Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia

Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia

Zenvo ST1 | Raport „World Happiness Report 2016”, opublikowany przez […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia

Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia

Zenvo ST1 | Raport „World Happiness Report 2016”, opublikowany przez […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia

Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia

Zenvo ST1 | Raport „World Happiness Report 2016”, opublikowany przez […]

Mateusz Cieślak

Zenvo ST1 | Raport „World Happiness Report 2016”, opublikowany przez ONZ w marcu 2016 roku, jednoznacznie wskazywał na Duńczyków jako najszczęśliwszych spośród 156 ankietowanych narodów. Jednym z powodów duńskiej dominacji jest robiące zawrotną karierę hygge, czyli duńska filozofia życia nastawiana na czerpanie radości z małych, codziennych rzeczy.

Ponoć wystarczy dobra książka, towarzystwo rodziny i kubek gorącej kawy, by diametralnie podnieść poziom szczęścia. W tej całej układance ważny element stanowią świece, których połyskliwe, ciepłe światło nadaje chwilom spędzonym w gronie najbliższych szczególnej magii. Trudno jednak sobie wyobrazić, by w takich okolicznościach powstawało pierwsze duńskie superauto – Zenvo ST1.

Tekst: Andrzej Bzowski, foto: zenvoautomotive.com

Zenvo ST1 – historia marki

W przeciwieństwie do większości opisywanych tu producentów, Zenvo to marka z bardzo krótkim rodowodem. Założył ją w 2004 roku Troels Vollertsen i to od jego nazwiska, a dokładnie od trzech ostatnich i dwóch pierwszych liter, utworzono nazwę firmy – Zenvo Automotives. ST1 to pierwszy samochód z duńskiej manufaktury. Projekt dostał zielone światło w 2006 roku, a prototyp powstał w grudniu 2008 roku, wywołując tym samym małe trzęsienie ziemi. Nie dało się obok niego przejść obojętnie. Auto wręcz kipiało agresją, sprawiając wrażenie gotowego do ataku w każdej chwili. I faktycznie, miało czym atakować.

Zenvo ST1 #2

Zenvo ST1 – silnik, moc i osiągi

Dzięki silnikowi V8 o pojemności 7 litrów, wspartego solidną kuracją przeciwastmatyczną złożoną z turbosprężarki i kompresora, serce Zenvo generowało irracjonalne 1104 KM mocy przy 6900 RPM. Moment obrotowy kończył karkołomną wspinaczkę na wysokości 4500 RPM, kiedy to osiągał szczyt 1430 Nm. Całe to dobrodziejstwo trafiało na tylną oś za pośrednictwem 6-biegowej ręcznej skrzyni. W teorii taki zestaw zapewniał osiągi, które stawiają ST1 w jednym szeregu z Bugatti Veyron: 0–100 km/h w 3,0 s, 0–200 km/h w 8,9 s, prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 375 km/h. Wszystko to przy masie 1376 kg, uzyskanej dzięki wytworzonemu w Niemczech nadwoziu z włókna węglowego. Całkiem ambitnie jak na małą firmę z kraju, gdzie wszyscy jeżdżą na rowerach.

By klienci nie dokonali żywota na jednym z przydrożnych drzew na długo przed pierwszą wymianą oleju, Zenvo zaimplementowało w ST1 trzy tryby jazdy: normal, sport i race. W pierwszym z nich moc została zredukowana do 650 KM, a kierowca może korzystać z opiekuńczego wsparcia kontroli trakcji. W pośrednim trybie sportowym silnik rozwijał moc 850 KM, a ingerencję kontroli trakcji ograniczono do niezbędnego minimum. Tryb Race powstał jedynie jako ciekawostka – 1104 KM na tylnej osi bez kontroli trakcji to rejon, w którym swobodnie będzie się czuło jedynie kilkunastu śmiałków z całej ziemskiej populacji. Jeden z nich nie rozstaje się z białym kaskiem firmy Simpson.

Zenvo ST1 #3

A skoro już jesteśmy przy Stigu, to miał on w swoich rękach ST1. W 21 serii programu kierowca odziany w biały kombinezon Alpinestars zabrał duńskie superauto na przejażdżkę po zalanym wodą torze testowym w Dunsfold.

Pomarańczowy potwór linię mety przekroczył dopiero po 1:29,9

Tym samym pokonał okrążenie toru wolniej niż BMW M5, którego opony również musiały zmagać się ze słabą przyczepnością mokrego toru. By tego było mało, pierwsza wizyta w Anglii zakończyła się problemami z układem hamulcowym i sprzęgłem. Przy drugim podejściu pomarańczowe auto stanęło w płomieniach po awarii układu chłodzenia. Sytuacja powtórzyła się w 2015 roku na Copenhagen Historic Grand Prix, kiedy to na oczach zgromadzonej widowni Zenvo ST1 zajaśniało płomieniem niczym znicz olimpijski. Trochę zbyt dużo tych niefortunnych zbiegów okoliczności, zwłaszcza że produkcja auta ograniczyła się do zaledwie 15 sztuk.

Zenvo ST1 – awaryjność

Zawodność to częsty zarzut w stosunku do aut z małych manufaktur produkujących superauta. Jak widać na duńskim przykładzie, takie obawy nie są bezpodstawne. W poszukiwaniu szczęścia bezpieczniej będzie udać się do księgarni, a po drodze zakupić kilka świec. One też się palą, jednak w przeciwieństwie do Zenvo ST1, jest to działanie oczekiwane i pożądane.

Zenvo ST1 #4

Tags: st1, supersamochody, zenvo, zenvo st1, Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia, zenvoautomotive

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Zenvo ST1 | Raport „World Happiness Report 2016”, opublikowany przez ONZ w marcu 2016 roku, jednoznacznie wskazywał na Duńczyków jako najszczęśliwszych spośród 156 ankietowanych narodów. Jednym z powodów duńskiej dominacji jest robiące zawrotną karierę hygge, czyli duńska filozofia życia nastawiana na czerpanie radości z małych, codziennych rzeczy.

Ponoć wystarczy dobra książka, towarzystwo rodziny i kubek gorącej kawy, by diametralnie podnieść poziom szczęścia. W tej całej układance ważny element stanowią świece, których połyskliwe, ciepłe światło nadaje chwilom spędzonym w gronie najbliższych szczególnej magii. Trudno jednak sobie wyobrazić, by w takich okolicznościach powstawało pierwsze duńskie superauto – Zenvo ST1.

Tekst: Andrzej Bzowski, foto: zenvoautomotive.com

Zenvo ST1 – historia marki

W przeciwieństwie do większości opisywanych tu producentów, Zenvo to marka z bardzo krótkim rodowodem. Założył ją w 2004 roku Troels Vollertsen i to od jego nazwiska, a dokładnie od trzech ostatnich i dwóch pierwszych liter, utworzono nazwę firmy – Zenvo Automotives. ST1 to pierwszy samochód z duńskiej manufaktury. Projekt dostał zielone światło w 2006 roku, a prototyp powstał w grudniu 2008 roku, wywołując tym samym małe trzęsienie ziemi. Nie dało się obok niego przejść obojętnie. Auto wręcz kipiało agresją, sprawiając wrażenie gotowego do ataku w każdej chwili. I faktycznie, miało czym atakować.

Zenvo ST1 #2

Zenvo ST1 – silnik, moc i osiągi

Dzięki silnikowi V8 o pojemności 7 litrów, wspartego solidną kuracją przeciwastmatyczną złożoną z turbosprężarki i kompresora, serce Zenvo generowało irracjonalne 1104 KM mocy przy 6900 RPM. Moment obrotowy kończył karkołomną wspinaczkę na wysokości 4500 RPM, kiedy to osiągał szczyt 1430 Nm. Całe to dobrodziejstwo trafiało na tylną oś za pośrednictwem 6-biegowej ręcznej skrzyni. W teorii taki zestaw zapewniał osiągi, które stawiają ST1 w jednym szeregu z Bugatti Veyron: 0–100 km/h w 3,0 s, 0–200 km/h w 8,9 s, prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 375 km/h. Wszystko to przy masie 1376 kg, uzyskanej dzięki wytworzonemu w Niemczech nadwoziu z włókna węglowego. Całkiem ambitnie jak na małą firmę z kraju, gdzie wszyscy jeżdżą na rowerach.

By klienci nie dokonali żywota na jednym z przydrożnych drzew na długo przed pierwszą wymianą oleju, Zenvo zaimplementowało w ST1 trzy tryby jazdy: normal, sport i race. W pierwszym z nich moc została zredukowana do 650 KM, a kierowca może korzystać z opiekuńczego wsparcia kontroli trakcji. W pośrednim trybie sportowym silnik rozwijał moc 850 KM, a ingerencję kontroli trakcji ograniczono do niezbędnego minimum. Tryb Race powstał jedynie jako ciekawostka – 1104 KM na tylnej osi bez kontroli trakcji to rejon, w którym swobodnie będzie się czuło jedynie kilkunastu śmiałków z całej ziemskiej populacji. Jeden z nich nie rozstaje się z białym kaskiem firmy Simpson.

Zenvo ST1 #3

A skoro już jesteśmy przy Stigu, to miał on w swoich rękach ST1. W 21 serii programu kierowca odziany w biały kombinezon Alpinestars zabrał duńskie superauto na przejażdżkę po zalanym wodą torze testowym w Dunsfold.

Pomarańczowy potwór linię mety przekroczył dopiero po 1:29,9

Tym samym pokonał okrążenie toru wolniej niż BMW M5, którego opony również musiały zmagać się ze słabą przyczepnością mokrego toru. By tego było mało, pierwsza wizyta w Anglii zakończyła się problemami z układem hamulcowym i sprzęgłem. Przy drugim podejściu pomarańczowe auto stanęło w płomieniach po awarii układu chłodzenia. Sytuacja powtórzyła się w 2015 roku na Copenhagen Historic Grand Prix, kiedy to na oczach zgromadzonej widowni Zenvo ST1 zajaśniało płomieniem niczym znicz olimpijski. Trochę zbyt dużo tych niefortunnych zbiegów okoliczności, zwłaszcza że produkcja auta ograniczyła się do zaledwie 15 sztuk.

Zenvo ST1 – awaryjność

Zawodność to częsty zarzut w stosunku do aut z małych manufaktur produkujących superauta. Jak widać na duńskim przykładzie, takie obawy nie są bezpodstawne. W poszukiwaniu szczęścia bezpieczniej będzie udać się do księgarni, a po drodze zakupić kilka świec. One też się palą, jednak w przeciwieństwie do Zenvo ST1, jest to działanie oczekiwane i pożądane.

Zenvo ST1 #4

Tags: st1, supersamochody, zenvo, zenvo st1, Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia, zenvoautomotive

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

  • Rysunki

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

fiat 500 rysunek obraz plakat

Rysunek Fiat 500

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Rysunek Lancia stratos plakat

Rysunek Lancia Stratos HF

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
jaguar e type plakat rysunek obraz

Rysunek Jaguar E-Type

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
ferrari 250 rysunek obraz plakat

Rysunek Ferrari 250 GT Lusso

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Porsche 917 rysunek plakat obraz

Rysunek Porsche 917

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Alfa romeo giulia quadrifoglio rysunek plakat obraz

Rysunek Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
iso grifo

Rysunek Iso Grifo

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
- 20%
jaguar e-type rysunek plakat

Rysunek Jaguar E-Type tryptyk

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT
- 20%

Pakiet 3 wybranych rysunków

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT
- 20%
motoryzacyjne rysunki obrazy plakaty

Pakiet 5 wybranych rysunków

Rysunki
200,00 zł – 280,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

14 października 2021
Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

19 maja 2021
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

10 grudnia 2020
Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

14 października 2020
Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

10 września 2020
Jaguar F-Type P300 test – Koci los

Jaguar F-Type P300 test – Koci los

4 września 2020
Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

25 sierpnia 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

29 lipca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

14 października 2021
Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

19 maja 2021
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

10 grudnia 2020
Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

14 października 2020
Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

10 września 2020
Jaguar F-Type P300 test – Koci los

Jaguar F-Type P300 test – Koci los

4 września 2020
Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

25 sierpnia 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

29 lipca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry