Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Skoda 110R – České Poršché

Skoda 110R – České Poršché

Skoda 110R – KLASYK | Nie kurczak, nie jeż, a […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Skoda 110R – České Poršché

Skoda 110R – České Poršché

Skoda 110R – KLASYK | Nie kurczak, nie jeż, a […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Skoda 110R – České Poršché

Skoda 110R – České Poršché

Skoda 110R – KLASYK | Nie kurczak, nie jeż, a […]

Mateusz Cieślak

Skoda 110R – KLASYK | Nie kurczak, nie jeż, a indiański pióropusz i strzała widnieją w logo Skody. To wyjątkowe nakrycie głowy było uważane za magiczny talizman ochronny, symbol statusu społecznego oraz portfolio pokonanych wrogów. Taki a nie inny logotyp jest wynikiem podróży założyciela marki, Emila Skody, po Ameryce, gdzie jego przewodnikiem był wierny Indianin. Jaki ma to związek z modelem 110R? Jeszcze nie wiem.

tekst: Mateusz Cieślak, foto: Artur Woszak

Jej właściciel, Daniel Palonka, Sokole Oko naszej opowieści, to osoba znana w lubelskim światku motoryzacyjnym. Na co dzień specjalizuje się w budowie i obsłudze samochodów wyczynowych. Zainteresowanie motoryzacją w rodzinie rajdowców przyszło naturalnie: „Kiedy ojciec był aktywnym zawodnikiem, jeździłem z nim, będąc jeszcze w brzuchu matki, to nie mogło się inaczej skończyć”.

skoda 110r Palonka Lublin LSM zielona

Oprócz Trabanta, który był jego pierwszym autem, Daniel zawsze polował na sportowe odmiany popularnych modeli – Renault 5 GTE oraz 19 1,8 16V, Mazda 323f 16V, Octavia RS. W końcu zauważył w swoim wigwamie brak klasycznego samochodu. „Zawsze chciałem mieć auto, którym mógłbym udać się na przejażdżkę bez pośpiechu, oderwaną od rzeczywistości, żeby odpocząć, jeżdżąc tym samochodem” – mówi rozmarzony. Pomysłów było wiele, przeważył sentyment do Skody i jej rajdowa przeszłość. A jeśli chodzi o 110R to wersja RS była przecież bezkonkurencyjna na trasach lat 70.

Skoda 110r na zwykłych szosach pojawiła się w 1970 roku, a jej okres produkcji idealnie pokrywał się z rządami polskiego szamana, Edwarda Gierka.

Przypadek? Z pewnością. Samochód pod względem konstrukcyjnym był niemal identyczny z modelem 100/110, główną zmianą był wygląd nadwozia. Było niższe o 4 cm od wersji sedan, z przodu pojazdu pojawił się szerszy chromowany pas pomiędzy reflektorami, a szersze drzwi ułatwiały wsiadanie do tylnego rzędu siedzeń. Skoro już o tym mowa, to szyby w drzwiach nie posiadały obramowań, silnik został umieszczony za tylną osią, co w połączeniu z okrągłymi lampami i opadającym tyłem nadało mu przydomek czeskiego Porsche.

skoda 110r Palonka Lublin LSM zielona

Rokujący egzemplarz w rozsądnej cenie Danielowi udało się znaleźć na Słowacji. Niestety poprzedni właściciel okazał się być fanem tuningu: „Miał obrzydliwe laminatowe progi, klapę ze spojlerem, dodatkowe lampy i neony. Fotele były porwane, zegary od nowszego modelu, przełączniki także wymienione na niby sportowe”. Na szczęście blacha okazała się zdrowa, a mechanika wymagała jedynie ogólniej kosmetyki. Po oskalpowaniu Skody z niepotrzebnych elementów, auto zyskało nowe życie.

skoda 110r Palonka Lublin LSM zielona

Niektórzy proponowali mu obniżenie zawieszenia i zamontowanie dużych felg, ale założenie jest inne – ma być w oryginale i jak najlepiej służyć rodzinie. „Skoda cieszy nie tylko mnie, córka uwielbia nią jeździć, podobne jak żona. Zawsze można w takim ciekawym stylu przejechać się, poodpoczywać i pobyć ze sobą”.

skoda 110r Palonka Lublin LSM

Skoda 110R, kupiona w wakacje 2013 roku, wyjechała na lubelskie drogi na początku sezonu 2014. „Jest to egzotyczny egzemplarz, mimo wszystko. Oprócz mojej, w Lublinie jest tylko jedna taka. Dużo osób nie zdaje sobie sprawy, że Czesi mieli taki samochód, nie wie, co to jest to czeskie Porsche”. I tu pojawia się największa analogia między Skodą a Indianami. Jeszcze 20 lat temu model 110R był bardzo dobrze znany w tej części Europy, jednak w wyniku kolonizacji koncernów samochodowych musiał ustąpić miejsca i omal nie zginął. Na szczęście wciąż możemy podziwiać pojedyncze sztuki, będące dzisiaj jeżdżącymi pióropuszami wśród zachodnich czapek.


skoda 110r Palonka Lublin LSM

Tags: 110r, indiańska, klasyk, lubelskie, nocą, palonka, prs, rapid, skoda, strzała, zabytek

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Skoda 110R – KLASYK | Nie kurczak, nie jeż, a indiański pióropusz i strzała widnieją w logo Skody. To wyjątkowe nakrycie głowy było uważane za magiczny talizman ochronny, symbol statusu społecznego oraz portfolio pokonanych wrogów. Taki a nie inny logotyp jest wynikiem podróży założyciela marki, Emila Skody, po Ameryce, gdzie jego przewodnikiem był wierny Indianin. Jaki ma to związek z modelem 110R? Jeszcze nie wiem.

tekst: Mateusz Cieślak, foto: Artur Woszak

Jej właściciel, Daniel Palonka, Sokole Oko naszej opowieści, to osoba znana w lubelskim światku motoryzacyjnym. Na co dzień specjalizuje się w budowie i obsłudze samochodów wyczynowych. Zainteresowanie motoryzacją w rodzinie rajdowców przyszło naturalnie: „Kiedy ojciec był aktywnym zawodnikiem, jeździłem z nim, będąc jeszcze w brzuchu matki, to nie mogło się inaczej skończyć”.

skoda 110r Palonka Lublin LSM zielona

Oprócz Trabanta, który był jego pierwszym autem, Daniel zawsze polował na sportowe odmiany popularnych modeli – Renault 5 GTE oraz 19 1,8 16V, Mazda 323f 16V, Octavia RS. W końcu zauważył w swoim wigwamie brak klasycznego samochodu. „Zawsze chciałem mieć auto, którym mógłbym udać się na przejażdżkę bez pośpiechu, oderwaną od rzeczywistości, żeby odpocząć, jeżdżąc tym samochodem” – mówi rozmarzony. Pomysłów było wiele, przeważył sentyment do Skody i jej rajdowa przeszłość. A jeśli chodzi o 110R to wersja RS była przecież bezkonkurencyjna na trasach lat 70.

Skoda 110r na zwykłych szosach pojawiła się w 1970 roku, a jej okres produkcji idealnie pokrywał się z rządami polskiego szamana, Edwarda Gierka.

Przypadek? Z pewnością. Samochód pod względem konstrukcyjnym był niemal identyczny z modelem 100/110, główną zmianą był wygląd nadwozia. Było niższe o 4 cm od wersji sedan, z przodu pojazdu pojawił się szerszy chromowany pas pomiędzy reflektorami, a szersze drzwi ułatwiały wsiadanie do tylnego rzędu siedzeń. Skoro już o tym mowa, to szyby w drzwiach nie posiadały obramowań, silnik został umieszczony za tylną osią, co w połączeniu z okrągłymi lampami i opadającym tyłem nadało mu przydomek czeskiego Porsche.

skoda 110r Palonka Lublin LSM zielona

Rokujący egzemplarz w rozsądnej cenie Danielowi udało się znaleźć na Słowacji. Niestety poprzedni właściciel okazał się być fanem tuningu: „Miał obrzydliwe laminatowe progi, klapę ze spojlerem, dodatkowe lampy i neony. Fotele były porwane, zegary od nowszego modelu, przełączniki także wymienione na niby sportowe”. Na szczęście blacha okazała się zdrowa, a mechanika wymagała jedynie ogólniej kosmetyki. Po oskalpowaniu Skody z niepotrzebnych elementów, auto zyskało nowe życie.

skoda 110r Palonka Lublin LSM zielona

Niektórzy proponowali mu obniżenie zawieszenia i zamontowanie dużych felg, ale założenie jest inne – ma być w oryginale i jak najlepiej służyć rodzinie. „Skoda cieszy nie tylko mnie, córka uwielbia nią jeździć, podobne jak żona. Zawsze można w takim ciekawym stylu przejechać się, poodpoczywać i pobyć ze sobą”.

skoda 110r Palonka Lublin LSM

Skoda 110R, kupiona w wakacje 2013 roku, wyjechała na lubelskie drogi na początku sezonu 2014. „Jest to egzotyczny egzemplarz, mimo wszystko. Oprócz mojej, w Lublinie jest tylko jedna taka. Dużo osób nie zdaje sobie sprawy, że Czesi mieli taki samochód, nie wie, co to jest to czeskie Porsche”. I tu pojawia się największa analogia między Skodą a Indianami. Jeszcze 20 lat temu model 110R był bardzo dobrze znany w tej części Europy, jednak w wyniku kolonizacji koncernów samochodowych musiał ustąpić miejsca i omal nie zginął. Na szczęście wciąż możemy podziwiać pojedyncze sztuki, będące dzisiaj jeżdżącymi pióropuszami wśród zachodnich czapek.


skoda 110r Palonka Lublin LSM

Tags: 110r, indiańska, klasyk, lubelskie, nocą, palonka, prs, rapid, skoda, strzała, zabytek
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    09:18
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    08:02
  • Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    14:39
  • Volvo 1800S test – Zimny elegant

    Volvo 1800S test – Zimny elegant

    09:29
  • Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    11:37
  • Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    15:00
  • Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    14:21

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    09:18
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    08:02
  • Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    14:39
  • Volvo 1800S test – Zimny elegant

    Volvo 1800S test – Zimny elegant

    09:29
  • Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    11:37
  • Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    15:00
  • Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    14:21

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry