Koenigsegg Regera |
Gdy w styczniu 2007 roku Steve Jobs przedstawiał światu pierwszego iPhone’a, trzon jego wystąpienia stanowiło omawianie rewolucyjnego interfejsu i sposobu jego obsługi.
Rozwiązania zastosowane w pierwszym telefonie z nadgryzionym jabłkiem były proste i intuicyjne, a jednocześnie całkowicie odmienne od ówcześnie wykorzystywanych. Oglądając wystąpienie Jobsa, trudno nie odnieść wrażenia, że przypomina ono przyspieszony kurs obsługi smartfona na uniwersytecie trzeciego wieku. Jednak euforia i oklaski towarzyszące omawianym rozwiązaniom przypominają, że dla uczestników prezentacji otwierały się nowe perspektywy technologicznych możliwości. Dekadę później kierunek nakreślony przez Apple jest kontynuowany przez wszystkich producentów obecnych na rynku.
Tekst: Andrzej Bzowski, foto: Koenigsegg
Koenigsegg Regera – historia
W motoryzacyjnym świecie również nie brakuje wizjonerskich pomysłów. Jedną z ciekawszych postaci jest z pewnością Christian von Koenigsegg, założyciel szwedzkiej manufaktury produkującej jedne z najszybszych aut na świecie. Jego firma powstała w 1994 roku, gdy jej założyciel miał zaledwie 22 lata. Marzenie o tworzeniu najszybszych pojazdów dopuszczonych do ruchu drogowego towarzyszyło mu od wczesnego dzieciństwa. Dziś auta z Ängelholm to jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie supersamochodów, czego najlepszym przykładem jest najnowszy model – Koenigsegg Regera.
Prototyp Koenigsegg Regera po raz pierwszy został zaprezentowany światu podczas targów w Genewie w 2015 roku. Od tamtego czasu projekt auta nabierał cech samochodu produkcyjnego, a efekt finalny w postaci dwóch aut przeznaczonych dla klientów można było oglądać na tegorocznym stoisku Koengisegga w Genewie.
Koenigsegg Regera |
Koenigsegg Regera #2
Koenigsegg Regera – liczby i osiągi
Samochód to suma potężnej mocy i rewolucyjnych rozwiązań, których próżno szukać u konkurencji. Podstawę napędu stanowi benzynowe serce o ośmiu komorach, połączonych w kształt litery V.
Pomimo stosunkowo niedużej pojemności pięciu litrów, za sprawą dwóch turbosprężarek jednostka generuje niebotyczną moc 1100 KM
Na każdy litr pojemności przypada 220 KM, co oznacza nową granicę downsizingu dla jednostki benzynowej. By Koenigsegg Regera przemieszczał się możliwie najsprawniej, jednostkę benzynową uzupełniają trzy silniki elektryczne. Dwa z nich znajdują się bezpośrednio przy tylnych kołach i zapewniają niezbędne wsparcie w dolnym zakresie obrotów. Trzeci silnik umieszczono przy wale korbowym i pełni on funkcję m.in. rozrusznika i prądnicy. Elektryczny wspomagacz to dodatkowe 700 KM, czyli więcej niż łączna moc silników elektrycznych zastosowanych w McLarenie P1, Ferrari LaFerrari i Porsche 918. Po połączeniu tradycyjnej benzynowej V8 z elektrycznym dopalaczem otrzymano zespół napędowy zdolny przekazać na koła sumaryczną moc 1500 KM i ponad 2000 Nm momentu obrotowego, co stawia Koenigsegga w jednym rzędzie z zauważalnie cięższym Bugatti Chiron. Kluczową funkcję tej hybrydowej układance pełni autorskie rozwiązanie łączące wszystkie komponenty napędowe auta, nazwane Koenigsegg Direct Drive.
W telegraficznym skrócie: Regera nie ma klasycznej skrzyni biegów
Zastosowano stałe przełożenie ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Dzięki rezygnacji ze skrzyni biegów nie tylko znacząco poprawiono efektywność przeniesienia napędu, ale także zachowano niską masę nieprzekraczającą 1500 kg. Christian von Koengisegg porównuje Regerę do Tesli, jednak w szwedzkim projekcie do dyspozycji kierowcy oddano dodatkowo benzynową jednostkę o mocy przekraczającej 1000 KM. W rezultacie rozpędzenie do „setki” zajmuje Koenigsegg’owi Regera 2,8 sekundy, od 0 do 300 km/h 10,9 sekundy a przyspieszenie od 0 do 400 km/h potrwa mniej niż 20 sekund. Dodatkowo producent zapewnia, że sprint od 150 km/h do 250 km/h to zaledwie 3,2 sekundy.
Koenigsegg Regera |
Koenigsegg Regera #3 | www.koenigsegg.com
Koenigsegg Regera – polski akcent
Na koniec nie może zabraknąć polskiego akcentu. Mało osób wie, że oficjalnym kierowcą testowym w Koenigseggu jest Robert Serwański, Polak zamieszkujący na stałe w Szwecji. Zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną zapewniło mu zwycięstwo w serii wyścigów Mazdy Mx-5. Jako że produkcja Koenigsegga mieści się w dawnych hangarach lotniczych, jazdy testowe odbywają się na rozległej przestrzeni pasa startowego. Od czasu do czasu przerywane są ze względu na starty i lądowania prywatnych odrzutowców. To zdecydowanie najczęstszy środek transportu klientów tej marki.
REGULARNIE ŚLEDZIMY DLA WAS GORĄCE NOWOŚCI W ŚWIECIE SUPERSAMOCHODÓW –
ZAJRZYJCIE TUTAJ:
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Koenigsegg Regera |
Gdy w styczniu 2007 roku Steve Jobs przedstawiał światu pierwszego iPhone’a, trzon jego wystąpienia stanowiło omawianie rewolucyjnego interfejsu i sposobu jego obsługi.
Rozwiązania zastosowane w pierwszym telefonie z nadgryzionym jabłkiem były proste i intuicyjne, a jednocześnie całkowicie odmienne od ówcześnie wykorzystywanych. Oglądając wystąpienie Jobsa, trudno nie odnieść wrażenia, że przypomina ono przyspieszony kurs obsługi smartfona na uniwersytecie trzeciego wieku. Jednak euforia i oklaski towarzyszące omawianym rozwiązaniom przypominają, że dla uczestników prezentacji otwierały się nowe perspektywy technologicznych możliwości. Dekadę później kierunek nakreślony przez Apple jest kontynuowany przez wszystkich producentów obecnych na rynku.
Tekst: Andrzej Bzowski, foto: Koenigsegg
Koenigsegg Regera – historia
W motoryzacyjnym świecie również nie brakuje wizjonerskich pomysłów. Jedną z ciekawszych postaci jest z pewnością Christian von Koenigsegg, założyciel szwedzkiej manufaktury produkującej jedne z najszybszych aut na świecie. Jego firma powstała w 1994 roku, gdy jej założyciel miał zaledwie 22 lata. Marzenie o tworzeniu najszybszych pojazdów dopuszczonych do ruchu drogowego towarzyszyło mu od wczesnego dzieciństwa. Dziś auta z Ängelholm to jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie supersamochodów, czego najlepszym przykładem jest najnowszy model – Koenigsegg Regera.
Prototyp Koenigsegg Regera po raz pierwszy został zaprezentowany światu podczas targów w Genewie w 2015 roku. Od tamtego czasu projekt auta nabierał cech samochodu produkcyjnego, a efekt finalny w postaci dwóch aut przeznaczonych dla klientów można było oglądać na tegorocznym stoisku Koengisegga w Genewie.
Koenigsegg Regera |
Koenigsegg Regera #2
Koenigsegg Regera – liczby i osiągi
Samochód to suma potężnej mocy i rewolucyjnych rozwiązań, których próżno szukać u konkurencji. Podstawę napędu stanowi benzynowe serce o ośmiu komorach, połączonych w kształt litery V.
Pomimo stosunkowo niedużej pojemności pięciu litrów, za sprawą dwóch turbosprężarek jednostka generuje niebotyczną moc 1100 KM
Na każdy litr pojemności przypada 220 KM, co oznacza nową granicę downsizingu dla jednostki benzynowej. By Koenigsegg Regera przemieszczał się możliwie najsprawniej, jednostkę benzynową uzupełniają trzy silniki elektryczne. Dwa z nich znajdują się bezpośrednio przy tylnych kołach i zapewniają niezbędne wsparcie w dolnym zakresie obrotów. Trzeci silnik umieszczono przy wale korbowym i pełni on funkcję m.in. rozrusznika i prądnicy. Elektryczny wspomagacz to dodatkowe 700 KM, czyli więcej niż łączna moc silników elektrycznych zastosowanych w McLarenie P1, Ferrari LaFerrari i Porsche 918. Po połączeniu tradycyjnej benzynowej V8 z elektrycznym dopalaczem otrzymano zespół napędowy zdolny przekazać na koła sumaryczną moc 1500 KM i ponad 2000 Nm momentu obrotowego, co stawia Koenigsegga w jednym rzędzie z zauważalnie cięższym Bugatti Chiron. Kluczową funkcję tej hybrydowej układance pełni autorskie rozwiązanie łączące wszystkie komponenty napędowe auta, nazwane Koenigsegg Direct Drive.
W telegraficznym skrócie: Regera nie ma klasycznej skrzyni biegów
Zastosowano stałe przełożenie ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Dzięki rezygnacji ze skrzyni biegów nie tylko znacząco poprawiono efektywność przeniesienia napędu, ale także zachowano niską masę nieprzekraczającą 1500 kg. Christian von Koengisegg porównuje Regerę do Tesli, jednak w szwedzkim projekcie do dyspozycji kierowcy oddano dodatkowo benzynową jednostkę o mocy przekraczającej 1000 KM. W rezultacie rozpędzenie do „setki” zajmuje Koenigsegg’owi Regera 2,8 sekundy, od 0 do 300 km/h 10,9 sekundy a przyspieszenie od 0 do 400 km/h potrwa mniej niż 20 sekund. Dodatkowo producent zapewnia, że sprint od 150 km/h do 250 km/h to zaledwie 3,2 sekundy.
Koenigsegg Regera |
Koenigsegg Regera #3 | www.koenigsegg.com
Koenigsegg Regera – polski akcent
Na koniec nie może zabraknąć polskiego akcentu. Mało osób wie, że oficjalnym kierowcą testowym w Koenigseggu jest Robert Serwański, Polak zamieszkujący na stałe w Szwecji. Zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną zapewniło mu zwycięstwo w serii wyścigów Mazdy Mx-5. Jako że produkcja Koenigsegga mieści się w dawnych hangarach lotniczych, jazdy testowe odbywają się na rozległej przestrzeni pasa startowego. Od czasu do czasu przerywane są ze względu na starty i lądowania prywatnych odrzutowców. To zdecydowanie najczęstszy środek transportu klientów tej marki.
REGULARNIE ŚLEDZIMY DLA WAS GORĄCE NOWOŚCI W ŚWIECIE SUPERSAMOCHODÓW –
ZAJRZYJCIE TUTAJ: