Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » BMW 3.0 CSL Hommage Concept

BMW 3.0 CSL Hommage Concept

Zastanawialiście się kiedyś, jaka jest najmocniejsza i najszybsza literka w […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » BMW 3.0 CSL Hommage Concept

BMW 3.0 CSL Hommage Concept

Zastanawialiście się kiedyś, jaka jest najmocniejsza i najszybsza literka w […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » BMW 3.0 CSL Hommage Concept

BMW 3.0 CSL Hommage Concept

Zastanawialiście się kiedyś, jaka jest najmocniejsza i najszybsza literka w […]

Sebastian Mądrachowski

Zastanawialiście się kiedyś, jaka jest najmocniejsza i najszybsza literka w motoryzacyjnym alfabecie? Zapewne większość wskaże na czerwoną literkę R, która zdaje się dodawać gigantyczne stada mechanicznych rumaków każdemu środkowi lokomocji nią przyozdobionemu. Jest jednak całkiem spora grupa osób, która nie podziela tego poglądu. Uważają oni, że tron najszybszej należy się innej składowej alfabetu. Mowa o M.

tekst: Andrzej Bzowski, foto: BMW

Z pewnością wszyscy słyszeli o sportowych BMW oznaczonych tą literką na tylnej klapie, przyozdobionych pasami w kolorze niebieskim, fioletowym i czerwonym. Historia działu sportowego BMW sięga roku 1973. Wtedy to powołano do życia spółkę BMW Motorsport GmbH, mającą zajmować się konstruowaniem silników i modyfikacją seryjnych aut na gotowe do walki o najwyższe trofea wyścigówki.

Pierwszym projektem 35-osobowej grupy było BMW 3.0 CSL, stworzone do wyścigów aut turystycznych. Wzięto na warsztat seryjne BMW E9, kompleksowo modyfikując je pod torowe realia. Przez zastosowanie aluminiowej maski i drzwi, a także magnezowej obudowy skrzyni biegów udało się zmniejszyć masę auta do zaledwie 1092 kg. Z kolei deficyt mocy zażegnano, używając sześciocylindrowego silnika rzędowego o pojemności 3340 cm3, legitymującego się mocą 360 KM. „Ponieważ rok 1973 jest dla nas rokiem eksperymentów, nie możemy spodziewać się wygranej w tych mistrzostwach Europy” – w ten sposób podsumował BMW 3.0 CSL szef grupy Motorsport GmbH, Joachen Neerpasch. Na szczęście jego słowa nie okazały się prorocze.

BMW 3.0 CSL zwyciężyło w 1973 roku Europejskie Mistrzostwa Aut Turystycznych (ETCC), deklasując rywali.

Co więcej, zdominowało zmagania przez kolejne lata, wygrywając 6 kolejnych edycji mistrzostw. W międzyczasie zespół dopracowywał początkowy projekt, wyposażając CSL w układ hamulcowy z systemem ABS, a pod maską umieszczając turbosprężarkę, windującą moc przenoszoną na tylne koła do około 800 KM. Sukcesy na europejskich i amerykańskich torach wyścigowych zapewniały mu tytuł niezwyciężonego, przez co BMW 3.0 CSL stało się jednym z najbardziej kultowych aut producenta z Monachium.

BMW Hommage

Nie powinien więc dziwić fakt, że monachijska firma chętnie wraca do swojej chlubnej historii. Niedawno BMW zaprezentowało następcę swego legendarnego modelu o nazwie 3.0 CSL Hommage. Koncept czerpie pełnymi garściami ze stylu swojego znakomitego przodka, jednak z zastosowaniem innowacyjnych technologii. Oryginalne 3.0 CSL zyskało sobie przydomek Batmobil ze względu na rozbudowany pakiet aerodynamiczny. Jego współczesna interpretacja podąża tym śladem. Monstrualnych rozmiarów tylne skrzydło, lotka nad tylną szybą, a także skrzela na przednich błotnikach – te elementy znajdziemy w najnowszym projekcie z cyklu Hommage. Całość przemieszcza się na 21-calowych felgach. Wnętrze jest proste, lecz nie spartańskie. I chociaż w większości wykonane z włókna węglowego, to nie zabrakło miejsca na drewniane wykończenia i charakterystyczne, trójkolorowe paski. Wyposażone w klatkę bezpieczeństwa, system gaśniczy, kubełkowe fotele i sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa powinno przypaść do gustu osobom mierzącym setne części sekundy spędzone na nitce toru wyścigowego.

Niestety, producent nie zdradził zbyt wielu szczegółów dotyczących technologii użytej pod maską CLS 3.0 Hommage. Wiemy jedynie, że za napęd odpowiedzialny jest 6-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 3 litrów wspomagany hybrydową technologią eBoost. I mimo że projekt przemieszcza się o własnych siłach, brzmiąc przy tym niezwykle charakternie, nie przewiduje się wdrożenia go do produkcji seryjnej. Technologie użyte do zbudowania konceptu będą oczywiście rozwijane i w przyszłości zagoszczą w produkcyjnych autach z Bawarii.

BMW dokłada wszelkich starań, by przypomnieć o swojej wyścigowej historii. Cały projekt Hommage to już trzy koncepty, przypominające najbardziej kultowe auta z biało-niebieskim śmigłem na masce. Wydaje się, że w Polsce te działania trafiły na wyjątkowo podatny grunt. Bo jak inaczej wytłumaczyć obecność na większości BMW w naszym kraju charakterystycznej naklejki w kształcie litery M?

Tags: auto, bmw, bzowski, csl, hommage, m, mpower, samochód, super, supercars

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gry

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

Zastanawialiście się kiedyś, jaka jest najmocniejsza i najszybsza literka w motoryzacyjnym alfabecie? Zapewne większość wskaże na czerwoną literkę R, która zdaje się dodawać gigantyczne stada mechanicznych rumaków każdemu środkowi lokomocji nią przyozdobionemu. Jest jednak całkiem spora grupa osób, która nie podziela tego poglądu. Uważają oni, że tron najszybszej należy się innej składowej alfabetu. Mowa o M.

tekst: Andrzej Bzowski, foto: BMW

Z pewnością wszyscy słyszeli o sportowych BMW oznaczonych tą literką na tylnej klapie, przyozdobionych pasami w kolorze niebieskim, fioletowym i czerwonym. Historia działu sportowego BMW sięga roku 1973. Wtedy to powołano do życia spółkę BMW Motorsport GmbH, mającą zajmować się konstruowaniem silników i modyfikacją seryjnych aut na gotowe do walki o najwyższe trofea wyścigówki.

Pierwszym projektem 35-osobowej grupy było BMW 3.0 CSL, stworzone do wyścigów aut turystycznych. Wzięto na warsztat seryjne BMW E9, kompleksowo modyfikując je pod torowe realia. Przez zastosowanie aluminiowej maski i drzwi, a także magnezowej obudowy skrzyni biegów udało się zmniejszyć masę auta do zaledwie 1092 kg. Z kolei deficyt mocy zażegnano, używając sześciocylindrowego silnika rzędowego o pojemności 3340 cm3, legitymującego się mocą 360 KM. „Ponieważ rok 1973 jest dla nas rokiem eksperymentów, nie możemy spodziewać się wygranej w tych mistrzostwach Europy” – w ten sposób podsumował BMW 3.0 CSL szef grupy Motorsport GmbH, Joachen Neerpasch. Na szczęście jego słowa nie okazały się prorocze.

BMW 3.0 CSL zwyciężyło w 1973 roku Europejskie Mistrzostwa Aut Turystycznych (ETCC), deklasując rywali.

Co więcej, zdominowało zmagania przez kolejne lata, wygrywając 6 kolejnych edycji mistrzostw. W międzyczasie zespół dopracowywał początkowy projekt, wyposażając CSL w układ hamulcowy z systemem ABS, a pod maską umieszczając turbosprężarkę, windującą moc przenoszoną na tylne koła do około 800 KM. Sukcesy na europejskich i amerykańskich torach wyścigowych zapewniały mu tytuł niezwyciężonego, przez co BMW 3.0 CSL stało się jednym z najbardziej kultowych aut producenta z Monachium.

BMW Hommage

Nie powinien więc dziwić fakt, że monachijska firma chętnie wraca do swojej chlubnej historii. Niedawno BMW zaprezentowało następcę swego legendarnego modelu o nazwie 3.0 CSL Hommage. Koncept czerpie pełnymi garściami ze stylu swojego znakomitego przodka, jednak z zastosowaniem innowacyjnych technologii. Oryginalne 3.0 CSL zyskało sobie przydomek Batmobil ze względu na rozbudowany pakiet aerodynamiczny. Jego współczesna interpretacja podąża tym śladem. Monstrualnych rozmiarów tylne skrzydło, lotka nad tylną szybą, a także skrzela na przednich błotnikach – te elementy znajdziemy w najnowszym projekcie z cyklu Hommage. Całość przemieszcza się na 21-calowych felgach. Wnętrze jest proste, lecz nie spartańskie. I chociaż w większości wykonane z włókna węglowego, to nie zabrakło miejsca na drewniane wykończenia i charakterystyczne, trójkolorowe paski. Wyposażone w klatkę bezpieczeństwa, system gaśniczy, kubełkowe fotele i sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa powinno przypaść do gustu osobom mierzącym setne części sekundy spędzone na nitce toru wyścigowego.

Niestety, producent nie zdradził zbyt wielu szczegółów dotyczących technologii użytej pod maską CLS 3.0 Hommage. Wiemy jedynie, że za napęd odpowiedzialny jest 6-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 3 litrów wspomagany hybrydową technologią eBoost. I mimo że projekt przemieszcza się o własnych siłach, brzmiąc przy tym niezwykle charakternie, nie przewiduje się wdrożenia go do produkcji seryjnej. Technologie użyte do zbudowania konceptu będą oczywiście rozwijane i w przyszłości zagoszczą w produkcyjnych autach z Bawarii.

BMW dokłada wszelkich starań, by przypomnieć o swojej wyścigowej historii. Cały projekt Hommage to już trzy koncepty, przypominające najbardziej kultowe auta z biało-niebieskim śmigłem na masce. Wydaje się, że w Polsce te działania trafiły na wyjątkowo podatny grunt. Bo jak inaczej wytłumaczyć obecność na większości BMW w naszym kraju charakterystycznej naklejki w kształcie litery M?

Tags: auto, bmw, bzowski, csl, hommage, m, mpower, samochód, super, supercars

Gry

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
fiat 500 rysunek obraz plakat

Rysunek Fiat 500

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Rysunek Lancia stratos plakat

Rysunek Lancia Stratos HF

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
jaguar e type plakat rysunek obraz

Rysunek Jaguar E-Type

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
ferrari 250 rysunek obraz plakat

Rysunek Ferrari 250 GT Lusso

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Porsche 917 rysunek plakat obraz

Rysunek Porsche 917

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Alfa romeo giulia quadrifoglio rysunek plakat obraz

Rysunek Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
iso grifo

Rysunek Iso Grifo

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

14 października 2021
Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

19 maja 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

10 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

14 października 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

14 października 2021
Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

19 maja 2021
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

10 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

14 października 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry