Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Fiat 500 sylwetka
Strona główna » Fiat 500 test: włoska recepta na miasto

Fiat 500 test: włoska recepta na miasto

Fiat 500 test Fiat 500 obecnej generacji jest z nami […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Fiat 500 test: włoska recepta na miasto

Fiat 500 test: włoska recepta na miasto

Fiat 500 test Fiat 500 obecnej generacji jest z nami […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Fiat 500 test: włoska recepta na miasto

Fiat 500 test: włoska recepta na miasto

Fiat 500 test Fiat 500 obecnej generacji jest z nami […]

Magazyn Motór

Fiat 500 test

Fiat 500 obecnej generacji jest z nami już niemal 13 lat. Mikroskopijny lifting nie wpłynął na radykalne zmiany, a auto wciąż cieszy się niespotykaną popularnością. Dlaczego?

Tekst & foto: Łukasz Kamiński

Fiat 500 test | Wstęp

Powodów jest kilka, ale ten podstawowy to po prostu – gorąca Italia i odniesienie do historii. Nawet w pochmurny dzień, spojrzenie na 500-tkę poprawia nastrój, albo przynajmniej mobilizuje do nieco bardziej pozytywnego myślenia. Nie ma sensu odwoływanie się do historii, bo uważam, że obecny Fiat 500 napisał już swoją. Samochód produkowany również w Polsce cieszy się popularnością na całym świecie, a producent zapewne zwleka z poważnymi zmianami do ostatniej chwili, bo jeśli coś jest dobre i się sprzedaje…

Fiat 500
Fiat 500

Fiat 500
Fiat 500

 

Po raz pierwszy prototyp 500-tki ujrzeliśmy już 15 lat temu. Mały Fiacik zmierzył się z czasem jednak wzorowo i nawet przeprowadzony w 2015 roku skromny lifting nadwozia (zderzaki, lampy, atrapa chłodnicy) nie zdawał się konieczny. Liczący nieco ponad 3,5 metra długości samochód to typowy włoski zawadiaka – skromny gabarytem zewnątrz, ale pojemny i przytulny w środku. Nieustannie ciężko odnaleźć się w nim mężczyźnie, ale i tak co najwyżej spojrzą na ciebie z przymróżeniem oka, a nie wytkną palcem.

Fiat 500 to indywidualizm. Bez dwóch zdań. Już każde auto samo w sobie zwraca uwagę, ale producent zawsze starał się podkręcać tę gonitwę za wyróżnieniem się, serwując coraz to ciekawszą odmianę. Również dziś możemy przebierać w specjalnych seriach (które ciężko nazwać limitowanymi, ale faktycznie oferowane są czasowo, a później zastępowane najczęściej inną), które w zasadzie nie są nikomu do niczego potrzebne, ale zawsze przyjemniej mieć coś specjalnego. Testowany przez nas samochód to odmiana Collezione. W teorii i w praktyce to tylko zmienione elementy designu – dwukolorowe malowanie (górna szaro-fioletowa perła mnie urzekła!), specjalne felgi, chromowane akcenty i szklany dach. Sporo modnych zabiegów.

Fiat 500 przód

#5 Magazyn Motór już dostępny!

Fiat 500 test | Wnętrze

W środku dzieje się równie dużo – dominują jasne barwy, w tej serii specjalnej udekorowane marynarską tapicerką w paski. Biel z kremem to udany zabieg dla oka, ale oporny dla użytku codziennego. Wizyta na kompleksowym czyszczeniu i konserwacji przynajmniej kilka razy w roku – obowiązkowa. Uśmiech jednak wciąż nie schodzi z ust. A to przecież jeden z głównych argumentów przemawiających za zakupem 500-tki.

Fiat 500 wnętrze
Fiat 500 deska rozdzielcza
Fiat 500 fotele

Fiat 500 wnętrze

Fiat 500 test | Silnik

Pod maską 69-konne 1.2. Czyli bez emocji, ale jednak w mieście zupełnie wystarcza. Względnie ekonomiczny (maksimum 8 litrów), równie dynamiczny (choć na papierze to przeciętne, prawie 13 sekund do setki) no i z pewnością wyłącznie do miasta. Poza nim auto przestaje być tak słodkie, a zaczyna przerażać. Nie lubi bocznego podmuchu wiatru oraz prędkości autostradowych. Zresztą wówczas cała idea 500 przestaje mieć sens. Nie jest to jednak wadą.

Fiat 500 tył

Fiat 500 test | Odbiór

Fiat 500 Collezione jest świetnym kompanem życia codziennego w miastach. Co prawda dziwi brak takich „udogodnień” jak podłokietnik, pełna regulacja kolumny kierowniczej czy wysokości fotela kierowcy (opcja), ale jeśli chodzi o przestronność z przodu, widoczność i zalety stricte manewrowe to ciężko tu o zbliżonego rywala, który jednocześnie jest odbierany z taką sympatią. Liftingi sprzed kilku lat uzupełniły ubogie w nadmiar funkcji, choć wesołe wnętrze o dotykowy ekran, co odświeżyło nieco odbiór kokpitu. Do montażu nie można mieć zastrzeżeń, co innego sama jakość – czuć tu włoskiego ducha, ale ponownie – ta nacja broni się samą włoskością. I wybacza się im wiele cech, które u rywali uznalibyśmy za niedopuszczalne wady.

Kolejny rok ubolewam nad brakiem w katalogu sensownej przekładni automatycznej. Przydałaby się, szczególnie w mieście. Parkingowe boje ułatwia opcja CITY serwowana w małych Fiatach od lat – rzadko z niej korzystam, ale płeć piękna, której – według mnie – wciąż silniej proponowana jest 500-tka przez jej charakterystyczne cechy, bez wątpienia doceni to właśnie rozwiązanie. Samo prowadzenie Fiata z pewnością nie należy do momentów, w których petrolhead będzie wzdychał. Ale od tego są modele Abarth. Standardowe 500 jest dość sztywno zestrojone (co dziwi), ale w sposób specyficzny – wychyla się na zakrętach, a na dziurach podskakuje, czyli odwrotnie niż życzyłby sobie zapewne przeciętny użytkownik. Ale nie można mieć wszystkiego i to po prostu kolejna cecha, a nie wada (czy znów bronię 500-tki?).

Fiat 500 felgi
Fiat 500 klamki
Fiat 500 maska

 

Fiat 500 test | Podsumowanie

A czy niemal 59 000 zł za testowane auto to sporo? Styl kosztuje, a indywidualizowanie go o kolejne serie, opcje, dodatki i wzory tylko winduje kwotę do wartości, w których można przebierać już nawet w 2 rozmiary większych Golfach. Tylko czy o to w tym wszystkim chodzi? Rzecz jasna nie. Uśmiech na twarzy (twojej i innych), komfort manewrowania i świadomość poruszania się ikoną to coś, co od lat stoi już ponad standardowym cennikiem, czego dowodem jest blisko 2,5 mln wyprodukowanych 500-tek.

Zaobserwuj nas na naszym nowym koncie na Twitterze!

Tags: featured, fiat, Fiat 500, test

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

Fiat 500 test

Fiat 500 obecnej generacji jest z nami już niemal 13 lat. Mikroskopijny lifting nie wpłynął na radykalne zmiany, a auto wciąż cieszy się niespotykaną popularnością. Dlaczego?

Tekst & foto: Łukasz Kamiński

Fiat 500 test | Wstęp

Powodów jest kilka, ale ten podstawowy to po prostu – gorąca Italia i odniesienie do historii. Nawet w pochmurny dzień, spojrzenie na 500-tkę poprawia nastrój, albo przynajmniej mobilizuje do nieco bardziej pozytywnego myślenia. Nie ma sensu odwoływanie się do historii, bo uważam, że obecny Fiat 500 napisał już swoją. Samochód produkowany również w Polsce cieszy się popularnością na całym świecie, a producent zapewne zwleka z poważnymi zmianami do ostatniej chwili, bo jeśli coś jest dobre i się sprzedaje…

Fiat 500
Fiat 500

Fiat 500
Fiat 500

 

Po raz pierwszy prototyp 500-tki ujrzeliśmy już 15 lat temu. Mały Fiacik zmierzył się z czasem jednak wzorowo i nawet przeprowadzony w 2015 roku skromny lifting nadwozia (zderzaki, lampy, atrapa chłodnicy) nie zdawał się konieczny. Liczący nieco ponad 3,5 metra długości samochód to typowy włoski zawadiaka – skromny gabarytem zewnątrz, ale pojemny i przytulny w środku. Nieustannie ciężko odnaleźć się w nim mężczyźnie, ale i tak co najwyżej spojrzą na ciebie z przymróżeniem oka, a nie wytkną palcem.

Fiat 500 to indywidualizm. Bez dwóch zdań. Już każde auto samo w sobie zwraca uwagę, ale producent zawsze starał się podkręcać tę gonitwę za wyróżnieniem się, serwując coraz to ciekawszą odmianę. Również dziś możemy przebierać w specjalnych seriach (które ciężko nazwać limitowanymi, ale faktycznie oferowane są czasowo, a później zastępowane najczęściej inną), które w zasadzie nie są nikomu do niczego potrzebne, ale zawsze przyjemniej mieć coś specjalnego. Testowany przez nas samochód to odmiana Collezione. W teorii i w praktyce to tylko zmienione elementy designu – dwukolorowe malowanie (górna szaro-fioletowa perła mnie urzekła!), specjalne felgi, chromowane akcenty i szklany dach. Sporo modnych zabiegów.

Fiat 500 przód

#5 Magazyn Motór już dostępny!

Fiat 500 test | Wnętrze

W środku dzieje się równie dużo – dominują jasne barwy, w tej serii specjalnej udekorowane marynarską tapicerką w paski. Biel z kremem to udany zabieg dla oka, ale oporny dla użytku codziennego. Wizyta na kompleksowym czyszczeniu i konserwacji przynajmniej kilka razy w roku – obowiązkowa. Uśmiech jednak wciąż nie schodzi z ust. A to przecież jeden z głównych argumentów przemawiających za zakupem 500-tki.

Fiat 500 wnętrze
Fiat 500 deska rozdzielcza
Fiat 500 fotele

Fiat 500 wnętrze

Fiat 500 test | Silnik

Pod maską 69-konne 1.2. Czyli bez emocji, ale jednak w mieście zupełnie wystarcza. Względnie ekonomiczny (maksimum 8 litrów), równie dynamiczny (choć na papierze to przeciętne, prawie 13 sekund do setki) no i z pewnością wyłącznie do miasta. Poza nim auto przestaje być tak słodkie, a zaczyna przerażać. Nie lubi bocznego podmuchu wiatru oraz prędkości autostradowych. Zresztą wówczas cała idea 500 przestaje mieć sens. Nie jest to jednak wadą.

Fiat 500 tył

Fiat 500 test | Odbiór

Fiat 500 Collezione jest świetnym kompanem życia codziennego w miastach. Co prawda dziwi brak takich „udogodnień” jak podłokietnik, pełna regulacja kolumny kierowniczej czy wysokości fotela kierowcy (opcja), ale jeśli chodzi o przestronność z przodu, widoczność i zalety stricte manewrowe to ciężko tu o zbliżonego rywala, który jednocześnie jest odbierany z taką sympatią. Liftingi sprzed kilku lat uzupełniły ubogie w nadmiar funkcji, choć wesołe wnętrze o dotykowy ekran, co odświeżyło nieco odbiór kokpitu. Do montażu nie można mieć zastrzeżeń, co innego sama jakość – czuć tu włoskiego ducha, ale ponownie – ta nacja broni się samą włoskością. I wybacza się im wiele cech, które u rywali uznalibyśmy za niedopuszczalne wady.

Kolejny rok ubolewam nad brakiem w katalogu sensownej przekładni automatycznej. Przydałaby się, szczególnie w mieście. Parkingowe boje ułatwia opcja CITY serwowana w małych Fiatach od lat – rzadko z niej korzystam, ale płeć piękna, której – według mnie – wciąż silniej proponowana jest 500-tka przez jej charakterystyczne cechy, bez wątpienia doceni to właśnie rozwiązanie. Samo prowadzenie Fiata z pewnością nie należy do momentów, w których petrolhead będzie wzdychał. Ale od tego są modele Abarth. Standardowe 500 jest dość sztywno zestrojone (co dziwi), ale w sposób specyficzny – wychyla się na zakrętach, a na dziurach podskakuje, czyli odwrotnie niż życzyłby sobie zapewne przeciętny użytkownik. Ale nie można mieć wszystkiego i to po prostu kolejna cecha, a nie wada (czy znów bronię 500-tki?).

Fiat 500 felgi
Fiat 500 klamki
Fiat 500 maska

 

Fiat 500 test | Podsumowanie

A czy niemal 59 000 zł za testowane auto to sporo? Styl kosztuje, a indywidualizowanie go o kolejne serie, opcje, dodatki i wzory tylko winduje kwotę do wartości, w których można przebierać już nawet w 2 rozmiary większych Golfach. Tylko czy o to w tym wszystkim chodzi? Rzecz jasna nie. Uśmiech na twarzy (twojej i innych), komfort manewrowania i świadomość poruszania się ikoną to coś, co od lat stoi już ponad standardowym cennikiem, czego dowodem jest blisko 2,5 mln wyprodukowanych 500-tek.

Zaobserwuj nas na naszym nowym koncie na Twitterze!

Tags: featured, fiat, Fiat 500, test
  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

OSTATNIO DODANE

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 911R

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Audi Quattro S1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • EKO Kolekcja Magazynu Motór

    Magazyn Motór
    150,00 zł 100,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

    Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

    11:05
  • Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

    17:56
  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

    FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

    12:32
  • DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

    13:50
  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

    Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

    13:36
  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

    JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

    14:42
  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

    14:20
  • Renault Arkana 1.3 TCE – WSCHODNIE ZAŁOŻENIA

    Renault Arkana 1.3 TCE – WSCHODNIE ZAŁOŻENIA

    13:26
  • HONDA JAZZ test 1.5 i-MMD Hybrid – Muzycznym krokiem

    HONDA JAZZ test 1.5 i-MMD Hybrid – Muzycznym krokiem

    10:23

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    21:11
  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

    Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

    11:05
  • Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

    17:56
  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

    FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

    12:32
  • DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

    13:50
  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

    Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

    13:36
  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

    JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

    14:42
  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

    14:20
  • Renault Arkana 1.3 TCE – WSCHODNIE ZAŁOŻENIA

    Renault Arkana 1.3 TCE – WSCHODNIE ZAŁOŻENIA

    13:26
  • HONDA JAZZ test 1.5 i-MMD Hybrid – Muzycznym krokiem

    HONDA JAZZ test 1.5 i-MMD Hybrid – Muzycznym krokiem

    10:23

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry