Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Fiat 125p z Pewexu | Klasyk

Fiat 125p z Pewexu | Klasyk

Gdyby tak wyglądał każdy Fiat 125p, to porucznik Borewicz nigdy […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Fiat 125p z Pewexu | Klasyk

Fiat 125p z Pewexu | Klasyk

Gdyby tak wyglądał każdy Fiat 125p, to porucznik Borewicz nigdy […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Fiat 125p z Pewexu | Klasyk

Fiat 125p z Pewexu | Klasyk

Gdyby tak wyglądał każdy Fiat 125p, to porucznik Borewicz nigdy […]

Mateusz Cieślak

Gdyby tak wyglądał każdy Fiat 125p, to porucznik Borewicz nigdy nie przesiadłby się do Poloneza, Beatlesi śpiewaliby „All you need is Fiat”, ojciec Rydzyk nie kupiłby Maybacha, a FSO przejęłoby koncern VW.

tekst: Mateusz Cieślak, foto: Artur Woszak, Michał Węgrzynek

Fiat 125p – klasycznie on tour | Tak się jednak nie stało i gdyby nie obywatel Jacek Roczniak, krajobraz Lublina prezentowałby się bardziej szaro. Na co dzień jest inżynierem budownictwa wieczystego, a w wolnych chwilach koneserem PRL-owskiego klimatu oraz ekspertem w nadawaniu szyku pojazdom klasycznym. Od 2009 roku działa społecznie na rzecz odrodzenia polskiego ruchu turystycznego na Bałkanach pod egidą Klasycznie on Tour, którą współtworzy wraz z kilkoma towarzyszami.

Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.

Ci byli ważni od samego początku. Pomysł był prosty – kupić samochód na wakacje, zglebić, pojeździć i sprzedać na jesieni. W ciągu tygodnia kupili więc 4 Kredensy, z czego 2 zostały do dzisiaj. Jacek znalazł swojego w Świdniku za 850 zł, a był to czerwiec 2007 roku. Dlaczego Fiat 125p? „Pamiętam, jak tata miał takiego, poza tym kolega też takiego kupił do zglebienia kilka lat wcześniej. Byłem zielony w temacie tuningowania, więc liczyłem, że coś mi podpowie”. Moment wybrał idealny, bowiem moda na klasyki miała dopiero nadejść.

Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.

Fiat prezentował się przeciętnie. Blacha, co prawda, była w porządku, ale przód od nowszego modelu wskazywał na powypadkową przeszłość. Zamiast renowacji pod hasłem „300 procent normy”, Jacek postawił na plan pięcioletni. Wypłowiały lakier z miejsca pomalował sprayem, sprzęgło podciągnął tak, by dało się jeździć, a reszta musiała poczekać do kolejnego roku. Wówczas wnętrze uległo repasacji, Kredens zyskał nowe obuwie i niższe sprężyny, co wywołało na ulicach Lublina ekscytację jak Coca Cola w 1972. Zwłaszcza, kiedy jechały trzy takie Fiaty.

Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.

Pod maską miało być 2.0, ale skończyło się na 1,4 z Rovera. W tym samym czasie skompletował w końcu oryginalny przód, a po nieprzespanej nocy z soboty na niedzielę Kant mógł cieszyć się z nowego lakieru, który wygląda prawie jak oryginalny. Prawie, bo w wyniku nieporozumienia w mieszalni do błękitu wkradł się turkusowy połysk. Ten Fiat 125p otrzymał jeszcze coś, co dziś czyni go tak wyjątkowym – zawieszenie pompowane saturatorem.

Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.


Jednak sama odbudowa Fiata byłaby rzeczą zbyt pospolitą. „Za dzieciaka jeździłem z rodzicami z przyczepą kempingową na wakacje, potem stała latami na działce. Z czasem zaczęła się przydawać do wyjazdów z kumplami”. Jeden z nich miał taką samą, pomalowali je pod kolor samochodów, założyli szerokie koła i wyruszyli w drogę. Zaczęli od pojezierza łęczyńsko-włodawskiego, a już rok później ich kolorową karawanę przywitała Chorwacja. Potem Bułgaria, a dziś kojarzą ich już całe Bałkany.

Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.

Po części znali się już wcześniej. Mniej więcej w tym samym czasie zaczęli grzebać w samochodach i motocyklach. „Nie kolegujemy się przez samochody, widząc się raz w tygodniu na parkingu, tylko żyjemy ze sobą, przyjaźnimy się cały czas. Samochody są jedynie fajnym dodatkiem”. Nie prześcigają się w swoich projektach, na zlotach stają pod własnym szyldem i dbają tylko o dobrą atmosferę. Przejeżdżają rocznie kilka tysięcy kilometrów, pomagając sobie, gdy któryś z klasyków zacznie strajkować na trasie. „Fiat jest częścią mojego życia, jesteśmy razem już prawie 8 lat. Ale jest tylko samochodem. Nie jest sensem życia, za to klimat, jaki tworzą ludzie z samochodami, już tak”.

Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.

Mimo lat, Kredens wciąż wyróżnia się na tle wyrobów tuningopodobnych. Cieszy widokiem przechodniów i kierowców. „Podczas kempingu w Chorwacji podszedł do nas Polak z nastoletnim synem i mówi do niego: "Patrz, ku**a, jak życie wygląda, a nie tylko siedzisz przed komputerem i grasz!”. Co prawda pojawia się także opozycja, zarzucająca zbyt niski prześwit i za małe koła, ale na szczęście jest w mniejszości. „Uwielbiam zostawiać go pod sklepem na połowie parkingu, żeby iść i móc na niego patrzeć. Nie planuję go kiedykolwiek sprzedawać”. Może dlatego, że nie ma już Pewexu.

Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.


Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.Fiat 125p - klasycznie on tour!

motoroils.pl




Tags: 125p, automobiletorino, cultstyle, fiat, fso, jacek, kant, klasycznie, klasyk, lubelskie, lublin, nocą, pzm, roczniak

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Gdyby tak wyglądał każdy Fiat 125p, to porucznik Borewicz nigdy nie przesiadłby się do Poloneza, Beatlesi śpiewaliby „All you need is Fiat”, ojciec Rydzyk nie kupiłby Maybacha, a FSO przejęłoby koncern VW.

tekst: Mateusz Cieślak, foto: Artur Woszak, Michał Węgrzynek

Fiat 125p – klasycznie on tour | Tak się jednak nie stało i gdyby nie obywatel Jacek Roczniak, krajobraz Lublina prezentowałby się bardziej szaro. Na co dzień jest inżynierem budownictwa wieczystego, a w wolnych chwilach koneserem PRL-owskiego klimatu oraz ekspertem w nadawaniu szyku pojazdom klasycznym. Od 2009 roku działa społecznie na rzecz odrodzenia polskiego ruchu turystycznego na Bałkanach pod egidą Klasycznie on Tour, którą współtworzy wraz z kilkoma towarzyszami.

Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.

Ci byli ważni od samego początku. Pomysł był prosty – kupić samochód na wakacje, zglebić, pojeździć i sprzedać na jesieni. W ciągu tygodnia kupili więc 4 Kredensy, z czego 2 zostały do dzisiaj. Jacek znalazł swojego w Świdniku za 850 zł, a był to czerwiec 2007 roku. Dlaczego Fiat 125p? „Pamiętam, jak tata miał takiego, poza tym kolega też takiego kupił do zglebienia kilka lat wcześniej. Byłem zielony w temacie tuningowania, więc liczyłem, że coś mi podpowie”. Moment wybrał idealny, bowiem moda na klasyki miała dopiero nadejść.

Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.

Fiat prezentował się przeciętnie. Blacha, co prawda, była w porządku, ale przód od nowszego modelu wskazywał na powypadkową przeszłość. Zamiast renowacji pod hasłem „300 procent normy”, Jacek postawił na plan pięcioletni. Wypłowiały lakier z miejsca pomalował sprayem, sprzęgło podciągnął tak, by dało się jeździć, a reszta musiała poczekać do kolejnego roku. Wówczas wnętrze uległo repasacji, Kredens zyskał nowe obuwie i niższe sprężyny, co wywołało na ulicach Lublina ekscytację jak Coca Cola w 1972. Zwłaszcza, kiedy jechały trzy takie Fiaty.

Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.

Pod maską miało być 2.0, ale skończyło się na 1,4 z Rovera. W tym samym czasie skompletował w końcu oryginalny przód, a po nieprzespanej nocy z soboty na niedzielę Kant mógł cieszyć się z nowego lakieru, który wygląda prawie jak oryginalny. Prawie, bo w wyniku nieporozumienia w mieszalni do błękitu wkradł się turkusowy połysk. Ten Fiat 125p otrzymał jeszcze coś, co dziś czyni go tak wyjątkowym – zawieszenie pompowane saturatorem.

Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.


Jednak sama odbudowa Fiata byłaby rzeczą zbyt pospolitą. „Za dzieciaka jeździłem z rodzicami z przyczepą kempingową na wakacje, potem stała latami na działce. Z czasem zaczęła się przydawać do wyjazdów z kumplami”. Jeden z nich miał taką samą, pomalowali je pod kolor samochodów, założyli szerokie koła i wyruszyli w drogę. Zaczęli od pojezierza łęczyńsko-włodawskiego, a już rok później ich kolorową karawanę przywitała Chorwacja. Potem Bułgaria, a dziś kojarzą ich już całe Bałkany.

Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.

Po części znali się już wcześniej. Mniej więcej w tym samym czasie zaczęli grzebać w samochodach i motocyklach. „Nie kolegujemy się przez samochody, widząc się raz w tygodniu na parkingu, tylko żyjemy ze sobą, przyjaźnimy się cały czas. Samochody są jedynie fajnym dodatkiem”. Nie prześcigają się w swoich projektach, na zlotach stają pod własnym szyldem i dbają tylko o dobrą atmosferę. Przejeżdżają rocznie kilka tysięcy kilometrów, pomagając sobie, gdy któryś z klasyków zacznie strajkować na trasie. „Fiat jest częścią mojego życia, jesteśmy razem już prawie 8 lat. Ale jest tylko samochodem. Nie jest sensem życia, za to klimat, jaki tworzą ludzie z samochodami, już tak”.

Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.

Mimo lat, Kredens wciąż wyróżnia się na tle wyrobów tuningopodobnych. Cieszy widokiem przechodniów i kierowców. „Podczas kempingu w Chorwacji podszedł do nas Polak z nastoletnim synem i mówi do niego: "Patrz, ku**a, jak życie wygląda, a nie tylko siedzisz przed komputerem i grasz!”. Co prawda pojawia się także opozycja, zarzucająca zbyt niski prześwit i za małe koła, ale na szczęście jest w mniejszości. „Uwielbiam zostawiać go pod sklepem na połowie parkingu, żeby iść i móc na niego patrzeć. Nie planuję go kiedykolwiek sprzedawać”. Może dlatego, że nie ma już Pewexu.

Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.


Klasyczny Fiat 125p Klasycznie on tour Jacek Roczniak klasyk cultstyle.Fiat 125p - klasycznie on tour!

motoroils.pl




Tags: 125p, automobiletorino, cultstyle, fiat, fso, jacek, kant, klasycznie, klasyk, lubelskie, lublin, nocą, pzm, roczniak
  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat DeLorean DMC-12

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    09:18
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    08:02
  • Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    14:39
  • Volvo 1800S test – Zimny elegant

    Volvo 1800S test – Zimny elegant

    09:29
  • Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    11:37
  • Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    15:00
  • Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    14:21

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    09:18
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    08:02
  • Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    14:39
  • Volvo 1800S test – Zimny elegant

    Volvo 1800S test – Zimny elegant

    09:29
  • Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    11:37
  • Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    15:00
  • Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    14:21

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry