał w nim telefon. Co ciekawe, w dniu premiery filmu Bentley 3.5 Litre miał blisko 30 lat.
Wyposażenie: telefon.
Silnik: R6, 3.7 l, 110 KM
Cena: 120 000 £
Wszystkie samochody Jamesa Bonda | Aston Martin DB5
Największą motoryzacyjną gwiazdą filmu bez dwóch zdań jest Aston Martin DB5. Zadebiutował w Goldfinger, by po 48 latach znów zagrać pierwsze skrzypce w Skyfall. Oprócz tego pojawił się w Operacji Piorun, Golden Eye, Jutro nie umiera nigdy, Casino Royale czy Spectre. DB5 na rynku pojawił się w 1963 roku i produkowany był tylko przez dwa lata, podczas których wytworzono 1063 egzemplarze.
Wyposażenie: kuloodporne szyby, mechanizm wylewający olej na drogę, zasłony dymne, karabiny maszynowe, obrotowe tablice rejestracyjne, maszyny do cięcia opon, katapulta fotela pasażera.
Silnik: R6, 4.0 l, 282 KM, 390 Nm
Cena: ok 900 000 £
Aston Martin DBS
Następnie przyszła pora na W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości. Był to jedyny obraz z całej serii, w którym rolę Jamesa Bonda podjął George Lazenby. Dwa lata przed premierą swój debiut miał Aston Martin DBS, który został wybrany na oficjalne auto agenta 007. 50 lat później brytyjski koncern wskrzesił legendę oryginalnego DBS w kolorze oliwkowym i zainspirował nim nowy, limitowany model nazywający się jak film z 1969 roku. Sam DBS był następcą modelu DB6 (pomimo że przez trzy lata produkowano je równolegle). Powstało tylko 787 sztuk.
Wyposażenie: schowek na broń.
Silnik: I6, 4.0 l, 280 KM, 390 Nm
Cena: 140 000 £
Lotus Esprit S1
Scena z filmu Szpieg, który mnie kochał, w której prowadzony przez Rogera Moore’a Lotus Espirit S1 zamienia się w łódź podwodną, jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych scen całej serii. Pod nadwoziem z włókna szklanego mieścił się zaledwie dwulitrowy silnik, zespolony z pięciostopniową skrzynią biegów, stosowaną wcześniej w Citroënie SM i Maserati Merak. Podczas kręcenia filmu ówczesny kaskader nie był w stanie poprowadzić auta tak, by zrobić odpowiednie ujęcia. Jego miejsce zajął nieżyjący już dyrektor produkcji Lotusa, Roger Becker, który swoją jazdą zrobił piorunujące wrażenie na producencie filmu.
Wyposażenie: oprysk cementowy używany do oślepienia pojazdów na lądzie, tryb podróżowania pod wodą, pociski ziemia-powietrze, czarny oprysk używany do oślepienia pod wodą, miny podwodne, torpedy umieszczone z przodu pojazdu.
Silnik: R4, 2.0 l, 162 KM, 190 Nm
Cena: ok. 31 500 £
Lotus Turbo Esprit
Lotus w roli auta Jamesa Bonda przyjął się bardzo dobrze, dzięki czemu w następnym filmie Tylko dla twoich oczu również obsadzono pojazd z Norfolk. Tym razem wykorzystano model Turbo Esprit, w którym zniwelowano największą bolączkę poprzednika – niedobór mocy. Producenci postanowili również pozbyć się nierealistycznych gadżetów jak zamiana w łódź podwodną. Brak efektowego wyposażenia rekompensuje seryjnie montowany body kit zaprojektowanym przez legendarnego Giugiaro.
Wyposażenie: tryb samozniszczenia.
Silnik: R4, 2.2 l, 213 KM, 271 Nm
Cena: ok. 36 000 £
Aston Martin V8 Vantage
Pierwsza rola Timothy’ego Daltona jako Jamesa Bonda w filmie W obliczu śmierci przeplatała się z pierwszym V8 w historii serii. Aston Martin V8 Vantage to dwudrzwiowe granturismo wyprodukowane w liczbie 534 egzemplarzy. Decyzję o powrocie do Astona Martina producent podjął dość późno, czego następstwem były problemy z dostępnością samochodów. Czas oczekiwania na nowego V8 Vantage wynosił 18 miesięcy, więc zakupiono trzy używane egzemplarze. Kabriolet (zastąpiony później przez wersję z twardym dachem) należał do prezesa Aston Martin Lagonda, Victora Gauntletta.
Wyposażenie: kolczaste opony, pociski, lasery montowane w kołach, napęd rakietowy i system autodestrukcji.
Silnik: V8, 5.3 l, 309 KM, 434 Nm
Cena: ok. 250 000 £
Wszystkie samochody Jamesa Bonda | BMW Z3
Golden Eye to film debiutów. Po raz pierwszy zobaczyliśmy w nim Pierce’a Brosnana jako Jamesa Bonda, a w roli auta agenta 007 – BMW, które oglądaliśmy w sumie w trzech filmach. Natomiast sam model Z3 był pierwszym roadsterem masowo produkowanym przez niemiecki koncern. Jeżeli nie dysponujecie dużym budżetem, a chcielibyście jeździć autem Jamesa Bonda, to Z3 jest jednym z najtańszych wyborów.
Wyposażenie: pociski stinger, spadochron, system radarowy.
Silnik: R4, 1.9 l, 138 KM, 180 Nm
Cena: ok. 10 000 £
BMW 750iL
Jutro nie umiera nigdy było jedynym epizodem, w którym brytyjski agent specjalny zamiast auta sportowego dostaje pełnoprawną limuzynę. Co więcej, limuzynę w wersji przedłużonej. Jednak nic w tym dziwnego, ponieważ w tamtych czasach na tle głównego konkurenta – Mercedesa S600 – E38 pomimo bycia limuzyną miała opinię auta kierowcy. Siódemka podbiła serca mafii, polskiego rządu, Jasona Stathama w filmie Transporter czy bohatera naszej okładki – Tedego.
Wyposażenie: system rozpylający gaz łzawiący, system rażenia prądem intruzów, sejf na odcisk palców, system zdalnego sterowania za pomocą zapomnianego już telefonu Ericsson, wyrzutnia rakiet, samouszczelniające i samonapełniające się opony oraz urządzenie do przecinania lin ukryte za emblematem.
Silnik: V12, 5.4 l, 326 KM, 490 Nm
Cena: ok. 10 000 £
BMW Z8
W 19 odsłonie przygód agenta 007 pt. Świat to za mało James Bond odbiera swój samochód w szkockiej siedzibie MI6. Był nim klasycznie wyglądający roadster BMW Z8, jedyna generacja modelu wytwarzanego przez trzy i pół roku. Auto zostało zaprojektowane przez Henrika Fiskera, odpowiedzialnego za design Astona Martina V8 Vantage czy Astona Martina DB9. Pod maską znalazł się silnik zaadaptowany z BMW M5 E39, zaś nadwozie w całości wyprodukowano z aluminium.
Wyposażenie: pociski ziemia-powietrze, kierowanie pojazdem za pomocą pilota, zintegrowany z kierownicą celownik do pocisków, tytanowy pancerz.
Silnik: V8, 4.9 l, 400 KM, 500 Nm
Cena: 180 000 £
Wszystkie samochody Jamesa Bonda | Aston Martin V12 Vanquish
Aston, który mógł stać się niewidzialny. Nowa funkcja w aucie Agenta 007, jaką pierwszy raz zobaczyliśmy w Śmierć nadejdzie jutro, dziś wygląda archaicznie, ale w momencie premiery w 2001 roku robiła spore wrażenie. V12 Vanquish ówcześnie był najbardziej zaawansowanym modelem marki. Powstało aż 50 prototypów, które testowano w temperaturach sięgających nawet 80 stopni C. Była to pierwsza i zarazem ostatnia rola Pierce’a Brosnana z wykorzystaniem Astona Martina.
Wyposażenie: urządzenie maskujące, shotguny, broń maszynowa, rakiety.
Silnik V12, 5.9 l, 456 KM, 556 Nm
Cena: ok. 80 000 £
Cały artykuł przeczytasz w #4 Magazynie Motór
Zaobserwuj nas na Twitterze i Instagramie!
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Wszystkie samochody Jamesa Bonda
Sunbeam Alpine Series II
Agenta Jej Królewskiej Mości zawsze będziemy kojarzyć z wyjątkowymi samochodami. Jednak początkowo ani producenci filmu, ani koncerny motoryzacyjne nie kładły nacisku na auto tajnego agenta. Przykładem jest tylnonapędowy roadster Sunbeam Alpine Series II w filmie Doktor No, wypożyczony od jednego z mieszkańców Jamajki, gdzie kręcono scenę pościgu. Sunbeam był pierwszym efektem połączenia trzech (zapomnianych już) producentów samochodów: Sunbeam, Darracq i Talbot.
Silnik: R4, 1.6 l, 80 KM
Cena: ok. 16 000 €
Bentley 3.5 Litre
Filmy o najpopularniejszym tajnym agencie powstają na podstawie książek Iana Fleminga. Właśnie tam karierę rozpoczął Bentley 3.5 Litre, którym James Bond poruszał się we wspomnianym wyżej Doktor No. Jednak problemy z adaptacją sprawiły, że zobaczyliśmy go pierwszy raz rok później w filmie Pozdrowienia z Rosji. Auto było bohaterem tylko jednej sceny, gdy Sean Connery odbierał w nim telefon. Co ciekawe, w dniu premiery filmu Bentley 3.5 Litre miał blisko 30 lat.
Wyposażenie: telefon.
Silnik: R6, 3.7 l, 110 KM
Cena: 120 000 £
Wszystkie samochody Jamesa Bonda | Aston Martin DB5
Największą motoryzacyjną gwiazdą filmu bez dwóch zdań jest Aston Martin DB5. Zadebiutował w Goldfinger, by po 48 latach znów zagrać pierwsze skrzypce w Skyfall. Oprócz tego pojawił się w Operacji Piorun, Golden Eye, Jutro nie umiera nigdy, Casino Royale czy Spectre. DB5 na rynku pojawił się w 1963 roku i produkowany był tylko przez dwa lata, podczas których wytworzono 1063 egzemplarze.
Wyposażenie: kuloodporne szyby, mechanizm wylewający olej na drogę, zasłony dymne, karabiny maszynowe, obrotowe tablice rejestracyjne, maszyny do cięcia opon, katapulta fotela pasażera.
Silnik: R6, 4.0 l, 282 KM, 390 Nm
Cena: ok 900 000 £
Aston Martin DBS
Następnie przyszła pora na W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości. Był to jedyny obraz z całej serii, w którym rolę Jamesa Bonda podjął George Lazenby. Dwa lata przed premierą swój debiut miał Aston Martin DBS, który został wybrany na oficjalne auto agenta 007. 50 lat później brytyjski koncern wskrzesił legendę oryginalnego DBS w kolorze oliwkowym i zainspirował nim nowy, limitowany model nazywający się jak film z 1969 roku. Sam DBS był następcą modelu DB6 (pomimo że przez trzy lata produkowano je równolegle). Powstało tylko 787 sztuk.
Wyposażenie: schowek na broń.
Silnik: I6, 4.0 l, 280 KM, 390 Nm
Cena: 140 000 £
Lotus Esprit S1
Scena z filmu Szpieg, który mnie kochał, w której prowadzony przez Rogera Moore’a Lotus Espirit S1 zamienia się w łódź podwodną, jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych scen całej serii. Pod nadwoziem z włókna szklanego mieścił się zaledwie dwulitrowy silnik, zespolony z pięciostopniową skrzynią biegów, stosowaną wcześniej w Citroënie SM i Maserati Merak. Podczas kręcenia filmu ówczesny kaskader nie był w stanie poprowadzić auta tak, by zrobić odpowiednie ujęcia. Jego miejsce zajął nieżyjący już dyrektor produkcji Lotusa, Roger Becker, który swoją jazdą zrobił piorunujące wrażenie na producencie filmu.
Wyposażenie: oprysk cementowy używany do oślepienia pojazdów na lądzie, tryb podróżowania pod wodą, pociski ziemia-powietrze, czarny oprysk używany do oślepienia pod wodą, miny podwodne, torpedy umieszczone z przodu pojazdu.
Silnik: R4, 2.0 l, 162 KM, 190 Nm
Cena: ok. 31 500 £
Lotus Turbo Esprit
Lotus w roli auta Jamesa Bonda przyjął się bardzo dobrze, dzięki czemu w następnym filmie Tylko dla twoich oczu również obsadzono pojazd z Norfolk. Tym razem wykorzystano model Turbo Esprit, w którym zniwelowano największą bolączkę poprzednika – niedobór mocy. Producenci postanowili również pozbyć się nierealistycznych gadżetów jak zamiana w łódź podwodną. Brak efektowego wyposażenia rekompensuje seryjnie montowany body kit zaprojektowanym przez legendarnego Giugiaro.
Wyposażenie: tryb samozniszczenia.
Silnik: R4, 2.2 l, 213 KM, 271 Nm
Cena: ok. 36 000 £
Aston Martin V8 Vantage
Pierwsza rola Timothy’ego Daltona jako Jamesa Bonda w filmie W obliczu śmierci przeplatała się z pierwszym V8 w historii serii. Aston Martin V8 Vantage to dwudrzwiowe granturismo wyprodukowane w liczbie 534 egzemplarzy. Decyzję o powrocie do Astona Martina producent podjął dość późno, czego następstwem były problemy z dostępnością samochodów. Czas oczekiwania na nowego V8 Vantage wynosił 18 miesięcy, więc zakupiono trzy używane egzemplarze. Kabriolet (zastąpiony później przez wersję z twardym dachem) należał do prezesa Aston Martin Lagonda, Victora Gauntletta.
Wyposażenie: kolczaste opony, pociski, lasery montowane w kołach, napęd rakietowy i system autodestrukcji.
Silnik: V8, 5.3 l, 309 KM, 434 Nm
Cena: ok. 250 000 £
Wszystkie samochody Jamesa Bonda | BMW Z3
Golden Eye to film debiutów. Po raz pierwszy zobaczyliśmy w nim Pierce’a Brosnana jako Jamesa Bonda, a w roli auta agenta 007 – BMW, które oglądaliśmy w sumie w trzech filmach. Natomiast sam model Z3 był pierwszym roadsterem masowo produkowanym przez niemiecki koncern. Jeżeli nie dysponujecie dużym budżetem, a chcielibyście jeździć autem Jamesa Bonda, to Z3 jest jednym z najtańszych wyborów.
Wyposażenie: pociski stinger, spadochron, system radarowy.
Silnik: R4, 1.9 l, 138 KM, 180 Nm
Cena: ok. 10 000 £
BMW 750iL
Jutro nie umiera nigdy było jedynym epizodem, w którym brytyjski agent specjalny zamiast auta sportowego dostaje pełnoprawną limuzynę. Co więcej, limuzynę w wersji przedłużonej. Jednak nic w tym dziwnego, ponieważ w tamtych czasach na tle głównego konkurenta – Mercedesa S600 – E38 pomimo bycia limuzyną miała opinię auta kierowcy. Siódemka podbiła serca mafii, polskiego rządu, Jasona Stathama w filmie Transporter czy bohatera naszej okładki – Tedego.
Wyposażenie: system rozpylający gaz łzawiący, system rażenia prądem intruzów, sejf na odcisk palców, system zdalnego sterowania za pomocą zapomnianego już telefonu Ericsson, wyrzutnia rakiet, samouszczelniające i samonapełniające się opony oraz urządzenie do przecinania lin ukryte za emblematem.
Silnik: V12, 5.4 l, 326 KM, 490 Nm
Cena: ok. 10 000 £
BMW Z8
W 19 odsłonie przygód agenta 007 pt. Świat to za mało James Bond odbiera swój samochód w szkockiej siedzibie MI6. Był nim klasycznie wyglądający roadster BMW Z8, jedyna generacja modelu wytwarzanego przez trzy i pół roku. Auto zostało zaprojektowane przez Henrika Fiskera, odpowiedzialnego za design Astona Martina V8 Vantage czy Astona Martina DB9. Pod maską znalazł się silnik zaadaptowany z BMW M5 E39, zaś nadwozie w całości wyprodukowano z aluminium.
Wyposażenie: pociski ziemia-powietrze, kierowanie pojazdem za pomocą pilota, zintegrowany z kierownicą celownik do pocisków, tytanowy pancerz.
Silnik: V8, 4.9 l, 400 KM, 500 Nm
Cena: 180 000 £
Wszystkie samochody Jamesa Bonda | Aston Martin V12 Vanquish
Aston, który mógł stać się niewidzialny. Nowa funkcja w aucie Agenta 007, jaką pierwszy raz zobaczyliśmy w Śmierć nadejdzie jutro, dziś wygląda archaicznie, ale w momencie premiery w 2001 roku robiła spore wrażenie. V12 Vanquish ówcześnie był najbardziej zaawansowanym modelem marki. Powstało aż 50 prototypów, które testowano w temperaturach sięgających nawet 80 stopni C. Była to pierwsza i zarazem ostatnia rola Pierce’a Brosnana z wykorzystaniem Astona Martina.
Wyposażenie: urządzenie maskujące, shotguny, broń maszynowa, rakiety.
Silnik V12, 5.9 l, 456 KM, 556 Nm
Cena: ok. 80 000 £