Wegański samochód
W zeszłym roku przy okazji prezentacji Polestara 2, Szwedzi ogłosili, że wnętrze nowego modelu będzie wegańskie, czyli żaden z materiałów nie będzie pochodzenia zwierzęcego. Teraz submarka Volvo zapowiada, że w przyszłości materiały wykończeniowe w jej samochodach będą pochodzenia naturalnego oraz z recyklingu. Pomóc w tym mają chociażby takie rozwiązania, jak powerRibs czy ampliTex opracowane przez szwajcarską firmę Bcomp, dzięki którym z naturalnych włókien można wytworzyć lekkie elementy zastępujące ich cięższe, plastikowe odpowiedniki. W ten sposób Polestar chce pokazać, że na poważnie podchodzi do tematu ekologii, co podkreślił Thomas Ingenlath, prezes firmy:
To oczywiste, że aby być rzeczywiście przyjaznym dla środowiska musimy ocenić każdy element, który znajdzie się w naszych samochodach. Dla Polestara bycie przyjaznym środowisku nie ogranicza się wyłącznie do zastosowania elektrycznego napędu. Wraz z rozwojem tych wszystkich nowoczesnych rozwiązań, które zastosujemy w naszych przyszłych samochodach, pokazujemy, że nasze intencje są szczere.
Wegański samochód | recykling
Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie materiałów pochodzących z recyklingu. I tak, w przypadku np. siedzeń można wykorzystać przędzę w pełni pochodzącą z butelek PET. Z kolei plastikowe elementy wnętrza mogą mieć w swojej strukturze zawarty materiał odpadowy, pochodzący z produkcji korka używanego w przemyśle winiarskim, a wykładzina może pochodzić ze zużytych sieci rybackich. Jak zapewnia szef stylistów szwedzkiej marki, Maximilian Missoni, zastosowanie takich materiałów nie wpłynie w żaden sposób na ich wzrokowo-organoleptyczny odbiór:
Co ważne, nie musimy poświęcać designu i poczucia luksusu wykorzystując te materiały. Jeśli już, to umożliwiają one realizację jeszcze lepszych, nowatorskich, nowoczesnych i stylowych rozwiązań, które wyniosą nasze projekty na wyższy poziom stylistyczny. To wyzwanie, które zdefiniuje na nowo sposób aranżacji wnętrza samochodu i odbiór jego estetyki.
Zobacz również: Nowe modele Volvo Polestar
Co z tego wszystkiego wyjdzie, pokaże przyszłość. Nie od dziś wiadomo, że w oczach klasycznego miłośnika motoryzacji, napęd elektryczny nie jest w stanie zastąpić spalinowego. Problem polega jednak na tym, że nie wszystko jest tak proste i kolorowe, i prawdopodobnie wcześniej czy później dojdziemy do momentu, w którym działania podejmowane przez marketingowców z firm samochodowych, będą przypominały próbę przekonania nas do tego, że kotlet sojowy może w 100% zastąpić kotlet schabowy – podobnie jak ma to miejsce obecnie w przypadku napędu elektrycznego i spalinowego.
Zaobserwuj nas na Twitterze i Instagramie!
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Wegański samochód
W zeszłym roku przy okazji prezentacji Polestara 2, Szwedzi ogłosili, że wnętrze nowego modelu będzie wegańskie, czyli żaden z materiałów nie będzie pochodzenia zwierzęcego. Teraz submarka Volvo zapowiada, że w przyszłości materiały wykończeniowe w jej samochodach będą pochodzenia naturalnego oraz z recyklingu. Pomóc w tym mają chociażby takie rozwiązania, jak powerRibs czy ampliTex opracowane przez szwajcarską firmę Bcomp, dzięki którym z naturalnych włókien można wytworzyć lekkie elementy zastępujące ich cięższe, plastikowe odpowiedniki. W ten sposób Polestar chce pokazać, że na poważnie podchodzi do tematu ekologii, co podkreślił Thomas Ingenlath, prezes firmy:
To oczywiste, że aby być rzeczywiście przyjaznym dla środowiska musimy ocenić każdy element, który znajdzie się w naszych samochodach. Dla Polestara bycie przyjaznym środowisku nie ogranicza się wyłącznie do zastosowania elektrycznego napędu. Wraz z rozwojem tych wszystkich nowoczesnych rozwiązań, które zastosujemy w naszych przyszłych samochodach, pokazujemy, że nasze intencje są szczere.
Wegański samochód | recykling
Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie materiałów pochodzących z recyklingu. I tak, w przypadku np. siedzeń można wykorzystać przędzę w pełni pochodzącą z butelek PET. Z kolei plastikowe elementy wnętrza mogą mieć w swojej strukturze zawarty materiał odpadowy, pochodzący z produkcji korka używanego w przemyśle winiarskim, a wykładzina może pochodzić ze zużytych sieci rybackich. Jak zapewnia szef stylistów szwedzkiej marki, Maximilian Missoni, zastosowanie takich materiałów nie wpłynie w żaden sposób na ich wzrokowo-organoleptyczny odbiór:
Co ważne, nie musimy poświęcać designu i poczucia luksusu wykorzystując te materiały. Jeśli już, to umożliwiają one realizację jeszcze lepszych, nowatorskich, nowoczesnych i stylowych rozwiązań, które wyniosą nasze projekty na wyższy poziom stylistyczny. To wyzwanie, które zdefiniuje na nowo sposób aranżacji wnętrza samochodu i odbiór jego estetyki.
Zobacz również: Nowe modele Volvo Polestar
Co z tego wszystkiego wyjdzie, pokaże przyszłość. Nie od dziś wiadomo, że w oczach klasycznego miłośnika motoryzacji, napęd elektryczny nie jest w stanie zastąpić spalinowego. Problem polega jednak na tym, że nie wszystko jest tak proste i kolorowe, i prawdopodobnie wcześniej czy później dojdziemy do momentu, w którym działania podejmowane przez marketingowców z firm samochodowych, będą przypominały próbę przekonania nas do tego, że kotlet sojowy może w 100% zastąpić kotlet schabowy – podobnie jak ma to miejsce obecnie w przypadku napędu elektrycznego i spalinowego.