Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » God save the TVR!

God save the TVR!

Pierwsze skojarzenie z TVR? Zapewne większości z nas od razu […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » God save the TVR!

God save the TVR!

Pierwsze skojarzenie z TVR? Zapewne większości z nas od razu […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » God save the TVR!

God save the TVR!

Pierwsze skojarzenie z TVR? Zapewne większości z nas od razu […]

Sebastian Mądrachowski

Pierwsze skojarzenie z TVR? Zapewne większości z nas od razu przypomina się nienachalnie urodziwa twarz Jeremiasza Klaksona, który zależnie od humoru zachwalał bądź też doszczętnie gnoił samochody z Blackpool. Zacznijmy więc od małego powrotu do korzeni. Kto stoi za powstaniem tej brytyjskiej manufaktury? Dlaczego właśnie teraz jest najlepsza pora, by o niej przypomnieć?

Tekst: Andrzej Bzowski / Foto:  wikipedia

Trevor Wilkinson, założyciel TVR, edukację szkolną zakończył dość wcześnie, bo już w wieku 14 lat. Postanowił wówczas porzucić teorię wtłaczaną mu do głowy w szkolnej ławie na rzecz praktycznych zajęć z mechaniki samochodowej, odbywających się w pobliskim warsztacie. Zderzenie z praktyką wciągnęło go na tyle, że dziewięć lat później, w 1946 roku, założył firmę Trevcar Motors, przechrzczoną później na TVR Engineering. Początkowo przedsiębiorstwo zajmowało się naprawą i serwisem wszelkiej maści silników (nie tylko samochodowych), jednak w 1949 roku udało się zmontować pierwsze autorskie auto. Debiutancki projekt nie był jednak pasmem sukcesów. TVR One został rozbity zanim ukończono pracę przy karoserii. Naprawiony i sprzedany kuzynowi Wilkinsona za zawrotną kwotę 325 funtów, został ponownie uszkodzony i w rezultacie sprzedany na części. Taka sinusoida wzlotów i upadków towarzyszyła firmie przez cały okres jej działalności.




By jednak nie zamienić „Motóra” w magazyn popularno-historyczno-naukowy, odpocznijmy na moment od dat i odpowiedzmy sobie na pytanie, co wyróżniało tę brytyjską manufakturę spośród jej podobnych. Wydaje się, że panowie z TVR przy pisaniu regulaminu wewnątrzzakładowego całkowicie pominęli słowo „kompromis”. Rzut oka na ostatniego produkcyjnego TVR, model Sagaris, zdaje się potwierdzać tę teorię.

Auto ma asymetryczny dach, żeby kierowca przyodziany w kask mógł się swobodnie mieścić we wnętrzu. Tylny spojler jest przezroczysty, a odkryte wydechy skierowano na boki. Sagaris nie ma tradycyjnych klamek, wszystko obsługiwane jest przyciskami – czy to umieszczonymi pod zewnętrznymi lusterkami, czy też nieopisanym w żaden sposób guzikiem na konsoli środkowej. Prędkościomierz wyskalowano od 0 do 20, nie przejmując się nadto powszechnie przyjętymi standardami i jednostkami.

Od takich smaczków roi się w historii tej brytyjskiej manufaktury. TVR Two, drugie ze skonstruowanych aut, wyposażone było w liczniki pochodzące wprost z myśliwca Spitfire. Z kolei by wypromować model Tuscan na targach British Motor Show, zatrudniono dwie nagie modelki, których jedynym zadaniem było wylegiwanie się na długiej masce TVR. Dziewczyny ze swej roli wywiązały się perfekcyjnie, przyciągając do stoiska tłumy pragnące nacieszyć oko kształtami (nie tylko) brytyjskiego coupé. Najciekawsza historia związana jest z TVR Cerbera Speed 12. Panowie w Blackpool postawili sobie za cel pokonanie McLarena F1 i… prawie się udało!

Dzięki mocy oscylującej w granicach 1000 KM i masie niespełna jednej tony auto było piekielnie szybkie. Na tyle, że szefowie firmy postanowili… zrezygnować z jego produkcji, uznając je za zbyt niebezpieczne dla zwykłych śmiertelników. Zaliczki zostały zwrócone klientom, a prototyp sprzedano dopiero po osobistym spotkaniu potencjalnego nabywcy z ówczesnym szefem TVR. Trudno o bardziej jaskrawy przykład autocenzury.

Mimo zagorzałej rzeszy fanów, TVR popadł w poważne kłopoty finansowe. W 2004 został sprzedany 24-letniemu Rosjaninowi, Mikołajowi Smoleńskiemu. Nie udało mu się postawić firmy na nogi. Przez ostatnie parę lat TVR produkowało wiatraki, uśmiercając tym samym ponad pół wieku motoryzacyjnego szaleństwa.

Pojawiło się jednak światełko w tunelu. Firma, przejęta dwa lata temu przez konsorcjum TVR Automotive Ltd, zapowiedziała nowy model na 2017 rok. Wygląd: długa maska, opływowa kabina, krótki tył. Za zespół napędowy odpowiedzialny jest nie kto inny jak Cosworth. Nowy TVR ma napędzać wolnossącą jednostka V8 z suchą miską olejową, która przekaże pokaźne stado koni mechanicznych na tylną oś za pośrednictwem ręcznej skrzyni biegów. Projekt nadwozia i podwozia leży w rękach Gordona Murraya, który doświadczenie zdobywał przy tworzeniu bolidów Formuły 1. I to właściwie wszystko, co wiemy o nowym TVR. Co ciekawe, tak skąpa porcja informacji nie przeszkodziła fanom marki w wykupieniu całej, mającej liczyć 250 sztuk, produkcji.

„The Spirit of Driving”: God save the TVR!

Jeśli auto zachowa chociaż część charakteru swoich przodków, jego właściciela czeka ciągła walka o przetrwanie. Najlepiej podsumował to jeden z amerykańskich motocyklistów, regularnie startujący w wyścigach. Gdy zapytano go o opinię na temat modelu Griffith stwierdził, że bezpieczniej czuje się na motocyklu podczas wyścigu na torze Daytona niż za kierownicą… stojącego TVR.




Magazyn Motór

Tags: andrzej, blackpool, bzowski, supercar, tvr

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Pierwsze skojarzenie z TVR? Zapewne większości z nas od razu przypomina się nienachalnie urodziwa twarz Jeremiasza Klaksona, który zależnie od humoru zachwalał bądź też doszczętnie gnoił samochody z Blackpool. Zacznijmy więc od małego powrotu do korzeni. Kto stoi za powstaniem tej brytyjskiej manufaktury? Dlaczego właśnie teraz jest najlepsza pora, by o niej przypomnieć?

Tekst: Andrzej Bzowski / Foto:  wikipedia

Trevor Wilkinson, założyciel TVR, edukację szkolną zakończył dość wcześnie, bo już w wieku 14 lat. Postanowił wówczas porzucić teorię wtłaczaną mu do głowy w szkolnej ławie na rzecz praktycznych zajęć z mechaniki samochodowej, odbywających się w pobliskim warsztacie. Zderzenie z praktyką wciągnęło go na tyle, że dziewięć lat później, w 1946 roku, założył firmę Trevcar Motors, przechrzczoną później na TVR Engineering. Początkowo przedsiębiorstwo zajmowało się naprawą i serwisem wszelkiej maści silników (nie tylko samochodowych), jednak w 1949 roku udało się zmontować pierwsze autorskie auto. Debiutancki projekt nie był jednak pasmem sukcesów. TVR One został rozbity zanim ukończono pracę przy karoserii. Naprawiony i sprzedany kuzynowi Wilkinsona za zawrotną kwotę 325 funtów, został ponownie uszkodzony i w rezultacie sprzedany na części. Taka sinusoida wzlotów i upadków towarzyszyła firmie przez cały okres jej działalności.




By jednak nie zamienić „Motóra” w magazyn popularno-historyczno-naukowy, odpocznijmy na moment od dat i odpowiedzmy sobie na pytanie, co wyróżniało tę brytyjską manufakturę spośród jej podobnych. Wydaje się, że panowie z TVR przy pisaniu regulaminu wewnątrzzakładowego całkowicie pominęli słowo „kompromis”. Rzut oka na ostatniego produkcyjnego TVR, model Sagaris, zdaje się potwierdzać tę teorię.

Auto ma asymetryczny dach, żeby kierowca przyodziany w kask mógł się swobodnie mieścić we wnętrzu. Tylny spojler jest przezroczysty, a odkryte wydechy skierowano na boki. Sagaris nie ma tradycyjnych klamek, wszystko obsługiwane jest przyciskami – czy to umieszczonymi pod zewnętrznymi lusterkami, czy też nieopisanym w żaden sposób guzikiem na konsoli środkowej. Prędkościomierz wyskalowano od 0 do 20, nie przejmując się nadto powszechnie przyjętymi standardami i jednostkami.

Od takich smaczków roi się w historii tej brytyjskiej manufaktury. TVR Two, drugie ze skonstruowanych aut, wyposażone było w liczniki pochodzące wprost z myśliwca Spitfire. Z kolei by wypromować model Tuscan na targach British Motor Show, zatrudniono dwie nagie modelki, których jedynym zadaniem było wylegiwanie się na długiej masce TVR. Dziewczyny ze swej roli wywiązały się perfekcyjnie, przyciągając do stoiska tłumy pragnące nacieszyć oko kształtami (nie tylko) brytyjskiego coupé. Najciekawsza historia związana jest z TVR Cerbera Speed 12. Panowie w Blackpool postawili sobie za cel pokonanie McLarena F1 i… prawie się udało!

Dzięki mocy oscylującej w granicach 1000 KM i masie niespełna jednej tony auto było piekielnie szybkie. Na tyle, że szefowie firmy postanowili… zrezygnować z jego produkcji, uznając je za zbyt niebezpieczne dla zwykłych śmiertelników. Zaliczki zostały zwrócone klientom, a prototyp sprzedano dopiero po osobistym spotkaniu potencjalnego nabywcy z ówczesnym szefem TVR. Trudno o bardziej jaskrawy przykład autocenzury.

Mimo zagorzałej rzeszy fanów, TVR popadł w poważne kłopoty finansowe. W 2004 został sprzedany 24-letniemu Rosjaninowi, Mikołajowi Smoleńskiemu. Nie udało mu się postawić firmy na nogi. Przez ostatnie parę lat TVR produkowało wiatraki, uśmiercając tym samym ponad pół wieku motoryzacyjnego szaleństwa.

Pojawiło się jednak światełko w tunelu. Firma, przejęta dwa lata temu przez konsorcjum TVR Automotive Ltd, zapowiedziała nowy model na 2017 rok. Wygląd: długa maska, opływowa kabina, krótki tył. Za zespół napędowy odpowiedzialny jest nie kto inny jak Cosworth. Nowy TVR ma napędzać wolnossącą jednostka V8 z suchą miską olejową, która przekaże pokaźne stado koni mechanicznych na tylną oś za pośrednictwem ręcznej skrzyni biegów. Projekt nadwozia i podwozia leży w rękach Gordona Murraya, który doświadczenie zdobywał przy tworzeniu bolidów Formuły 1. I to właściwie wszystko, co wiemy o nowym TVR. Co ciekawe, tak skąpa porcja informacji nie przeszkodziła fanom marki w wykupieniu całej, mającej liczyć 250 sztuk, produkcji.

„The Spirit of Driving”: God save the TVR!

Jeśli auto zachowa chociaż część charakteru swoich przodków, jego właściciela czeka ciągła walka o przetrwanie. Najlepiej podsumował to jeden z amerykańskich motocyklistów, regularnie startujący w wyścigach. Gdy zapytano go o opinię na temat modelu Griffith stwierdził, że bezpieczniej czuje się na motocyklu podczas wyścigu na torze Daytona niż za kierownicą… stojącego TVR.




Magazyn Motór

Tags: andrzej, blackpool, bzowski, supercar, tvr

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

  • Rysunki

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
fiat 500 rysunek obraz plakat

Rysunek Fiat 500

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Rysunek Lancia stratos plakat

Rysunek Lancia Stratos HF

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
jaguar e type plakat rysunek obraz

Rysunek Jaguar E-Type

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
ferrari 250 rysunek obraz plakat

Rysunek Ferrari 250 GT Lusso

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Porsche 917 rysunek plakat obraz

Rysunek Porsche 917

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Alfa romeo giulia quadrifoglio rysunek plakat obraz

Rysunek Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
iso grifo

Rysunek Iso Grifo

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
- 20%
jaguar e-type rysunek plakat

Rysunek Jaguar E-Type tryptyk

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

14 października 2021
Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

19 maja 2021
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

10 grudnia 2020
Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

14 października 2020
Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

10 września 2020
Jaguar F-Type P300 test – Koci los

Jaguar F-Type P300 test – Koci los

4 września 2020
Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

25 sierpnia 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

29 lipca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

14 października 2021
Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

19 maja 2021
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

10 grudnia 2020
Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

14 października 2020
Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

10 września 2020
Jaguar F-Type P300 test – Koci los

Jaguar F-Type P300 test – Koci los

4 września 2020
Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

25 sierpnia 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

29 lipca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry