Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
moto guzzi cafe racers
Strona główna » MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

Poznajcie Moto Guzzi - najstarszego europejskiego producenta motocykli, który buduje jednoślady nieprzerwanie od 1921 roku. 95 lat inżynierii, która dała nam motocyklowy silnik V8, centralną stopkę, amortyzowany wahacz tylny i pokazała, że wał Kardana w jednośladzie ma sens. Uwaga, momentami będzie po włosku.

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

Poznajcie Moto Guzzi - najstarszego europejskiego producenta motocykli, który buduje jednoślady nieprzerwanie od 1921 roku. 95 lat inżynierii, która dała nam motocyklowy silnik V8, centralną stopkę, amortyzowany wahacz tylny i pokazała, że wał Kardana w jednośladzie ma sens. Uwaga, momentami będzie po włosku.

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

Poznajcie Moto Guzzi - najstarszego europejskiego producenta motocykli, który buduje jednoślady nieprzerwanie od 1921 roku. 95 lat inżynierii, która dała nam motocyklowy silnik V8, centralną stopkę, amortyzowany wahacz tylny i pokazała, że wał Kardana w jednośladzie ma sens. Uwaga, momentami będzie po włosku.

Sebastian Mądrachowski
Tekst: Sebastian Mądrachowski / Foto: Artur Woszak

Jak w przypadku wielu motoryzacyjnych legend, tak i w Moto Guzzi początki opierają się o lotnictwo. Po zakończeniu I Wojny Światowej firmę założyło dwóch włoskich pilotów i ich mechanik z eskadry. Role były proste: jeden (Carlo Guzzi) motocykl buduje, drugi (Giorgio Parodi) budowę finansuje, a trzeci (Giovanni Ravelli) ma tym motocyklem wygrywać w wyścigach. Brzmi jak solidny biznesplan, prawda?

Sprawy skomplikowały się, gdy kilka dni po zakończeniu I WŚ Ravelli zginął w wypadku lotniczym. To właśnie jego osobę upamiętnia orzeł w logotypie Moto Guzzi.

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Moto Guzzi promowało się przez sport…

To oznaczało konieczność konstruowania najbardziej wydajnych silników, motocykli najlżejszych i najbardziej aerodynamicznych. W efekcie do końca lat 60. dwudziestego wieku Motto Guzzi wygrało 3340 wyścigów GP (w tym 11 razy Tourist Trophy na wyspie Mann), osiem razy kierowcy Moto Guzzi zostawali mistrzami świata, a inżynierowie zgarnęli sześć tytułów dla najlepszych konstruktorów. Co nam to dało?

Pierwsze odchudzone, ale zachowujące sztywność, ramy motocyklowe, tunel aerodynamiczny i motocyklowy silnik V8 500 cm3.

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400 foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Zatrzymajmy się tu na moment. Wyobraźcie sobie, że jest rok 1955. Powoli zauważacie, że odchudzanie motocykli przestaje zapewniać zwycięstwa w wyścigach, podobnie jak ulepszanie silników, którymi dysponujecie. Co robicie?

The OTTO

MG poszło na całość: przygotowało do wyścigów motocykl z silnikiem V8 lub, jak kto woli, The Otto. Sercem tego motóra był chłodzony wodą, 8-cylindrowy silnik w układzie V. Każdy cylinder posiadał swój gaźnik i dwa wałki rozrządu w głowicy.

To dawało 78 KM przy 12 000 obrotów, wadze motocykla rzędu 148 kg i prędkości maksymalnej w okolicach 280 km/h.

W 1955 roku!

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Dlaczego to takie ekscytujące? Bo po odejściu firmy z motorsportu w 1957 r. podobną prędkość w zawodach motoGP osiągnęliśmy dopiero 20 lat później!

Jak dołożymy do tego ówczesne opony i bębnowe hamulce, to nie trzeba tłumaczyć, dlaczego Discovery Channel uznało motocykl Otto za jeden z dziesięciu najlepszych motocykli świata.

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Takie konstrukcje jak Otto Cilindri pokazują, jaki wpływ miało Moto Guzzi na motocyklowy świat. Kiedy pojawiały się techniczne problemy – marka szła na całość, przekraczając i pchając do przodu technologiczne granice. Nawet amortyzowany wahacz wymyśliło Moto Guzzi, bo:

bez amortyzowanego tyłu podróże motocyklowe były uciążliwe.

Jak jest dziś? Po perturbacjach związanych z własnością firmy, kiedy marka znajdowała się pod kontrolą zewnętrznych koncernów De Tomaso i Aprilii, sytuacja unormowała się w 2004 roku – wtedy kontrolę przejęło włoskie Piaggio. Od tamtej pory MG produkuje rocznie kilka tysięcy sztuk klasycznych modeli, których najciekawsi przedstawiciele znajdują się na zdjęciach – Moto Guzzi V11 Sport Scura i California 1400.

Przyjrzyjcie się uważnie detalom, bo to motocykle stylistycznie i funkcjonalnie dopięte na ostatni moto guzzik.

Polub nas na Facebooku!

 

Tags: california 1400, moto guzzi, moto guzzi california 1400, moto guzzi v11 sport scura, sebastian mądrachowski, v11 sport scura

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Tekst: Sebastian Mądrachowski / Foto: Artur Woszak

Jak w przypadku wielu motoryzacyjnych legend, tak i w Moto Guzzi początki opierają się o lotnictwo. Po zakończeniu I Wojny Światowej firmę założyło dwóch włoskich pilotów i ich mechanik z eskadry. Role były proste: jeden (Carlo Guzzi) motocykl buduje, drugi (Giorgio Parodi) budowę finansuje, a trzeci (Giovanni Ravelli) ma tym motocyklem wygrywać w wyścigach. Brzmi jak solidny biznesplan, prawda?

Sprawy skomplikowały się, gdy kilka dni po zakończeniu I WŚ Ravelli zginął w wypadku lotniczym. To właśnie jego osobę upamiętnia orzeł w logotypie Moto Guzzi.

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Moto Guzzi promowało się przez sport…

To oznaczało konieczność konstruowania najbardziej wydajnych silników, motocykli najlżejszych i najbardziej aerodynamicznych. W efekcie do końca lat 60. dwudziestego wieku Motto Guzzi wygrało 3340 wyścigów GP (w tym 11 razy Tourist Trophy na wyspie Mann), osiem razy kierowcy Moto Guzzi zostawali mistrzami świata, a inżynierowie zgarnęli sześć tytułów dla najlepszych konstruktorów. Co nam to dało?

Pierwsze odchudzone, ale zachowujące sztywność, ramy motocyklowe, tunel aerodynamiczny i motocyklowy silnik V8 500 cm3.

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400 foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Zatrzymajmy się tu na moment. Wyobraźcie sobie, że jest rok 1955. Powoli zauważacie, że odchudzanie motocykli przestaje zapewniać zwycięstwa w wyścigach, podobnie jak ulepszanie silników, którymi dysponujecie. Co robicie?

The OTTO

MG poszło na całość: przygotowało do wyścigów motocykl z silnikiem V8 lub, jak kto woli, The Otto. Sercem tego motóra był chłodzony wodą, 8-cylindrowy silnik w układzie V. Każdy cylinder posiadał swój gaźnik i dwa wałki rozrządu w głowicy.

To dawało 78 KM przy 12 000 obrotów, wadze motocykla rzędu 148 kg i prędkości maksymalnej w okolicach 280 km/h.

W 1955 roku!

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Dlaczego to takie ekscytujące? Bo po odejściu firmy z motorsportu w 1957 r. podobną prędkość w zawodach motoGP osiągnęliśmy dopiero 20 lat później!

Jak dołożymy do tego ówczesne opony i bębnowe hamulce, to nie trzeba tłumaczyć, dlaczego Discovery Channel uznało motocykl Otto za jeden z dziesięciu najlepszych motocykli świata.

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400foto: Artur Woszak

foto: Artur Woszak

Takie konstrukcje jak Otto Cilindri pokazują, jaki wpływ miało Moto Guzzi na motocyklowy świat. Kiedy pojawiały się techniczne problemy – marka szła na całość, przekraczając i pchając do przodu technologiczne granice. Nawet amortyzowany wahacz wymyśliło Moto Guzzi, bo:

bez amortyzowanego tyłu podróże motocyklowe były uciążliwe.

Jak jest dziś? Po perturbacjach związanych z własnością firmy, kiedy marka znajdowała się pod kontrolą zewnętrznych koncernów De Tomaso i Aprilii, sytuacja unormowała się w 2004 roku – wtedy kontrolę przejęło włoskie Piaggio. Od tamtej pory MG produkuje rocznie kilka tysięcy sztuk klasycznych modeli, których najciekawsi przedstawiciele znajdują się na zdjęciach – Moto Guzzi V11 Sport Scura i California 1400.

Przyjrzyjcie się uważnie detalom, bo to motocykle stylistycznie i funkcjonalnie dopięte na ostatni moto guzzik.

Polub nas na Facebooku!

 

Tags: california 1400, moto guzzi, moto guzzi california 1400, moto guzzi v11 sport scura, sebastian mądrachowski, v11 sport scura
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • 19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

    19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

    11:36
  • Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    12:40
  • Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

    Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

    14:50
  • Moto Guzzi V11 Le Mans

    Moto Guzzi V11 Le Mans

    10:22
  • Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    10:08
  • Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

    Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

    16:05
  • Ariel model B i F – rocznik 1929

    Ariel model B i F – rocznik 1929

    13:21|0 Comments
  • Benelli Leoncino 500 „Forza yyy…Italia!”

    Benelli Leoncino 500 „Forza yyy…Italia!”

    12:08
  • NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    13:35|0 Comments
  • Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    10:02|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • 19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

    19 stycznia Harley-Davidson zaprezentuje premiery na rok 2021… ONLINE!

    11:36
  • Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    12:40
  • Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

    Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

    14:50
  • Moto Guzzi V11 Le Mans

    Moto Guzzi V11 Le Mans

    10:22
  • Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    10:08
  • Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

    Harley Davidson Livewire | PIEKŁO ZAMARZŁO!

    16:05
  • Ariel model B i F – rocznik 1929

    Ariel model B i F – rocznik 1929

    13:21|0 Comments
  • Benelli Leoncino 500 „Forza yyy…Italia!”

    Benelli Leoncino 500 „Forza yyy…Italia!”

    12:08
  • NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    13:35|0 Comments
  • Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    10:02|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry