Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Paul Breshke Design | Delahaye: Francuski łącznik

Paul Breshke Design | Delahaye: Francuski łącznik

Paul Breshke Design | Francuskie samochody. Auta, które zamiast walczyć […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Paul Breshke Design | Delahaye: Francuski łącznik

Paul Breshke Design | Delahaye: Francuski łącznik

Paul Breshke Design | Francuskie samochody. Auta, które zamiast walczyć […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Paul Breshke Design | Delahaye: Francuski łącznik

Paul Breshke Design | Delahaye: Francuski łącznik

Paul Breshke Design | Francuskie samochody. Auta, które zamiast walczyć […]

Sebastian Mądrachowski

Paul Breshke Design |

Francuskie samochody. Auta, które zamiast walczyć o klienta, toczą z nim nieustającą batalię za pomocą niezliczonych zastępów awarii i napraw. Uczą cierpliwości, oszczędności. Wzbudzają też wiele silnych emocji, zwłaszcza przy opłacaniu faktury u zaprzyjaźnionego mechanika. By wykarczować tę dżunglę negatywnych skojarzeń i głęboko zakorzenionych stereotypów, trzeba sięgnąć do dawniejszych czasów. Tuż przed drugą wojną światową toczyła się zawzięta bitwa o zwycięstwa na motosportowych arenach. Prym wiodło wtedy kilku producentów z kraju miłośników wina i zepsutych serów – Bugatti, Delage, Talbot-Lago i Delahaye. Dziś skupimy się na tym ostatnim, którego historia nieoczekiwanie zahaczyła o Lublin.

Tekst: Andrzej Bzowski / Foto:  Paul Breshke Design

Urodzony w 1843 roku Emile Delahaye swoje pierwsze auto zaprezentował w 1894 roku w Paryżu. Przy jego budowie wzorował się na wozach spalinowych produkowanych przez sąsiada zza wschodniej granicy, Carla Benza. Szybko okazało się, że mała fabryka nie jest w stanie nadążyć z produkcją pojazdów. Nawiązano współpracę z rodziną Morane, jednocześnie przenosząc produkcję do stolicy Francji. Société des Automobiles Delahaye trudniło się wytwarzaniem aut ciężarowych i osobowych, a kluczowe okazało się wprowadzenie modelu o niezbyt dźwięcznej, jak na francuskie możliwości oralne, nazwie 135. Pod maskę trafił silnik z ciężarówki – potężne sześciocylindrowe serce, generujące moc 120 KM z 3,6-litrową pojemnością. Auto pomagały ubrać w finezyjnie ukształtowane elementy blacharskie najlepsze firmy karoseryjne. Nieprzeciętnej urody nadwozia wraz z mocnym silnikiem pozwalały konkurować z całą europejską czołówką aut sportowo-luksusowych. W promocji marki z pewnością pomogły spektakularne triumfy sportowe – model 135 zwyciężył w 1937 roku Rajd Monte Carlo, a rok później nie dał szans rywalom w 24-godzinnym maratonie w Le Mans. Gorycz porażki musiał przełknąć sam Ettore Bugatti.

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design – historia Delahaye

Okres wzmożonego rozwoju przerwała II wojna światowa. Niestety, po jej zakończeniu Delahaye nie potrafiło stanąć na nogi. Pomimo wypuszczenia dwóch modeli – 175 i 235 – firma musiała poddać się i zniknąć z rynku, podobnie jak pozostałe francuskie marki produkujące dobra luksusowe. Doraźnie pomógł w tym socjalistyczny francuski rząd, który nałożył na wytwórców produktów z najwyższej półki horrendalne podatki.

Delahaye nie odszedł jednak w zapomnienie. Paweł Breshke Czyżewski, goszczący w drugim numerze „Motóra” projektant, niedawno opublikował wizję będącą swego rodzaju spadkobiercą historii francuskiego producenta – Delahaye 94. Lublinianin, zafascynowany designem francuskiej marki, stworzył projekt będący współczesną wizją auta łączącego dwa skrajne żywioły – sport i luksus. Ukończenie tak ambitnego dzieła wymagało poświęcenia przeszło półtora roku, wypełnionego studiowaniem charakterystycznych detali, przetłoczeń i kształtów. Sporym utrudnieniem okazał się brak jakiegokolwiek współczesnego punktu odniesienia, przez co projekt miał prekursorski charakter. Sylwetka auta jest muskularna, lecz nie wulgarna. Wyważona i smukła. Jest wiernym i niezwykle udanym tłumaczeniem klasycznej elegancji we francuskim wydaniu na język współczesności.

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye


Niestety, póki co nie wiemy, czy koncept ma szansę na przejście z wirtualnej do namacalnej rzeczywistości. Toczą się na ten temat rozmowy, lecz za wcześnie by móc formułować konkretne wnioski. Pozostaje trzymać kciuki i czekać na pomyślne wieści. Może Lublin zasłynie jeszcze jako miejsce projektowania najpiękniejszych karoserii w Europie.

Paul Breshke Design - Delahaye:

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye


Paul Breshke Design:Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Tags: czyżewski, Delahaye 94, Paul Breshke Design, paweł czyżewski

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Paul Breshke Design |

Francuskie samochody. Auta, które zamiast walczyć o klienta, toczą z nim nieustającą batalię za pomocą niezliczonych zastępów awarii i napraw. Uczą cierpliwości, oszczędności. Wzbudzają też wiele silnych emocji, zwłaszcza przy opłacaniu faktury u zaprzyjaźnionego mechanika. By wykarczować tę dżunglę negatywnych skojarzeń i głęboko zakorzenionych stereotypów, trzeba sięgnąć do dawniejszych czasów. Tuż przed drugą wojną światową toczyła się zawzięta bitwa o zwycięstwa na motosportowych arenach. Prym wiodło wtedy kilku producentów z kraju miłośników wina i zepsutych serów – Bugatti, Delage, Talbot-Lago i Delahaye. Dziś skupimy się na tym ostatnim, którego historia nieoczekiwanie zahaczyła o Lublin.

Tekst: Andrzej Bzowski / Foto:  Paul Breshke Design

Urodzony w 1843 roku Emile Delahaye swoje pierwsze auto zaprezentował w 1894 roku w Paryżu. Przy jego budowie wzorował się na wozach spalinowych produkowanych przez sąsiada zza wschodniej granicy, Carla Benza. Szybko okazało się, że mała fabryka nie jest w stanie nadążyć z produkcją pojazdów. Nawiązano współpracę z rodziną Morane, jednocześnie przenosząc produkcję do stolicy Francji. Société des Automobiles Delahaye trudniło się wytwarzaniem aut ciężarowych i osobowych, a kluczowe okazało się wprowadzenie modelu o niezbyt dźwięcznej, jak na francuskie możliwości oralne, nazwie 135. Pod maskę trafił silnik z ciężarówki – potężne sześciocylindrowe serce, generujące moc 120 KM z 3,6-litrową pojemnością. Auto pomagały ubrać w finezyjnie ukształtowane elementy blacharskie najlepsze firmy karoseryjne. Nieprzeciętnej urody nadwozia wraz z mocnym silnikiem pozwalały konkurować z całą europejską czołówką aut sportowo-luksusowych. W promocji marki z pewnością pomogły spektakularne triumfy sportowe – model 135 zwyciężył w 1937 roku Rajd Monte Carlo, a rok później nie dał szans rywalom w 24-godzinnym maratonie w Le Mans. Gorycz porażki musiał przełknąć sam Ettore Bugatti.

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design – historia Delahaye

Okres wzmożonego rozwoju przerwała II wojna światowa. Niestety, po jej zakończeniu Delahaye nie potrafiło stanąć na nogi. Pomimo wypuszczenia dwóch modeli – 175 i 235 – firma musiała poddać się i zniknąć z rynku, podobnie jak pozostałe francuskie marki produkujące dobra luksusowe. Doraźnie pomógł w tym socjalistyczny francuski rząd, który nałożył na wytwórców produktów z najwyższej półki horrendalne podatki.

Delahaye nie odszedł jednak w zapomnienie. Paweł Breshke Czyżewski, goszczący w drugim numerze „Motóra” projektant, niedawno opublikował wizję będącą swego rodzaju spadkobiercą historii francuskiego producenta – Delahaye 94. Lublinianin, zafascynowany designem francuskiej marki, stworzył projekt będący współczesną wizją auta łączącego dwa skrajne żywioły – sport i luksus. Ukończenie tak ambitnego dzieła wymagało poświęcenia przeszło półtora roku, wypełnionego studiowaniem charakterystycznych detali, przetłoczeń i kształtów. Sporym utrudnieniem okazał się brak jakiegokolwiek współczesnego punktu odniesienia, przez co projekt miał prekursorski charakter. Sylwetka auta jest muskularna, lecz nie wulgarna. Wyważona i smukła. Jest wiernym i niezwykle udanym tłumaczeniem klasycznej elegancji we francuskim wydaniu na język współczesności.

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye


Niestety, póki co nie wiemy, czy koncept ma szansę na przejście z wirtualnej do namacalnej rzeczywistości. Toczą się na ten temat rozmowy, lecz za wcześnie by móc formułować konkretne wnioski. Pozostaje trzymać kciuki i czekać na pomyślne wieści. Może Lublin zasłynie jeszcze jako miejsce projektowania najpiękniejszych karoserii w Europie.

Paul Breshke Design - Delahaye:

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye


Paul Breshke Design:Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Tags: czyżewski, Delahaye 94, Paul Breshke Design, paweł czyżewski

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

14 października 2021
Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

19 maja 2021
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

10 grudnia 2020
Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

14 października 2020
Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

10 września 2020
Jaguar F-Type P300 test – Koci los

Jaguar F-Type P300 test – Koci los

4 września 2020
Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

25 sierpnia 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

29 lipca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

14 października 2021
Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

19 maja 2021
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

10 grudnia 2020
Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

14 października 2020
Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

10 września 2020
Jaguar F-Type P300 test – Koci los

Jaguar F-Type P300 test – Koci los

4 września 2020
Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

25 sierpnia 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

29 lipca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry