Co ile wymieniać olej silnikowy? Zanim odpowiemy na to pytanie najpierw kilka słów wstępu. Na początek: zastanawialiście się z czego powstaje olej?
Na ogół miesza się kilka olejów bazowych, które uzupełnia się dodatkami. Oleje bazowe (oprócz mineralnych, nieprzetworzonych) to tanie w produkcji oleje mineralne lub droższe bazy syntetyczne (stworzone sztucznie) – polialfaolefiny (tzw. PAO) i estry.
Niestety, wielu producentów popularnych marek stosuje bazy mineralne w swoich produktach nazywanych “olejami syntetycznymi”.
Dzieje się tak, ponieważ w wielu krajach nie ma regulacji prawnych regulujących pojęcie “olej syntetyczny”. Jest to więc pojęcie czysto marketingowe. Wyjątkiem są Niemcy i Japonia, co widać na obrazku – olej sprzedawany u nas jako “Fully Synthetic” w Niemczech oznaczony jest jako “SHC Technology”. HC to skrót od hydrocracking, a więc nazwa procesu rozbijania łańcuchów węglowodorowych na krótsze cząsteczki – czyli właśnie produkcji oleju bazowego podobnego jedynie do olei syntetycznych.
Jak można się domyślać, olej będący pochodną oleju mineralnego nie zachowa stabilnej pracy podczas krytycznych warunków.
Cząstki będą rozbijane na mniejsze (zmniejszenie lepkości) i spalane (będą wytrącały się sadze i tworzył się nagar). Olej z upływem czasu zacznie zmieniać swoją lepkość:
- oleje oparte na bazie mineralnej mają w swoim składzie rozpuszczalniki, które zapewniają nowemu olejowi właściwą lepkość w niskich temperaturach, rozpuszczalniki te odparowują jednak dość szybko
- w krytycznych momentach olej generuje drobinki sadzy i grudki żużla zamiast filmu olejowego
Zmniejszenie lepkości spowoduje całkowite zrywanie filmu olejowego w najbardziej wymagających momentach (wysokie obroty i temperatura).
Jako wzór mogą posłużyć oleje Millers Oils. W tym przypadku pod szyldem “olej syntetyczny” produkowany jest olej na bazie PAO (lub PAO i estrów w olejach sportowych). W ofercie są oleje półsyntetyczne XFE-PD 5w40 czy XSS 5w30, które w innych markach bez wahania nazywałyby się “syntetykami”.
Co ile wymieniać olej silnikowy? | Komu można zaufać?
Do marek dbających o jakość zaliczają się również niektóre produkty Motula, Valvoline, Liqui-Moly czy Mobil 1.
Co ile wymieniać olej silnikowy? | Przechodzimy do sedna…
Odpowiedź jest prosta: tak często jak zaleca producent samochodu i oleju, ALE…
… należy pamiętać, że maksymalne rekomendowane przebiegi na oleju dotyczą sytuacji idealnych, np.:
- jazda na dłuższych odcinkach ze stałą prędkością
- garażowanie auta w ciepłym miejscu
Często producenci aut w instrukcji zawierają definicję “warunków trudnych” (np. jada miejska, jazda na krótkich odcinkach, holowanie przyczepy itp.) i dla tych warunków rekomendowane przebiegi są już dużo mniejsze. Dobitnie może świadczyć o tym, fakt, że auta ze zmiennymi okresami między przeglądami przy jeździe miejskiej każą zmieniać olej już po 5-7 tyś. km – np. Honda Jazz z 2011 roku, czy Opel Astra z tego samego rocznika.
Mobil opublikował proste reguły jak obliczyć okres wymiany oleju w stosunku do okresu nominalnego:
Powyżej wyjaśniliśmy zagadnienie “co ile wymieniać olej silnikowy”, tutaj znajdziecie informacje “jak dobrać olej do swojego auta”.
Artykuł “Co ile wymieniać olej silnikowy? | ZRÓB TO SAM” został opracowany przez Tomasza Karskiego z firmy Motoroils. Masz jakieś pytania? Skontaktuj się bezpośrednio z naszym ekspertem na motoroils.pl:
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Co ile wymieniać olej silnikowy? Zanim odpowiemy na to pytanie najpierw kilka słów wstępu. Na początek: zastanawialiście się z czego powstaje olej?
Na ogół miesza się kilka olejów bazowych, które uzupełnia się dodatkami. Oleje bazowe (oprócz mineralnych, nieprzetworzonych) to tanie w produkcji oleje mineralne lub droższe bazy syntetyczne (stworzone sztucznie) – polialfaolefiny (tzw. PAO) i estry.
Niestety, wielu producentów popularnych marek stosuje bazy mineralne w swoich produktach nazywanych “olejami syntetycznymi”.
Dzieje się tak, ponieważ w wielu krajach nie ma regulacji prawnych regulujących pojęcie “olej syntetyczny”. Jest to więc pojęcie czysto marketingowe. Wyjątkiem są Niemcy i Japonia, co widać na obrazku – olej sprzedawany u nas jako “Fully Synthetic” w Niemczech oznaczony jest jako “SHC Technology”. HC to skrót od hydrocracking, a więc nazwa procesu rozbijania łańcuchów węglowodorowych na krótsze cząsteczki – czyli właśnie produkcji oleju bazowego podobnego jedynie do olei syntetycznych.
Jak można się domyślać, olej będący pochodną oleju mineralnego nie zachowa stabilnej pracy podczas krytycznych warunków.
Cząstki będą rozbijane na mniejsze (zmniejszenie lepkości) i spalane (będą wytrącały się sadze i tworzył się nagar). Olej z upływem czasu zacznie zmieniać swoją lepkość:
- oleje oparte na bazie mineralnej mają w swoim składzie rozpuszczalniki, które zapewniają nowemu olejowi właściwą lepkość w niskich temperaturach, rozpuszczalniki te odparowują jednak dość szybko
- w krytycznych momentach olej generuje drobinki sadzy i grudki żużla zamiast filmu olejowego
Zmniejszenie lepkości spowoduje całkowite zrywanie filmu olejowego w najbardziej wymagających momentach (wysokie obroty i temperatura).
Jako wzór mogą posłużyć oleje Millers Oils. W tym przypadku pod szyldem “olej syntetyczny” produkowany jest olej na bazie PAO (lub PAO i estrów w olejach sportowych). W ofercie są oleje półsyntetyczne XFE-PD 5w40 czy XSS 5w30, które w innych markach bez wahania nazywałyby się “syntetykami”.
Co ile wymieniać olej silnikowy? | Komu można zaufać?
Do marek dbających o jakość zaliczają się również niektóre produkty Motula, Valvoline, Liqui-Moly czy Mobil 1.
Co ile wymieniać olej silnikowy? | Przechodzimy do sedna…
Odpowiedź jest prosta: tak często jak zaleca producent samochodu i oleju, ALE…
… należy pamiętać, że maksymalne rekomendowane przebiegi na oleju dotyczą sytuacji idealnych, np.:
- jazda na dłuższych odcinkach ze stałą prędkością
- garażowanie auta w ciepłym miejscu
Często producenci aut w instrukcji zawierają definicję “warunków trudnych” (np. jada miejska, jazda na krótkich odcinkach, holowanie przyczepy itp.) i dla tych warunków rekomendowane przebiegi są już dużo mniejsze. Dobitnie może świadczyć o tym, fakt, że auta ze zmiennymi okresami między przeglądami przy jeździe miejskiej każą zmieniać olej już po 5-7 tyś. km – np. Honda Jazz z 2011 roku, czy Opel Astra z tego samego rocznika.
Mobil opublikował proste reguły jak obliczyć okres wymiany oleju w stosunku do okresu nominalnego:
Powyżej wyjaśniliśmy zagadnienie “co ile wymieniać olej silnikowy”, tutaj znajdziecie informacje “jak dobrać olej do swojego auta”.
Artykuł “Co ile wymieniać olej silnikowy? | ZRÓB TO SAM” został opracowany przez Tomasza Karskiego z firmy Motoroils. Masz jakieś pytania? Skontaktuj się bezpośrednio z naszym ekspertem na motoroils.pl: