Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia

Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia

Zenvo ST1 | Raport „World Happiness Report 2016”, opublikowany przez […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia

Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia

Zenvo ST1 | Raport „World Happiness Report 2016”, opublikowany przez […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia

Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia

Zenvo ST1 | Raport „World Happiness Report 2016”, opublikowany przez […]

Mateusz Cieślak

Zenvo ST1 | Raport „World Happiness Report 2016”, opublikowany przez ONZ w marcu 2016 roku, jednoznacznie wskazywał na Duńczyków jako najszczęśliwszych spośród 156 ankietowanych narodów. Jednym z powodów duńskiej dominacji jest robiące zawrotną karierę hygge, czyli duńska filozofia życia nastawiana na czerpanie radości z małych, codziennych rzeczy.

Ponoć wystarczy dobra książka, towarzystwo rodziny i kubek gorącej kawy, by diametralnie podnieść poziom szczęścia. W tej całej układance ważny element stanowią świece, których połyskliwe, ciepłe światło nadaje chwilom spędzonym w gronie najbliższych szczególnej magii. Trudno jednak sobie wyobrazić, by w takich okolicznościach powstawało pierwsze duńskie superauto – Zenvo ST1.

Tekst: Andrzej Bzowski, foto: zenvoautomotive.com

Zenvo ST1 – historia marki

W przeciwieństwie do większości opisywanych tu producentów, Zenvo to marka z bardzo krótkim rodowodem. Założył ją w 2004 roku Troels Vollertsen i to od jego nazwiska, a dokładnie od trzech ostatnich i dwóch pierwszych liter, utworzono nazwę firmy – Zenvo Automotives. ST1 to pierwszy samochód z duńskiej manufaktury. Projekt dostał zielone światło w 2006 roku, a prototyp powstał w grudniu 2008 roku, wywołując tym samym małe trzęsienie ziemi. Nie dało się obok niego przejść obojętnie. Auto wręcz kipiało agresją, sprawiając wrażenie gotowego do ataku w każdej chwili. I faktycznie, miało czym atakować.

Zenvo ST1 #2

Zenvo ST1 – silnik, moc i osiągi

Dzięki silnikowi V8 o pojemności 7 litrów, wspartego solidną kuracją przeciwastmatyczną złożoną z turbosprężarki i kompresora, serce Zenvo generowało irracjonalne 1104 KM mocy przy 6900 RPM. Moment obrotowy kończył karkołomną wspinaczkę na wysokości 4500 RPM, kiedy to osiągał szczyt 1430 Nm. Całe to dobrodziejstwo trafiało na tylną oś za pośrednictwem 6-biegowej ręcznej skrzyni. W teorii taki zestaw zapewniał osiągi, które stawiają ST1 w jednym szeregu z Bugatti Veyron: 0–100 km/h w 3,0 s, 0–200 km/h w 8,9 s, prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 375 km/h. Wszystko to przy masie 1376 kg, uzyskanej dzięki wytworzonemu w Niemczech nadwoziu z włókna węglowego. Całkiem ambitnie jak na małą firmę z kraju, gdzie wszyscy jeżdżą na rowerach.

By klienci nie dokonali żywota na jednym z przydrożnych drzew na długo przed pierwszą wymianą oleju, Zenvo zaimplementowało w ST1 trzy tryby jazdy: normal, sport i race. W pierwszym z nich moc została zredukowana do 650 KM, a kierowca może korzystać z opiekuńczego wsparcia kontroli trakcji. W pośrednim trybie sportowym silnik rozwijał moc 850 KM, a ingerencję kontroli trakcji ograniczono do niezbędnego minimum. Tryb Race powstał jedynie jako ciekawostka – 1104 KM na tylnej osi bez kontroli trakcji to rejon, w którym swobodnie będzie się czuło jedynie kilkunastu śmiałków z całej ziemskiej populacji. Jeden z nich nie rozstaje się z białym kaskiem firmy Simpson.

Zenvo ST1 #3

A skoro już jesteśmy przy Stigu, to miał on w swoich rękach ST1. W 21 serii programu kierowca odziany w biały kombinezon Alpinestars zabrał duńskie superauto na przejażdżkę po zalanym wodą torze testowym w Dunsfold.

Pomarańczowy potwór linię mety przekroczył dopiero po 1:29,9

Tym samym pokonał okrążenie toru wolniej niż BMW M5, którego opony również musiały zmagać się ze słabą przyczepnością mokrego toru. By tego było mało, pierwsza wizyta w Anglii zakończyła się problemami z układem hamulcowym i sprzęgłem. Przy drugim podejściu pomarańczowe auto stanęło w płomieniach po awarii układu chłodzenia. Sytuacja powtórzyła się w 2015 roku na Copenhagen Historic Grand Prix, kiedy to na oczach zgromadzonej widowni Zenvo ST1 zajaśniało płomieniem niczym znicz olimpijski. Trochę zbyt dużo tych niefortunnych zbiegów okoliczności, zwłaszcza że produkcja auta ograniczyła się do zaledwie 15 sztuk.

Zenvo ST1 – awaryjność

Zawodność to częsty zarzut w stosunku do aut z małych manufaktur produkujących superauta. Jak widać na duńskim przykładzie, takie obawy nie są bezpodstawne. W poszukiwaniu szczęścia bezpieczniej będzie udać się do księgarni, a po drodze zakupić kilka świec. One też się palą, jednak w przeciwieństwie do Zenvo ST1, jest to działanie oczekiwane i pożądane.

Zenvo ST1 #4

Tags: st1, supersamochody, zenvo, zenvo st1, Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia, zenvoautomotive

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Zenvo ST1 | Raport „World Happiness Report 2016”, opublikowany przez ONZ w marcu 2016 roku, jednoznacznie wskazywał na Duńczyków jako najszczęśliwszych spośród 156 ankietowanych narodów. Jednym z powodów duńskiej dominacji jest robiące zawrotną karierę hygge, czyli duńska filozofia życia nastawiana na czerpanie radości z małych, codziennych rzeczy.

Ponoć wystarczy dobra książka, towarzystwo rodziny i kubek gorącej kawy, by diametralnie podnieść poziom szczęścia. W tej całej układance ważny element stanowią świece, których połyskliwe, ciepłe światło nadaje chwilom spędzonym w gronie najbliższych szczególnej magii. Trudno jednak sobie wyobrazić, by w takich okolicznościach powstawało pierwsze duńskie superauto – Zenvo ST1.

Tekst: Andrzej Bzowski, foto: zenvoautomotive.com

Zenvo ST1 – historia marki

W przeciwieństwie do większości opisywanych tu producentów, Zenvo to marka z bardzo krótkim rodowodem. Założył ją w 2004 roku Troels Vollertsen i to od jego nazwiska, a dokładnie od trzech ostatnich i dwóch pierwszych liter, utworzono nazwę firmy – Zenvo Automotives. ST1 to pierwszy samochód z duńskiej manufaktury. Projekt dostał zielone światło w 2006 roku, a prototyp powstał w grudniu 2008 roku, wywołując tym samym małe trzęsienie ziemi. Nie dało się obok niego przejść obojętnie. Auto wręcz kipiało agresją, sprawiając wrażenie gotowego do ataku w każdej chwili. I faktycznie, miało czym atakować.

Zenvo ST1 #2

Zenvo ST1 – silnik, moc i osiągi

Dzięki silnikowi V8 o pojemności 7 litrów, wspartego solidną kuracją przeciwastmatyczną złożoną z turbosprężarki i kompresora, serce Zenvo generowało irracjonalne 1104 KM mocy przy 6900 RPM. Moment obrotowy kończył karkołomną wspinaczkę na wysokości 4500 RPM, kiedy to osiągał szczyt 1430 Nm. Całe to dobrodziejstwo trafiało na tylną oś za pośrednictwem 6-biegowej ręcznej skrzyni. W teorii taki zestaw zapewniał osiągi, które stawiają ST1 w jednym szeregu z Bugatti Veyron: 0–100 km/h w 3,0 s, 0–200 km/h w 8,9 s, prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 375 km/h. Wszystko to przy masie 1376 kg, uzyskanej dzięki wytworzonemu w Niemczech nadwoziu z włókna węglowego. Całkiem ambitnie jak na małą firmę z kraju, gdzie wszyscy jeżdżą na rowerach.

By klienci nie dokonali żywota na jednym z przydrożnych drzew na długo przed pierwszą wymianą oleju, Zenvo zaimplementowało w ST1 trzy tryby jazdy: normal, sport i race. W pierwszym z nich moc została zredukowana do 650 KM, a kierowca może korzystać z opiekuńczego wsparcia kontroli trakcji. W pośrednim trybie sportowym silnik rozwijał moc 850 KM, a ingerencję kontroli trakcji ograniczono do niezbędnego minimum. Tryb Race powstał jedynie jako ciekawostka – 1104 KM na tylnej osi bez kontroli trakcji to rejon, w którym swobodnie będzie się czuło jedynie kilkunastu śmiałków z całej ziemskiej populacji. Jeden z nich nie rozstaje się z białym kaskiem firmy Simpson.

Zenvo ST1 #3

A skoro już jesteśmy przy Stigu, to miał on w swoich rękach ST1. W 21 serii programu kierowca odziany w biały kombinezon Alpinestars zabrał duńskie superauto na przejażdżkę po zalanym wodą torze testowym w Dunsfold.

Pomarańczowy potwór linię mety przekroczył dopiero po 1:29,9

Tym samym pokonał okrążenie toru wolniej niż BMW M5, którego opony również musiały zmagać się ze słabą przyczepnością mokrego toru. By tego było mało, pierwsza wizyta w Anglii zakończyła się problemami z układem hamulcowym i sprzęgłem. Przy drugim podejściu pomarańczowe auto stanęło w płomieniach po awarii układu chłodzenia. Sytuacja powtórzyła się w 2015 roku na Copenhagen Historic Grand Prix, kiedy to na oczach zgromadzonej widowni Zenvo ST1 zajaśniało płomieniem niczym znicz olimpijski. Trochę zbyt dużo tych niefortunnych zbiegów okoliczności, zwłaszcza że produkcja auta ograniczyła się do zaledwie 15 sztuk.

Zenvo ST1 – awaryjność

Zawodność to częsty zarzut w stosunku do aut z małych manufaktur produkujących superauta. Jak widać na duńskim przykładzie, takie obawy nie są bezpodstawne. W poszukiwaniu szczęścia bezpieczniej będzie udać się do księgarni, a po drodze zakupić kilka świec. One też się palą, jednak w przeciwieństwie do Zenvo ST1, jest to działanie oczekiwane i pożądane.

Zenvo ST1 #4

Tags: st1, supersamochody, zenvo, zenvo st1, Zenvo ST1 – duńska sztuka szczęścia, zenvoautomotive
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    11:50
  • Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    18:13
  • Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    12:06
  • Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    11:31
  • Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    18:36|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    12:16

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

    17:43
  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    BMW M5 Competition test – Niepotrzebne pytania

    11:50
  • Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    Porsche 911 Speedster test – WŁOSKIE DOZNANIA

    18:13
  • Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    Użytkowanie Porsche 911 Turbo S – Serce zawsze wygra

    12:06
  • Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    Jaguar F-Type P300 test – Koci los

    11:31
  • Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    Lamborghini Huracan Spyder | Miami w centrum Warszawy

    18:36|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    Exotic RAGE 2020 podsumowanie | Oktany mieszające się z ludźmi

    12:16

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry