Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » BMW 3.0 CSL Hommage Concept

BMW 3.0 CSL Hommage Concept

Zastanawialiście się kiedyś, jaka jest najmocniejsza i najszybsza literka w […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » BMW 3.0 CSL Hommage Concept

BMW 3.0 CSL Hommage Concept

Zastanawialiście się kiedyś, jaka jest najmocniejsza i najszybsza literka w […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » BMW 3.0 CSL Hommage Concept

BMW 3.0 CSL Hommage Concept

Zastanawialiście się kiedyś, jaka jest najmocniejsza i najszybsza literka w […]

Sebastian Mądrachowski

Zastanawialiście się kiedyś, jaka jest najmocniejsza i najszybsza literka w motoryzacyjnym alfabecie? Zapewne większość wskaże na czerwoną literkę R, która zdaje się dodawać gigantyczne stada mechanicznych rumaków każdemu środkowi lokomocji nią przyozdobionemu. Jest jednak całkiem spora grupa osób, która nie podziela tego poglądu. Uważają oni, że tron najszybszej należy się innej składowej alfabetu. Mowa o M.

tekst: Andrzej Bzowski, foto: BMW

Z pewnością wszyscy słyszeli o sportowych BMW oznaczonych tą literką na tylnej klapie, przyozdobionych pasami w kolorze niebieskim, fioletowym i czerwonym. Historia działu sportowego BMW sięga roku 1973. Wtedy to powołano do życia spółkę BMW Motorsport GmbH, mającą zajmować się konstruowaniem silników i modyfikacją seryjnych aut na gotowe do walki o najwyższe trofea wyścigówki.

Pierwszym projektem 35-osobowej grupy było BMW 3.0 CSL, stworzone do wyścigów aut turystycznych. Wzięto na warsztat seryjne BMW E9, kompleksowo modyfikując je pod torowe realia. Przez zastosowanie aluminiowej maski i drzwi, a także magnezowej obudowy skrzyni biegów udało się zmniejszyć masę auta do zaledwie 1092 kg. Z kolei deficyt mocy zażegnano, używając sześciocylindrowego silnika rzędowego o pojemności 3340 cm3, legitymującego się mocą 360 KM. „Ponieważ rok 1973 jest dla nas rokiem eksperymentów, nie możemy spodziewać się wygranej w tych mistrzostwach Europy” – w ten sposób podsumował BMW 3.0 CSL szef grupy Motorsport GmbH, Joachen Neerpasch. Na szczęście jego słowa nie okazały się prorocze.

BMW 3.0 CSL zwyciężyło w 1973 roku Europejskie Mistrzostwa Aut Turystycznych (ETCC), deklasując rywali.

Co więcej, zdominowało zmagania przez kolejne lata, wygrywając 6 kolejnych edycji mistrzostw. W międzyczasie zespół dopracowywał początkowy projekt, wyposażając CSL w układ hamulcowy z systemem ABS, a pod maską umieszczając turbosprężarkę, windującą moc przenoszoną na tylne koła do około 800 KM. Sukcesy na europejskich i amerykańskich torach wyścigowych zapewniały mu tytuł niezwyciężonego, przez co BMW 3.0 CSL stało się jednym z najbardziej kultowych aut producenta z Monachium.

BMW Hommage

Nie powinien więc dziwić fakt, że monachijska firma chętnie wraca do swojej chlubnej historii. Niedawno BMW zaprezentowało następcę swego legendarnego modelu o nazwie 3.0 CSL Hommage. Koncept czerpie pełnymi garściami ze stylu swojego znakomitego przodka, jednak z zastosowaniem innowacyjnych technologii. Oryginalne 3.0 CSL zyskało sobie przydomek Batmobil ze względu na rozbudowany pakiet aerodynamiczny. Jego współczesna interpretacja podąża tym śladem. Monstrualnych rozmiarów tylne skrzydło, lotka nad tylną szybą, a także skrzela na przednich błotnikach – te elementy znajdziemy w najnowszym projekcie z cyklu Hommage. Całość przemieszcza się na 21-calowych felgach. Wnętrze jest proste, lecz nie spartańskie. I chociaż w większości wykonane z włókna węglowego, to nie zabrakło miejsca na drewniane wykończenia i charakterystyczne, trójkolorowe paski. Wyposażone w klatkę bezpieczeństwa, system gaśniczy, kubełkowe fotele i sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa powinno przypaść do gustu osobom mierzącym setne części sekundy spędzone na nitce toru wyścigowego.

Niestety, producent nie zdradził zbyt wielu szczegółów dotyczących technologii użytej pod maską CLS 3.0 Hommage. Wiemy jedynie, że za napęd odpowiedzialny jest 6-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 3 litrów wspomagany hybrydową technologią eBoost. I mimo że projekt przemieszcza się o własnych siłach, brzmiąc przy tym niezwykle charakternie, nie przewiduje się wdrożenia go do produkcji seryjnej. Technologie użyte do zbudowania konceptu będą oczywiście rozwijane i w przyszłości zagoszczą w produkcyjnych autach z Bawarii.

BMW dokłada wszelkich starań, by przypomnieć o swojej wyścigowej historii. Cały projekt Hommage to już trzy koncepty, przypominające najbardziej kultowe auta z biało-niebieskim śmigłem na masce. Wydaje się, że w Polsce te działania trafiły na wyjątkowo podatny grunt. Bo jak inaczej wytłumaczyć obecność na większości BMW w naszym kraju charakterystycznej naklejki w kształcie litery M?

Tags: auto, bmw, bzowski, csl, hommage, m, mpower, samochód, super, supercars

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

Zastanawialiście się kiedyś, jaka jest najmocniejsza i najszybsza literka w motoryzacyjnym alfabecie? Zapewne większość wskaże na czerwoną literkę R, która zdaje się dodawać gigantyczne stada mechanicznych rumaków każdemu środkowi lokomocji nią przyozdobionemu. Jest jednak całkiem spora grupa osób, która nie podziela tego poglądu. Uważają oni, że tron najszybszej należy się innej składowej alfabetu. Mowa o M.

tekst: Andrzej Bzowski, foto: BMW

Z pewnością wszyscy słyszeli o sportowych BMW oznaczonych tą literką na tylnej klapie, przyozdobionych pasami w kolorze niebieskim, fioletowym i czerwonym. Historia działu sportowego BMW sięga roku 1973. Wtedy to powołano do życia spółkę BMW Motorsport GmbH, mającą zajmować się konstruowaniem silników i modyfikacją seryjnych aut na gotowe do walki o najwyższe trofea wyścigówki.

Pierwszym projektem 35-osobowej grupy było BMW 3.0 CSL, stworzone do wyścigów aut turystycznych. Wzięto na warsztat seryjne BMW E9, kompleksowo modyfikując je pod torowe realia. Przez zastosowanie aluminiowej maski i drzwi, a także magnezowej obudowy skrzyni biegów udało się zmniejszyć masę auta do zaledwie 1092 kg. Z kolei deficyt mocy zażegnano, używając sześciocylindrowego silnika rzędowego o pojemności 3340 cm3, legitymującego się mocą 360 KM. „Ponieważ rok 1973 jest dla nas rokiem eksperymentów, nie możemy spodziewać się wygranej w tych mistrzostwach Europy” – w ten sposób podsumował BMW 3.0 CSL szef grupy Motorsport GmbH, Joachen Neerpasch. Na szczęście jego słowa nie okazały się prorocze.

BMW 3.0 CSL zwyciężyło w 1973 roku Europejskie Mistrzostwa Aut Turystycznych (ETCC), deklasując rywali.

Co więcej, zdominowało zmagania przez kolejne lata, wygrywając 6 kolejnych edycji mistrzostw. W międzyczasie zespół dopracowywał początkowy projekt, wyposażając CSL w układ hamulcowy z systemem ABS, a pod maską umieszczając turbosprężarkę, windującą moc przenoszoną na tylne koła do około 800 KM. Sukcesy na europejskich i amerykańskich torach wyścigowych zapewniały mu tytuł niezwyciężonego, przez co BMW 3.0 CSL stało się jednym z najbardziej kultowych aut producenta z Monachium.

BMW Hommage

Nie powinien więc dziwić fakt, że monachijska firma chętnie wraca do swojej chlubnej historii. Niedawno BMW zaprezentowało następcę swego legendarnego modelu o nazwie 3.0 CSL Hommage. Koncept czerpie pełnymi garściami ze stylu swojego znakomitego przodka, jednak z zastosowaniem innowacyjnych technologii. Oryginalne 3.0 CSL zyskało sobie przydomek Batmobil ze względu na rozbudowany pakiet aerodynamiczny. Jego współczesna interpretacja podąża tym śladem. Monstrualnych rozmiarów tylne skrzydło, lotka nad tylną szybą, a także skrzela na przednich błotnikach – te elementy znajdziemy w najnowszym projekcie z cyklu Hommage. Całość przemieszcza się na 21-calowych felgach. Wnętrze jest proste, lecz nie spartańskie. I chociaż w większości wykonane z włókna węglowego, to nie zabrakło miejsca na drewniane wykończenia i charakterystyczne, trójkolorowe paski. Wyposażone w klatkę bezpieczeństwa, system gaśniczy, kubełkowe fotele i sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa powinno przypaść do gustu osobom mierzącym setne części sekundy spędzone na nitce toru wyścigowego.

Niestety, producent nie zdradził zbyt wielu szczegółów dotyczących technologii użytej pod maską CLS 3.0 Hommage. Wiemy jedynie, że za napęd odpowiedzialny jest 6-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 3 litrów wspomagany hybrydową technologią eBoost. I mimo że projekt przemieszcza się o własnych siłach, brzmiąc przy tym niezwykle charakternie, nie przewiduje się wdrożenia go do produkcji seryjnej. Technologie użyte do zbudowania konceptu będą oczywiście rozwijane i w przyszłości zagoszczą w produkcyjnych autach z Bawarii.

BMW dokłada wszelkich starań, by przypomnieć o swojej wyścigowej historii. Cały projekt Hommage to już trzy koncepty, przypominające najbardziej kultowe auta z biało-niebieskim śmigłem na masce. Wydaje się, że w Polsce te działania trafiły na wyjątkowo podatny grunt. Bo jak inaczej wytłumaczyć obecność na większości BMW w naszym kraju charakterystycznej naklejki w kształcie litery M?

Tags: auto, bmw, bzowski, csl, hommage, m, mpower, samochód, super, supercars
  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

OSTATNIO DODANE

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 911R

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Audi Quattro S1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • EKO Kolekcja Magazynu Motór

    Magazyn Motór
    150,00 zł 100,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    11:50
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    18:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    11:50
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    18:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry