Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Dlaczego warto obejrzeć wyścig Le Mans?

Dlaczego warto obejrzeć wyścig Le Mans?

Le Mans 24 | Maj i czerwiec to z pewnością […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Dlaczego warto obejrzeć wyścig Le Mans?

Dlaczego warto obejrzeć wyścig Le Mans?

Le Mans 24 | Maj i czerwiec to z pewnością […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Dlaczego warto obejrzeć wyścig Le Mans?

Dlaczego warto obejrzeć wyścig Le Mans?

Le Mans 24 | Maj i czerwiec to z pewnością […]

Sebastian Mądrachowski

Le Mans 24 | Maj i czerwiec to z pewnością dwa wyjątkowe miesiące, w których częstotliwość motorsportowych imprez jest największa. Za nami dwa wielkie wydarzenia, które, w zależności od indywidualnych upodobań, są przez wielu kibiców nazywane imprezami roku. Mowa tu oczywiście o Grand Prix Formuły 1 na ulicach księstwa Monako i wyścigu Indianapolis 500. Bez względu na to, czy pasjonuje nas europejska czy amerykańska kultura wyścigowa, perła
w koronie sezonu jest tylko jedna – 24-godzinny wyścig Le Mans.

tekst: Wojtek Paprota, foto: materiały prasowe Audi

Le Mans 24 h – historia

To najstarszy wyścig na świecie, a jego historia sięga aż do roku 1906, kiedy to między trzema wsiami, La Frete Bernard, Saint Calais i właśnie Le Mans, wykorzystując drogi publiczne, wytyczono ponad stukilometrowy tor. Do zawodów przystąpili zawodnicy z całej Europy. Była to również pierwsza w historii impreza, która ochrzczona została mianem „Grand Prix”. Na pierwszym miejscu do mety dotarł Węgier Ferenc Szisz, który prowadził samochód Renault. Po tym prologu wyścigi powróciły do Le Mans w roku 1923, kiedy to powołano do życia sławny obiekt Circuit de la Sarthe. Jego pętla liczyła kilkanaście kilometrów i do dnia dzisiejszego uległa jedynie niewielkim zmianom.

Od tego momentu francuski dreszczowiec organizowany był co roku, z kilkuletnią przerwą spowodowaną II wojną światową. Format zawodów od 1923 roku również zbytnio się nie zmienił. Jeden samochód prowadzić może trzech kierowców (wcześniej drużyna składała się z dwóch zawodników), a zwycięzcą zostaje ta ekipa, która w czasie 24 godzin przejedzie jak najdłuższy dystans. W Le Mans umiejętności zawodników schodzą trochę na dalszy plan. Bardzo ważną kwestią jest zachowanie koncentracji przez całą dobę i zdolność dostosowania się do zmieniających się warunków. Jazda przy sztucznym świetle znacznie różni się od jazdy w dzień, a gdy dochodzą do tego przelotne opady i zmieniająca się temperatura, rywalizacja zawodników w wyścigu staje się wojną nerwów. Dużo większe znaczenie ma tu samochód.

Le Mans 24 h – samochody

Maszyny, którymi dysponują kierowcy z najwyższych klas, nazywane są prototypami. Ich producenci prześcigają się w niekonwencjonalnych rozwiązaniach, mających na celu podniesie poziomu wydajności i obniżenie do minimum ryzyka usterek. Jazda przez 24 godziny wyścigowym tempem z kilkudziesięcioma sekundami przerwy na dotankowanie to ogromne wyzwanie dla wszystkich podzespołów – głównie silnika i chłodnic. Jazda na 100% możliwości samochodu przez cały wyścig jest niemożliwa, ponieważ jego dystans co roku wynosi około 4000 km. Manewrowanie poziomem osiągów jest więc najbardziej pożądaną umiejętnością wśród kadry inżynierów, których setki tworzą pojedynczy zespół.

le mans 24 audi laser lights


Le Mans 24 h – garaż 56 – napędy alternatywne

Od roku 2012 w wyścigu Le Mans istnieje specjalny „garaż 56”, w którym rezyduje ekipa, dysponująca samochodem z alternatywnym źródłem napędu. W pierwszym sezonie funkcjonowania tego projektu miejsce 56. zajął wyprodukowany przez Nissana samochód Delta Wing, przypominający z wyglądu myśliwiec. Rok później miejsce to zająć miał samochód napędzany wodorem, jednakże przedsięwzięcie to nie doszło do skutku. Rok temu w Le Mans Nissan wystawił samochód ZEOD RC, który jako pierwszy przejechał okrążenie wyścigu tylko przy użyciu energii elektrycznej. Oglądając wyścig Le Mans widzimy też narodziny nowych technologii, które za kilka lat używać będziemy we własnych samochodach.

le mans 24 audi Victory

Le Mans 24 h – Polak w Le Mans, Ferrari 458 Italia

Dlaczego tegoroczna edycja będzie wyjątkowa? Po raz pierwszy w historii w wyścigu Le Mans udział weźmie Polak – Kuba Giermaziak. Oprócz startów w mistrzostwach Porsche Supercup, Kuba okazjonalnie ściga się także w wyścigach długodystansowych. Odnotowywał on dobre wyniki m.in. w zawodach Rolex 24h Daytona czy 12h of Sebring, przez co w tym sezonie otrzymał szansę na start w wyścigu Le Mans, gdzie będzie miał do dyspozycji Ferrari 458 Italia GT2.

Wszystkie te rzeczy czynią wyścig Le Mans jedynym w swoim rodzaju i najbardziej ekscytującym na świecie, w którym wygrać chce każdy. Póki co rządzą w nim Niemcy – w ciągu ostatnich 15 lat aż 13 razy w najwyższej kategorii tryumfował zespół Audi. W latach 70. podobną passę miała ekipa Porsche, z którą za wszelką cenę chciał wygrać Enzo Ferrari. To właśnie jedna z edycji wyścigu Le Mans skłoniła twórcę legendarnej włoskiej marki do sprzedaży części udziałów w swojej firmie grupie Fiata, w celu zebrania pieniędzy na przygotowanie odpowiedniej ilości samochodów, które miały zakończyć hegemonię Porsche.

le mans 24 audi Podium

Le Mans 24 h – wypadki

Nie zapominajmy również, że to właśnie podczas wyścigu Le Mans w roku 1955 miała miejsce największa tragedia w historii motorsportu, kiedy to jeden z kierowców po kolizji na prostej startowej wpadł ze swoim samochodem na główną trybunę zabijając prawie 100 osób. Wskutek tego wypadku wyścigi przeżyły prawdziwą rewolucję jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa.

Le Mans 24 h – dlaczego warto oglądać?

Siedzenie przed telewizorem przez 24 godzinny jest dość szalonym pomysłem, jednakże nawet kilka godzin spędzone na śledzenie francuskiego dreszczowca może dostarczyć nam niezapomnianych przeżyć i sporej dawki wiedzy na temat szerokiego tematu motoryzacji. Kuba Giermaziak również będzie potrzebował wsparcia… Start 24-godzinnego wyścigu Le Mans w sobotę 13 czerwca o godzinie 15. Meta? 24 godziny później!

le mans 24 Across_the_line



Magazyn Motór - le mans 24 h race

Tags: 24-godzinny, 24h, francja, le, lemans, mans, paprota, paryż, wyścig

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Le Mans 24 | Maj i czerwiec to z pewnością dwa wyjątkowe miesiące, w których częstotliwość motorsportowych imprez jest największa. Za nami dwa wielkie wydarzenia, które, w zależności od indywidualnych upodobań, są przez wielu kibiców nazywane imprezami roku. Mowa tu oczywiście o Grand Prix Formuły 1 na ulicach księstwa Monako i wyścigu Indianapolis 500. Bez względu na to, czy pasjonuje nas europejska czy amerykańska kultura wyścigowa, perła
w koronie sezonu jest tylko jedna – 24-godzinny wyścig Le Mans.

tekst: Wojtek Paprota, foto: materiały prasowe Audi

Le Mans 24 h – historia

To najstarszy wyścig na świecie, a jego historia sięga aż do roku 1906, kiedy to między trzema wsiami, La Frete Bernard, Saint Calais i właśnie Le Mans, wykorzystując drogi publiczne, wytyczono ponad stukilometrowy tor. Do zawodów przystąpili zawodnicy z całej Europy. Była to również pierwsza w historii impreza, która ochrzczona została mianem „Grand Prix”. Na pierwszym miejscu do mety dotarł Węgier Ferenc Szisz, który prowadził samochód Renault. Po tym prologu wyścigi powróciły do Le Mans w roku 1923, kiedy to powołano do życia sławny obiekt Circuit de la Sarthe. Jego pętla liczyła kilkanaście kilometrów i do dnia dzisiejszego uległa jedynie niewielkim zmianom.

Od tego momentu francuski dreszczowiec organizowany był co roku, z kilkuletnią przerwą spowodowaną II wojną światową. Format zawodów od 1923 roku również zbytnio się nie zmienił. Jeden samochód prowadzić może trzech kierowców (wcześniej drużyna składała się z dwóch zawodników), a zwycięzcą zostaje ta ekipa, która w czasie 24 godzin przejedzie jak najdłuższy dystans. W Le Mans umiejętności zawodników schodzą trochę na dalszy plan. Bardzo ważną kwestią jest zachowanie koncentracji przez całą dobę i zdolność dostosowania się do zmieniających się warunków. Jazda przy sztucznym świetle znacznie różni się od jazdy w dzień, a gdy dochodzą do tego przelotne opady i zmieniająca się temperatura, rywalizacja zawodników w wyścigu staje się wojną nerwów. Dużo większe znaczenie ma tu samochód.

Le Mans 24 h – samochody

Maszyny, którymi dysponują kierowcy z najwyższych klas, nazywane są prototypami. Ich producenci prześcigają się w niekonwencjonalnych rozwiązaniach, mających na celu podniesie poziomu wydajności i obniżenie do minimum ryzyka usterek. Jazda przez 24 godziny wyścigowym tempem z kilkudziesięcioma sekundami przerwy na dotankowanie to ogromne wyzwanie dla wszystkich podzespołów – głównie silnika i chłodnic. Jazda na 100% możliwości samochodu przez cały wyścig jest niemożliwa, ponieważ jego dystans co roku wynosi około 4000 km. Manewrowanie poziomem osiągów jest więc najbardziej pożądaną umiejętnością wśród kadry inżynierów, których setki tworzą pojedynczy zespół.

le mans 24 audi laser lights


Le Mans 24 h – garaż 56 – napędy alternatywne

Od roku 2012 w wyścigu Le Mans istnieje specjalny „garaż 56”, w którym rezyduje ekipa, dysponująca samochodem z alternatywnym źródłem napędu. W pierwszym sezonie funkcjonowania tego projektu miejsce 56. zajął wyprodukowany przez Nissana samochód Delta Wing, przypominający z wyglądu myśliwiec. Rok później miejsce to zająć miał samochód napędzany wodorem, jednakże przedsięwzięcie to nie doszło do skutku. Rok temu w Le Mans Nissan wystawił samochód ZEOD RC, który jako pierwszy przejechał okrążenie wyścigu tylko przy użyciu energii elektrycznej. Oglądając wyścig Le Mans widzimy też narodziny nowych technologii, które za kilka lat używać będziemy we własnych samochodach.

le mans 24 audi Victory

Le Mans 24 h – Polak w Le Mans, Ferrari 458 Italia

Dlaczego tegoroczna edycja będzie wyjątkowa? Po raz pierwszy w historii w wyścigu Le Mans udział weźmie Polak – Kuba Giermaziak. Oprócz startów w mistrzostwach Porsche Supercup, Kuba okazjonalnie ściga się także w wyścigach długodystansowych. Odnotowywał on dobre wyniki m.in. w zawodach Rolex 24h Daytona czy 12h of Sebring, przez co w tym sezonie otrzymał szansę na start w wyścigu Le Mans, gdzie będzie miał do dyspozycji Ferrari 458 Italia GT2.

Wszystkie te rzeczy czynią wyścig Le Mans jedynym w swoim rodzaju i najbardziej ekscytującym na świecie, w którym wygrać chce każdy. Póki co rządzą w nim Niemcy – w ciągu ostatnich 15 lat aż 13 razy w najwyższej kategorii tryumfował zespół Audi. W latach 70. podobną passę miała ekipa Porsche, z którą za wszelką cenę chciał wygrać Enzo Ferrari. To właśnie jedna z edycji wyścigu Le Mans skłoniła twórcę legendarnej włoskiej marki do sprzedaży części udziałów w swojej firmie grupie Fiata, w celu zebrania pieniędzy na przygotowanie odpowiedniej ilości samochodów, które miały zakończyć hegemonię Porsche.

le mans 24 audi Podium

Le Mans 24 h – wypadki

Nie zapominajmy również, że to właśnie podczas wyścigu Le Mans w roku 1955 miała miejsce największa tragedia w historii motorsportu, kiedy to jeden z kierowców po kolizji na prostej startowej wpadł ze swoim samochodem na główną trybunę zabijając prawie 100 osób. Wskutek tego wypadku wyścigi przeżyły prawdziwą rewolucję jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa.

Le Mans 24 h – dlaczego warto oglądać?

Siedzenie przed telewizorem przez 24 godzinny jest dość szalonym pomysłem, jednakże nawet kilka godzin spędzone na śledzenie francuskiego dreszczowca może dostarczyć nam niezapomnianych przeżyć i sporej dawki wiedzy na temat szerokiego tematu motoryzacji. Kuba Giermaziak również będzie potrzebował wsparcia… Start 24-godzinnego wyścigu Le Mans w sobotę 13 czerwca o godzinie 15. Meta? 24 godziny później!

le mans 24 Across_the_line



Magazyn Motór - le mans 24 h race

Tags: 24-godzinny, 24h, francja, le, lemans, mans, paprota, paryż, wyścig

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

29 września 2020
Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

16 września 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020
Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

9 maja 2020
Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

7 maja 2020
Bolid F1 kontra myśliwiec

Bolid F1 kontra myśliwiec

27 marca 2020
Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

7 marca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

29 września 2020
Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

16 września 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020
Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

9 maja 2020
Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

7 maja 2020
Bolid F1 kontra myśliwiec

Bolid F1 kontra myśliwiec

27 marca 2020
Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

7 marca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry