Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Subaru Impreza WRX STI | I po IMPREZIE…

Subaru Impreza WRX STI | I po IMPREZIE…

Subaru Impreza WRX STI – za kierownicą tego auta brytyjski […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Subaru Impreza WRX STI | I po IMPREZIE…

Subaru Impreza WRX STI | I po IMPREZIE…

Subaru Impreza WRX STI – za kierownicą tego auta brytyjski […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Subaru Impreza WRX STI | I po IMPREZIE…

Subaru Impreza WRX STI | I po IMPREZIE…

Subaru Impreza WRX STI – za kierownicą tego auta brytyjski […]

Sebastian Mądrachowski

Subaru Impreza WRX STI – za kierownicą tego auta brytyjski kierowca Mark Higgins ustanowił rekord przejazdu samochodem dookoła Wyspy Man. Od czerwca 2014 roku najlepszy czas to 19 min 26 sek.

Tak nowy model Subaru Impreza WRX STI przywitał się ze światem. W tym artykule opowiemy jak jeździ WRX STI.

Tekst: Sebastian Mądrachowski, Foto: Artur Woszak / Michał Węgrzynek

Musicie wiedzieć, że teraz WRX STI to już nie Subaru Impreza. 2013 rok to ostatni moment, kiedy z taśm zjeżdżała jeszcze Impreza WRX STI. Później Subaru oddzieliło ultrasportową wersję WRX STI od „cywilnej” Subaru Imprezy.

Subaru Impreza – jak jest?

Dwa samochody, dwie różne płyty podłogowe, dwa inne auta. Powodem zmiany modelowej był najprawdopodobniej wstyd jakiego Subaru narobiło, udając Imprezą w hatchbacku, że jest Daewoo Lanosem. Nikt nie wierzył, że da się to wizerunkowo uratować, ale jeszcze w 2013 wszyscy odetchnęli z ulgą, kiedy okazało się, że pojawi się Impreza z nadwoziem sedan w wersji WRX STI. Po raz ostatni.

Auto, które przez lata było dumą Subaru, otrzymało agresywną linię, mocno wykrojone zderzaki, spojler, a wszystko domknięto wielkim wlotem powietrza na masce. Dokładnie tak, jak powinno być.

subaru impreza wrx sti blue 2013

WRX STI | fot. Michał Węgrzynek / Magazyn Motór

Subaru Impreza WRX STI dane techniczne

Subaru Impreza WRX STI napędzane jest 2,5-litrowym silnikiem w układzie boxer (300 KM przy 5500 obr./min)

Przez sześciobiegową manualną skrzynię moment obrotowy trafia na wszystkie cztery koła, a aktywne dyferencjały dbają o to, żeby cała moc silnika trafiła na asfalt bez strat. Zależnie od wyboru trybu pracy silnika możemy zafundować sobie grzeczną, ale hałaśliwą zabawkę albo agresywną, bezkompromisową rajdówkę. Jak kto lubi.

Subaru Impreza WRX STI – tuning

Właściciel, który użyczył nam swoje auto na potrzeby tego tekstu, nie chciał się przyznać, co było robione w silniku, ale jego WRX STI jest sporo szybsza niż testowany przeze mnie niedawno Golf R (300 KM, quattro). Jest też szybsza niż 350-konne Evo 8, które dobrze znam. Robi wrażenie – najpierw auto słychać, dopiero później widać. Nie dziwi widok osób przyspieszających kroku na przejściu, kiedy wyjeżdża się zza zakrętu. Zaskakujące jest, że przy 50 km/h auto dudni brzmi jak…. przy 200.

subaru impreza wrx sti blue

Subaru Impreza | fot. Michał Węgrzynek / Magazyn Motór

Subaru Impreza WRX STI – wrażenia z jazdy, spalanie

Subaru Impreza jest głośna i na zewnątrz, i w środku. Brzmienie boxera trzeba lubić, inaczej w Imprezie WRX STI nie wytrzymacie nawet chwili. Hałas to chyba jedyna rzecz, która może przeszkadzać w codziennym użytkowaniu tego Subaru. Wnętrze, chociaż proste, wykończone jest dobrze, widoczność z kokpitu fenomenalna, jeździ się bardzo przyjemnie. Zwłaszcza, że jazdy nie utrudniają wyniki na dystrybutorach na stacji benzynowej – kiedy wsiadałem do samochodu,

komputer pokazywał średnie spalanie 12,8 l/100 km wyjeżdżone wieczorem po mieście.

To oznacza, że na autostradzie da się zrobić dziewięć, a w korkach do 17. Bez dramatu jak na ponad 300-konny samochód ze stałym 4×4.

WRX STI dust dirt mud rally by

WRX STI | kurz, błoto – ona to lubi

Subaru Impreza WRX STI – konkurencja, cena

Od kiedy mamy potwierdzone informacje, że nie będzie już produkowane Mitsubishi Lancer Evolution, wiemy, że Subaru będzie musiało samo bronić japońskiej wizji budowania samochodów sportowych z czteronapędem. Patrząc w którą stronę rozwinęła się linia WRX STI, jest spora szansa, że jeszcze długo na pytanie: „Jakie 4×4 turbo warto kupić?”, odruchowo będziemy wskazywali na Japonię.

Chyba, że problemem okaże się cena.

Przykład: w salonie VW Golf R kosztuje 170 000 zł, a żeby atakować Subaru, trzeba wydrukować już ponad 200 000 złotówek. Spora różnica jak na auta tej samej klasy i z, mniej więcej, podobnymi osiągami. Czas pokaże, co wybiorą klienci, ale całkiem prawdopodobne, że poszukają właśnie ostatniej Imprezy.

wrx sti 2013 blue

fot. Michał Węgrzynek / Magazyn Motór

Jeszcze będzie okazja pisać o egzemplarzu, który widzicie na zdjęciach. Właściciel traktuje to auto jak projekt, więc jak mawiali pradawni Eskimosi: „sytuacja ma tendencję rozwojową”. Może za chwilę pęknie 400 KM? Do tego mamy zimę i może na śniegu porównamy napędy ostatniej Imprezy z konkurencją? Zobaczymy.

Subaru Impreza WRX STI | Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

Subaru Impreza WRX STI | Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

Na koniec jeszcze ciekawostka dla lubiących wiedzieć więcej. Napisałem, że Subaru Impreza WRX STI przeleciała dookoła Wyspy Man w 19 min 26 sek. Motocyklowy rekord na tej trasie należy do Johna McGuinnessa na Hondzie CBR1000RR i wynosi 17 min 3 sek. Różnica to 2 min 23 sek. na korzyść motocykla.

Subaru Impreza WRX STI musi jeszcze poćwiczyć, ale potencjał jest.

Tags: 4x4, evo, impreza, lancer, makinen, mcrae, racing, rajd, rajdy, rally, sebastian mądrachowski, sti, subaru, Subaru Impreza WRX STI, subu, turbo, wrx

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Subaru Impreza WRX STI – za kierownicą tego auta brytyjski kierowca Mark Higgins ustanowił rekord przejazdu samochodem dookoła Wyspy Man. Od czerwca 2014 roku najlepszy czas to 19 min 26 sek.

Tak nowy model Subaru Impreza WRX STI przywitał się ze światem. W tym artykule opowiemy jak jeździ WRX STI.

Tekst: Sebastian Mądrachowski, Foto: Artur Woszak / Michał Węgrzynek

Musicie wiedzieć, że teraz WRX STI to już nie Subaru Impreza. 2013 rok to ostatni moment, kiedy z taśm zjeżdżała jeszcze Impreza WRX STI. Później Subaru oddzieliło ultrasportową wersję WRX STI od „cywilnej” Subaru Imprezy.

Subaru Impreza – jak jest?

Dwa samochody, dwie różne płyty podłogowe, dwa inne auta. Powodem zmiany modelowej był najprawdopodobniej wstyd jakiego Subaru narobiło, udając Imprezą w hatchbacku, że jest Daewoo Lanosem. Nikt nie wierzył, że da się to wizerunkowo uratować, ale jeszcze w 2013 wszyscy odetchnęli z ulgą, kiedy okazało się, że pojawi się Impreza z nadwoziem sedan w wersji WRX STI. Po raz ostatni.

Auto, które przez lata było dumą Subaru, otrzymało agresywną linię, mocno wykrojone zderzaki, spojler, a wszystko domknięto wielkim wlotem powietrza na masce. Dokładnie tak, jak powinno być.

subaru impreza wrx sti blue 2013

WRX STI | fot. Michał Węgrzynek / Magazyn Motór

Subaru Impreza WRX STI dane techniczne

Subaru Impreza WRX STI napędzane jest 2,5-litrowym silnikiem w układzie boxer (300 KM przy 5500 obr./min)

Przez sześciobiegową manualną skrzynię moment obrotowy trafia na wszystkie cztery koła, a aktywne dyferencjały dbają o to, żeby cała moc silnika trafiła na asfalt bez strat. Zależnie od wyboru trybu pracy silnika możemy zafundować sobie grzeczną, ale hałaśliwą zabawkę albo agresywną, bezkompromisową rajdówkę. Jak kto lubi.

Subaru Impreza WRX STI – tuning

Właściciel, który użyczył nam swoje auto na potrzeby tego tekstu, nie chciał się przyznać, co było robione w silniku, ale jego WRX STI jest sporo szybsza niż testowany przeze mnie niedawno Golf R (300 KM, quattro). Jest też szybsza niż 350-konne Evo 8, które dobrze znam. Robi wrażenie – najpierw auto słychać, dopiero później widać. Nie dziwi widok osób przyspieszających kroku na przejściu, kiedy wyjeżdża się zza zakrętu. Zaskakujące jest, że przy 50 km/h auto dudni brzmi jak…. przy 200.

subaru impreza wrx sti blue

Subaru Impreza | fot. Michał Węgrzynek / Magazyn Motór

Subaru Impreza WRX STI – wrażenia z jazdy, spalanie

Subaru Impreza jest głośna i na zewnątrz, i w środku. Brzmienie boxera trzeba lubić, inaczej w Imprezie WRX STI nie wytrzymacie nawet chwili. Hałas to chyba jedyna rzecz, która może przeszkadzać w codziennym użytkowaniu tego Subaru. Wnętrze, chociaż proste, wykończone jest dobrze, widoczność z kokpitu fenomenalna, jeździ się bardzo przyjemnie. Zwłaszcza, że jazdy nie utrudniają wyniki na dystrybutorach na stacji benzynowej – kiedy wsiadałem do samochodu,

komputer pokazywał średnie spalanie 12,8 l/100 km wyjeżdżone wieczorem po mieście.

To oznacza, że na autostradzie da się zrobić dziewięć, a w korkach do 17. Bez dramatu jak na ponad 300-konny samochód ze stałym 4×4.

WRX STI dust dirt mud rally by

WRX STI | kurz, błoto – ona to lubi

Subaru Impreza WRX STI – konkurencja, cena

Od kiedy mamy potwierdzone informacje, że nie będzie już produkowane Mitsubishi Lancer Evolution, wiemy, że Subaru będzie musiało samo bronić japońskiej wizji budowania samochodów sportowych z czteronapędem. Patrząc w którą stronę rozwinęła się linia WRX STI, jest spora szansa, że jeszcze długo na pytanie: „Jakie 4×4 turbo warto kupić?”, odruchowo będziemy wskazywali na Japonię.

Chyba, że problemem okaże się cena.

Przykład: w salonie VW Golf R kosztuje 170 000 zł, a żeby atakować Subaru, trzeba wydrukować już ponad 200 000 złotówek. Spora różnica jak na auta tej samej klasy i z, mniej więcej, podobnymi osiągami. Czas pokaże, co wybiorą klienci, ale całkiem prawdopodobne, że poszukają właśnie ostatniej Imprezy.

wrx sti 2013 blue

fot. Michał Węgrzynek / Magazyn Motór

Jeszcze będzie okazja pisać o egzemplarzu, który widzicie na zdjęciach. Właściciel traktuje to auto jak projekt, więc jak mawiali pradawni Eskimosi: „sytuacja ma tendencję rozwojową”. Może za chwilę pęknie 400 KM? Do tego mamy zimę i może na śniegu porównamy napędy ostatniej Imprezy z konkurencją? Zobaczymy.

Subaru Impreza WRX STI | Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

Subaru Impreza WRX STI | Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

Na koniec jeszcze ciekawostka dla lubiących wiedzieć więcej. Napisałem, że Subaru Impreza WRX STI przeleciała dookoła Wyspy Man w 19 min 26 sek. Motocyklowy rekord na tej trasie należy do Johna McGuinnessa na Hondzie CBR1000RR i wynosi 17 min 3 sek. Różnica to 2 min 23 sek. na korzyść motocykla.

Subaru Impreza WRX STI musi jeszcze poćwiczyć, ale potencjał jest.

Tags: 4x4, evo, impreza, lancer, makinen, mcrae, racing, rajd, rajdy, rally, sebastian mądrachowski, sti, subaru, Subaru Impreza WRX STI, subu, turbo, wrx
  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

    Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

    11:05
  • Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

    17:56
  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

    FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

    12:32
  • DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

    13:50
  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

    Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

    13:36
  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

    JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

    14:42
  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

    14:20
  • Renault Arkana 1.3 TCE – WSCHODNIE ZAŁOŻENIA

    Renault Arkana 1.3 TCE – WSCHODNIE ZAŁOŻENIA

    13:26
  • HONDA JAZZ test 1.5 i-MMD Hybrid – Muzycznym krokiem

    HONDA JAZZ test 1.5 i-MMD Hybrid – Muzycznym krokiem

    10:23

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

    Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

    11:05
  • Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

    17:56
  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

    FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

    12:32
  • DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

    13:50
  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

    Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

    13:36
  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

    JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

    14:42
  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

    14:20
  • Renault Arkana 1.3 TCE – WSCHODNIE ZAŁOŻENIA

    Renault Arkana 1.3 TCE – WSCHODNIE ZAŁOŻENIA

    13:26
  • HONDA JAZZ test 1.5 i-MMD Hybrid – Muzycznym krokiem

    HONDA JAZZ test 1.5 i-MMD Hybrid – Muzycznym krokiem

    10:23

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry