Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Uprzejmie donoszę | Władcy Dróg

Uprzejmie donoszę | Władcy Dróg

Uprzejmie donoszę – Władcy Dróg | W dzisiejszych czasach trudno […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Uprzejmie donoszę | Władcy Dróg

Uprzejmie donoszę | Władcy Dróg

Uprzejmie donoszę – Władcy Dróg | W dzisiejszych czasach trudno […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Uprzejmie donoszę | Władcy Dróg

Uprzejmie donoszę | Władcy Dróg

Uprzejmie donoszę – Władcy Dróg | W dzisiejszych czasach trudno […]

Sebastian Mądrachowski

Uprzejmie donoszę – Władcy Dróg | W dzisiejszych czasach trudno być anonimowym. Od momentu, kiedy opuścimy nasze ulubione cztery ściany, jesteśmy narażeni na rejestrowanie naszych poczynań przez innych. Oko kamery patrzy na nas w wielu miejscach, przyzwyczailiśmy się do kamer w sklepach, zakładach pracy… Co z rejestrowaniem naszych zachowań za kierownicą? Na naszych oczach rodzi się nowa grupa zawodowa – Operator Kamery Samochodowej, a jego motto brzmi „Ja nie donoszę, ja udostępniam plik”.

tekst: Michał Fijałkowski, Tomasz Niedźwiedzki

Co nie jest zakazane to jest dozwolone i zgodnie z tą łacińską sentencją możemy nagrywać ruch drogowy. Legalnie i zgodnie z prawem. Bardziej skomplikowana jest kwestia użycia tych materiałów oraz ich udostępniania. Do chwili obecnej nie dorobiliśmy się aktu prawnego, który normalizowałby sprawę funkcjonowania nagrań z kamer samochodowych. Pewne jest to, że możemy takie nagrania posiadać na użytek własny oraz przekazać je właściwym organom w przypadku zarejestrowania przestępstwa, ale nie wykroczenia.

Udostępnienie nagrań wiąże się z ryzykiem naruszenia czyichś dóbr osobistych, lub złamaniem ustawy o ochronie danych osobowych. Dodatkowo pamiętajmy, że część państw zabrania nagrywania innych uczestników ruchu drogowego, są to m.in: Niemcy, Szwajcaria, Austria, Słowacja. Mandat za nagrywanie może spowodować, że kolejny urlop spędzimy w… Hrubieszowie.

Bodźcem do zakupu rejestratora jazdy jest chęć zapisywania swoich wakacyjnych podróży oraz zapewnienia sobie, w sytuacji dyskusyjnej na drodze, argumentów, które pozwolą udowodnić swoją niewinność. Niestety, niektórzy chcą w ten sposób poczuć władzę, realizują dziecięce marzenia i próbują zbawić motoryzacyjny świat. Policja chętnie współpracuje z takimi tajnymi oficerami, którzy bezinteresownie chcą „sprzedać” innego kierowcę.

Każda komenda policji posiada specjalne konto email, gdzie można udostępnić swoje nagrania, coś na wzór: podpiernicz@innego.pl

Ilu przeciwników nagrywania, tylu zwolenników – najważniejszy jest rozsądek. Patologiczne zachowania należy eliminować, a zabawa w szeryfa za kierownicą i polowanie z kamerą na innych jest niczym obsadzenie Ryśka z Klanu w roli Jamesa Bonda.

Statystyka pokazuje, że najwięcej donosów jest w Warszawie oraz na Śląsku. Na Podlasiu czy Lubelszczyźnie maili z tytułem „uprzejmie donoszę” jest zdecydowanie mniej. Wynika to z faktu, że w dużych metropoliach większe jest natężenie ruchu oraz rodzi się tam chaos drogowy powodowany napływem pozamiejscowych kierowców. Według policji zdecydowana większość donosów dotyczy błahych spraw w porównaniu z faktycznymi zagrożeniami w ruchu drogowym.

Posiadanie kamery w aucie ma swoje zalety i warto z nich korzystać. Najważniejsza z nich to możliwość ustalenia sprawcy kolizji, w której braliśmy udział. Eliminuje to sytuacje, w których ktoś próbuje zrobić nas w konia i udowadnia, że to „nasze auto stoczyło się na jego, a nie on nam wjechał w tył”. Rejestrator może również pracować podczas postoju pojazdu, co pozwoli nam znaleźć mistrza parkowania, który postanowił grzmocić się z naszym zderzakiem.

Przy takim tempie rozwoju wszelkich sposobów inwigilacji oraz dużej dostępności miejsc, gdzie możemy publikować swoje nagrania, zdjęcia etc., obawiam się, że nasze życie może zacząć przypominać Big Brothera, a tego chyba nikt by nie chciał.

Życzliwość, wzajemna pomoc, solidarność, które pomagają w tworzeniu dojrzałej motoryzacji, schodzą na bok. Czasem mam wrażenie, że wybraliśmy drogę ku cywilizacji Zachodu, ale chcemy tam dojść, idąc cały czas na wschód. Dobrze, że Ziemia jest okrągła – dzięki temu jest szansa, że kiedyś nam się uda.

Uprzejmie donoszę – Władcy Dróg

Władcy Dróg - uprzejmie donoszę

Tags: donoszenie, dróg, fijałkowski, jazdy, kierowców, listek, niedźwiedzki, ośrodek, powrót, prawo, szkolenia, uprzejmie donoszę, władcy

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

Uprzejmie donoszę – Władcy Dróg | W dzisiejszych czasach trudno być anonimowym. Od momentu, kiedy opuścimy nasze ulubione cztery ściany, jesteśmy narażeni na rejestrowanie naszych poczynań przez innych. Oko kamery patrzy na nas w wielu miejscach, przyzwyczailiśmy się do kamer w sklepach, zakładach pracy… Co z rejestrowaniem naszych zachowań za kierownicą? Na naszych oczach rodzi się nowa grupa zawodowa – Operator Kamery Samochodowej, a jego motto brzmi „Ja nie donoszę, ja udostępniam plik”.

tekst: Michał Fijałkowski, Tomasz Niedźwiedzki

Co nie jest zakazane to jest dozwolone i zgodnie z tą łacińską sentencją możemy nagrywać ruch drogowy. Legalnie i zgodnie z prawem. Bardziej skomplikowana jest kwestia użycia tych materiałów oraz ich udostępniania. Do chwili obecnej nie dorobiliśmy się aktu prawnego, który normalizowałby sprawę funkcjonowania nagrań z kamer samochodowych. Pewne jest to, że możemy takie nagrania posiadać na użytek własny oraz przekazać je właściwym organom w przypadku zarejestrowania przestępstwa, ale nie wykroczenia.

Udostępnienie nagrań wiąże się z ryzykiem naruszenia czyichś dóbr osobistych, lub złamaniem ustawy o ochronie danych osobowych. Dodatkowo pamiętajmy, że część państw zabrania nagrywania innych uczestników ruchu drogowego, są to m.in: Niemcy, Szwajcaria, Austria, Słowacja. Mandat za nagrywanie może spowodować, że kolejny urlop spędzimy w… Hrubieszowie.

Bodźcem do zakupu rejestratora jazdy jest chęć zapisywania swoich wakacyjnych podróży oraz zapewnienia sobie, w sytuacji dyskusyjnej na drodze, argumentów, które pozwolą udowodnić swoją niewinność. Niestety, niektórzy chcą w ten sposób poczuć władzę, realizują dziecięce marzenia i próbują zbawić motoryzacyjny świat. Policja chętnie współpracuje z takimi tajnymi oficerami, którzy bezinteresownie chcą „sprzedać” innego kierowcę.

Każda komenda policji posiada specjalne konto email, gdzie można udostępnić swoje nagrania, coś na wzór: podpiernicz@innego.pl

Ilu przeciwników nagrywania, tylu zwolenników – najważniejszy jest rozsądek. Patologiczne zachowania należy eliminować, a zabawa w szeryfa za kierownicą i polowanie z kamerą na innych jest niczym obsadzenie Ryśka z Klanu w roli Jamesa Bonda.

Statystyka pokazuje, że najwięcej donosów jest w Warszawie oraz na Śląsku. Na Podlasiu czy Lubelszczyźnie maili z tytułem „uprzejmie donoszę” jest zdecydowanie mniej. Wynika to z faktu, że w dużych metropoliach większe jest natężenie ruchu oraz rodzi się tam chaos drogowy powodowany napływem pozamiejscowych kierowców. Według policji zdecydowana większość donosów dotyczy błahych spraw w porównaniu z faktycznymi zagrożeniami w ruchu drogowym.

Posiadanie kamery w aucie ma swoje zalety i warto z nich korzystać. Najważniejsza z nich to możliwość ustalenia sprawcy kolizji, w której braliśmy udział. Eliminuje to sytuacje, w których ktoś próbuje zrobić nas w konia i udowadnia, że to „nasze auto stoczyło się na jego, a nie on nam wjechał w tył”. Rejestrator może również pracować podczas postoju pojazdu, co pozwoli nam znaleźć mistrza parkowania, który postanowił grzmocić się z naszym zderzakiem.

Przy takim tempie rozwoju wszelkich sposobów inwigilacji oraz dużej dostępności miejsc, gdzie możemy publikować swoje nagrania, zdjęcia etc., obawiam się, że nasze życie może zacząć przypominać Big Brothera, a tego chyba nikt by nie chciał.

Życzliwość, wzajemna pomoc, solidarność, które pomagają w tworzeniu dojrzałej motoryzacji, schodzą na bok. Czasem mam wrażenie, że wybraliśmy drogę ku cywilizacji Zachodu, ale chcemy tam dojść, idąc cały czas na wschód. Dobrze, że Ziemia jest okrągła – dzięki temu jest szansa, że kiedyś nam się uda.

Uprzejmie donoszę – Władcy Dróg

Władcy Dróg - uprzejmie donoszę

Tags: donoszenie, dróg, fijałkowski, jazdy, kierowców, listek, niedźwiedzki, ośrodek, powrót, prawo, szkolenia, uprzejmie donoszę, władcy
  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

OSTATNIO DODANE

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 911R

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Audi Quattro S1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • EKO Kolekcja Magazynu Motór

    Magazyn Motór
    150,00 zł 100,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    22:55
  • Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    20:19
  • Jak prowadzić auto zimą?

    Jak prowadzić auto zimą?

    17:07
  • Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    13:35
  • Rozmiary opon przyszłości

    Rozmiary opon przyszłości

    09:50
  • Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    09:19
  • Jak używać świateł do jazdy dziennej?

    Jak używać świateł do jazdy dziennej?

    12:54|0 Comments
  • Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    10:25|0 Comments
  • Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    12:08|0 Comments
  • Schyłek ery antysystemowców

    Schyłek ery antysystemowców

    10:50|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    22:55
  • Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    20:19
  • Jak prowadzić auto zimą?

    Jak prowadzić auto zimą?

    17:07
  • Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    13:35
  • Rozmiary opon przyszłości

    Rozmiary opon przyszłości

    09:50
  • Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    09:19
  • Jak używać świateł do jazdy dziennej?

    Jak używać świateł do jazdy dziennej?

    12:54|0 Comments
  • Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    10:25|0 Comments
  • Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    12:08|0 Comments
  • Schyłek ery antysystemowców

    Schyłek ery antysystemowców

    10:50|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry