Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Skoda 110R – České Poršché

Skoda 110R – České Poršché

Skoda 110R – KLASYK | Nie kurczak, nie jeż, a […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Skoda 110R – České Poršché

Skoda 110R – České Poršché

Skoda 110R – KLASYK | Nie kurczak, nie jeż, a […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Skoda 110R – České Poršché

Skoda 110R – České Poršché

Skoda 110R – KLASYK | Nie kurczak, nie jeż, a […]

Mateusz Cieślak

Skoda 110R – KLASYK | Nie kurczak, nie jeż, a indiański pióropusz i strzała widnieją w logo Skody. To wyjątkowe nakrycie głowy było uważane za magiczny talizman ochronny, symbol statusu społecznego oraz portfolio pokonanych wrogów. Taki a nie inny logotyp jest wynikiem podróży założyciela marki, Emila Skody, po Ameryce, gdzie jego przewodnikiem był wierny Indianin. Jaki ma to związek z modelem 110R? Jeszcze nie wiem.

tekst: Mateusz Cieślak, foto: Artur Woszak

Jej właściciel, Daniel Palonka, Sokole Oko naszej opowieści, to osoba znana w lubelskim światku motoryzacyjnym. Na co dzień specjalizuje się w budowie i obsłudze samochodów wyczynowych. Zainteresowanie motoryzacją w rodzinie rajdowców przyszło naturalnie: „Kiedy ojciec był aktywnym zawodnikiem, jeździłem z nim, będąc jeszcze w brzuchu matki, to nie mogło się inaczej skończyć”.

skoda 110r Palonka Lublin LSM zielona

Oprócz Trabanta, który był jego pierwszym autem, Daniel zawsze polował na sportowe odmiany popularnych modeli – Renault 5 GTE oraz 19 1,8 16V, Mazda 323f 16V, Octavia RS. W końcu zauważył w swoim wigwamie brak klasycznego samochodu. „Zawsze chciałem mieć auto, którym mógłbym udać się na przejażdżkę bez pośpiechu, oderwaną od rzeczywistości, żeby odpocząć, jeżdżąc tym samochodem” – mówi rozmarzony. Pomysłów było wiele, przeważył sentyment do Skody i jej rajdowa przeszłość. A jeśli chodzi o 110R to wersja RS była przecież bezkonkurencyjna na trasach lat 70.

Skoda 110r na zwykłych szosach pojawiła się w 1970 roku, a jej okres produkcji idealnie pokrywał się z rządami polskiego szamana, Edwarda Gierka.

Przypadek? Z pewnością. Samochód pod względem konstrukcyjnym był niemal identyczny z modelem 100/110, główną zmianą był wygląd nadwozia. Było niższe o 4 cm od wersji sedan, z przodu pojazdu pojawił się szerszy chromowany pas pomiędzy reflektorami, a szersze drzwi ułatwiały wsiadanie do tylnego rzędu siedzeń. Skoro już o tym mowa, to szyby w drzwiach nie posiadały obramowań, silnik został umieszczony za tylną osią, co w połączeniu z okrągłymi lampami i opadającym tyłem nadało mu przydomek czeskiego Porsche.

skoda 110r Palonka Lublin LSM zielona

Rokujący egzemplarz w rozsądnej cenie Danielowi udało się znaleźć na Słowacji. Niestety poprzedni właściciel okazał się być fanem tuningu: „Miał obrzydliwe laminatowe progi, klapę ze spojlerem, dodatkowe lampy i neony. Fotele były porwane, zegary od nowszego modelu, przełączniki także wymienione na niby sportowe”. Na szczęście blacha okazała się zdrowa, a mechanika wymagała jedynie ogólniej kosmetyki. Po oskalpowaniu Skody z niepotrzebnych elementów, auto zyskało nowe życie.

skoda 110r Palonka Lublin LSM zielona

Niektórzy proponowali mu obniżenie zawieszenia i zamontowanie dużych felg, ale założenie jest inne – ma być w oryginale i jak najlepiej służyć rodzinie. „Skoda cieszy nie tylko mnie, córka uwielbia nią jeździć, podobne jak żona. Zawsze można w takim ciekawym stylu przejechać się, poodpoczywać i pobyć ze sobą”.

skoda 110r Palonka Lublin LSM

Skoda 110R, kupiona w wakacje 2013 roku, wyjechała na lubelskie drogi na początku sezonu 2014. “Jest to egzotyczny egzemplarz, mimo wszystko. Oprócz mojej, w Lublinie jest tylko jedna taka. Dużo osób nie zdaje sobie sprawy, że Czesi mieli taki samochód, nie wie, co to jest to czeskie Porsche”. I tu pojawia się największa analogia między Skodą a Indianami. Jeszcze 20 lat temu model 110R był bardzo dobrze znany w tej części Europy, jednak w wyniku kolonizacji koncernów samochodowych musiał ustąpić miejsca i omal nie zginął. Na szczęście wciąż możemy podziwiać pojedyncze sztuki, będące dzisiaj jeżdżącymi pióropuszami wśród zachodnich czapek.


skoda 110r Palonka Lublin LSM

Tags: 110r, indiańska, klasyk, lubelskie, nocą, palonka, prs, rapid, skoda, strzała, zabytek

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Skoda 110R – KLASYK | Nie kurczak, nie jeż, a indiański pióropusz i strzała widnieją w logo Skody. To wyjątkowe nakrycie głowy było uważane za magiczny talizman ochronny, symbol statusu społecznego oraz portfolio pokonanych wrogów. Taki a nie inny logotyp jest wynikiem podróży założyciela marki, Emila Skody, po Ameryce, gdzie jego przewodnikiem był wierny Indianin. Jaki ma to związek z modelem 110R? Jeszcze nie wiem.

tekst: Mateusz Cieślak, foto: Artur Woszak

Jej właściciel, Daniel Palonka, Sokole Oko naszej opowieści, to osoba znana w lubelskim światku motoryzacyjnym. Na co dzień specjalizuje się w budowie i obsłudze samochodów wyczynowych. Zainteresowanie motoryzacją w rodzinie rajdowców przyszło naturalnie: „Kiedy ojciec był aktywnym zawodnikiem, jeździłem z nim, będąc jeszcze w brzuchu matki, to nie mogło się inaczej skończyć”.

skoda 110r Palonka Lublin LSM zielona

Oprócz Trabanta, który był jego pierwszym autem, Daniel zawsze polował na sportowe odmiany popularnych modeli – Renault 5 GTE oraz 19 1,8 16V, Mazda 323f 16V, Octavia RS. W końcu zauważył w swoim wigwamie brak klasycznego samochodu. „Zawsze chciałem mieć auto, którym mógłbym udać się na przejażdżkę bez pośpiechu, oderwaną od rzeczywistości, żeby odpocząć, jeżdżąc tym samochodem” – mówi rozmarzony. Pomysłów było wiele, przeważył sentyment do Skody i jej rajdowa przeszłość. A jeśli chodzi o 110R to wersja RS była przecież bezkonkurencyjna na trasach lat 70.

Skoda 110r na zwykłych szosach pojawiła się w 1970 roku, a jej okres produkcji idealnie pokrywał się z rządami polskiego szamana, Edwarda Gierka.

Przypadek? Z pewnością. Samochód pod względem konstrukcyjnym był niemal identyczny z modelem 100/110, główną zmianą był wygląd nadwozia. Było niższe o 4 cm od wersji sedan, z przodu pojazdu pojawił się szerszy chromowany pas pomiędzy reflektorami, a szersze drzwi ułatwiały wsiadanie do tylnego rzędu siedzeń. Skoro już o tym mowa, to szyby w drzwiach nie posiadały obramowań, silnik został umieszczony za tylną osią, co w połączeniu z okrągłymi lampami i opadającym tyłem nadało mu przydomek czeskiego Porsche.

skoda 110r Palonka Lublin LSM zielona

Rokujący egzemplarz w rozsądnej cenie Danielowi udało się znaleźć na Słowacji. Niestety poprzedni właściciel okazał się być fanem tuningu: „Miał obrzydliwe laminatowe progi, klapę ze spojlerem, dodatkowe lampy i neony. Fotele były porwane, zegary od nowszego modelu, przełączniki także wymienione na niby sportowe”. Na szczęście blacha okazała się zdrowa, a mechanika wymagała jedynie ogólniej kosmetyki. Po oskalpowaniu Skody z niepotrzebnych elementów, auto zyskało nowe życie.

skoda 110r Palonka Lublin LSM zielona

Niektórzy proponowali mu obniżenie zawieszenia i zamontowanie dużych felg, ale założenie jest inne – ma być w oryginale i jak najlepiej służyć rodzinie. „Skoda cieszy nie tylko mnie, córka uwielbia nią jeździć, podobne jak żona. Zawsze można w takim ciekawym stylu przejechać się, poodpoczywać i pobyć ze sobą”.

skoda 110r Palonka Lublin LSM

Skoda 110R, kupiona w wakacje 2013 roku, wyjechała na lubelskie drogi na początku sezonu 2014. “Jest to egzotyczny egzemplarz, mimo wszystko. Oprócz mojej, w Lublinie jest tylko jedna taka. Dużo osób nie zdaje sobie sprawy, że Czesi mieli taki samochód, nie wie, co to jest to czeskie Porsche”. I tu pojawia się największa analogia między Skodą a Indianami. Jeszcze 20 lat temu model 110R był bardzo dobrze znany w tej części Europy, jednak w wyniku kolonizacji koncernów samochodowych musiał ustąpić miejsca i omal nie zginął. Na szczęście wciąż możemy podziwiać pojedyncze sztuki, będące dzisiaj jeżdżącymi pióropuszami wśród zachodnich czapek.


skoda 110r Palonka Lublin LSM

Tags: 110r, indiańska, klasyk, lubelskie, nocą, palonka, prs, rapid, skoda, strzała, zabytek

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

2 listopada 2020
Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

20 października 2020
Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

21 września 2020
Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

3 sierpnia 2020
Volvo 1800S test – Zimny elegant

Volvo 1800S test – Zimny elegant

15 maja 2020
Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

14 kwietnia 2020
Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

31 marca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

2 listopada 2020
Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

20 października 2020
Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

21 września 2020
Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

3 sierpnia 2020
Volvo 1800S test – Zimny elegant

Volvo 1800S test – Zimny elegant

15 maja 2020
Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

14 kwietnia 2020
Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

31 marca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry