Jak używać świateł do jazdy dziennej?
Każdy kierowca zapewne je zna, wie do czego służą oraz gdzie znajdują się w samochodzie. Jednak wielu z nas nadal nie potrafi ich prawidłowo używać. Światła do jazdy dziennej zapewniają bezpieczeństwo, ale jednocześnie mogą być śmiertelnym niebezpieczeństwem dla innych uczestników ruchu drogowego.
Jak używać świateł do jazdy dziennej? | Gwoli wyjaśnienia
Światła do jazdy dziennej (ang. DRL – Daytime Running Lights) to jeden z rodzajów oświetlenia samochodowego, który jest przeznaczony do użytkowania podczas jazdy podczas dnia. Obecnie światła dzienne są montowane seryjnie w praktycznie każdym nowym samochodzie sprzedawanym na terenie Europy.
Tego rodzaju oświetlenie znajduje się wyłącznie z przodu pojazdu. Ma ono barwę białą i jest umieszczone symetrycznie na równej wysokości. Odległość dolnej krawędzi źródła światła od ziemi powinna wynosić co najmniej 25 cm, natomiast górnej maksymalnie 150 cm. Odległość pomiędzy obydwoma źródłami światła powinna mierzyć co najmniej 60 cm i nie mogą one wystawać poza obrys nadwozia samochodu.
Światła dzienne mają zazwyczaj moc od kilku do kilkunastu wat. Dziś montuje się takie światła bez konieczności ich współdziałania z tylnymi światłami pozycyjnymi. Oznacza to, że z tyłu pojazdu nie jest włączone żadne oświetlenie. Dlatego też w razie w dużych opadów atmosferycznych lub innych trudnych warunków pogodowych widoczność takiego pojazdu drastycznie spada, powodując zagrożenie w ruchu drogowym. Nie dość, że tak (nie)oświetlonego samochodu nie widzą inni kierowcy, to również sam kierujący ma ograniczoną widoczność z przodu w trudnych warunkach pogodowych.
Jak używać świateł do jazdy dziennej? | Kierowco, pamiętaj!
Zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w Polsce (Kodeks drogowy), światła dzienne można używać zamiast świateł mijania wyłącznie w warunkach normalnej przejrzystości powietrza (przy dobrej widoczności), w czasie od świtu do zmierzchu. W momencie włącznie świateł mijania oświetlenie do jazdy dziennej muszą zostać samoczynnie wyłączone. W pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, oświetlenie obrysowe przednie, boczne oraz tylne, a także oświetlenie tablic samochodowych nie mogą uruchamiać się wspólnie ze światłami do jazdy dziennej.
Co ważne, w samochodach zarejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku prawodawca dopuszcza możliwość zainstalowania świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włączać się również będzie oświetlenie pozycyjne oraz światła tablic rejestracyjnych. Niestety, zdarzają się nadal kierowcy, którzy montują tzw. zestawy aftermarketowe, nie zwracając przy tym żadnej uwagi na to, co i jak montują do swoich aut. W rezultacie po polskich drogach porusza się wiele samochodów ze światłami dziennymi, które albo są niewidoczne w ruchu, lub też oślepiają innych kierowców, powodując śmiertelne zagrożenie na drodze.
Należy pamiętać, że światła dzienne poprawiają ogólne bezpieczeństwo jazdy, lecz nie zastąpią one świateł mijania. Ponadto nie należy używać świateł kiepskiej jakości, które nie spełniają swojej funkcji.
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Jak używać świateł do jazdy dziennej?
Każdy kierowca zapewne je zna, wie do czego służą oraz gdzie znajdują się w samochodzie. Jednak wielu z nas nadal nie potrafi ich prawidłowo używać. Światła do jazdy dziennej zapewniają bezpieczeństwo, ale jednocześnie mogą być śmiertelnym niebezpieczeństwem dla innych uczestników ruchu drogowego.
Jak używać świateł do jazdy dziennej? | Gwoli wyjaśnienia
Światła do jazdy dziennej (ang. DRL – Daytime Running Lights) to jeden z rodzajów oświetlenia samochodowego, który jest przeznaczony do użytkowania podczas jazdy podczas dnia. Obecnie światła dzienne są montowane seryjnie w praktycznie każdym nowym samochodzie sprzedawanym na terenie Europy.
Tego rodzaju oświetlenie znajduje się wyłącznie z przodu pojazdu. Ma ono barwę białą i jest umieszczone symetrycznie na równej wysokości. Odległość dolnej krawędzi źródła światła od ziemi powinna wynosić co najmniej 25 cm, natomiast górnej maksymalnie 150 cm. Odległość pomiędzy obydwoma źródłami światła powinna mierzyć co najmniej 60 cm i nie mogą one wystawać poza obrys nadwozia samochodu.
Światła dzienne mają zazwyczaj moc od kilku do kilkunastu wat. Dziś montuje się takie światła bez konieczności ich współdziałania z tylnymi światłami pozycyjnymi. Oznacza to, że z tyłu pojazdu nie jest włączone żadne oświetlenie. Dlatego też w razie w dużych opadów atmosferycznych lub innych trudnych warunków pogodowych widoczność takiego pojazdu drastycznie spada, powodując zagrożenie w ruchu drogowym. Nie dość, że tak (nie)oświetlonego samochodu nie widzą inni kierowcy, to również sam kierujący ma ograniczoną widoczność z przodu w trudnych warunkach pogodowych.
Jak używać świateł do jazdy dziennej? | Kierowco, pamiętaj!
Zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w Polsce (Kodeks drogowy), światła dzienne można używać zamiast świateł mijania wyłącznie w warunkach normalnej przejrzystości powietrza (przy dobrej widoczności), w czasie od świtu do zmierzchu. W momencie włącznie świateł mijania oświetlenie do jazdy dziennej muszą zostać samoczynnie wyłączone. W pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, oświetlenie obrysowe przednie, boczne oraz tylne, a także oświetlenie tablic samochodowych nie mogą uruchamiać się wspólnie ze światłami do jazdy dziennej.
Co ważne, w samochodach zarejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku prawodawca dopuszcza możliwość zainstalowania świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włączać się również będzie oświetlenie pozycyjne oraz światła tablic rejestracyjnych. Niestety, zdarzają się nadal kierowcy, którzy montują tzw. zestawy aftermarketowe, nie zwracając przy tym żadnej uwagi na to, co i jak montują do swoich aut. W rezultacie po polskich drogach porusza się wiele samochodów ze światłami dziennymi, które albo są niewidoczne w ruchu, lub też oślepiają innych kierowców, powodując śmiertelne zagrożenie na drodze.
Należy pamiętać, że światła dzienne poprawiają ogólne bezpieczeństwo jazdy, lecz nie zastąpią one świateł mijania. Ponadto nie należy używać świateł kiepskiej jakości, które nie spełniają swojej funkcji.