OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? |
Olej silnikowy ma za zadanie smarować wszelkie ruchome części silnika – to wie nawet dziecko. Ale już nie wszyscy potrafimy odpowiednio dobrać olej do silnika naszego samochodu. Czym trzeba się kierować?
Warstwa oleju powinna pojawić się na każdym ruchomym elemencie silnika (lub znajdować się tam cały czas) jak najszybciej po przekręceniu kluczyka. Musi tam być po całonocnym postoju auta na mrozie oraz utrzymywać się przy “odcince” – czyli np. 6500 obr./min., gdy temperatura na tłokach osiąga kilkaset stopni Celsjusza. Olej powinien mieć zatem optymalną lepkość w całym zakresie temperatur pracy.
OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Lepkość oleju
Lepkość kinetyczną mierzymy w centistokach (cSt) – woda w temperaturze 20 st. Celsjusza ma lepkość 1cSt.
“Za gęsty” olej podczas zimnego rozruchu spowoduje, że zanim zostanie przepchnięty przez kanały olejowe i nasmaruje najdalsze zakątki silnika (wałki rozrządu, popychacze zaworów), minie wiele cennych sekund, podczas których części metalowe będą tarły o siebie. Olej “za rzadki” podczas krytycznego obciążenia (wysoka temperatura pracy, wysokie obroty) nie będzie utrzymywał warstwy filmu olejowego, więc osiągnie lepkość podobną do… wody.
Lepkość dynamiczną oleju w 150 stopniach Celsjusza określa się skrótem HTHS: High Temperature, High Shear i wyraża w mPa*s.
Woda w temperaturze zera ma lepkość 1.79 mPa*s, zaś HTHS olejów “ekologicznych” ACEA A5/B5, C1, C2 może mieć już wartość 2.9 mPa*s.
motoroils.pl porównało oleje Motul i Millers Oils pod kątem wskaźnika HTHS:
Wniosek? Jeśli bierzemy udział we wszelkiego typu “upalaniach”, rally-sprintach lub jeśli po prostu lubimy wysoko kręcić silnik:
Zapomnijmy o olejach “eko”, “energy conserving” itp., czyli z niskim HTHS (poniżej 3.5 mPa*s)!
OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Klasyfikacja SAE – o co chodzi?
Wracając do lepkości: oleje oznaczamy klasyfikacją SAE. Dla olejów wielosezonowych mamy oznaczenie XwY, np. SAE 0w40 czy SAE 5w30.
- Pierwszy człon (0w, 5w) oznacza klasyfikację “zimową”, czyli w uproszczeniu: im niższa liczba, tym lepiej podczas zimnego startu.
- Drugi człon (30, 40) oznacza klasyfikację “letnią”, czyli w uproszczeniu: im wyższa, tym bardziej możemy “upalać”.
Indeks lepkości SAE powinniśmy dobierać w zależności od temperatury otoczenia (jak pokazuje rysunek) pamiętając oczywiście o zaleceniach producenta auta.
W naszym klimacie olej używany w zimie (czyli najczęściej używany także w lecie) powinien mieć indeks zimowy SAE 0w lub 5w.
OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Specyfika nowoczesnych silników
Jak z tego widać, teoretycznie najlepszy olej to taki o największej rozpiętości SAE, np. 0w40, 5w50 lub 10w60. Jednak, nie każdy “upala”, a ponadto niektóre silniki mają specyficzne uwarunkowania co do lepkości, na przykład:
- duże silniki BMW projektowane są np. pod SAE 20w60
- nowoczesne, ciasno spasowane “japończyki” pod SAE 0w20
OLEJ SILNIKOWY jak dobrać ? | Katalizator i DPF
Podyktowane ekologią stosowanie układów oczyszczania spalin (trójdrożne katalizatory, filtry cząstek stałych DPF w silnikach Diesla) wymuszają oleje, których produkty spalania nie uszkodzą ww. układów. Oleje takie są oznaczane przez Europejskie Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodów (ACEA) symbolami C1, C2, C3, C4 i występują zwykle w lepkości SAE 5w30. Charakteryzują się mniejszą zawartością smarnych dodatków (popioły siarczanowe, fosfor, siarka – w skrócie SAPS).
Powyższe informacje powinny pomóc Wam dobrać lepkość oleju, o ile producent nie wymusza na Was konkretnej.
Pamiętajcie: olej musi zapewnić odpowiednie parametry pracy w pełnym zakresie temperatur. Musi zapewniać je także podczas całego okresu między wymianami.
Powyżej wyjaśniliśmy zagadnienie “jak dobrać olej do swojego auta”, tutaj znajdziecie informacje “co ile wymieniać olej silnikowy”.
Artykuł “OLEJ SILNIKOWY jak dobrać?” został opracowany przez Tomasza Karskiego z firmy Motoroils. Masz jakieś pytania? Skontaktuj się bezpośrednio z naszym ekspertem na motoroils.pl:
POPRZEDNI
NASTĘPNY
OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? |
Olej silnikowy ma za zadanie smarować wszelkie ruchome części silnika – to wie nawet dziecko. Ale już nie wszyscy potrafimy odpowiednio dobrać olej do silnika naszego samochodu. Czym trzeba się kierować?
Warstwa oleju powinna pojawić się na każdym ruchomym elemencie silnika (lub znajdować się tam cały czas) jak najszybciej po przekręceniu kluczyka. Musi tam być po całonocnym postoju auta na mrozie oraz utrzymywać się przy “odcince” – czyli np. 6500 obr./min., gdy temperatura na tłokach osiąga kilkaset stopni Celsjusza. Olej powinien mieć zatem optymalną lepkość w całym zakresie temperatur pracy.
OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Lepkość oleju
Lepkość kinetyczną mierzymy w centistokach (cSt) – woda w temperaturze 20 st. Celsjusza ma lepkość 1cSt.
“Za gęsty” olej podczas zimnego rozruchu spowoduje, że zanim zostanie przepchnięty przez kanały olejowe i nasmaruje najdalsze zakątki silnika (wałki rozrządu, popychacze zaworów), minie wiele cennych sekund, podczas których części metalowe będą tarły o siebie. Olej “za rzadki” podczas krytycznego obciążenia (wysoka temperatura pracy, wysokie obroty) nie będzie utrzymywał warstwy filmu olejowego, więc osiągnie lepkość podobną do… wody.
Lepkość dynamiczną oleju w 150 stopniach Celsjusza określa się skrótem HTHS: High Temperature, High Shear i wyraża w mPa*s.
Woda w temperaturze zera ma lepkość 1.79 mPa*s, zaś HTHS olejów “ekologicznych” ACEA A5/B5, C1, C2 może mieć już wartość 2.9 mPa*s.
motoroils.pl porównało oleje Motul i Millers Oils pod kątem wskaźnika HTHS:
Wniosek? Jeśli bierzemy udział we wszelkiego typu “upalaniach”, rally-sprintach lub jeśli po prostu lubimy wysoko kręcić silnik:
Zapomnijmy o olejach “eko”, “energy conserving” itp., czyli z niskim HTHS (poniżej 3.5 mPa*s)!
OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Klasyfikacja SAE – o co chodzi?
Wracając do lepkości: oleje oznaczamy klasyfikacją SAE. Dla olejów wielosezonowych mamy oznaczenie XwY, np. SAE 0w40 czy SAE 5w30.
- Pierwszy człon (0w, 5w) oznacza klasyfikację “zimową”, czyli w uproszczeniu: im niższa liczba, tym lepiej podczas zimnego startu.
- Drugi człon (30, 40) oznacza klasyfikację “letnią”, czyli w uproszczeniu: im wyższa, tym bardziej możemy “upalać”.
Indeks lepkości SAE powinniśmy dobierać w zależności od temperatury otoczenia (jak pokazuje rysunek) pamiętając oczywiście o zaleceniach producenta auta.
W naszym klimacie olej używany w zimie (czyli najczęściej używany także w lecie) powinien mieć indeks zimowy SAE 0w lub 5w.
OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Specyfika nowoczesnych silników
Jak z tego widać, teoretycznie najlepszy olej to taki o największej rozpiętości SAE, np. 0w40, 5w50 lub 10w60. Jednak, nie każdy “upala”, a ponadto niektóre silniki mają specyficzne uwarunkowania co do lepkości, na przykład:
- duże silniki BMW projektowane są np. pod SAE 20w60
- nowoczesne, ciasno spasowane “japończyki” pod SAE 0w20
OLEJ SILNIKOWY jak dobrać ? | Katalizator i DPF
Podyktowane ekologią stosowanie układów oczyszczania spalin (trójdrożne katalizatory, filtry cząstek stałych DPF w silnikach Diesla) wymuszają oleje, których produkty spalania nie uszkodzą ww. układów. Oleje takie są oznaczane przez Europejskie Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodów (ACEA) symbolami C1, C2, C3, C4 i występują zwykle w lepkości SAE 5w30. Charakteryzują się mniejszą zawartością smarnych dodatków (popioły siarczanowe, fosfor, siarka – w skrócie SAPS).
Powyższe informacje powinny pomóc Wam dobrać lepkość oleju, o ile producent nie wymusza na Was konkretnej.
Pamiętajcie: olej musi zapewnić odpowiednie parametry pracy w pełnym zakresie temperatur. Musi zapewniać je także podczas całego okresu między wymianami.
Powyżej wyjaśniliśmy zagadnienie “jak dobrać olej do swojego auta”, tutaj znajdziecie informacje “co ile wymieniać olej silnikowy”.
Artykuł “OLEJ SILNIKOWY jak dobrać?” został opracowany przez Tomasza Karskiego z firmy Motoroils. Masz jakieś pytania? Skontaktuj się bezpośrednio z naszym ekspertem na motoroils.pl: