Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Co ile wymieniać olej silnikowy?
Strona główna » OLEJ SILNIKOWY: jak dobrać? | ZRÓB TO SAM

OLEJ SILNIKOWY: jak dobrać? | ZRÓB TO SAM

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Olej silnikowy ma za zadanie […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » OLEJ SILNIKOWY: jak dobrać? | ZRÓB TO SAM

OLEJ SILNIKOWY: jak dobrać? | ZRÓB TO SAM

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Olej silnikowy ma za zadanie […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » OLEJ SILNIKOWY: jak dobrać? | ZRÓB TO SAM

OLEJ SILNIKOWY: jak dobrać? | ZRÓB TO SAM

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Olej silnikowy ma za zadanie […]

Mateusz Cieślak

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? |

Olej silnikowy ma za zadanie smarować wszelkie ruchome części silnika – to wie nawet dziecko. Ale już nie wszyscy potrafimy odpowiednio dobrać olej do silnika naszego samochodu. Czym trzeba się kierować?

Warstwa oleju powinna pojawić się na każdym ruchomym elemencie silnika (lub znajdować się tam cały czas) jak najszybciej po przekręceniu kluczyka. Musi tam być po całonocnym postoju auta na mrozie oraz utrzymywać się przy „odcince” – czyli np. 6500 obr./min., gdy temperatura na tłokach osiąga kilkaset stopni Celsjusza. Olej powinien mieć zatem optymalną lepkość w całym zakresie temperatur pracy.

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Lepkość oleju

Lepkość kinetyczną mierzymy w centistokach (cSt) – woda w temperaturze 20 st. Celsjusza ma lepkość 1cSt.

„Za gęsty” olej podczas zimnego rozruchu spowoduje, że zanim zostanie przepchnięty przez kanały olejowe i nasmaruje najdalsze zakątki silnika (wałki rozrządu, popychacze zaworów), minie wiele cennych sekund, podczas których części metalowe będą tarły o siebie. Olej „za rzadki” podczas krytycznego obciążenia (wysoka temperatura pracy, wysokie obroty) nie będzie utrzymywał warstwy filmu olejowego, więc osiągnie lepkość podobną do… wody.

Lepkość dynamiczną oleju w 150 stopniach Celsjusza określa się skrótem HTHS: High Temperature, High Shear i wyraża w mPa*s.

Woda w temperaturze zera ma lepkość 1.79 mPa*s, zaś HTHS olejów „ekologicznych” ACEA A5/B5, C1, C2 może mieć już wartość 2.9 mPa*s.

motoroils.pl  porównało oleje Motul i Millers Oils pod kątem wskaźnika HTHS:

hths OLEJ SILNIKOWY jak dobrać wskaźnik hths

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać ? | Wskaźnik HTHS

Wniosek? Jeśli bierzemy udział we wszelkiego typu „upalaniach”, rally-sprintach lub jeśli po prostu lubimy wysoko kręcić silnik:

Zapomnijmy o olejach „eko”, „energy conserving” itp., czyli z niskim HTHS (poniżej 3.5 mPa*s)!

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Klasyfikacja SAE – o co chodzi?

Wracając do lepkości: oleje oznaczamy klasyfikacją SAE. Dla olejów wielosezonowych mamy oznaczenie XwY, np. SAE 0w40 czy SAE 5w30.

  • Pierwszy człon (0w, 5w) oznacza klasyfikację „zimową”, czyli w uproszczeniu: im niższa liczba, tym lepiej podczas zimnego startu.
  • Drugi człon (30, 40) oznacza klasyfikację „letnią”, czyli w uproszczeniu: im wyższa, tym bardziej możemy „upalać”.
sae OLEJ SILNIKOWY jak dobrać oznaczenie sae

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać ? | Wskaźnik SAE

Indeks lepkości SAE powinniśmy dobierać w zależności od temperatury otoczenia (jak pokazuje rysunek) pamiętając oczywiście o zaleceniach producenta auta.

W naszym klimacie olej używany w zimie (czyli najczęściej używany także w lecie) powinien mieć indeks zimowy SAE 0w lub 5w.

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Specyfika nowoczesnych silników

Jak z tego widać, teoretycznie najlepszy olej to taki o największej rozpiętości SAE, np. 0w40, 5w50 lub 10w60. Jednak, nie każdy „upala”, a ponadto niektóre silniki mają specyficzne uwarunkowania co do lepkości, na przykład:

  • duże silniki BMW projektowane są np. pod SAE 20w60
  • nowoczesne, ciasno spasowane „japończyki” pod SAE 0w20

 

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać ? | Katalizator i DPF

Podyktowane ekologią stosowanie układów oczyszczania spalin (trójdrożne katalizatory, filtry cząstek stałych DPF w silnikach Diesla) wymuszają oleje, których produkty spalania nie uszkodzą ww. układów. Oleje takie są oznaczane przez Europejskie Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodów (ACEA) symbolami C1, C2, C3, C4 i występują zwykle w lepkości SAE 5w30. Charakteryzują się mniejszą zawartością smarnych dodatków (popioły siarczanowe, fosfor, siarka – w skrócie SAPS).

Powyższe informacje powinny pomóc Wam dobrać lepkość oleju, o ile producent nie wymusza na Was konkretnej.

Pamiętajcie: olej musi zapewnić odpowiednie parametry pracy w pełnym zakresie temperatur. Musi zapewniać je także podczas całego okresu między wymianami.

Powyżej wyjaśniliśmy zagadnienie „jak dobrać olej do swojego auta”, tutaj znajdziecie informacje „co ile wymieniać olej silnikowy”.


Artykuł „OLEJ SILNIKOWY jak dobrać?” został opracowany przez Tomasza Karskiego z firmy Motoroils. Masz jakieś pytania? Skontaktuj się bezpośrednio z naszym ekspertem na motoroils.pl:motoroils.pl obrazek

Tags: diy, jaki olej wybrać, motoils, olej, OLEJ SILNIKOWY jak dobrać, parametru oleju, specyfikacja oleju, tomasz karski

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? |

Olej silnikowy ma za zadanie smarować wszelkie ruchome części silnika – to wie nawet dziecko. Ale już nie wszyscy potrafimy odpowiednio dobrać olej do silnika naszego samochodu. Czym trzeba się kierować?

Warstwa oleju powinna pojawić się na każdym ruchomym elemencie silnika (lub znajdować się tam cały czas) jak najszybciej po przekręceniu kluczyka. Musi tam być po całonocnym postoju auta na mrozie oraz utrzymywać się przy „odcince” – czyli np. 6500 obr./min., gdy temperatura na tłokach osiąga kilkaset stopni Celsjusza. Olej powinien mieć zatem optymalną lepkość w całym zakresie temperatur pracy.

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Lepkość oleju

Lepkość kinetyczną mierzymy w centistokach (cSt) – woda w temperaturze 20 st. Celsjusza ma lepkość 1cSt.

„Za gęsty” olej podczas zimnego rozruchu spowoduje, że zanim zostanie przepchnięty przez kanały olejowe i nasmaruje najdalsze zakątki silnika (wałki rozrządu, popychacze zaworów), minie wiele cennych sekund, podczas których części metalowe będą tarły o siebie. Olej „za rzadki” podczas krytycznego obciążenia (wysoka temperatura pracy, wysokie obroty) nie będzie utrzymywał warstwy filmu olejowego, więc osiągnie lepkość podobną do… wody.

Lepkość dynamiczną oleju w 150 stopniach Celsjusza określa się skrótem HTHS: High Temperature, High Shear i wyraża w mPa*s.

Woda w temperaturze zera ma lepkość 1.79 mPa*s, zaś HTHS olejów „ekologicznych” ACEA A5/B5, C1, C2 może mieć już wartość 2.9 mPa*s.

motoroils.pl  porównało oleje Motul i Millers Oils pod kątem wskaźnika HTHS:

hths OLEJ SILNIKOWY jak dobrać wskaźnik hths

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać ? | Wskaźnik HTHS

Wniosek? Jeśli bierzemy udział we wszelkiego typu „upalaniach”, rally-sprintach lub jeśli po prostu lubimy wysoko kręcić silnik:

Zapomnijmy o olejach „eko”, „energy conserving” itp., czyli z niskim HTHS (poniżej 3.5 mPa*s)!

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Klasyfikacja SAE – o co chodzi?

Wracając do lepkości: oleje oznaczamy klasyfikacją SAE. Dla olejów wielosezonowych mamy oznaczenie XwY, np. SAE 0w40 czy SAE 5w30.

  • Pierwszy człon (0w, 5w) oznacza klasyfikację „zimową”, czyli w uproszczeniu: im niższa liczba, tym lepiej podczas zimnego startu.
  • Drugi człon (30, 40) oznacza klasyfikację „letnią”, czyli w uproszczeniu: im wyższa, tym bardziej możemy „upalać”.
sae OLEJ SILNIKOWY jak dobrać oznaczenie sae

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać ? | Wskaźnik SAE

Indeks lepkości SAE powinniśmy dobierać w zależności od temperatury otoczenia (jak pokazuje rysunek) pamiętając oczywiście o zaleceniach producenta auta.

W naszym klimacie olej używany w zimie (czyli najczęściej używany także w lecie) powinien mieć indeks zimowy SAE 0w lub 5w.

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Specyfika nowoczesnych silników

Jak z tego widać, teoretycznie najlepszy olej to taki o największej rozpiętości SAE, np. 0w40, 5w50 lub 10w60. Jednak, nie każdy „upala”, a ponadto niektóre silniki mają specyficzne uwarunkowania co do lepkości, na przykład:

  • duże silniki BMW projektowane są np. pod SAE 20w60
  • nowoczesne, ciasno spasowane „japończyki” pod SAE 0w20

 

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać ? | Katalizator i DPF

Podyktowane ekologią stosowanie układów oczyszczania spalin (trójdrożne katalizatory, filtry cząstek stałych DPF w silnikach Diesla) wymuszają oleje, których produkty spalania nie uszkodzą ww. układów. Oleje takie są oznaczane przez Europejskie Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodów (ACEA) symbolami C1, C2, C3, C4 i występują zwykle w lepkości SAE 5w30. Charakteryzują się mniejszą zawartością smarnych dodatków (popioły siarczanowe, fosfor, siarka – w skrócie SAPS).

Powyższe informacje powinny pomóc Wam dobrać lepkość oleju, o ile producent nie wymusza na Was konkretnej.

Pamiętajcie: olej musi zapewnić odpowiednie parametry pracy w pełnym zakresie temperatur. Musi zapewniać je także podczas całego okresu między wymianami.

Powyżej wyjaśniliśmy zagadnienie „jak dobrać olej do swojego auta”, tutaj znajdziecie informacje „co ile wymieniać olej silnikowy”.


Artykuł „OLEJ SILNIKOWY jak dobrać?” został opracowany przez Tomasza Karskiego z firmy Motoroils. Masz jakieś pytania? Skontaktuj się bezpośrednio z naszym ekspertem na motoroils.pl:motoroils.pl obrazek

Tags: diy, jaki olej wybrać, motoils, olej, OLEJ SILNIKOWY jak dobrać, parametru oleju, specyfikacja oleju, tomasz karski
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    22:55
  • Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    20:19
  • Jak prowadzić auto zimą?

    Jak prowadzić auto zimą?

    17:07
  • Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    13:35
  • Rozmiary opon przyszłości

    Rozmiary opon przyszłości

    09:50
  • Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    09:19
  • Jak używać świateł do jazdy dziennej?

    Jak używać świateł do jazdy dziennej?

    12:54|0 Comments
  • Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    10:25|0 Comments
  • Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    12:08|0 Comments
  • Schyłek ery antysystemowców

    Schyłek ery antysystemowców

    10:50|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

    22:55
  • Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

    20:19
  • Jak prowadzić auto zimą?

    Jak prowadzić auto zimą?

    17:07
  • Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

    13:35
  • Rozmiary opon przyszłości

    Rozmiary opon przyszłości

    09:50
  • Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

    09:19
  • Jak używać świateł do jazdy dziennej?

    Jak używać świateł do jazdy dziennej?

    12:54|0 Comments
  • Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

    10:25|0 Comments
  • Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

    12:08|0 Comments
  • Schyłek ery antysystemowców

    Schyłek ery antysystemowców

    10:50|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry