Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Innowacje w F1: przez Formułę 1 do naszego garażu

Innowacje w F1: przez Formułę 1 do naszego garażu

Innowacje w F1 | Formuła 1 to królowa sportów motorowych. […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Innowacje w F1: przez Formułę 1 do naszego garażu

Innowacje w F1: przez Formułę 1 do naszego garażu

Innowacje w F1 | Formuła 1 to królowa sportów motorowych. […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Innowacje w F1: przez Formułę 1 do naszego garażu

Innowacje w F1: przez Formułę 1 do naszego garażu

Innowacje w F1 | Formuła 1 to królowa sportów motorowych. […]

Sebastian Mądrachowski

Innowacje w F1 | Formuła 1 to królowa sportów motorowych. To właśnie w tej serii najszybsi i najlepiej zarabiający sportowcy ścigają się najszybszymi samochodami, które oklejone są logami największych firm na świecie. Na to wszystko zespoły potrzebują więc kosmicznych pieniędzy, a skoro mowa o kosmosie, nierzadko zdarza się, że w teamach zatrudniani są nawet specjaliści z NASA, aby zaprojektować coś, co poprawi osiągi bolidu o 0,01 sekundy na okrążeniu. Wiele z tych rozwiązań znajduje również zastosowanie w samochodach drogowych. Większość z nich to, co prawda, detale bo bolid F1 składa się z prawie 4000 elementów, ale w historii motoryzacji znajdziemy też systemy, które właśnie dzięki Formule 1 trafiły do seryjnej produkcji.

tekst: Wojtek Paprota, foto: materiały prasowe Mercedes, wikipedia


Innowacje w F1 – spojler – Plymouth Road Runner, Porsche 911 Carrera RS

Nie od dziś wiadomo, że potrzeba jest matką wynalazków. Wyścigi są jedną z nich, gdzie wraz z rosnącą prędkością dąży się do zwiększania poziomu bezpieczeństwa. Pierwszą rzeczą, o jakiej warto wspomnieć, są spoilery. Mogą być przednie lub tylne, jednak w samochodach seryjnych znacznie częściej spotykamy się ze spoilerem umieszczonym z tyłu. Służy on poprawie docisku, a zatem również stabilności i przyczepności w danej części auta. W Formule 1 po raz pierwszy pojawił się on w Lotusie 49B w sezonie 1968, przez co bolid ten od razu odskoczył od całej konkurencji. W samochodzie drogowym rozwiązanie to pojawiło się w roku 1970. Pierwszą maszyną ze skrzydłem z tyłu był Plymouth Road Runner Superbird, jednak z fabryki wyjechało jedynie 2000 egzemplarzy. Do seryjnej produkcji rozwiązanie to trafiło dopiero w roku 1973 dzięki Porsche 911 Carrera RS.

Innowacje w F1 – turbo – BMW 2002, Renault 5 Turbo

Można powiedzieć, że dzięki Formule 1 do seryjnej produkcji w drogowych samochodach trafiła również turbosprężarka. Oczywiście, pierwszy seryjny samochód wyposażony w turbosprężarkę wypuszczony został na rynek przez BMW w 1973 roku (model 2002), jednak Renault, drugi producent samochodu z turbiną, testował swoje rozwiązanie w Formule 1. Inżynier Bernard Dudot zaprojektował na sezon 1977 pierwszy bolid F1, który wyposażony był w takowy silnik, a po trzech latach rozwiązanie to znalazło się już w samochodzie seryjnym, który nazwany został po prostu „Renault 5 Turbo”. Co ciekawe, model ten budowany był na początku pod kątem rajdów.

Innowacje w F1 – skrzynia sekwencyjna – Ferrari Mondial

Niektórzy z nas mają w swoich autach inne ciekawe rozwiązanie, które na światowym rynku pojawiło się dzięki Formule 1. Jest to łopatkowa skrzynia biegów. Domyślacie się pewnie, że rozwiązanie to zostało stworzone, aby skrócić kierowcy czas, jaki potrzebny jest na zmianę biegu… W Formule 1 już od 1989 roku nie ma pedału sprzęgła, a skrzynia biegów jest półautomatyczna. Aby zredukować lub wrzucić wyższy bieg, należy jedynie nacisnąć łopatkę znajdującą się za kierownicą.

Innowacje w F1 mercedes amg and renault ferrari f1 engine

Na drogach mogliśmy zobaczyć to rozwiązanie po raz pierwszy w roku 1993 dzięki Ferrari Mondial. Producent czerwonych strzał skorzystał oczywiście z technologii opracowanej wcześniej pod kątem swoich bolidów w F1.

Innowacje w F1 – ile to kosztuje?

Lata lecą, Formuła 1 staje się coraz bardziej popularna, a samochody coraz bardziej zaawansowane. Mówi się, że obecnie aby zaprojektować i zbudować cały samochód, włącznie z silnikiem i skrzynią biegów, a następnie przetrwać z nim przez cały sezon, najprawdopodobniej na końcu stawki, potrzeba około 120 milionów euro, co daje nam około pół miliarda złotych. To dolna granica. Górnej praktycznie nie ma.

Nieoficjalne informacje od anonimowych pracowników Mercedesa mówią, że sam koszt opracowania jednostki napędowej, dostosowanej do obecnych regulacji wyniósł… pół miliarda euro.

W tym momencie większość z was zadaje sobie pytanie „Na co u licha idą aż takie pieniądze?”. Już spieszę z odpowiedzią. Znaczna większość przeznaczana jest na prace badawczo-rozwojowe nad stosowanymi w bolidach technologiami. Obecnie doszło już do tego, że samochody F1 zasilane są około 600-konnymi, turbodoładowanymi, 1.6 litrowymi silnikami V6, a dodatkowe 161 koni generowane jest przez energię, pochodzącą ze skomplikowanych systemów takich jak MGU-K czy MGU-H, składających się na ERS.

Innowacje w F1 – czego możemy się spodziewać?

Po tylu latach rozwoju ciężkiego przemysłu ludzie na świecie nagle przypomnieli sobie o ekologii, przez co od kilku lat, również w branży motoryzacyjnej, mamy trend na produkowanie samochodów hybrydowych.

Innowacje w F1


 


Moda ta dotknęła również Formułę 1. ERS to skrót od „Systemu Odnawiania Energii”, natomiast zwroty MGU-K i MGU-H oznaczają pojedyncze generatory, które zajmują się energią cieplną (H-Heat) i kinetyczną (K-Kinetic). Do tego dochodzi jeszcze turbosprężarka i system Brake-by-wire, który odpowiedzialny jest za stabilizację tylnego układu hamulcowego. Po wprowadzeniu tak rozwiniętych jednostek napędowych do F1 od sezonu 2014, produkowanie ich opłaca się praktycznie tylko koncernom samochodowym, a każdy „prywatny zespół” zaczyna popadać w problemy finansowe. Tyczy się to nawet ekipy Red Bulla, która w sezonach 2010-2013 całkowicie dominowała w stawce, a dziś Dietrich Matesitz, prezes całej firmy, mówi otwarcie o sprzedaży zespołu Renault lub Audi.

Innowacje w F1 - MacLaren P1 i Ferrari LaFerrari

Ogromne koncerny wykorzystują te technologie w swoich samochodach drogowych i póki co najlepiej wychodzi to McLarenowi, który w modelu P1 umieścił praktycznie taki sam generator odzyskiwania energii kinetycznej, a także Ferrari, które postąpiło podobnie z modelem LaFerrari. Od tego roku hybrydami są również niektóre samochody Mercedesa, który drugi rok z rzędu dominuje w Formule 1. Modele te nie różnią się zbytnio od swoich poprzedników, ale w miarę upływu czasu silniki elektryczne mogą zrewolucjonizować rynek samochodowy, tak jak teraz Formułę 1.

Innowacje w F1 - Renault 5 TURBO

 

 

Magazyn Motór

Tags: ciekawostki, cywilne, f1, ferrari mondial, formula, garażu, innowacje, innowacje f1, innowacje w f1, naszego, paprota, prototypy, rajdy, renault 5, wynalazki, wyścigi

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Innowacje w F1 | Formuła 1 to królowa sportów motorowych. To właśnie w tej serii najszybsi i najlepiej zarabiający sportowcy ścigają się najszybszymi samochodami, które oklejone są logami największych firm na świecie. Na to wszystko zespoły potrzebują więc kosmicznych pieniędzy, a skoro mowa o kosmosie, nierzadko zdarza się, że w teamach zatrudniani są nawet specjaliści z NASA, aby zaprojektować coś, co poprawi osiągi bolidu o 0,01 sekundy na okrążeniu. Wiele z tych rozwiązań znajduje również zastosowanie w samochodach drogowych. Większość z nich to, co prawda, detale bo bolid F1 składa się z prawie 4000 elementów, ale w historii motoryzacji znajdziemy też systemy, które właśnie dzięki Formule 1 trafiły do seryjnej produkcji.

tekst: Wojtek Paprota, foto: materiały prasowe Mercedes, wikipedia


Innowacje w F1 – spojler – Plymouth Road Runner, Porsche 911 Carrera RS

Nie od dziś wiadomo, że potrzeba jest matką wynalazków. Wyścigi są jedną z nich, gdzie wraz z rosnącą prędkością dąży się do zwiększania poziomu bezpieczeństwa. Pierwszą rzeczą, o jakiej warto wspomnieć, są spoilery. Mogą być przednie lub tylne, jednak w samochodach seryjnych znacznie częściej spotykamy się ze spoilerem umieszczonym z tyłu. Służy on poprawie docisku, a zatem również stabilności i przyczepności w danej części auta. W Formule 1 po raz pierwszy pojawił się on w Lotusie 49B w sezonie 1968, przez co bolid ten od razu odskoczył od całej konkurencji. W samochodzie drogowym rozwiązanie to pojawiło się w roku 1970. Pierwszą maszyną ze skrzydłem z tyłu był Plymouth Road Runner Superbird, jednak z fabryki wyjechało jedynie 2000 egzemplarzy. Do seryjnej produkcji rozwiązanie to trafiło dopiero w roku 1973 dzięki Porsche 911 Carrera RS.

Innowacje w F1 – turbo – BMW 2002, Renault 5 Turbo

Można powiedzieć, że dzięki Formule 1 do seryjnej produkcji w drogowych samochodach trafiła również turbosprężarka. Oczywiście, pierwszy seryjny samochód wyposażony w turbosprężarkę wypuszczony został na rynek przez BMW w 1973 roku (model 2002), jednak Renault, drugi producent samochodu z turbiną, testował swoje rozwiązanie w Formule 1. Inżynier Bernard Dudot zaprojektował na sezon 1977 pierwszy bolid F1, który wyposażony był w takowy silnik, a po trzech latach rozwiązanie to znalazło się już w samochodzie seryjnym, który nazwany został po prostu „Renault 5 Turbo”. Co ciekawe, model ten budowany był na początku pod kątem rajdów.

Innowacje w F1 – skrzynia sekwencyjna – Ferrari Mondial

Niektórzy z nas mają w swoich autach inne ciekawe rozwiązanie, które na światowym rynku pojawiło się dzięki Formule 1. Jest to łopatkowa skrzynia biegów. Domyślacie się pewnie, że rozwiązanie to zostało stworzone, aby skrócić kierowcy czas, jaki potrzebny jest na zmianę biegu… W Formule 1 już od 1989 roku nie ma pedału sprzęgła, a skrzynia biegów jest półautomatyczna. Aby zredukować lub wrzucić wyższy bieg, należy jedynie nacisnąć łopatkę znajdującą się za kierownicą.

Innowacje w F1 mercedes amg and renault ferrari f1 engine

Na drogach mogliśmy zobaczyć to rozwiązanie po raz pierwszy w roku 1993 dzięki Ferrari Mondial. Producent czerwonych strzał skorzystał oczywiście z technologii opracowanej wcześniej pod kątem swoich bolidów w F1.

Innowacje w F1 – ile to kosztuje?

Lata lecą, Formuła 1 staje się coraz bardziej popularna, a samochody coraz bardziej zaawansowane. Mówi się, że obecnie aby zaprojektować i zbudować cały samochód, włącznie z silnikiem i skrzynią biegów, a następnie przetrwać z nim przez cały sezon, najprawdopodobniej na końcu stawki, potrzeba około 120 milionów euro, co daje nam około pół miliarda złotych. To dolna granica. Górnej praktycznie nie ma.

Nieoficjalne informacje od anonimowych pracowników Mercedesa mówią, że sam koszt opracowania jednostki napędowej, dostosowanej do obecnych regulacji wyniósł… pół miliarda euro.

W tym momencie większość z was zadaje sobie pytanie „Na co u licha idą aż takie pieniądze?”. Już spieszę z odpowiedzią. Znaczna większość przeznaczana jest na prace badawczo-rozwojowe nad stosowanymi w bolidach technologiami. Obecnie doszło już do tego, że samochody F1 zasilane są około 600-konnymi, turbodoładowanymi, 1.6 litrowymi silnikami V6, a dodatkowe 161 koni generowane jest przez energię, pochodzącą ze skomplikowanych systemów takich jak MGU-K czy MGU-H, składających się na ERS.

Innowacje w F1 – czego możemy się spodziewać?

Po tylu latach rozwoju ciężkiego przemysłu ludzie na świecie nagle przypomnieli sobie o ekologii, przez co od kilku lat, również w branży motoryzacyjnej, mamy trend na produkowanie samochodów hybrydowych.

Innowacje w F1


 


Moda ta dotknęła również Formułę 1. ERS to skrót od „Systemu Odnawiania Energii”, natomiast zwroty MGU-K i MGU-H oznaczają pojedyncze generatory, które zajmują się energią cieplną (H-Heat) i kinetyczną (K-Kinetic). Do tego dochodzi jeszcze turbosprężarka i system Brake-by-wire, który odpowiedzialny jest za stabilizację tylnego układu hamulcowego. Po wprowadzeniu tak rozwiniętych jednostek napędowych do F1 od sezonu 2014, produkowanie ich opłaca się praktycznie tylko koncernom samochodowym, a każdy „prywatny zespół” zaczyna popadać w problemy finansowe. Tyczy się to nawet ekipy Red Bulla, która w sezonach 2010-2013 całkowicie dominowała w stawce, a dziś Dietrich Matesitz, prezes całej firmy, mówi otwarcie o sprzedaży zespołu Renault lub Audi.

Innowacje w F1 - MacLaren P1 i Ferrari LaFerrari

Ogromne koncerny wykorzystują te technologie w swoich samochodach drogowych i póki co najlepiej wychodzi to McLarenowi, który w modelu P1 umieścił praktycznie taki sam generator odzyskiwania energii kinetycznej, a także Ferrari, które postąpiło podobnie z modelem LaFerrari. Od tego roku hybrydami są również niektóre samochody Mercedesa, który drugi rok z rzędu dominuje w Formule 1. Modele te nie różnią się zbytnio od swoich poprzedników, ale w miarę upływu czasu silniki elektryczne mogą zrewolucjonizować rynek samochodowy, tak jak teraz Formułę 1.

Innowacje w F1 - Renault 5 TURBO

 

 

Magazyn Motór

Tags: ciekawostki, cywilne, f1, ferrari mondial, formula, garażu, innowacje, innowacje f1, innowacje w f1, naszego, paprota, prototypy, rajdy, renault 5, wynalazki, wyścigi

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

  • Rysunki

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
fiat 500 rysunek obraz plakat

Rysunek Fiat 500

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Rysunek Lancia stratos plakat

Rysunek Lancia Stratos HF

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
jaguar e type plakat rysunek obraz

Rysunek Jaguar E-Type

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
ferrari 250 rysunek obraz plakat

Rysunek Ferrari 250 GT Lusso

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Porsche 917 rysunek plakat obraz

Rysunek Porsche 917

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Alfa romeo giulia quadrifoglio rysunek plakat obraz

Rysunek Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
iso grifo

Rysunek Iso Grifo

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
- 20%
jaguar e-type rysunek plakat

Rysunek Jaguar E-Type tryptyk

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

29 września 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

29 września 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry