Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Kawasaki ZX-10R | Jak przygotować motocykl na tor?

Kawasaki ZX-10R | Jak przygotować motocykl na tor?

W pewnym momencie sportowe motocykle o pojemności 600cm3 przestają zaskakiwać. […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Kawasaki ZX-10R | Jak przygotować motocykl na tor?

Kawasaki ZX-10R | Jak przygotować motocykl na tor?

W pewnym momencie sportowe motocykle o pojemności 600cm3 przestają zaskakiwać. […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Kawasaki ZX-10R | Jak przygotować motocykl na tor?

Kawasaki ZX-10R | Jak przygotować motocykl na tor?

W pewnym momencie sportowe motocykle o pojemności 600cm3 przestają zaskakiwać. […]

Sebastian Mądrachowski

W pewnym momencie sportowe motocykle o pojemności 600cm3 przestają zaskakiwać. Wtedy wszyscy sugerują przesiadkę na sportowego litra. Wydaje się, że to właśnie w motórach o poj. 1000cm3 zawarte jest maksimum możliwości technicznych producentów – osiągi i prowadzenie żywcem przeniesione z torów wyścigowych. Często mówi się, że “Japończyków nie da się poprawić”… Okazuje się, że to nieprawda, mimo, że łatwo nie jest.

tekst: Sebastian Mądrachowski, foto: Artur Woszak

Jak przygotować motocykl na tor – 2010 Kawasaki ZX-10R | Po Lublinie jeździ Kawasaki ZX-10R, które idealnie pokazuje jak dużo wysiłku trzeba włożyć, żeby japoński motocykl sportowy naprawdę nadawał się do sportowej jazdy. Właścicielem jest Rafał Stachurski – dzięki jego wiedzy i na przykładzie motocykla, który zbudował opowiemy co można zrobić z motórem, żeby sprawdzał się na torze i wciąż nadawał do codziennej, szybkiej, jazdy.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r blackFabryczne Kawasaki ZX-10R z 2010r. ma ok. 170KM (z doładowaniem nieco >200KM), poprawione względem poprzedników zawieszenie, radialne hamulce, amortyzator skrętu Ohlinsa i, przynajmniej teoretycznie, wszystko co potrzebne, żeby świetnie bawić się nim na torze. Kiedy kończy się zabawa, a zaczyna walka o dziesiąte części sekundy, przychodzi moment, że coś trzeba zrobić, żeby szybki motocykl stał się jeszcze szybszy.

Lista modyfikacji jest długa. Zaczyna się zawsze od tuningowego standardu – sportowy filtr powietrza i sportowe wydechy. To zazwyczaj nie pomaga wiele bez strojenia na hamowni silnikowej. Rafał znalazł sposób – Kawasaki ma zamontowany układ TRE. Urządzenie oszukuje komputer sterujący silnikiem, dając ECU informację, że aktualnie znajdujemy się na 6 biegu. 6 bieg ma bardzo mocną mapę, która w normalnych warunkach ma dawać maksymalne osiągi. W motocyklu Rafała najmocniejsza mapa jest dostępna na każdym biegu.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r black

Jeżeli motocykl wkręca się szybko na obroty, kłopotem staje się nadążanie ze zmianami biegów. Tutaj Rafał miał łatwo – firma RS Technology, której jest właścicielem, produkuje układy wspomagające zmianę biegów
w motocyklu bez użycia sprzęgła. Quickshifter połączony z odwróconym cięgnem zmiany biegów pozwala na szybkie przerzucanie biegów nawet w ekstremalnych złożeniach. Wyobraźcie sobie motocykl jadący nisko w lewym zakręcie, obroty wędrują na czerwone pole, trzeba szybko wrzucić wyższy bieg. Z quickshifterem po prostu naciskamy dźwignię i nic więcej nas nie interesuje.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r black

Miało być o poprawianiu fabryki. Na „dzień dobry” w swoim ZX-10 Rafał wymienił sprężyny w zawieszeniu na elementy z tłumieniem dopasowanym do swojej wagi, dorzucona jest wydajniejsza pompa hamulcowa w zestawie z przewodami w stalowym oplocie i płynem o wyższej temperaturze wrzenia.

Skoro coś dobrze jedzie to warto, żeby dobrze zwalniało.

Okazuję się, że pozycja za kierownicą, na którą w sportowych motórach wielu narzeka, to wciąż nie jest ideał, który sprawdza się na torze. W Kawasaki wymienione zostały podnóżki, clip-ony, a na zbiorniku mamy doklejone stonegrip’y, czyli gumową powierzchnię, która ułatwia trzymanie motocykla udami w szybkich zakrętach. Przy okazji pomaga nie uszkodzić sobie przyrodzenia o zbiornik podczas hamowania. Przydatne, a Japończycy seryjnie na to nie wpadli.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r black

Lista rzeczy, których nie widać, a które pomagają temu Kawasaki być jeszcze skuteczniejszym motocyklem jest długa. Między innymi krótszy roll-gaz, czy gąbki w zbiorniku paliwa, które sprawiają, że benzyna nie przemieszcza się w baku przy przerzucaniu motóra z zakrętu w zakręt. Gąbki sprawiają też, że paliwo nie wycieka szybko przy przewrócenia motocykla na torze. Względy bezpieczeństwa. Z tego samego powodu motocykl zalany jest wodą zamiast płynu chłodniczego. Po przewrotce na torze woda wyparuje, a płyn zrobi ślizgawkę czekającą na innych zawodników.

Dużo tego i na raz ciężko wszystko szczegółowo opisać. Jeżeli będziecie mieli jakiekolwiek pytania odnośnie tego projektu – zajrzyjcie na facebooka Rafała firmy – www.fb.com/rstechnologyy – tam najłatwiej dopytać o więcej detali… Wychodzi na to, że Japońskie marki produkując motocykle wciąż zostawiają sporo przestrzeni na dopasowanie motocykla do swoich potrzeb – skoro można to chyba warto, prawda?

Tags: 10r, kawa, kawałsuki, kawasaki, lublin, moto, motocykl, motogp, motór, ninja, quickshifter, rs, sebastian mądrachowski, stacho, stachurski, technology, tor, zx, zx-10r

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

W pewnym momencie sportowe motocykle o pojemności 600cm3 przestają zaskakiwać. Wtedy wszyscy sugerują przesiadkę na sportowego litra. Wydaje się, że to właśnie w motórach o poj. 1000cm3 zawarte jest maksimum możliwości technicznych producentów – osiągi i prowadzenie żywcem przeniesione z torów wyścigowych. Często mówi się, że “Japończyków nie da się poprawić”… Okazuje się, że to nieprawda, mimo, że łatwo nie jest.

tekst: Sebastian Mądrachowski, foto: Artur Woszak

Jak przygotować motocykl na tor – 2010 Kawasaki ZX-10R | Po Lublinie jeździ Kawasaki ZX-10R, które idealnie pokazuje jak dużo wysiłku trzeba włożyć, żeby japoński motocykl sportowy naprawdę nadawał się do sportowej jazdy. Właścicielem jest Rafał Stachurski – dzięki jego wiedzy i na przykładzie motocykla, który zbudował opowiemy co można zrobić z motórem, żeby sprawdzał się na torze i wciąż nadawał do codziennej, szybkiej, jazdy.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r blackFabryczne Kawasaki ZX-10R z 2010r. ma ok. 170KM (z doładowaniem nieco >200KM), poprawione względem poprzedników zawieszenie, radialne hamulce, amortyzator skrętu Ohlinsa i, przynajmniej teoretycznie, wszystko co potrzebne, żeby świetnie bawić się nim na torze. Kiedy kończy się zabawa, a zaczyna walka o dziesiąte części sekundy, przychodzi moment, że coś trzeba zrobić, żeby szybki motocykl stał się jeszcze szybszy.

Lista modyfikacji jest długa. Zaczyna się zawsze od tuningowego standardu – sportowy filtr powietrza i sportowe wydechy. To zazwyczaj nie pomaga wiele bez strojenia na hamowni silnikowej. Rafał znalazł sposób – Kawasaki ma zamontowany układ TRE. Urządzenie oszukuje komputer sterujący silnikiem, dając ECU informację, że aktualnie znajdujemy się na 6 biegu. 6 bieg ma bardzo mocną mapę, która w normalnych warunkach ma dawać maksymalne osiągi. W motocyklu Rafała najmocniejsza mapa jest dostępna na każdym biegu.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r black

Jeżeli motocykl wkręca się szybko na obroty, kłopotem staje się nadążanie ze zmianami biegów. Tutaj Rafał miał łatwo – firma RS Technology, której jest właścicielem, produkuje układy wspomagające zmianę biegów
w motocyklu bez użycia sprzęgła. Quickshifter połączony z odwróconym cięgnem zmiany biegów pozwala na szybkie przerzucanie biegów nawet w ekstremalnych złożeniach. Wyobraźcie sobie motocykl jadący nisko w lewym zakręcie, obroty wędrują na czerwone pole, trzeba szybko wrzucić wyższy bieg. Z quickshifterem po prostu naciskamy dźwignię i nic więcej nas nie interesuje.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r black

Miało być o poprawianiu fabryki. Na „dzień dobry” w swoim ZX-10 Rafał wymienił sprężyny w zawieszeniu na elementy z tłumieniem dopasowanym do swojej wagi, dorzucona jest wydajniejsza pompa hamulcowa w zestawie z przewodami w stalowym oplocie i płynem o wyższej temperaturze wrzenia.

Skoro coś dobrze jedzie to warto, żeby dobrze zwalniało.

Okazuję się, że pozycja za kierownicą, na którą w sportowych motórach wielu narzeka, to wciąż nie jest ideał, który sprawdza się na torze. W Kawasaki wymienione zostały podnóżki, clip-ony, a na zbiorniku mamy doklejone stonegrip’y, czyli gumową powierzchnię, która ułatwia trzymanie motocykla udami w szybkich zakrętach. Przy okazji pomaga nie uszkodzić sobie przyrodzenia o zbiornik podczas hamowania. Przydatne, a Japończycy seryjnie na to nie wpadli.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r black

Lista rzeczy, których nie widać, a które pomagają temu Kawasaki być jeszcze skuteczniejszym motocyklem jest długa. Między innymi krótszy roll-gaz, czy gąbki w zbiorniku paliwa, które sprawiają, że benzyna nie przemieszcza się w baku przy przerzucaniu motóra z zakrętu w zakręt. Gąbki sprawiają też, że paliwo nie wycieka szybko przy przewrócenia motocykla na torze. Względy bezpieczeństwa. Z tego samego powodu motocykl zalany jest wodą zamiast płynu chłodniczego. Po przewrotce na torze woda wyparuje, a płyn zrobi ślizgawkę czekającą na innych zawodników.

Dużo tego i na raz ciężko wszystko szczegółowo opisać. Jeżeli będziecie mieli jakiekolwiek pytania odnośnie tego projektu – zajrzyjcie na facebooka Rafała firmy – www.fb.com/rstechnologyy – tam najłatwiej dopytać o więcej detali… Wychodzi na to, że Japońskie marki produkując motocykle wciąż zostawiają sporo przestrzeni na dopasowanie motocykla do swoich potrzeb – skoro można to chyba warto, prawda?

Tags: 10r, kawa, kawałsuki, kawasaki, lublin, moto, motocykl, motogp, motór, ninja, quickshifter, rs, sebastian mądrachowski, stacho, stachurski, technology, tor, zx, zx-10r
  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • 19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

    19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

    11:36
  • Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

    Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

    14:50
  • Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    10:08
  • Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

    Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

    16:05
  • Benelli Leoncino 500 „Forza yyy…Italia!”

    Benelli Leoncino 500 „Forza yyy…Italia!”

    12:08
  • BMW G310R opinie | Miejski nicpoń!

    BMW G310R opinie | Miejski nicpoń!

    12:55|0 Comments
  • Pitbike – CO TO? Mini wydatek, maxi frajda!

    Pitbike – CO TO? Mini wydatek, maxi frajda!

    12:54|0 Comments
  • Husqvarna SVARTPILEN 401 | Szkoła uwodzenia

    Husqvarna SVARTPILEN 401 | Szkoła uwodzenia

    13:31|0 Comments
  • YAMAHA R1 RN32 | Opinie: jak jeździ?

    YAMAHA R1 RN32 | Opinie: jak jeździ?

    21:57|0 Comments
  • Yamaha XSR 700: Są powody do mruczenia…

    Yamaha XSR 700: Są powody do mruczenia…

    17:21|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • 19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

    19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

    11:36
  • Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

    Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

    14:50
  • Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    10:08
  • Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

    Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

    16:05
  • Benelli Leoncino 500 „Forza yyy…Italia!”

    Benelli Leoncino 500 „Forza yyy…Italia!”

    12:08
  • BMW G310R opinie | Miejski nicpoń!

    BMW G310R opinie | Miejski nicpoń!

    12:55|0 Comments
  • Pitbike – CO TO? Mini wydatek, maxi frajda!

    Pitbike – CO TO? Mini wydatek, maxi frajda!

    12:54|0 Comments
  • Husqvarna SVARTPILEN 401 | Szkoła uwodzenia

    Husqvarna SVARTPILEN 401 | Szkoła uwodzenia

    13:31|0 Comments
  • YAMAHA R1 RN32 | Opinie: jak jeździ?

    YAMAHA R1 RN32 | Opinie: jak jeździ?

    21:57|0 Comments
  • Yamaha XSR 700: Są powody do mruczenia…

    Yamaha XSR 700: Są powody do mruczenia…

    17:21|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry