Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » God save the TVR!

God save the TVR!

Pierwsze skojarzenie z TVR? Zapewne większości z nas od razu […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » God save the TVR!

God save the TVR!

Pierwsze skojarzenie z TVR? Zapewne większości z nas od razu […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » God save the TVR!

God save the TVR!

Pierwsze skojarzenie z TVR? Zapewne większości z nas od razu […]

Sebastian Mądrachowski

Pierwsze skojarzenie z TVR? Zapewne większości z nas od razu przypomina się nienachalnie urodziwa twarz Jeremiasza Klaksona, który zależnie od humoru zachwalał bądź też doszczętnie gnoił samochody z Blackpool. Zacznijmy więc od małego powrotu do korzeni. Kto stoi za powstaniem tej brytyjskiej manufaktury? Dlaczego właśnie teraz jest najlepsza pora, by o niej przypomnieć?

Tekst: Andrzej Bzowski / Foto:  wikipedia

Trevor Wilkinson, założyciel TVR, edukację szkolną zakończył dość wcześnie, bo już w wieku 14 lat. Postanowił wówczas porzucić teorię wtłaczaną mu do głowy w szkolnej ławie na rzecz praktycznych zajęć z mechaniki samochodowej, odbywających się w pobliskim warsztacie. Zderzenie z praktyką wciągnęło go na tyle, że dziewięć lat później, w 1946 roku, założył firmę Trevcar Motors, przechrzczoną później na TVR Engineering. Początkowo przedsiębiorstwo zajmowało się naprawą i serwisem wszelkiej maści silników (nie tylko samochodowych), jednak w 1949 roku udało się zmontować pierwsze autorskie auto. Debiutancki projekt nie był jednak pasmem sukcesów. TVR One został rozbity zanim ukończono pracę przy karoserii. Naprawiony i sprzedany kuzynowi Wilkinsona za zawrotną kwotę 325 funtów, został ponownie uszkodzony i w rezultacie sprzedany na części. Taka sinusoida wzlotów i upadków towarzyszyła firmie przez cały okres jej działalności.




By jednak nie zamienić „Motóra” w magazyn popularno-historyczno-naukowy, odpocznijmy na moment od dat i odpowiedzmy sobie na pytanie, co wyróżniało tę brytyjską manufakturę spośród jej podobnych. Wydaje się, że panowie z TVR przy pisaniu regulaminu wewnątrzzakładowego całkowicie pominęli słowo „kompromis”. Rzut oka na ostatniego produkcyjnego TVR, model Sagaris, zdaje się potwierdzać tę teorię.

Auto ma asymetryczny dach, żeby kierowca przyodziany w kask mógł się swobodnie mieścić we wnętrzu. Tylny spojler jest przezroczysty, a odkryte wydechy skierowano na boki. Sagaris nie ma tradycyjnych klamek, wszystko obsługiwane jest przyciskami – czy to umieszczonymi pod zewnętrznymi lusterkami, czy też nieopisanym w żaden sposób guzikiem na konsoli środkowej. Prędkościomierz wyskalowano od 0 do 20, nie przejmując się nadto powszechnie przyjętymi standardami i jednostkami.

Od takich smaczków roi się w historii tej brytyjskiej manufaktury. TVR Two, drugie ze skonstruowanych aut, wyposażone było w liczniki pochodzące wprost z myśliwca Spitfire. Z kolei by wypromować model Tuscan na targach British Motor Show, zatrudniono dwie nagie modelki, których jedynym zadaniem było wylegiwanie się na długiej masce TVR. Dziewczyny ze swej roli wywiązały się perfekcyjnie, przyciągając do stoiska tłumy pragnące nacieszyć oko kształtami (nie tylko) brytyjskiego coupé. Najciekawsza historia związana jest z TVR Cerbera Speed 12. Panowie w Blackpool postawili sobie za cel pokonanie McLarena F1 i… prawie się udało!

Dzięki mocy oscylującej w granicach 1000 KM i masie niespełna jednej tony auto było piekielnie szybkie. Na tyle, że szefowie firmy postanowili… zrezygnować z jego produkcji, uznając je za zbyt niebezpieczne dla zwykłych śmiertelników. Zaliczki zostały zwrócone klientom, a prototyp sprzedano dopiero po osobistym spotkaniu potencjalnego nabywcy z ówczesnym szefem TVR. Trudno o bardziej jaskrawy przykład autocenzury.

Mimo zagorzałej rzeszy fanów, TVR popadł w poważne kłopoty finansowe. W 2004 został sprzedany 24-letniemu Rosjaninowi, Mikołajowi Smoleńskiemu. Nie udało mu się postawić firmy na nogi. Przez ostatnie parę lat TVR produkowało wiatraki, uśmiercając tym samym ponad pół wieku motoryzacyjnego szaleństwa.

Pojawiło się jednak światełko w tunelu. Firma, przejęta dwa lata temu przez konsorcjum TVR Automotive Ltd, zapowiedziała nowy model na 2017 rok. Wygląd: długa maska, opływowa kabina, krótki tył. Za zespół napędowy odpowiedzialny jest nie kto inny jak Cosworth. Nowy TVR ma napędzać wolnossącą jednostka V8 z suchą miską olejową, która przekaże pokaźne stado koni mechanicznych na tylną oś za pośrednictwem ręcznej skrzyni biegów. Projekt nadwozia i podwozia leży w rękach Gordona Murraya, który doświadczenie zdobywał przy tworzeniu bolidów Formuły 1. I to właściwie wszystko, co wiemy o nowym TVR. Co ciekawe, tak skąpa porcja informacji nie przeszkodziła fanom marki w wykupieniu całej, mającej liczyć 250 sztuk, produkcji.

„The Spirit of Driving”: God save the TVR!

Jeśli auto zachowa chociaż część charakteru swoich przodków, jego właściciela czeka ciągła walka o przetrwanie. Najlepiej podsumował to jeden z amerykańskich motocyklistów, regularnie startujący w wyścigach. Gdy zapytano go o opinię na temat modelu Griffith stwierdził, że bezpieczniej czuje się na motocyklu podczas wyścigu na torze Daytona niż za kierownicą… stojącego TVR.




Magazyn Motór

Tags: andrzej, blackpool, bzowski, supercar, tvr

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Pierwsze skojarzenie z TVR? Zapewne większości z nas od razu przypomina się nienachalnie urodziwa twarz Jeremiasza Klaksona, który zależnie od humoru zachwalał bądź też doszczętnie gnoił samochody z Blackpool. Zacznijmy więc od małego powrotu do korzeni. Kto stoi za powstaniem tej brytyjskiej manufaktury? Dlaczego właśnie teraz jest najlepsza pora, by o niej przypomnieć?

Tekst: Andrzej Bzowski / Foto:  wikipedia

Trevor Wilkinson, założyciel TVR, edukację szkolną zakończył dość wcześnie, bo już w wieku 14 lat. Postanowił wówczas porzucić teorię wtłaczaną mu do głowy w szkolnej ławie na rzecz praktycznych zajęć z mechaniki samochodowej, odbywających się w pobliskim warsztacie. Zderzenie z praktyką wciągnęło go na tyle, że dziewięć lat później, w 1946 roku, założył firmę Trevcar Motors, przechrzczoną później na TVR Engineering. Początkowo przedsiębiorstwo zajmowało się naprawą i serwisem wszelkiej maści silników (nie tylko samochodowych), jednak w 1949 roku udało się zmontować pierwsze autorskie auto. Debiutancki projekt nie był jednak pasmem sukcesów. TVR One został rozbity zanim ukończono pracę przy karoserii. Naprawiony i sprzedany kuzynowi Wilkinsona za zawrotną kwotę 325 funtów, został ponownie uszkodzony i w rezultacie sprzedany na części. Taka sinusoida wzlotów i upadków towarzyszyła firmie przez cały okres jej działalności.




By jednak nie zamienić „Motóra” w magazyn popularno-historyczno-naukowy, odpocznijmy na moment od dat i odpowiedzmy sobie na pytanie, co wyróżniało tę brytyjską manufakturę spośród jej podobnych. Wydaje się, że panowie z TVR przy pisaniu regulaminu wewnątrzzakładowego całkowicie pominęli słowo „kompromis”. Rzut oka na ostatniego produkcyjnego TVR, model Sagaris, zdaje się potwierdzać tę teorię.

Auto ma asymetryczny dach, żeby kierowca przyodziany w kask mógł się swobodnie mieścić we wnętrzu. Tylny spojler jest przezroczysty, a odkryte wydechy skierowano na boki. Sagaris nie ma tradycyjnych klamek, wszystko obsługiwane jest przyciskami – czy to umieszczonymi pod zewnętrznymi lusterkami, czy też nieopisanym w żaden sposób guzikiem na konsoli środkowej. Prędkościomierz wyskalowano od 0 do 20, nie przejmując się nadto powszechnie przyjętymi standardami i jednostkami.

Od takich smaczków roi się w historii tej brytyjskiej manufaktury. TVR Two, drugie ze skonstruowanych aut, wyposażone było w liczniki pochodzące wprost z myśliwca Spitfire. Z kolei by wypromować model Tuscan na targach British Motor Show, zatrudniono dwie nagie modelki, których jedynym zadaniem było wylegiwanie się na długiej masce TVR. Dziewczyny ze swej roli wywiązały się perfekcyjnie, przyciągając do stoiska tłumy pragnące nacieszyć oko kształtami (nie tylko) brytyjskiego coupé. Najciekawsza historia związana jest z TVR Cerbera Speed 12. Panowie w Blackpool postawili sobie za cel pokonanie McLarena F1 i… prawie się udało!

Dzięki mocy oscylującej w granicach 1000 KM i masie niespełna jednej tony auto było piekielnie szybkie. Na tyle, że szefowie firmy postanowili… zrezygnować z jego produkcji, uznając je za zbyt niebezpieczne dla zwykłych śmiertelników. Zaliczki zostały zwrócone klientom, a prototyp sprzedano dopiero po osobistym spotkaniu potencjalnego nabywcy z ówczesnym szefem TVR. Trudno o bardziej jaskrawy przykład autocenzury.

Mimo zagorzałej rzeszy fanów, TVR popadł w poważne kłopoty finansowe. W 2004 został sprzedany 24-letniemu Rosjaninowi, Mikołajowi Smoleńskiemu. Nie udało mu się postawić firmy na nogi. Przez ostatnie parę lat TVR produkowało wiatraki, uśmiercając tym samym ponad pół wieku motoryzacyjnego szaleństwa.

Pojawiło się jednak światełko w tunelu. Firma, przejęta dwa lata temu przez konsorcjum TVR Automotive Ltd, zapowiedziała nowy model na 2017 rok. Wygląd: długa maska, opływowa kabina, krótki tył. Za zespół napędowy odpowiedzialny jest nie kto inny jak Cosworth. Nowy TVR ma napędzać wolnossącą jednostka V8 z suchą miską olejową, która przekaże pokaźne stado koni mechanicznych na tylną oś za pośrednictwem ręcznej skrzyni biegów. Projekt nadwozia i podwozia leży w rękach Gordona Murraya, który doświadczenie zdobywał przy tworzeniu bolidów Formuły 1. I to właściwie wszystko, co wiemy o nowym TVR. Co ciekawe, tak skąpa porcja informacji nie przeszkodziła fanom marki w wykupieniu całej, mającej liczyć 250 sztuk, produkcji.

„The Spirit of Driving”: God save the TVR!

Jeśli auto zachowa chociaż część charakteru swoich przodków, jego właściciela czeka ciągła walka o przetrwanie. Najlepiej podsumował to jeden z amerykańskich motocyklistów, regularnie startujący w wyścigach. Gdy zapytano go o opinię na temat modelu Griffith stwierdził, że bezpieczniej czuje się na motocyklu podczas wyścigu na torze Daytona niż za kierownicą… stojącego TVR.




Magazyn Motór

Tags: andrzej, blackpool, bzowski, supercar, tvr
  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat DeLorean DMC-12

    Plakaty
  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    11:50
  • Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    18:13
  • Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    12:06
  • Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    11:31
  • Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    18:36|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    12:16

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    11:50
  • Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    18:13
  • Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    12:06
  • Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    11:31
  • Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    18:36|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    12:16

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry