Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Kawasaki ZX-10R | Jak przygotować motocykl na tor?

Kawasaki ZX-10R | Jak przygotować motocykl na tor?

W pewnym momencie sportowe motocykle o pojemności 600cm3 przestają zaskakiwać. […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Kawasaki ZX-10R | Jak przygotować motocykl na tor?

Kawasaki ZX-10R | Jak przygotować motocykl na tor?

W pewnym momencie sportowe motocykle o pojemności 600cm3 przestają zaskakiwać. […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Kawasaki ZX-10R | Jak przygotować motocykl na tor?

Kawasaki ZX-10R | Jak przygotować motocykl na tor?

W pewnym momencie sportowe motocykle o pojemności 600cm3 przestają zaskakiwać. […]

Sebastian Mądrachowski

W pewnym momencie sportowe motocykle o pojemności 600cm3 przestają zaskakiwać. Wtedy wszyscy sugerują przesiadkę na sportowego litra. Wydaje się, że to właśnie w motórach o poj. 1000cm3 zawarte jest maksimum możliwości technicznych producentów – osiągi i prowadzenie żywcem przeniesione z torów wyścigowych. Często mówi się, że “Japończyków nie da się poprawić”… Okazuje się, że to nieprawda, mimo, że łatwo nie jest.

tekst: Sebastian Mądrachowski, foto: Artur Woszak

Jak przygotować motocykl na tor – 2010 Kawasaki ZX-10R | Po Lublinie jeździ Kawasaki ZX-10R, które idealnie pokazuje jak dużo wysiłku trzeba włożyć, żeby japoński motocykl sportowy naprawdę nadawał się do sportowej jazdy. Właścicielem jest Rafał Stachurski – dzięki jego wiedzy i na przykładzie motocykla, który zbudował opowiemy co można zrobić z motórem, żeby sprawdzał się na torze i wciąż nadawał do codziennej, szybkiej, jazdy.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r blackFabryczne Kawasaki ZX-10R z 2010r. ma ok. 170KM (z doładowaniem nieco >200KM), poprawione względem poprzedników zawieszenie, radialne hamulce, amortyzator skrętu Ohlinsa i, przynajmniej teoretycznie, wszystko co potrzebne, żeby świetnie bawić się nim na torze. Kiedy kończy się zabawa, a zaczyna walka o dziesiąte części sekundy, przychodzi moment, że coś trzeba zrobić, żeby szybki motocykl stał się jeszcze szybszy.

Lista modyfikacji jest długa. Zaczyna się zawsze od tuningowego standardu – sportowy filtr powietrza i sportowe wydechy. To zazwyczaj nie pomaga wiele bez strojenia na hamowni silnikowej. Rafał znalazł sposób – Kawasaki ma zamontowany układ TRE. Urządzenie oszukuje komputer sterujący silnikiem, dając ECU informację, że aktualnie znajdujemy się na 6 biegu. 6 bieg ma bardzo mocną mapę, która w normalnych warunkach ma dawać maksymalne osiągi. W motocyklu Rafała najmocniejsza mapa jest dostępna na każdym biegu.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r black

Jeżeli motocykl wkręca się szybko na obroty, kłopotem staje się nadążanie ze zmianami biegów. Tutaj Rafał miał łatwo – firma RS Technology, której jest właścicielem, produkuje układy wspomagające zmianę biegów
w motocyklu bez użycia sprzęgła. Quickshifter połączony z odwróconym cięgnem zmiany biegów pozwala na szybkie przerzucanie biegów nawet w ekstremalnych złożeniach. Wyobraźcie sobie motocykl jadący nisko w lewym zakręcie, obroty wędrują na czerwone pole, trzeba szybko wrzucić wyższy bieg. Z quickshifterem po prostu naciskamy dźwignię i nic więcej nas nie interesuje.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r black

Miało być o poprawianiu fabryki. Na “dzień dobry” w swoim ZX-10 Rafał wymienił sprężyny w zawieszeniu na elementy z tłumieniem dopasowanym do swojej wagi, dorzucona jest wydajniejsza pompa hamulcowa w zestawie z przewodami w stalowym oplocie i płynem o wyższej temperaturze wrzenia.

Skoro coś dobrze jedzie to warto, żeby dobrze zwalniało.

Okazuję się, że pozycja za kierownicą, na którą w sportowych motórach wielu narzeka, to wciąż nie jest ideał, który sprawdza się na torze. W Kawasaki wymienione zostały podnóżki, clip-ony, a na zbiorniku mamy doklejone stonegrip’y, czyli gumową powierzchnię, która ułatwia trzymanie motocykla udami w szybkich zakrętach. Przy okazji pomaga nie uszkodzić sobie przyrodzenia o zbiornik podczas hamowania. Przydatne, a Japończycy seryjnie na to nie wpadli.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r black

Lista rzeczy, których nie widać, a które pomagają temu Kawasaki być jeszcze skuteczniejszym motocyklem jest długa. Między innymi krótszy roll-gaz, czy gąbki w zbiorniku paliwa, które sprawiają, że benzyna nie przemieszcza się w baku przy przerzucaniu motóra z zakrętu w zakręt. Gąbki sprawiają też, że paliwo nie wycieka szybko przy przewrócenia motocykla na torze. Względy bezpieczeństwa. Z tego samego powodu motocykl zalany jest wodą zamiast płynu chłodniczego. Po przewrotce na torze woda wyparuje, a płyn zrobi ślizgawkę czekającą na innych zawodników.

Dużo tego i na raz ciężko wszystko szczegółowo opisać. Jeżeli będziecie mieli jakiekolwiek pytania odnośnie tego projektu – zajrzyjcie na facebooka Rafała firmy – www.fb.com/rstechnologyy – tam najłatwiej dopytać o więcej detali… Wychodzi na to, że Japońskie marki produkując motocykle wciąż zostawiają sporo przestrzeni na dopasowanie motocykla do swoich potrzeb – skoro można to chyba warto, prawda?

Tags: 10r, kawa, kawałsuki, kawasaki, lublin, moto, motocykl, motogp, motór, ninja, quickshifter, rs, sebastian mądrachowski, stacho, stachurski, technology, tor, zx, zx-10r

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

W pewnym momencie sportowe motocykle o pojemności 600cm3 przestają zaskakiwać. Wtedy wszyscy sugerują przesiadkę na sportowego litra. Wydaje się, że to właśnie w motórach o poj. 1000cm3 zawarte jest maksimum możliwości technicznych producentów – osiągi i prowadzenie żywcem przeniesione z torów wyścigowych. Często mówi się, że “Japończyków nie da się poprawić”… Okazuje się, że to nieprawda, mimo, że łatwo nie jest.

tekst: Sebastian Mądrachowski, foto: Artur Woszak

Jak przygotować motocykl na tor – 2010 Kawasaki ZX-10R | Po Lublinie jeździ Kawasaki ZX-10R, które idealnie pokazuje jak dużo wysiłku trzeba włożyć, żeby japoński motocykl sportowy naprawdę nadawał się do sportowej jazdy. Właścicielem jest Rafał Stachurski – dzięki jego wiedzy i na przykładzie motocykla, który zbudował opowiemy co można zrobić z motórem, żeby sprawdzał się na torze i wciąż nadawał do codziennej, szybkiej, jazdy.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r blackFabryczne Kawasaki ZX-10R z 2010r. ma ok. 170KM (z doładowaniem nieco >200KM), poprawione względem poprzedników zawieszenie, radialne hamulce, amortyzator skrętu Ohlinsa i, przynajmniej teoretycznie, wszystko co potrzebne, żeby świetnie bawić się nim na torze. Kiedy kończy się zabawa, a zaczyna walka o dziesiąte części sekundy, przychodzi moment, że coś trzeba zrobić, żeby szybki motocykl stał się jeszcze szybszy.

Lista modyfikacji jest długa. Zaczyna się zawsze od tuningowego standardu – sportowy filtr powietrza i sportowe wydechy. To zazwyczaj nie pomaga wiele bez strojenia na hamowni silnikowej. Rafał znalazł sposób – Kawasaki ma zamontowany układ TRE. Urządzenie oszukuje komputer sterujący silnikiem, dając ECU informację, że aktualnie znajdujemy się na 6 biegu. 6 bieg ma bardzo mocną mapę, która w normalnych warunkach ma dawać maksymalne osiągi. W motocyklu Rafała najmocniejsza mapa jest dostępna na każdym biegu.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r black

Jeżeli motocykl wkręca się szybko na obroty, kłopotem staje się nadążanie ze zmianami biegów. Tutaj Rafał miał łatwo – firma RS Technology, której jest właścicielem, produkuje układy wspomagające zmianę biegów
w motocyklu bez użycia sprzęgła. Quickshifter połączony z odwróconym cięgnem zmiany biegów pozwala na szybkie przerzucanie biegów nawet w ekstremalnych złożeniach. Wyobraźcie sobie motocykl jadący nisko w lewym zakręcie, obroty wędrują na czerwone pole, trzeba szybko wrzucić wyższy bieg. Z quickshifterem po prostu naciskamy dźwignię i nic więcej nas nie interesuje.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r black

Miało być o poprawianiu fabryki. Na “dzień dobry” w swoim ZX-10 Rafał wymienił sprężyny w zawieszeniu na elementy z tłumieniem dopasowanym do swojej wagi, dorzucona jest wydajniejsza pompa hamulcowa w zestawie z przewodami w stalowym oplocie i płynem o wyższej temperaturze wrzenia.

Skoro coś dobrze jedzie to warto, żeby dobrze zwalniało.

Okazuję się, że pozycja za kierownicą, na którą w sportowych motórach wielu narzeka, to wciąż nie jest ideał, który sprawdza się na torze. W Kawasaki wymienione zostały podnóżki, clip-ony, a na zbiorniku mamy doklejone stonegrip’y, czyli gumową powierzchnię, która ułatwia trzymanie motocykla udami w szybkich zakrętach. Przy okazji pomaga nie uszkodzić sobie przyrodzenia o zbiornik podczas hamowania. Przydatne, a Japończycy seryjnie na to nie wpadli.

jak przygotować motocykl na tor kawasaki zx-10r black

Lista rzeczy, których nie widać, a które pomagają temu Kawasaki być jeszcze skuteczniejszym motocyklem jest długa. Między innymi krótszy roll-gaz, czy gąbki w zbiorniku paliwa, które sprawiają, że benzyna nie przemieszcza się w baku przy przerzucaniu motóra z zakrętu w zakręt. Gąbki sprawiają też, że paliwo nie wycieka szybko przy przewrócenia motocykla na torze. Względy bezpieczeństwa. Z tego samego powodu motocykl zalany jest wodą zamiast płynu chłodniczego. Po przewrotce na torze woda wyparuje, a płyn zrobi ślizgawkę czekającą na innych zawodników.

Dużo tego i na raz ciężko wszystko szczegółowo opisać. Jeżeli będziecie mieli jakiekolwiek pytania odnośnie tego projektu – zajrzyjcie na facebooka Rafała firmy – www.fb.com/rstechnologyy – tam najłatwiej dopytać o więcej detali… Wychodzi na to, że Japońskie marki produkując motocykle wciąż zostawiają sporo przestrzeni na dopasowanie motocykla do swoich potrzeb – skoro można to chyba warto, prawda?

Tags: 10r, kawa, kawałsuki, kawasaki, lublin, moto, motocykl, motogp, motór, ninja, quickshifter, rs, sebastian mądrachowski, stacho, stachurski, technology, tor, zx, zx-10r

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

18 grudnia 2020
Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

13 października 2020
Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

11 czerwca 2020
Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

12 lutego 2020
Benelli Leoncino 500 “Forza yyy…Italia!”

Benelli Leoncino 500 “Forza yyy…Italia!”

13 grudnia 2019
BMW G310R opinie | Miejski nicpoń!

BMW G310R opinie | Miejski nicpoń!

17 stycznia 2019|0 Comments
Pitbike – CO TO? Mini wydatek, maxi frajda!

Pitbike – CO TO? Mini wydatek, maxi frajda!

15 stycznia 2019|0 Comments
Husqvarna SVARTPILEN 401 | Szkoła uwodzenia

Husqvarna SVARTPILEN 401 | Szkoła uwodzenia

8 stycznia 2019|0 Comments
YAMAHA R1 RN32 | Opinie: jak jeździ?

YAMAHA R1 RN32 | Opinie: jak jeździ?

8 października 2018|0 Comments
Yamaha XSR 700: Są powody do mruczenia…

Yamaha XSR 700: Są powody do mruczenia…

6 lipca 2017|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

18 grudnia 2020
Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

13 października 2020
Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

11 czerwca 2020
Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

12 lutego 2020
Benelli Leoncino 500 “Forza yyy…Italia!”

Benelli Leoncino 500 “Forza yyy…Italia!”

13 grudnia 2019
BMW G310R opinie | Miejski nicpoń!

BMW G310R opinie | Miejski nicpoń!

17 stycznia 2019|0 Comments
Pitbike – CO TO? Mini wydatek, maxi frajda!

Pitbike – CO TO? Mini wydatek, maxi frajda!

15 stycznia 2019|0 Comments
Husqvarna SVARTPILEN 401 | Szkoła uwodzenia

Husqvarna SVARTPILEN 401 | Szkoła uwodzenia

8 stycznia 2019|0 Comments
YAMAHA R1 RN32 | Opinie: jak jeździ?

YAMAHA R1 RN32 | Opinie: jak jeździ?

8 października 2018|0 Comments
Yamaha XSR 700: Są powody do mruczenia…

Yamaha XSR 700: Są powody do mruczenia…

6 lipca 2017|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry