Alfa Romeo Giulia test / cena / opinie |
Alfa Romeo Giulia (typ 952) do sprzedaży trafiła na początku 2016 roku. Po blisko pięciu latach, Alfa Romeo wreszcie ma do zaoferowania światu dużego, czterodrzwiowego sedana. Takiego samochodu brakowało od zakończenia w 2011 roku produkcji „policyjnego” modelu 159. Jaka jest nowa Giulia, pokażę na przykładzie testowanego przez nas egzemplarza ze 179-konnym silnikiem 2.2 Multijet.
Tekst: Sebastian Mądrachowski, foto: Artur Woszak, Michał Węgrzynek
Wszyscy emocjonujemy się modelem Quadrifoglio Verde, który powstał we współpracy z Ferrari, ale to właśnie najprawdopodobniej silnik 2.2 Multijet będzie najczęściej gościł pod maską nowej Giulii.
Proza życia, jak mawiają pradawni Eskimosi.
Alfa Romeo Giulia test | historia
Na początek termin „nowa Giulia”. Nowa, bo Giulia już kiedyś była. Typ 105 produkowany był w latach 1962–1978. Stara i nowa Giulia są identyczne, zmieniły się tylko czasy. W latach 60. 106 KM z 16-zaworowego silnika 1.6 wystarczało, żeby być najszybszym samochodem w okolicy. Dziś, żeby pokazać konkurencji, że żartów nie ma, potrzeba 2.9 litra V6 bi-turbo i 506 KM w wersji Quadrifoglio Verde.
Alfa Romeo Giulia test | Silniki i napęd
Czasy się zmieniły, nie zmienił się fakt, że Alfa wciąż rozpala emocje. Po raz pierwszy od 20 lat Włosi zdecydowali się na wzdłużny układ silnika/skrzyni biegów i napęd na tylną oś. Do tego paleta mocnych silników i okazuje się, że nie będzie dało się kupić wolnej Giulii.
Najsłabsza oferowana benzyna – 2.0 turbo (197 KM/330 Nm) – to 6.6 s od 0 do 100 km/h. Ten sam silnik w mocniejszym wariancie: 276 KM/400 Nm do setki leci już w 5,5 s.
Topowa wersja: Quadrifoglio Verde pierwsze 100 km/h osiąga po niecałych 4 sekundach.
Alfa Romeo Giulia test | Czterodrzwiowe Ferrari z koniczynką na masce?
Z dieslami jest podobnie: naszą testówkę napędzał 2.2 Multijet (179 KM/380 Nm) i reakcja na gaz była fenomenalna. Maksymalny moment od 1750 obr./min daje frajdę, o którą nie podejrzewalibyście diesla. Za wszystkim stoi geometria Giulii.
Alfa Romeo Giulia test | Masa, prowadzenie, system DNA
Giulia została zbudowana na płycie podłogowej wykorzystywanej do budowy aktualnych modeli Maserati. Brzmi ładnie, ale co to oznacza w praktyce? Auto waży 1374 kg, a prowadzi się jak gokart. Nie ma absolutnie żadnego opóźnienia w reakcji na ruch kierownicy, skręca ułamek sekundy po tym, jak tylko pomyślicie, że skręcić chcecie. Nie ma niepotrzebnego bujania nadwoziem, kręcenia kierownicą. Skręca i już. Jeżeli jeszcze dołożycie do tego błyskawiczną reakcję na gaz, to macie pełen obraz tego, jak tym autem da się skutecznie jeździć. Zwłaszcza, że Giulia wyposażona jest w znany z innych Alf system DNA, który pozwala na bardzo szybkie ustawienie preferowanego trybu jazdy:
- tryb D – Dynamic – szybka reakcja na otwarcie przepustnicy, silniejsze wspomaganie siły hamowania, ograniczone działanie systemów kontrolii trakcji*
- tryb N – Natural – komfort i ekonomiczniejsza mapa zapłonu
- tryb A – Advanced Efficiency – apetyt na paliwo i emisja cząstek stałych na poziomie skutera Piaggio Vespa
To pierwszy duży sedan wyprodukowany w XXI wieku, który dał mi tyle radości. Były świetne samochody, ale w tym segmencie wszyscy są już otyli, ospali i o-jak-mi-się-nie-chce-jechać.
Prowadzenie i przyjemność z jazdy w Alfie Romeo Giulia w szkolnej skali: 6+.
Alfa Romeo Giulia | wnętrze i wyposażenie
Wnętrze Giulii mocno nastawione jest na ergonomię. Materiały w niektórych miejscach można poprawić, sporo zależy od wyposażenia dodatkowego, ale ogólnie jest dobrze. Prosto we włoskim wydaniu znaczy stylowo i z klasą. Miałem w pewnym momencie takie klasyczne zdziwienie: skoro ktoś tak dopracował ten element, to dlaczego nie zrobił tego ze skóry? Wszystko rozbija się o pozycję w katalogu – testowa Giulia 2.2 Multijet była elegancką, ale prostą dziewczyną.
Alfa Romeo Giulia test | Cena, konkurencja, czyli czy warto…
Bazowa cena diesla 2.2 Multijet to 139 000 zł. Za benzynę 2.0 Turbo zapłacimy 10 000 więcej. Dla ciekawskich:
Alfa Romeo Quadrifoglio Verde (506 KM, V6 bi-turbo, 6-biegowy manual) kosztuje 359 000 zł.
Na początku wydawało się, że auto będzie rywalizowało z całą plejadą flagowców konkurencji: Superbem, Mondeo, Passatem. To są świetne auta, ale teraz wiem, że Giulia będzie brana pod uwagę w zestawieniu z innymi samochodami. Porównanie będzie takie: Lexus IS 300h kosztuje bazowo 155 000 zł, podobnie jak BMW serii 3.
Przejechać trzeba się każdym, żeby zobaczyć czy ma się temperament Japończyka, Niemca, czy Włocha.
Alfa Romeo Giulia | Opinie / podsumowanie
Wygląd i właściwości jezdne tego samochodu rzucają na kolana. Konstrukcyjne detale, jak choćby aluminiowe kielichy przedniego zawieszenia, pokazują, jak zaawansowana technologicznie jest Alfa.
To, jaki umiar zachował producent w ingerowaniu w przyjemność prowadzenia Giulii, zasługuje po prostu na szacunek.
Alfa Romeo Giulia | Opinie / spalanie
Nie napisałem ile Giulia pali, bo nie wiem. Jeździłem i nie do końca ogarniałem kilometrolitrażową matematykę. Wiem za to, że Alfa Romeo Giulia w perspektywie najbliższych dekad(!) będzie autem ważnym:
„tylny napęd, genialne prowadzenie, świetny wygląd i osiągi”
Brzmi jak opis kultowych samochodów sprzed lat, prawda? No właśnie.
_________
Automobile Torino, dzięki za możliwość spędzenia nocy z tą gorącą Włoszką. ;)
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Alfa Romeo Giulia test / cena / opinie |
Alfa Romeo Giulia (typ 952) do sprzedaży trafiła na początku 2016 roku. Po blisko pięciu latach, Alfa Romeo wreszcie ma do zaoferowania światu dużego, czterodrzwiowego sedana. Takiego samochodu brakowało od zakończenia w 2011 roku produkcji „policyjnego” modelu 159. Jaka jest nowa Giulia, pokażę na przykładzie testowanego przez nas egzemplarza ze 179-konnym silnikiem 2.2 Multijet.
Tekst: Sebastian Mądrachowski, foto: Artur Woszak, Michał Węgrzynek
Wszyscy emocjonujemy się modelem Quadrifoglio Verde, który powstał we współpracy z Ferrari, ale to właśnie najprawdopodobniej silnik 2.2 Multijet będzie najczęściej gościł pod maską nowej Giulii.
Proza życia, jak mawiają pradawni Eskimosi.
Alfa Romeo Giulia test | historia
Na początek termin „nowa Giulia”. Nowa, bo Giulia już kiedyś była. Typ 105 produkowany był w latach 1962–1978. Stara i nowa Giulia są identyczne, zmieniły się tylko czasy. W latach 60. 106 KM z 16-zaworowego silnika 1.6 wystarczało, żeby być najszybszym samochodem w okolicy. Dziś, żeby pokazać konkurencji, że żartów nie ma, potrzeba 2.9 litra V6 bi-turbo i 506 KM w wersji Quadrifoglio Verde.
Alfa Romeo Giulia test | Silniki i napęd
Czasy się zmieniły, nie zmienił się fakt, że Alfa wciąż rozpala emocje. Po raz pierwszy od 20 lat Włosi zdecydowali się na wzdłużny układ silnika/skrzyni biegów i napęd na tylną oś. Do tego paleta mocnych silników i okazuje się, że nie będzie dało się kupić wolnej Giulii.
Najsłabsza oferowana benzyna – 2.0 turbo (197 KM/330 Nm) – to 6.6 s od 0 do 100 km/h. Ten sam silnik w mocniejszym wariancie: 276 KM/400 Nm do setki leci już w 5,5 s.
Topowa wersja: Quadrifoglio Verde pierwsze 100 km/h osiąga po niecałych 4 sekundach.
Alfa Romeo Giulia test | Czterodrzwiowe Ferrari z koniczynką na masce?
Z dieslami jest podobnie: naszą testówkę napędzał 2.2 Multijet (179 KM/380 Nm) i reakcja na gaz była fenomenalna. Maksymalny moment od 1750 obr./min daje frajdę, o którą nie podejrzewalibyście diesla. Za wszystkim stoi geometria Giulii.
Alfa Romeo Giulia test | Masa, prowadzenie, system DNA
Giulia została zbudowana na płycie podłogowej wykorzystywanej do budowy aktualnych modeli Maserati. Brzmi ładnie, ale co to oznacza w praktyce? Auto waży 1374 kg, a prowadzi się jak gokart. Nie ma absolutnie żadnego opóźnienia w reakcji na ruch kierownicy, skręca ułamek sekundy po tym, jak tylko pomyślicie, że skręcić chcecie. Nie ma niepotrzebnego bujania nadwoziem, kręcenia kierownicą. Skręca i już. Jeżeli jeszcze dołożycie do tego błyskawiczną reakcję na gaz, to macie pełen obraz tego, jak tym autem da się skutecznie jeździć. Zwłaszcza, że Giulia wyposażona jest w znany z innych Alf system DNA, który pozwala na bardzo szybkie ustawienie preferowanego trybu jazdy:
- tryb D – Dynamic – szybka reakcja na otwarcie przepustnicy, silniejsze wspomaganie siły hamowania, ograniczone działanie systemów kontrolii trakcji*
- tryb N – Natural – komfort i ekonomiczniejsza mapa zapłonu
- tryb A – Advanced Efficiency – apetyt na paliwo i emisja cząstek stałych na poziomie skutera Piaggio Vespa
To pierwszy duży sedan wyprodukowany w XXI wieku, który dał mi tyle radości. Były świetne samochody, ale w tym segmencie wszyscy są już otyli, ospali i o-jak-mi-się-nie-chce-jechać.
Prowadzenie i przyjemność z jazdy w Alfie Romeo Giulia w szkolnej skali: 6+.
Alfa Romeo Giulia | wnętrze i wyposażenie
Wnętrze Giulii mocno nastawione jest na ergonomię. Materiały w niektórych miejscach można poprawić, sporo zależy od wyposażenia dodatkowego, ale ogólnie jest dobrze. Prosto we włoskim wydaniu znaczy stylowo i z klasą. Miałem w pewnym momencie takie klasyczne zdziwienie: skoro ktoś tak dopracował ten element, to dlaczego nie zrobił tego ze skóry? Wszystko rozbija się o pozycję w katalogu – testowa Giulia 2.2 Multijet była elegancką, ale prostą dziewczyną.
Alfa Romeo Giulia test | Cena, konkurencja, czyli czy warto…
Bazowa cena diesla 2.2 Multijet to 139 000 zł. Za benzynę 2.0 Turbo zapłacimy 10 000 więcej. Dla ciekawskich:
Alfa Romeo Quadrifoglio Verde (506 KM, V6 bi-turbo, 6-biegowy manual) kosztuje 359 000 zł.
Na początku wydawało się, że auto będzie rywalizowało z całą plejadą flagowców konkurencji: Superbem, Mondeo, Passatem. To są świetne auta, ale teraz wiem, że Giulia będzie brana pod uwagę w zestawieniu z innymi samochodami. Porównanie będzie takie: Lexus IS 300h kosztuje bazowo 155 000 zł, podobnie jak BMW serii 3.
Przejechać trzeba się każdym, żeby zobaczyć czy ma się temperament Japończyka, Niemca, czy Włocha.
Alfa Romeo Giulia | Opinie / podsumowanie
Wygląd i właściwości jezdne tego samochodu rzucają na kolana. Konstrukcyjne detale, jak choćby aluminiowe kielichy przedniego zawieszenia, pokazują, jak zaawansowana technologicznie jest Alfa.
To, jaki umiar zachował producent w ingerowaniu w przyjemność prowadzenia Giulii, zasługuje po prostu na szacunek.
Alfa Romeo Giulia | Opinie / spalanie
Nie napisałem ile Giulia pali, bo nie wiem. Jeździłem i nie do końca ogarniałem kilometrolitrażową matematykę. Wiem za to, że Alfa Romeo Giulia w perspektywie najbliższych dekad(!) będzie autem ważnym:
„tylny napęd, genialne prowadzenie, świetny wygląd i osiągi”
Brzmi jak opis kultowych samochodów sprzed lat, prawda? No właśnie.
_________
Automobile Torino, dzięki za możliwość spędzenia nocy z tą gorącą Włoszką. ;)