Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Uprzejmie donoszę | Władcy Dróg

Uprzejmie donoszę | Władcy Dróg

Uprzejmie donoszę – Władcy Dróg | W dzisiejszych czasach trudno […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Uprzejmie donoszę | Władcy Dróg

Uprzejmie donoszę | Władcy Dróg

Uprzejmie donoszę – Władcy Dróg | W dzisiejszych czasach trudno […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Uprzejmie donoszę | Władcy Dróg

Uprzejmie donoszę | Władcy Dróg

Uprzejmie donoszę – Władcy Dróg | W dzisiejszych czasach trudno […]

Sebastian Mądrachowski

Uprzejmie donoszę – Władcy Dróg | W dzisiejszych czasach trudno być anonimowym. Od momentu, kiedy opuścimy nasze ulubione cztery ściany, jesteśmy narażeni na rejestrowanie naszych poczynań przez innych. Oko kamery patrzy na nas w wielu miejscach, przyzwyczailiśmy się do kamer w sklepach, zakładach pracy… Co z rejestrowaniem naszych zachowań za kierownicą? Na naszych oczach rodzi się nowa grupa zawodowa – Operator Kamery Samochodowej, a jego motto brzmi „Ja nie donoszę, ja udostępniam plik”.

tekst: Michał Fijałkowski, Tomasz Niedźwiedzki

Co nie jest zakazane to jest dozwolone i zgodnie z tą łacińską sentencją możemy nagrywać ruch drogowy. Legalnie i zgodnie z prawem. Bardziej skomplikowana jest kwestia użycia tych materiałów oraz ich udostępniania. Do chwili obecnej nie dorobiliśmy się aktu prawnego, który normalizowałby sprawę funkcjonowania nagrań z kamer samochodowych. Pewne jest to, że możemy takie nagrania posiadać na użytek własny oraz przekazać je właściwym organom w przypadku zarejestrowania przestępstwa, ale nie wykroczenia.

Udostępnienie nagrań wiąże się z ryzykiem naruszenia czyichś dóbr osobistych, lub złamaniem ustawy o ochronie danych osobowych. Dodatkowo pamiętajmy, że część państw zabrania nagrywania innych uczestników ruchu drogowego, są to m.in: Niemcy, Szwajcaria, Austria, Słowacja. Mandat za nagrywanie może spowodować, że kolejny urlop spędzimy w… Hrubieszowie.

Bodźcem do zakupu rejestratora jazdy jest chęć zapisywania swoich wakacyjnych podróży oraz zapewnienia sobie, w sytuacji dyskusyjnej na drodze, argumentów, które pozwolą udowodnić swoją niewinność. Niestety, niektórzy chcą w ten sposób poczuć władzę, realizują dziecięce marzenia i próbują zbawić motoryzacyjny świat. Policja chętnie współpracuje z takimi tajnymi oficerami, którzy bezinteresownie chcą „sprzedać” innego kierowcę.

Każda komenda policji posiada specjalne konto email, gdzie można udostępnić swoje nagrania, coś na wzór: podpiernicz@innego.pl

Ilu przeciwników nagrywania, tylu zwolenników – najważniejszy jest rozsądek. Patologiczne zachowania należy eliminować, a zabawa w szeryfa za kierownicą i polowanie z kamerą na innych jest niczym obsadzenie Ryśka z Klanu w roli Jamesa Bonda.

Statystyka pokazuje, że najwięcej donosów jest w Warszawie oraz na Śląsku. Na Podlasiu czy Lubelszczyźnie maili z tytułem “uprzejmie donoszę” jest zdecydowanie mniej. Wynika to z faktu, że w dużych metropoliach większe jest natężenie ruchu oraz rodzi się tam chaos drogowy powodowany napływem pozamiejscowych kierowców. Według policji zdecydowana większość donosów dotyczy błahych spraw w porównaniu z faktycznymi zagrożeniami w ruchu drogowym.

Posiadanie kamery w aucie ma swoje zalety i warto z nich korzystać. Najważniejsza z nich to możliwość ustalenia sprawcy kolizji, w której braliśmy udział. Eliminuje to sytuacje, w których ktoś próbuje zrobić nas w konia i udowadnia, że to “nasze auto stoczyło się na jego, a nie on nam wjechał w tył”. Rejestrator może również pracować podczas postoju pojazdu, co pozwoli nam znaleźć mistrza parkowania, który postanowił grzmocić się z naszym zderzakiem.

Przy takim tempie rozwoju wszelkich sposobów inwigilacji oraz dużej dostępności miejsc, gdzie możemy publikować swoje nagrania, zdjęcia etc., obawiam się, że nasze życie może zacząć przypominać Big Brothera, a tego chyba nikt by nie chciał.

Życzliwość, wzajemna pomoc, solidarność, które pomagają w tworzeniu dojrzałej motoryzacji, schodzą na bok. Czasem mam wrażenie, że wybraliśmy drogę ku cywilizacji Zachodu, ale chcemy tam dojść, idąc cały czas na wschód. Dobrze, że Ziemia jest okrągła – dzięki temu jest szansa, że kiedyś nam się uda.

Uprzejmie donoszę – Władcy Dróg

Władcy Dróg - uprzejmie donoszę

Tags: donoszenie, dróg, fijałkowski, jazdy, kierowców, listek, niedźwiedzki, ośrodek, powrót, prawo, szkolenia, uprzejmie donoszę, władcy

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Uprzejmie donoszę – Władcy Dróg | W dzisiejszych czasach trudno być anonimowym. Od momentu, kiedy opuścimy nasze ulubione cztery ściany, jesteśmy narażeni na rejestrowanie naszych poczynań przez innych. Oko kamery patrzy na nas w wielu miejscach, przyzwyczailiśmy się do kamer w sklepach, zakładach pracy… Co z rejestrowaniem naszych zachowań za kierownicą? Na naszych oczach rodzi się nowa grupa zawodowa – Operator Kamery Samochodowej, a jego motto brzmi „Ja nie donoszę, ja udostępniam plik”.

tekst: Michał Fijałkowski, Tomasz Niedźwiedzki

Co nie jest zakazane to jest dozwolone i zgodnie z tą łacińską sentencją możemy nagrywać ruch drogowy. Legalnie i zgodnie z prawem. Bardziej skomplikowana jest kwestia użycia tych materiałów oraz ich udostępniania. Do chwili obecnej nie dorobiliśmy się aktu prawnego, który normalizowałby sprawę funkcjonowania nagrań z kamer samochodowych. Pewne jest to, że możemy takie nagrania posiadać na użytek własny oraz przekazać je właściwym organom w przypadku zarejestrowania przestępstwa, ale nie wykroczenia.

Udostępnienie nagrań wiąże się z ryzykiem naruszenia czyichś dóbr osobistych, lub złamaniem ustawy o ochronie danych osobowych. Dodatkowo pamiętajmy, że część państw zabrania nagrywania innych uczestników ruchu drogowego, są to m.in: Niemcy, Szwajcaria, Austria, Słowacja. Mandat za nagrywanie może spowodować, że kolejny urlop spędzimy w… Hrubieszowie.

Bodźcem do zakupu rejestratora jazdy jest chęć zapisywania swoich wakacyjnych podróży oraz zapewnienia sobie, w sytuacji dyskusyjnej na drodze, argumentów, które pozwolą udowodnić swoją niewinność. Niestety, niektórzy chcą w ten sposób poczuć władzę, realizują dziecięce marzenia i próbują zbawić motoryzacyjny świat. Policja chętnie współpracuje z takimi tajnymi oficerami, którzy bezinteresownie chcą „sprzedać” innego kierowcę.

Każda komenda policji posiada specjalne konto email, gdzie można udostępnić swoje nagrania, coś na wzór: podpiernicz@innego.pl

Ilu przeciwników nagrywania, tylu zwolenników – najważniejszy jest rozsądek. Patologiczne zachowania należy eliminować, a zabawa w szeryfa za kierownicą i polowanie z kamerą na innych jest niczym obsadzenie Ryśka z Klanu w roli Jamesa Bonda.

Statystyka pokazuje, że najwięcej donosów jest w Warszawie oraz na Śląsku. Na Podlasiu czy Lubelszczyźnie maili z tytułem “uprzejmie donoszę” jest zdecydowanie mniej. Wynika to z faktu, że w dużych metropoliach większe jest natężenie ruchu oraz rodzi się tam chaos drogowy powodowany napływem pozamiejscowych kierowców. Według policji zdecydowana większość donosów dotyczy błahych spraw w porównaniu z faktycznymi zagrożeniami w ruchu drogowym.

Posiadanie kamery w aucie ma swoje zalety i warto z nich korzystać. Najważniejsza z nich to możliwość ustalenia sprawcy kolizji, w której braliśmy udział. Eliminuje to sytuacje, w których ktoś próbuje zrobić nas w konia i udowadnia, że to “nasze auto stoczyło się na jego, a nie on nam wjechał w tył”. Rejestrator może również pracować podczas postoju pojazdu, co pozwoli nam znaleźć mistrza parkowania, który postanowił grzmocić się z naszym zderzakiem.

Przy takim tempie rozwoju wszelkich sposobów inwigilacji oraz dużej dostępności miejsc, gdzie możemy publikować swoje nagrania, zdjęcia etc., obawiam się, że nasze życie może zacząć przypominać Big Brothera, a tego chyba nikt by nie chciał.

Życzliwość, wzajemna pomoc, solidarność, które pomagają w tworzeniu dojrzałej motoryzacji, schodzą na bok. Czasem mam wrażenie, że wybraliśmy drogę ku cywilizacji Zachodu, ale chcemy tam dojść, idąc cały czas na wschód. Dobrze, że Ziemia jest okrągła – dzięki temu jest szansa, że kiedyś nam się uda.

Uprzejmie donoszę – Władcy Dróg

Władcy Dróg - uprzejmie donoszę

Tags: donoszenie, dróg, fijałkowski, jazdy, kierowców, listek, niedźwiedzki, ośrodek, powrót, prawo, szkolenia, uprzejmie donoszę, władcy

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

29 kwietnia 2021
Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

30 marca 2021
Jak prowadzić auto zimą?

Jak prowadzić auto zimą?

27 stycznia 2021
Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

4 sierpnia 2020
Rozmiary opon przyszłości

Rozmiary opon przyszłości

30 marca 2020
Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

20 grudnia 2019
Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

5 sierpnia 2019|0 Comments
Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

17 czerwca 2019|0 Comments
Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

14 czerwca 2019|0 Comments
Schyłek ery antysystemowców

Schyłek ery antysystemowców

6 czerwca 2019|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

29 kwietnia 2021
Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

30 marca 2021
Jak prowadzić auto zimą?

Jak prowadzić auto zimą?

27 stycznia 2021
Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

4 sierpnia 2020
Rozmiary opon przyszłości

Rozmiary opon przyszłości

30 marca 2020
Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

20 grudnia 2019
Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

5 sierpnia 2019|0 Comments
Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

17 czerwca 2019|0 Comments
Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

14 czerwca 2019|0 Comments
Schyłek ery antysystemowców

Schyłek ery antysystemowców

6 czerwca 2019|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry