Skoda Scala 1.0 TSI | opinie, test, cennik, wymiary, wrażenia z jazdy
Skoda Scala to zupełnie nowe rozdanie na rynku. Nowy model w gamie czeskiego producenta zastępuje model Rapid. Co ma do zaoferowania i z jakimi autami będzie konkurować? Sprawdziliśmy to dla Was!
Autor: Mateusz Cieślak, Mor, Kacper Majdan / foto: Michał Węgrzynek
Premiera Scali odbyła się w grudniu 2018 roku. Nowy hatchback segmentu C produkowany jest w czeskiej miejscowości Mladá Boleslav, gdzie znajduje siedziba Škoda Auto oraz Škoda WRC. Scala powstała na powiększonej płycie podłogowej MQB, z której korzysta Fabia czy Polo. Specjalnie na potrzeby nowej Skody została ona powiększona. Efekt?
Skoda Scala jest o ponad 10 cm dłuższa od Golfa VII generacji.
Skoda Scala OPINIE 1.0 TSI | Design
Jak prezentuje się nowy model Skody? Tradycyjnie pozostaje to kwestią gustu. Mamy tu sporo ostrych linii, które najczęściej przebiegają w pozycji poziomej, co optycznie jeszcze bardziej powiększa auto w naszych oczach. Mogą podobać się reflektory Full Led z dynamicznymi kierunkowskazami czy czarna klapa bagażnika z eleganckim napisem „Skoda” zamiast logo. Na plus zasługuje również powiększona paleta kolorów, która liczy aż 14 opcji, w tym dwa zupełnie nowe – czerń Cristal i błękit Titan. Warte zauważenia są również felgi AERO. Wyglądają nowocześnie, a co najważniejsze zmniejszają hałas w środku i delikatnie obniżają zużycia paliwa. Niestety w prezentowanym egzemplarzu ich zabrało.
Skoda Scala OPINIE 1.0 TSI |Wyposażenie
Wyliczankę zaczniemy dość nietypowo. Skoda wyposażona jest jedynie w nowoczesny standard USB – typ C, który jest krokiem naprzód, ale przez pierwszy rok, dwa może być minusem dla niektórych użytkowników. Co jeszcze znajdziemy w środku? Indukcyjne ładowanie smartfona, połaczenie z Internetem, wirtualny kokpit i systemy wspomagające kierowcę z każdej strony auta. O popularnym wyposażeniu nie będziemy wspominać. Dziewięć poduszek to najlepszy wynik w klasie kompaktów, co tylko udowadnia, że bezpieczeństwo w Scali to priorytet. Dodatkowo auto posiada system alarmowy, który wezwie pomoc w razie wypadku. Na koniec jeszcze element z cyklu “mała rzecz a cieszy” – pasażerowie z tyłu mogą liczyć na składane stoliki, które sprawdzają się podczas lunchu w trasie, jak i w pracy z laptopem.
Skoda Scala OPINIE 1.0 TSI | Silnik / spalanie
Naszą testówkę napędzał silnik 1.0 TSI o mocy 115 KM. W połączeniu z manualną skrzynią biegów mała benzyna jest optymalnym motorem dla Scali. W trasie paliła ok. 6 l/100 km, w mieście 7-8 litrów przy dynamicznej jeździe. W codziennym użytkowaniu nie da się odczuć niedoborów momentu, choć silnik czuje się wyraźnie lepiej, kiedy kręcimy go na wyższe obroty.
Dostępne silniki i spalanie deklarowane przez Skodę:
- 1.0 TSI manual (śr. 6 l/100 km)
- 1.5 TSI automat DSG (śr. 6,5 l/100 km)
- 1.6 TDI manual (śr. 5 l/100 km)
- 1.6 TDI automat DSG (śr. 5,5 l/100 km)
Skoda Scala OPINIE | Wrażenia z jazdy
Dużo przestrzeni w środku zachęca do używania Skody Scali do podróży. Jest naprawdę komfortowo, auto posiada pojemną i dobrze wyciszoną kabinę. W trasie Skoda nie traci tego, co jest jego siłą w ciasnych, miejskich uliczkach, czyli zwrotności i precyzji prowadzenia. Jest w tym mały haczyk – przy większych prędkościach Scala potrafi przestraszyć podczas nagłej zmianie kierunku jazdy. Jeżeli zdarzy się Wam raz, będziecie jeździli płynniej w przyszłości. Przyjemność z prowadzenia zwrotnego samochodu jest tego warta.
Wydaje nam się, że dlatego właśnie Skoda przewidziała dla Scali dodatkową opcję:
- zawieszenie sportowe, obniżone o 15 mm, z dwoma trybami tłumienia amortyzatorów (Normal/ Sport).
Skoda Scala OPINIE 1.0 TSI | Cena
Jednym z głównych konkurentów dla czeskiego kompakta jest testowany przez nas jakiś czas temu Ford Focus.
Cena Skody Scali zaczyna się od 66 500 złotych.
Ford Focus jest droższy o prawie 5 tysięcy. Z kolei koreański rywal, KIA Ceed, startuje z pułapu 62 990 zł, a Opel Astra to wydatek rzędu 71 700 zł. Powyższe ceny dotyczą jednostek benzynowych, ale w ofercie nie zabrakło też silników wysokoprężnych. Skoda Scala z silnikiem 1.6 TDI kosztuje od 83 150 zł, Opel Astra z silnikiem 1.6 Diesel to wydatek rzędu 83 600 zł, a Ford Focus 1.5 EcoBlue 81 600 zł.
Skoda Scala TEST | Podsumowanie
Scala jako następca lubianego Rapida pewnie szybko zaleje nasze ulice. Czy warto brać pod uwagę ten model? Zdecydowanie tak. Oprócz rzeczy oczywistych (dobra jakość wykonania, dobre wyposażenie, rozsądna cena) na uwagę zasługują też mniej oczywiste aspekty tego auta.
Jest to nowy model, który jako pierwszy wprowadza zmiany w całej linii modelowej Skody. To znaczy, że to wzornictwo (zarówno jeżeli chodzi o bryłę auta, ale i wnętrze) na długo zachowa świeżość. Sformułowanie “Nowa Skoda” przez długie lata będzie oznaczało Skodę wyglądającą jak Scala.
Na koniec ciekawostka: słowo scala po łacinie oznacza schody. Po Czesku schody to schodiště. Rzućcie jeszcze raz okiem na zdjęcia w teście i pomyślcie, że to ładne auto mogłoby nazywać się Skoda Schodiste…
Auto użyczył nam lubelski dealer
Skoda Żagiel Auto
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Skoda Scala 1.0 TSI | opinie, test, cennik, wymiary, wrażenia z jazdy
Skoda Scala to zupełnie nowe rozdanie na rynku. Nowy model w gamie czeskiego producenta zastępuje model Rapid. Co ma do zaoferowania i z jakimi autami będzie konkurować? Sprawdziliśmy to dla Was!
Autor: Mateusz Cieślak, Mor, Kacper Majdan / foto: Michał Węgrzynek
Premiera Scali odbyła się w grudniu 2018 roku. Nowy hatchback segmentu C produkowany jest w czeskiej miejscowości Mladá Boleslav, gdzie znajduje siedziba Škoda Auto oraz Škoda WRC. Scala powstała na powiększonej płycie podłogowej MQB, z której korzysta Fabia czy Polo. Specjalnie na potrzeby nowej Skody została ona powiększona. Efekt?
Skoda Scala jest o ponad 10 cm dłuższa od Golfa VII generacji.
Skoda Scala OPINIE 1.0 TSI | Design
Jak prezentuje się nowy model Skody? Tradycyjnie pozostaje to kwestią gustu. Mamy tu sporo ostrych linii, które najczęściej przebiegają w pozycji poziomej, co optycznie jeszcze bardziej powiększa auto w naszych oczach. Mogą podobać się reflektory Full Led z dynamicznymi kierunkowskazami czy czarna klapa bagażnika z eleganckim napisem „Skoda” zamiast logo. Na plus zasługuje również powiększona paleta kolorów, która liczy aż 14 opcji, w tym dwa zupełnie nowe – czerń Cristal i błękit Titan. Warte zauważenia są również felgi AERO. Wyglądają nowocześnie, a co najważniejsze zmniejszają hałas w środku i delikatnie obniżają zużycia paliwa. Niestety w prezentowanym egzemplarzu ich zabrało.
Skoda Scala OPINIE 1.0 TSI |Wyposażenie
Wyliczankę zaczniemy dość nietypowo. Skoda wyposażona jest jedynie w nowoczesny standard USB – typ C, który jest krokiem naprzód, ale przez pierwszy rok, dwa może być minusem dla niektórych użytkowników. Co jeszcze znajdziemy w środku? Indukcyjne ładowanie smartfona, połaczenie z Internetem, wirtualny kokpit i systemy wspomagające kierowcę z każdej strony auta. O popularnym wyposażeniu nie będziemy wspominać. Dziewięć poduszek to najlepszy wynik w klasie kompaktów, co tylko udowadnia, że bezpieczeństwo w Scali to priorytet. Dodatkowo auto posiada system alarmowy, który wezwie pomoc w razie wypadku. Na koniec jeszcze element z cyklu “mała rzecz a cieszy” – pasażerowie z tyłu mogą liczyć na składane stoliki, które sprawdzają się podczas lunchu w trasie, jak i w pracy z laptopem.
Skoda Scala OPINIE 1.0 TSI | Silnik / spalanie
Naszą testówkę napędzał silnik 1.0 TSI o mocy 115 KM. W połączeniu z manualną skrzynią biegów mała benzyna jest optymalnym motorem dla Scali. W trasie paliła ok. 6 l/100 km, w mieście 7-8 litrów przy dynamicznej jeździe. W codziennym użytkowaniu nie da się odczuć niedoborów momentu, choć silnik czuje się wyraźnie lepiej, kiedy kręcimy go na wyższe obroty.
Dostępne silniki i spalanie deklarowane przez Skodę:
- 1.0 TSI manual (śr. 6 l/100 km)
- 1.5 TSI automat DSG (śr. 6,5 l/100 km)
- 1.6 TDI manual (śr. 5 l/100 km)
- 1.6 TDI automat DSG (śr. 5,5 l/100 km)
Skoda Scala OPINIE | Wrażenia z jazdy
Dużo przestrzeni w środku zachęca do używania Skody Scali do podróży. Jest naprawdę komfortowo, auto posiada pojemną i dobrze wyciszoną kabinę. W trasie Skoda nie traci tego, co jest jego siłą w ciasnych, miejskich uliczkach, czyli zwrotności i precyzji prowadzenia. Jest w tym mały haczyk – przy większych prędkościach Scala potrafi przestraszyć podczas nagłej zmianie kierunku jazdy. Jeżeli zdarzy się Wam raz, będziecie jeździli płynniej w przyszłości. Przyjemność z prowadzenia zwrotnego samochodu jest tego warta.
Wydaje nam się, że dlatego właśnie Skoda przewidziała dla Scali dodatkową opcję:
- zawieszenie sportowe, obniżone o 15 mm, z dwoma trybami tłumienia amortyzatorów (Normal/ Sport).
Skoda Scala OPINIE 1.0 TSI | Cena
Jednym z głównych konkurentów dla czeskiego kompakta jest testowany przez nas jakiś czas temu Ford Focus.
Cena Skody Scali zaczyna się od 66 500 złotych.
Ford Focus jest droższy o prawie 5 tysięcy. Z kolei koreański rywal, KIA Ceed, startuje z pułapu 62 990 zł, a Opel Astra to wydatek rzędu 71 700 zł. Powyższe ceny dotyczą jednostek benzynowych, ale w ofercie nie zabrakło też silników wysokoprężnych. Skoda Scala z silnikiem 1.6 TDI kosztuje od 83 150 zł, Opel Astra z silnikiem 1.6 Diesel to wydatek rzędu 83 600 zł, a Ford Focus 1.5 EcoBlue 81 600 zł.
Skoda Scala TEST | Podsumowanie
Scala jako następca lubianego Rapida pewnie szybko zaleje nasze ulice. Czy warto brać pod uwagę ten model? Zdecydowanie tak. Oprócz rzeczy oczywistych (dobra jakość wykonania, dobre wyposażenie, rozsądna cena) na uwagę zasługują też mniej oczywiste aspekty tego auta.
Jest to nowy model, który jako pierwszy wprowadza zmiany w całej linii modelowej Skody. To znaczy, że to wzornictwo (zarówno jeżeli chodzi o bryłę auta, ale i wnętrze) na długo zachowa świeżość. Sformułowanie “Nowa Skoda” przez długie lata będzie oznaczało Skodę wyglądającą jak Scala.
Na koniec ciekawostka: słowo scala po łacinie oznacza schody. Po Czesku schody to schodiště. Rzućcie jeszcze raz okiem na zdjęcia w teście i pomyślcie, że to ładne auto mogłoby nazywać się Skoda Schodiste…
Auto użyczył nam lubelski dealer
Skoda Żagiel Auto