Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Paul Breshke Design | Delahaye: Francuski łącznik

Paul Breshke Design | Delahaye: Francuski łącznik

Paul Breshke Design | Francuskie samochody. Auta, które zamiast walczyć […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Paul Breshke Design | Delahaye: Francuski łącznik

Paul Breshke Design | Delahaye: Francuski łącznik

Paul Breshke Design | Francuskie samochody. Auta, które zamiast walczyć […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Paul Breshke Design | Delahaye: Francuski łącznik

Paul Breshke Design | Delahaye: Francuski łącznik

Paul Breshke Design | Francuskie samochody. Auta, które zamiast walczyć […]

Sebastian Mądrachowski

Paul Breshke Design |

Francuskie samochody. Auta, które zamiast walczyć o klienta, toczą z nim nieustającą batalię za pomocą niezliczonych zastępów awarii i napraw. Uczą cierpliwości, oszczędności. Wzbudzają też wiele silnych emocji, zwłaszcza przy opłacaniu faktury u zaprzyjaźnionego mechanika. By wykarczować tę dżunglę negatywnych skojarzeń i głęboko zakorzenionych stereotypów, trzeba sięgnąć do dawniejszych czasów. Tuż przed drugą wojną światową toczyła się zawzięta bitwa o zwycięstwa na motosportowych arenach. Prym wiodło wtedy kilku producentów z kraju miłośników wina i zepsutych serów – Bugatti, Delage, Talbot-Lago i Delahaye. Dziś skupimy się na tym ostatnim, którego historia nieoczekiwanie zahaczyła o Lublin.

Tekst: Andrzej Bzowski / Foto:  Paul Breshke Design

Urodzony w 1843 roku Emile Delahaye swoje pierwsze auto zaprezentował w 1894 roku w Paryżu. Przy jego budowie wzorował się na wozach spalinowych produkowanych przez sąsiada zza wschodniej granicy, Carla Benza. Szybko okazało się, że mała fabryka nie jest w stanie nadążyć z produkcją pojazdów. Nawiązano współpracę z rodziną Morane, jednocześnie przenosząc produkcję do stolicy Francji. Société des Automobiles Delahaye trudniło się wytwarzaniem aut ciężarowych i osobowych, a kluczowe okazało się wprowadzenie modelu o niezbyt dźwięcznej, jak na francuskie możliwości oralne, nazwie 135. Pod maskę trafił silnik z ciężarówki – potężne sześciocylindrowe serce, generujące moc 120 KM z 3,6-litrową pojemnością. Auto pomagały ubrać w finezyjnie ukształtowane elementy blacharskie najlepsze firmy karoseryjne. Nieprzeciętnej urody nadwozia wraz z mocnym silnikiem pozwalały konkurować z całą europejską czołówką aut sportowo-luksusowych. W promocji marki z pewnością pomogły spektakularne triumfy sportowe – model 135 zwyciężył w 1937 roku Rajd Monte Carlo, a rok później nie dał szans rywalom w 24-godzinnym maratonie w Le Mans. Gorycz porażki musiał przełknąć sam Ettore Bugatti.

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design – historia Delahaye

Okres wzmożonego rozwoju przerwała II wojna światowa. Niestety, po jej zakończeniu Delahaye nie potrafiło stanąć na nogi. Pomimo wypuszczenia dwóch modeli – 175 i 235 – firma musiała poddać się i zniknąć z rynku, podobnie jak pozostałe francuskie marki produkujące dobra luksusowe. Doraźnie pomógł w tym socjalistyczny francuski rząd, który nałożył na wytwórców produktów z najwyższej półki horrendalne podatki.

Delahaye nie odszedł jednak w zapomnienie. Paweł Breshke Czyżewski, goszczący w drugim numerze „Motóra” projektant, niedawno opublikował wizję będącą swego rodzaju spadkobiercą historii francuskiego producenta – Delahaye 94. Lublinianin, zafascynowany designem francuskiej marki, stworzył projekt będący współczesną wizją auta łączącego dwa skrajne żywioły – sport i luksus. Ukończenie tak ambitnego dzieła wymagało poświęcenia przeszło półtora roku, wypełnionego studiowaniem charakterystycznych detali, przetłoczeń i kształtów. Sporym utrudnieniem okazał się brak jakiegokolwiek współczesnego punktu odniesienia, przez co projekt miał prekursorski charakter. Sylwetka auta jest muskularna, lecz nie wulgarna. Wyważona i smukła. Jest wiernym i niezwykle udanym tłumaczeniem klasycznej elegancji we francuskim wydaniu na język współczesności.

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye


Niestety, póki co nie wiemy, czy koncept ma szansę na przejście z wirtualnej do namacalnej rzeczywistości. Toczą się na ten temat rozmowy, lecz za wcześnie by móc formułować konkretne wnioski. Pozostaje trzymać kciuki i czekać na pomyślne wieści. Może Lublin zasłynie jeszcze jako miejsce projektowania najpiękniejszych karoserii w Europie.

Paul Breshke Design - Delahaye:

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye


Paul Breshke Design:Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Tags: czyżewski, Delahaye 94, Paul Breshke Design, paweł czyżewski

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Paul Breshke Design |

Francuskie samochody. Auta, które zamiast walczyć o klienta, toczą z nim nieustającą batalię za pomocą niezliczonych zastępów awarii i napraw. Uczą cierpliwości, oszczędności. Wzbudzają też wiele silnych emocji, zwłaszcza przy opłacaniu faktury u zaprzyjaźnionego mechanika. By wykarczować tę dżunglę negatywnych skojarzeń i głęboko zakorzenionych stereotypów, trzeba sięgnąć do dawniejszych czasów. Tuż przed drugą wojną światową toczyła się zawzięta bitwa o zwycięstwa na motosportowych arenach. Prym wiodło wtedy kilku producentów z kraju miłośników wina i zepsutych serów – Bugatti, Delage, Talbot-Lago i Delahaye. Dziś skupimy się na tym ostatnim, którego historia nieoczekiwanie zahaczyła o Lublin.

Tekst: Andrzej Bzowski / Foto:  Paul Breshke Design

Urodzony w 1843 roku Emile Delahaye swoje pierwsze auto zaprezentował w 1894 roku w Paryżu. Przy jego budowie wzorował się na wozach spalinowych produkowanych przez sąsiada zza wschodniej granicy, Carla Benza. Szybko okazało się, że mała fabryka nie jest w stanie nadążyć z produkcją pojazdów. Nawiązano współpracę z rodziną Morane, jednocześnie przenosząc produkcję do stolicy Francji. Société des Automobiles Delahaye trudniło się wytwarzaniem aut ciężarowych i osobowych, a kluczowe okazało się wprowadzenie modelu o niezbyt dźwięcznej, jak na francuskie możliwości oralne, nazwie 135. Pod maskę trafił silnik z ciężarówki – potężne sześciocylindrowe serce, generujące moc 120 KM z 3,6-litrową pojemnością. Auto pomagały ubrać w finezyjnie ukształtowane elementy blacharskie najlepsze firmy karoseryjne. Nieprzeciętnej urody nadwozia wraz z mocnym silnikiem pozwalały konkurować z całą europejską czołówką aut sportowo-luksusowych. W promocji marki z pewnością pomogły spektakularne triumfy sportowe – model 135 zwyciężył w 1937 roku Rajd Monte Carlo, a rok później nie dał szans rywalom w 24-godzinnym maratonie w Le Mans. Gorycz porażki musiał przełknąć sam Ettore Bugatti.

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design – historia Delahaye

Okres wzmożonego rozwoju przerwała II wojna światowa. Niestety, po jej zakończeniu Delahaye nie potrafiło stanąć na nogi. Pomimo wypuszczenia dwóch modeli – 175 i 235 – firma musiała poddać się i zniknąć z rynku, podobnie jak pozostałe francuskie marki produkujące dobra luksusowe. Doraźnie pomógł w tym socjalistyczny francuski rząd, który nałożył na wytwórców produktów z najwyższej półki horrendalne podatki.

Delahaye nie odszedł jednak w zapomnienie. Paweł Breshke Czyżewski, goszczący w drugim numerze „Motóra” projektant, niedawno opublikował wizję będącą swego rodzaju spadkobiercą historii francuskiego producenta – Delahaye 94. Lublinianin, zafascynowany designem francuskiej marki, stworzył projekt będący współczesną wizją auta łączącego dwa skrajne żywioły – sport i luksus. Ukończenie tak ambitnego dzieła wymagało poświęcenia przeszło półtora roku, wypełnionego studiowaniem charakterystycznych detali, przetłoczeń i kształtów. Sporym utrudnieniem okazał się brak jakiegokolwiek współczesnego punktu odniesienia, przez co projekt miał prekursorski charakter. Sylwetka auta jest muskularna, lecz nie wulgarna. Wyważona i smukła. Jest wiernym i niezwykle udanym tłumaczeniem klasycznej elegancji we francuskim wydaniu na język współczesności.

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye


Niestety, póki co nie wiemy, czy koncept ma szansę na przejście z wirtualnej do namacalnej rzeczywistości. Toczą się na ten temat rozmowy, lecz za wcześnie by móc formułować konkretne wnioski. Pozostaje trzymać kciuki i czekać na pomyślne wieści. Może Lublin zasłynie jeszcze jako miejsce projektowania najpiękniejszych karoserii w Europie.

Paul Breshke Design - Delahaye:

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye


Paul Breshke Design:Paul Breshke Design Paweł Czyżewski Delahaye

Tags: czyżewski, Delahaye 94, Paul Breshke Design, paweł czyżewski
  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    11:50
  • Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    18:13
  • Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    12:06
  • Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    11:31
  • Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    18:36|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    12:16

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    11:50
  • Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    18:13
  • Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    12:06
  • Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    11:31
  • Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    18:36|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    12:16

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry