Grafen w samochodzie – pierwsze konstrukcje |
Briggs Automotive Company – BAC, mała brytyjska manufaktura spod Liverpoolu, pokazała światu najnowszą wersję swojej jednomiejscowej wyścigówki. Nie byłoby w tym nic ekscytującego, gdyby nie fakt, że do konstrukcji poszycia auta wykorzystano grafen.
tekst: Mor, foto: BAC
BAC deklaruje, że grafen użyty przy budowie elementów samochodu jest o 20% lżejszy od włókna węglowego i ponad 200 razy mocniejszy niż analogiczne elementy wykonane ze stali. Za unikatowymi właściwościami materiału stoi struktura składająca się z 1-atomowej warstwy węgla, której cząsteczki ułożone są w idealny, przypominający plaster miodu, wzór.
BAC Mono jest drugim autem w którym użyto tego materiału. W przemyśle motoryzacyjnym grafen zadebiutował w 2014 roku w wersji produkcyjnej samochodu Spania GTA.
BAC Mono – grafen w samochodzie | przyszłość wyścigów?
BAC Mono światło dzienne ujrzał w 2011 roku. To jednomiejscowy samochód wyścigowy, który powstał we współpracy konstruktorów Coswortha, Sachsa, AP Racing i Kumho Tires. Zbudowany głównie z włókna węglowego opartego o stalową ramę, napędzany jest 2.3-litrowym, 4-cylindrowym silnikiem Costwortha o mocy 285KM i prawie 300Nm momentu obrotowego. Masa gotowego do jazdy samochodu to… 540kg.
BAC Mono – grafen w samochodzie | Dane techniczne
Auto przyspiesza od 0 do 100km/h w 2.8 sek. i osiąga maksymalną prędkość 274km/h. Na torze testowym brytyjskiej telewizji BBC, BAC Mono uzyskał czas 1:14.3, co dało mu pierwsze miejsce wśród samochodów testowanych na ulicznych oponach.
W procesie produkcji każdy egzemplarz dopasowywany jest do potrzeb właściciela. Wielkość siedzenia, zasięg pedałów i pozycja kierownicy mocowane są w oparciu o budowę przyszłego kierowcy.
BAC Mono – grafen w samochodzie | Tył
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Grafen w samochodzie – pierwsze konstrukcje |
Briggs Automotive Company – BAC, mała brytyjska manufaktura spod Liverpoolu, pokazała światu najnowszą wersję swojej jednomiejscowej wyścigówki. Nie byłoby w tym nic ekscytującego, gdyby nie fakt, że do konstrukcji poszycia auta wykorzystano grafen.
tekst: Mor, foto: BAC
BAC deklaruje, że grafen użyty przy budowie elementów samochodu jest o 20% lżejszy od włókna węglowego i ponad 200 razy mocniejszy niż analogiczne elementy wykonane ze stali. Za unikatowymi właściwościami materiału stoi struktura składająca się z 1-atomowej warstwy węgla, której cząsteczki ułożone są w idealny, przypominający plaster miodu, wzór.
BAC Mono jest drugim autem w którym użyto tego materiału. W przemyśle motoryzacyjnym grafen zadebiutował w 2014 roku w wersji produkcyjnej samochodu Spania GTA.
BAC Mono – grafen w samochodzie | przyszłość wyścigów?
BAC Mono światło dzienne ujrzał w 2011 roku. To jednomiejscowy samochód wyścigowy, który powstał we współpracy konstruktorów Coswortha, Sachsa, AP Racing i Kumho Tires. Zbudowany głównie z włókna węglowego opartego o stalową ramę, napędzany jest 2.3-litrowym, 4-cylindrowym silnikiem Costwortha o mocy 285KM i prawie 300Nm momentu obrotowego. Masa gotowego do jazdy samochodu to… 540kg.
BAC Mono – grafen w samochodzie | Dane techniczne
Auto przyspiesza od 0 do 100km/h w 2.8 sek. i osiąga maksymalną prędkość 274km/h. Na torze testowym brytyjskiej telewizji BBC, BAC Mono uzyskał czas 1:14.3, co dało mu pierwsze miejsce wśród samochodów testowanych na ulicznych oponach.
W procesie produkcji każdy egzemplarz dopasowywany jest do potrzeb właściciela. Wielkość siedzenia, zasięg pedałów i pozycja kierownicy mocowane są w oparciu o budowę przyszłego kierowcy.