Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Co ile wymieniać olej silnikowy?
Strona główna » OLEJ SILNIKOWY: jak dobrać? | ZRÓB TO SAM

OLEJ SILNIKOWY: jak dobrać? | ZRÓB TO SAM

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Olej silnikowy ma za zadanie […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » OLEJ SILNIKOWY: jak dobrać? | ZRÓB TO SAM

OLEJ SILNIKOWY: jak dobrać? | ZRÓB TO SAM

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Olej silnikowy ma za zadanie […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » OLEJ SILNIKOWY: jak dobrać? | ZRÓB TO SAM

OLEJ SILNIKOWY: jak dobrać? | ZRÓB TO SAM

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Olej silnikowy ma za zadanie […]

Mateusz Cieślak

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? |

Olej silnikowy ma za zadanie smarować wszelkie ruchome części silnika – to wie nawet dziecko. Ale już nie wszyscy potrafimy odpowiednio dobrać olej do silnika naszego samochodu. Czym trzeba się kierować?

Warstwa oleju powinna pojawić się na każdym ruchomym elemencie silnika (lub znajdować się tam cały czas) jak najszybciej po przekręceniu kluczyka. Musi tam być po całonocnym postoju auta na mrozie oraz utrzymywać się przy „odcince” – czyli np. 6500 obr./min., gdy temperatura na tłokach osiąga kilkaset stopni Celsjusza. Olej powinien mieć zatem optymalną lepkość w całym zakresie temperatur pracy.

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Lepkość oleju

Lepkość kinetyczną mierzymy w centistokach (cSt) – woda w temperaturze 20 st. Celsjusza ma lepkość 1cSt.

„Za gęsty” olej podczas zimnego rozruchu spowoduje, że zanim zostanie przepchnięty przez kanały olejowe i nasmaruje najdalsze zakątki silnika (wałki rozrządu, popychacze zaworów), minie wiele cennych sekund, podczas których części metalowe będą tarły o siebie. Olej „za rzadki” podczas krytycznego obciążenia (wysoka temperatura pracy, wysokie obroty) nie będzie utrzymywał warstwy filmu olejowego, więc osiągnie lepkość podobną do… wody.

Lepkość dynamiczną oleju w 150 stopniach Celsjusza określa się skrótem HTHS: High Temperature, High Shear i wyraża w mPa*s.

Woda w temperaturze zera ma lepkość 1.79 mPa*s, zaś HTHS olejów „ekologicznych” ACEA A5/B5, C1, C2 może mieć już wartość 2.9 mPa*s.

motoroils.pl  porównało oleje Motul i Millers Oils pod kątem wskaźnika HTHS:

hths OLEJ SILNIKOWY jak dobrać wskaźnik hths

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać ? | Wskaźnik HTHS

Wniosek? Jeśli bierzemy udział we wszelkiego typu „upalaniach”, rally-sprintach lub jeśli po prostu lubimy wysoko kręcić silnik:

Zapomnijmy o olejach „eko”, „energy conserving” itp., czyli z niskim HTHS (poniżej 3.5 mPa*s)!

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Klasyfikacja SAE – o co chodzi?

Wracając do lepkości: oleje oznaczamy klasyfikacją SAE. Dla olejów wielosezonowych mamy oznaczenie XwY, np. SAE 0w40 czy SAE 5w30.

  • Pierwszy człon (0w, 5w) oznacza klasyfikację „zimową”, czyli w uproszczeniu: im niższa liczba, tym lepiej podczas zimnego startu.
  • Drugi człon (30, 40) oznacza klasyfikację „letnią”, czyli w uproszczeniu: im wyższa, tym bardziej możemy „upalać”.
sae OLEJ SILNIKOWY jak dobrać oznaczenie sae

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać ? | Wskaźnik SAE

Indeks lepkości SAE powinniśmy dobierać w zależności od temperatury otoczenia (jak pokazuje rysunek) pamiętając oczywiście o zaleceniach producenta auta.

W naszym klimacie olej używany w zimie (czyli najczęściej używany także w lecie) powinien mieć indeks zimowy SAE 0w lub 5w.

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Specyfika nowoczesnych silników

Jak z tego widać, teoretycznie najlepszy olej to taki o największej rozpiętości SAE, np. 0w40, 5w50 lub 10w60. Jednak, nie każdy „upala”, a ponadto niektóre silniki mają specyficzne uwarunkowania co do lepkości, na przykład:

  • duże silniki BMW projektowane są np. pod SAE 20w60
  • nowoczesne, ciasno spasowane „japończyki” pod SAE 0w20

 

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać ? | Katalizator i DPF

Podyktowane ekologią stosowanie układów oczyszczania spalin (trójdrożne katalizatory, filtry cząstek stałych DPF w silnikach Diesla) wymuszają oleje, których produkty spalania nie uszkodzą ww. układów. Oleje takie są oznaczane przez Europejskie Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodów (ACEA) symbolami C1, C2, C3, C4 i występują zwykle w lepkości SAE 5w30. Charakteryzują się mniejszą zawartością smarnych dodatków (popioły siarczanowe, fosfor, siarka – w skrócie SAPS).

Powyższe informacje powinny pomóc Wam dobrać lepkość oleju, o ile producent nie wymusza na Was konkretnej.

Pamiętajcie: olej musi zapewnić odpowiednie parametry pracy w pełnym zakresie temperatur. Musi zapewniać je także podczas całego okresu między wymianami.

Powyżej wyjaśniliśmy zagadnienie „jak dobrać olej do swojego auta”, tutaj znajdziecie informacje „co ile wymieniać olej silnikowy”.


Artykuł „OLEJ SILNIKOWY jak dobrać?” został opracowany przez Tomasza Karskiego z firmy Motoroils. Masz jakieś pytania? Skontaktuj się bezpośrednio z naszym ekspertem na motoroils.pl:motoroils.pl obrazek

Tags: diy, jaki olej wybrać, motoils, olej, OLEJ SILNIKOWY jak dobrać, parametru oleju, specyfikacja oleju, tomasz karski

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? |

Olej silnikowy ma za zadanie smarować wszelkie ruchome części silnika – to wie nawet dziecko. Ale już nie wszyscy potrafimy odpowiednio dobrać olej do silnika naszego samochodu. Czym trzeba się kierować?

Warstwa oleju powinna pojawić się na każdym ruchomym elemencie silnika (lub znajdować się tam cały czas) jak najszybciej po przekręceniu kluczyka. Musi tam być po całonocnym postoju auta na mrozie oraz utrzymywać się przy „odcince” – czyli np. 6500 obr./min., gdy temperatura na tłokach osiąga kilkaset stopni Celsjusza. Olej powinien mieć zatem optymalną lepkość w całym zakresie temperatur pracy.

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Lepkość oleju

Lepkość kinetyczną mierzymy w centistokach (cSt) – woda w temperaturze 20 st. Celsjusza ma lepkość 1cSt.

„Za gęsty” olej podczas zimnego rozruchu spowoduje, że zanim zostanie przepchnięty przez kanały olejowe i nasmaruje najdalsze zakątki silnika (wałki rozrządu, popychacze zaworów), minie wiele cennych sekund, podczas których części metalowe będą tarły o siebie. Olej „za rzadki” podczas krytycznego obciążenia (wysoka temperatura pracy, wysokie obroty) nie będzie utrzymywał warstwy filmu olejowego, więc osiągnie lepkość podobną do… wody.

Lepkość dynamiczną oleju w 150 stopniach Celsjusza określa się skrótem HTHS: High Temperature, High Shear i wyraża w mPa*s.

Woda w temperaturze zera ma lepkość 1.79 mPa*s, zaś HTHS olejów „ekologicznych” ACEA A5/B5, C1, C2 może mieć już wartość 2.9 mPa*s.

motoroils.pl  porównało oleje Motul i Millers Oils pod kątem wskaźnika HTHS:

hths OLEJ SILNIKOWY jak dobrać wskaźnik hths

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać ? | Wskaźnik HTHS

Wniosek? Jeśli bierzemy udział we wszelkiego typu „upalaniach”, rally-sprintach lub jeśli po prostu lubimy wysoko kręcić silnik:

Zapomnijmy o olejach „eko”, „energy conserving” itp., czyli z niskim HTHS (poniżej 3.5 mPa*s)!

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Klasyfikacja SAE – o co chodzi?

Wracając do lepkości: oleje oznaczamy klasyfikacją SAE. Dla olejów wielosezonowych mamy oznaczenie XwY, np. SAE 0w40 czy SAE 5w30.

  • Pierwszy człon (0w, 5w) oznacza klasyfikację „zimową”, czyli w uproszczeniu: im niższa liczba, tym lepiej podczas zimnego startu.
  • Drugi człon (30, 40) oznacza klasyfikację „letnią”, czyli w uproszczeniu: im wyższa, tym bardziej możemy „upalać”.
sae OLEJ SILNIKOWY jak dobrać oznaczenie sae

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać ? | Wskaźnik SAE

Indeks lepkości SAE powinniśmy dobierać w zależności od temperatury otoczenia (jak pokazuje rysunek) pamiętając oczywiście o zaleceniach producenta auta.

W naszym klimacie olej używany w zimie (czyli najczęściej używany także w lecie) powinien mieć indeks zimowy SAE 0w lub 5w.

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać? | Specyfika nowoczesnych silników

Jak z tego widać, teoretycznie najlepszy olej to taki o największej rozpiętości SAE, np. 0w40, 5w50 lub 10w60. Jednak, nie każdy „upala”, a ponadto niektóre silniki mają specyficzne uwarunkowania co do lepkości, na przykład:

  • duże silniki BMW projektowane są np. pod SAE 20w60
  • nowoczesne, ciasno spasowane „japończyki” pod SAE 0w20

 

OLEJ SILNIKOWY jak dobrać ? | Katalizator i DPF

Podyktowane ekologią stosowanie układów oczyszczania spalin (trójdrożne katalizatory, filtry cząstek stałych DPF w silnikach Diesla) wymuszają oleje, których produkty spalania nie uszkodzą ww. układów. Oleje takie są oznaczane przez Europejskie Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodów (ACEA) symbolami C1, C2, C3, C4 i występują zwykle w lepkości SAE 5w30. Charakteryzują się mniejszą zawartością smarnych dodatków (popioły siarczanowe, fosfor, siarka – w skrócie SAPS).

Powyższe informacje powinny pomóc Wam dobrać lepkość oleju, o ile producent nie wymusza na Was konkretnej.

Pamiętajcie: olej musi zapewnić odpowiednie parametry pracy w pełnym zakresie temperatur. Musi zapewniać je także podczas całego okresu między wymianami.

Powyżej wyjaśniliśmy zagadnienie „jak dobrać olej do swojego auta”, tutaj znajdziecie informacje „co ile wymieniać olej silnikowy”.


Artykuł „OLEJ SILNIKOWY jak dobrać?” został opracowany przez Tomasza Karskiego z firmy Motoroils. Masz jakieś pytania? Skontaktuj się bezpośrednio z naszym ekspertem na motoroils.pl:motoroils.pl obrazek

Tags: diy, jaki olej wybrać, motoils, olej, OLEJ SILNIKOWY jak dobrać, parametru oleju, specyfikacja oleju, tomasz karski

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

  • Rysunki

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

fiat 500 rysunek obraz plakat

Rysunek Fiat 500

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Rysunek Lancia stratos plakat

Rysunek Lancia Stratos HF

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
jaguar e type plakat rysunek obraz

Rysunek Jaguar E-Type

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
ferrari 250 rysunek obraz plakat

Rysunek Ferrari 250 GT Lusso

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Porsche 917 rysunek plakat obraz

Rysunek Porsche 917

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Alfa romeo giulia quadrifoglio rysunek plakat obraz

Rysunek Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
iso grifo

Rysunek Iso Grifo

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
- 20%
jaguar e-type rysunek plakat

Rysunek Jaguar E-Type tryptyk

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT
- 20%

Pakiet 3 wybranych rysunków

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT
- 20%
motoryzacyjne rysunki obrazy plakaty

Pakiet 5 wybranych rysunków

Rysunki
200,00 zł – 280,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

29 kwietnia 2021
Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

30 marca 2021
Jak prowadzić auto zimą?

Jak prowadzić auto zimą?

27 stycznia 2021
Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

4 sierpnia 2020
Rozmiary opon przyszłości

Rozmiary opon przyszłości

30 marca 2020
Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

20 grudnia 2019
Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

5 sierpnia 2019|0 Comments
Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

17 czerwca 2019|0 Comments
Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

14 czerwca 2019|0 Comments
Schyłek ery antysystemowców

Schyłek ery antysystemowców

6 czerwca 2019|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

29 kwietnia 2021
Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

30 marca 2021
Jak prowadzić auto zimą?

Jak prowadzić auto zimą?

27 stycznia 2021
Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

Korytarz życia – pamiętajmy o bezpieczeństwie!

4 sierpnia 2020
Rozmiary opon przyszłości

Rozmiary opon przyszłości

30 marca 2020
Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

Opony zimowe: mity, fakty, ciekawostki

20 grudnia 2019
Jak używać świateł do jazdy dziennej?

Jak używać świateł do jazdy dziennej?

5 sierpnia 2019|0 Comments
Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

Jak przygotować auto na wakacje? Przepis na bezpieczną podróż

17 czerwca 2019|0 Comments
Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

Agresja czy kultura? Sprawdź swoje zachowanie na drodze

14 czerwca 2019|0 Comments
Schyłek ery antysystemowców

Schyłek ery antysystemowców

6 czerwca 2019|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry