Kategoria B96 – wielu kierowców nawet nie wie o jej istnieniu. Aż do czasu. W życiu każdego z nas przychodzi taki moment, kiedy porywamy się na coś większego od nas albo naszego samochodu…
Tekst: Michał Fijałkowski i Tomasz Niedźwiedzki
Wtedy z pomocą przychodzi PRZYCZEPA SAMOCHODOWA. Temat niby banalny, ale tak naprawdę, często nie jesteśmy pewni co mówią na jej temat przepisy. Śpieszymy z pomocą.
Jaką przyczepę możemy ciągnąc mając prawo jazdy kat. B?
Zacznijmy od tego, że standardowe prawo jazdy kategorii B uprawnia Nas do ciągnięcia przyczepy lekkiej. Lekkiej, a więc takiej, której dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 750 kg. W praktyce oznacza to, że taki zestaw (samochód + przyczepa) może maksymalnie osiągnąć ciężar 4250 kg. Samochód o masie 3500 kg + przyczepa lekka 750 kg. Siedemnaście ćwierćton to brzmi dumnie.
Kategoria B96 – ograniczenia kategorii B
Kierowca z prawem jazdy kategorii B może też ciągnąć przyczepę inną niż lekka, o ile masa zestawu samochód + przyczepa nie przekroczy 3500 kg. Dopuszczalne jest zatem, żeby samochód osobowy o masie np. 1500 kg, ciągnął przyczepę o masie 1000 kg, ponieważ łączna masa zestawu wyniesie 2500 kg i rzecz jasna nie przekroczy dopuszczalnej granicy 3500 kg. Jednocześnie należy pamiętać, że rzeczywista masa całkowita pojazdu musi być większa niż rzeczywista masa całkowita przyczepy. Nie można ciągnąć przyczepy cięższej niż pojazd. Większe przyczepy dla komfortu jazdy często wymagają instalacji dodatkowych lusterek, które znacznie poprawiają widoczność do tyłu.
Kategoria B96 – jakie są profity?
Czas wyjaśnić co daje nam kategoria B z kodem 96. Jeżeli 3500kg to dla Nas za mało, możemy dodać do prawa jazdy kod 96, który pozwala na przekraczanie granicy 3500 kg całkowitej masy zestawu. Z kategorią B96, prowadzony przez nas samochód i ciągnięta przyczepa mogą łącznie ważyć do 4250 kg.
Prosta matematyka wskazuje zysk +750 kg, względem „gołej” kat. B. Z kat. B96 dopuszczalne zatem staje się prowadzenie samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) np. 2500 kg wraz z przyczepą kempingową o DMC 1500 kg. W takiej sytuacji zestaw z maksymalnym obciążeniem waży 4000 kg, a zatem mieści się z 250 kg zapasem w granicach kategorii B z kodem 96. Wyrobienie kodu 96 pozwala na ciągnięcie nie tylko przyczep kempingowych. W zakresie uprawnień znajdują się również lawety samochodowe oraz inne przyczepy o różnorakim zastosowaniu (dla koni, budowlane, do przewozu łodzi, motocykli itd.).
Kategoria B96 – samochód z przyczepą: ograniczenia prędkości
Kategoria B96 – koszta wyrobienia i wymagania
Składając zestaw należy pamiętać o tym, że dopuszczalna masa całkowita przyczepy wraz z obciążeniem nie może przekraczać masy pojazdu ciągnącego, a także o tym, że łączna masa zestawu nie może przekroczyć 4250 kg. Ponadto każdy pojazd w dowodzie rejestracyjnym ma określoną maksymalną masę przyczepy. Wynika to z różnego typu uwarunkowań pojazdu ciągnącego, a w szczególności z jego hamulców. Informacje na ten temat można znaleźć w rubrykach O.1 i O.2 (maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem/bez hamulca) dowodu rejestracyjnego. O ile jednak w wielu krajach, by zdobyć takie uprawnienie, wystarczy przejść krótki kurs, w Polsce trzeba zdać egzamin. Jest to taki sam egzamin jak na kategorię B+E, jednak żeby do niego podejść, nie trzeba kończyć kursu – wystarczy założyć profil kierowcy w wydziale komunikacji.
Koszt całej zabawy to 170 zł, egzamin tylko praktyczny, bez teorii.
Kategoria B96 | Kiedy potrzebne B+E?
Jeżeli to w dalszym ciągu za mało to pozostaje kurs prawa jazdy kat. B+E, który daje większe uprawnienia: możemy kierować autem o dmc do 3500 kg i ciągnąć przyczepę do 3500 kg. Jednak w praktyce w większości przypadków wystarczy nam uprawnienie B96, a do holowania średniej wielkości przyczepy kempingowej autem osobowym często (zależy to m.in. od masy auta) wystarczy prawo jazdy kat. B.
Pamiętaj, że jeżeli zestaw złożony z samochodu osobowego i przyczepy przekroczy 3500 kg, wówczas należy wyposażyć się w viabox, urządzenie do obsługi bramownic viatoll. W przeciwnym razie kierowca nie będzie mógł korzystać z dróg krajowych, ekspresowych i autostrad.
Duża długość zespołu samochód-przyczepa (max. 18,75 metra) ma istotne znaczenie co najmniej w kilku przypadkach. Oto one:
- Podczas wyprzedzania. Zjeżdżając na prawy pas podczas kończenia manewru należy to zrobić znacznie dalej, niż podczas jazdy samym autem. Tak, aby przyczepa nie uderzyła w pojazd wyprzedzany lub nie zmusiła go do gwałtownego hamowania.
- W ruchu miejskim, zwłaszcza przy przejeżdżaniu przez skrzyżowanie; jeżeli za skrzyżowaniem tworzy się korek i nie będzie dostatecznie dużo miejsca, aby je opuścić.
- Przy skręcaniu. Przyczepa nie pokonuje zakrętu dokładnie śladem pojazdu holującego, lecz go „ścina” albo „zachodzi”. Trzeba jechać znacznie obszerniejszym łukiem, niż zazwyczaj.
- Przy parkowaniu. Parkować można tylko równolegle do krawędzi jezdni, a tym samym istnieje możliwość zablokowania wyjazdu pojazdom parkującym na chodniku, wyjeżdżającym z posesji lub parkingów itp. Po zatrzymaniu się trzeba sprawdzić, czy przyczepa nikomu nie stoi na drodze.
Kategoria B96 | Podsumowanie
Skąd taka kategoryzacja i tyle obostrzeń? Otóż zarówno ciągnięcie przyczepy, wykonywanie manewrów, parkowanie, wyprzedzanie, wymaga od kierowcy nieco innych umiejętności. Również innych, w zależności od wielkości przyczepy. Stąd konieczność dokładnej analizy drogi – by podróż wiązała się jedynie z odpoczynkiem, relaksem i radością po dotarciu do celu.
Szerokości!
__________
Artykuł powstał we współpracy z OSK Władcy Dróg
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Kategoria B96 – wielu kierowców nawet nie wie o jej istnieniu. Aż do czasu. W życiu każdego z nas przychodzi taki moment, kiedy porywamy się na coś większego od nas albo naszego samochodu…
Tekst: Michał Fijałkowski i Tomasz Niedźwiedzki
Wtedy z pomocą przychodzi PRZYCZEPA SAMOCHODOWA. Temat niby banalny, ale tak naprawdę, często nie jesteśmy pewni co mówią na jej temat przepisy. Śpieszymy z pomocą.
Jaką przyczepę możemy ciągnąc mając prawo jazdy kat. B?
Zacznijmy od tego, że standardowe prawo jazdy kategorii B uprawnia Nas do ciągnięcia przyczepy lekkiej. Lekkiej, a więc takiej, której dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 750 kg. W praktyce oznacza to, że taki zestaw (samochód + przyczepa) może maksymalnie osiągnąć ciężar 4250 kg. Samochód o masie 3500 kg + przyczepa lekka 750 kg. Siedemnaście ćwierćton to brzmi dumnie.
Kategoria B96 – ograniczenia kategorii B
Kierowca z prawem jazdy kategorii B może też ciągnąć przyczepę inną niż lekka, o ile masa zestawu samochód + przyczepa nie przekroczy 3500 kg. Dopuszczalne jest zatem, żeby samochód osobowy o masie np. 1500 kg, ciągnął przyczepę o masie 1000 kg, ponieważ łączna masa zestawu wyniesie 2500 kg i rzecz jasna nie przekroczy dopuszczalnej granicy 3500 kg. Jednocześnie należy pamiętać, że rzeczywista masa całkowita pojazdu musi być większa niż rzeczywista masa całkowita przyczepy. Nie można ciągnąć przyczepy cięższej niż pojazd. Większe przyczepy dla komfortu jazdy często wymagają instalacji dodatkowych lusterek, które znacznie poprawiają widoczność do tyłu.
Kategoria B96 – jakie są profity?
Czas wyjaśnić co daje nam kategoria B z kodem 96. Jeżeli 3500kg to dla Nas za mało, możemy dodać do prawa jazdy kod 96, który pozwala na przekraczanie granicy 3500 kg całkowitej masy zestawu. Z kategorią B96, prowadzony przez nas samochód i ciągnięta przyczepa mogą łącznie ważyć do 4250 kg.
Prosta matematyka wskazuje zysk +750 kg, względem „gołej” kat. B. Z kat. B96 dopuszczalne zatem staje się prowadzenie samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) np. 2500 kg wraz z przyczepą kempingową o DMC 1500 kg. W takiej sytuacji zestaw z maksymalnym obciążeniem waży 4000 kg, a zatem mieści się z 250 kg zapasem w granicach kategorii B z kodem 96. Wyrobienie kodu 96 pozwala na ciągnięcie nie tylko przyczep kempingowych. W zakresie uprawnień znajdują się również lawety samochodowe oraz inne przyczepy o różnorakim zastosowaniu (dla koni, budowlane, do przewozu łodzi, motocykli itd.).
Kategoria B96 – samochód z przyczepą: ograniczenia prędkości
Kategoria B96 – koszta wyrobienia i wymagania
Składając zestaw należy pamiętać o tym, że dopuszczalna masa całkowita przyczepy wraz z obciążeniem nie może przekraczać masy pojazdu ciągnącego, a także o tym, że łączna masa zestawu nie może przekroczyć 4250 kg. Ponadto każdy pojazd w dowodzie rejestracyjnym ma określoną maksymalną masę przyczepy. Wynika to z różnego typu uwarunkowań pojazdu ciągnącego, a w szczególności z jego hamulców. Informacje na ten temat można znaleźć w rubrykach O.1 i O.2 (maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem/bez hamulca) dowodu rejestracyjnego. O ile jednak w wielu krajach, by zdobyć takie uprawnienie, wystarczy przejść krótki kurs, w Polsce trzeba zdać egzamin. Jest to taki sam egzamin jak na kategorię B+E, jednak żeby do niego podejść, nie trzeba kończyć kursu – wystarczy założyć profil kierowcy w wydziale komunikacji.
Koszt całej zabawy to 170 zł, egzamin tylko praktyczny, bez teorii.
Kategoria B96 | Kiedy potrzebne B+E?
Jeżeli to w dalszym ciągu za mało to pozostaje kurs prawa jazdy kat. B+E, który daje większe uprawnienia: możemy kierować autem o dmc do 3500 kg i ciągnąć przyczepę do 3500 kg. Jednak w praktyce w większości przypadków wystarczy nam uprawnienie B96, a do holowania średniej wielkości przyczepy kempingowej autem osobowym często (zależy to m.in. od masy auta) wystarczy prawo jazdy kat. B.
Pamiętaj, że jeżeli zestaw złożony z samochodu osobowego i przyczepy przekroczy 3500 kg, wówczas należy wyposażyć się w viabox, urządzenie do obsługi bramownic viatoll. W przeciwnym razie kierowca nie będzie mógł korzystać z dróg krajowych, ekspresowych i autostrad.
Duża długość zespołu samochód-przyczepa (max. 18,75 metra) ma istotne znaczenie co najmniej w kilku przypadkach. Oto one:
- Podczas wyprzedzania. Zjeżdżając na prawy pas podczas kończenia manewru należy to zrobić znacznie dalej, niż podczas jazdy samym autem. Tak, aby przyczepa nie uderzyła w pojazd wyprzedzany lub nie zmusiła go do gwałtownego hamowania.
- W ruchu miejskim, zwłaszcza przy przejeżdżaniu przez skrzyżowanie; jeżeli za skrzyżowaniem tworzy się korek i nie będzie dostatecznie dużo miejsca, aby je opuścić.
- Przy skręcaniu. Przyczepa nie pokonuje zakrętu dokładnie śladem pojazdu holującego, lecz go „ścina” albo „zachodzi”. Trzeba jechać znacznie obszerniejszym łukiem, niż zazwyczaj.
- Przy parkowaniu. Parkować można tylko równolegle do krawędzi jezdni, a tym samym istnieje możliwość zablokowania wyjazdu pojazdom parkującym na chodniku, wyjeżdżającym z posesji lub parkingów itp. Po zatrzymaniu się trzeba sprawdzić, czy przyczepa nikomu nie stoi na drodze.
Kategoria B96 | Podsumowanie
Skąd taka kategoryzacja i tyle obostrzeń? Otóż zarówno ciągnięcie przyczepy, wykonywanie manewrów, parkowanie, wyprzedzanie, wymaga od kierowcy nieco innych umiejętności. Również innych, w zależności od wielkości przyczepy. Stąd konieczność dokładnej analizy drogi – by podróż wiązała się jedynie z odpoczynkiem, relaksem i radością po dotarciu do celu.
Szerokości!
__________
Artykuł powstał we współpracy z OSK Władcy Dróg