Sprawdzanie wytrzymałości modelu przez markę Audi to ciekawy proces. Pozwala zasymulować 12 lat eksploatacji auta w teście trwającym zaledwie 133 dni. Jak to działa?
tekst: Mor/mat. prasowe, foto: Audi, Artur Woszak
Test opracowany przez koncern z Ingolstadt skupia się na zagadnieniach korodowania i starzenia się pojazdu. Jest też jednym z najcięższych sprawdzianów jakie musi przejść samochód marki Audi przed wprowadzeniem na rynek. Trwający dziewiętnaście tygodni sprawdzian symuluje wyzwania dwunastu lat życia auta. Podczas tego procesu sprawdzana jest skuteczność ochrony przeciwkorozyjnej i trwałość elementów danego modelu Audi.
Sprawdzenie samochodu – szczegóły testu Audi
Test wytrzymałości obejmuje pięć etapów. Najpierw auto zostaje pokryte mgiełką soli w komorze klimatyzacyjnej przy temperaturze 35 stopni Celsjusza. Następnie wystawiane jest na działanie klimatu tropikalnego w temperaturze max. 50 stopni i powietrzu o wilgotności dochodzącej do 100 procent. W trzecim etapie, 80 lamp halogenowych o mocy 1200W każda, rozgrzewa karoserię do 90 stopni. Kolory we wnętrzu nie mogą w tym procesie wyblaknąć, a tworzywa skruszeć.
Czwarty etap symuluje warunki zimowe za kręgiem polarnym. Przy temperaturze minus 35 stopni auto jest potrząsane na hydropulsatorze, by odtworzyć odkształcenia karoserii i napięcia materiałowe w poszczególnych częściach, w tym w łożyskach silnika. W etapie piątym, kierowcy testowi jeżdżą samochodem w otwartym terenie, po specjalnie przygotowanych torach. Każdy model przejeżdża łącznie 12 000 kilometrów, również po nawierzchni szutrowej oraz przez zbiorniki z błotem i słoną wodą.
Sprawdzenie samochodu – finał procesu
Na końcu testu kontrolerzy jakości rozkładają cały samochód na około 600 części i sprawdzają je pod kątem słabych punktów.
Sylvia Droll, szefowa Działu ds. Badań Materiałowych Audi:
„Test INKA jest istotnym instrumentem sprawdzania jakości naszych modeli, dającym wskazówki do dalszej optymalizacji procesu produkcji.”
Setnym modelem, który przeszedł powyższy test jest Audi A4 – model B9, o którym pisaliśmy niedawno. “Sprawdzenie modelu” to dla Działu Zapewnienia Jakości Audi 322 500 godzin pracy, ponad milion kilometrów jazd, 2800 przejazdów przez błoto i 1900 przez słoną wodę.
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Sprawdzanie wytrzymałości modelu przez markę Audi to ciekawy proces. Pozwala zasymulować 12 lat eksploatacji auta w teście trwającym zaledwie 133 dni. Jak to działa?
tekst: Mor/mat. prasowe, foto: Audi, Artur Woszak
Test opracowany przez koncern z Ingolstadt skupia się na zagadnieniach korodowania i starzenia się pojazdu. Jest też jednym z najcięższych sprawdzianów jakie musi przejść samochód marki Audi przed wprowadzeniem na rynek. Trwający dziewiętnaście tygodni sprawdzian symuluje wyzwania dwunastu lat życia auta. Podczas tego procesu sprawdzana jest skuteczność ochrony przeciwkorozyjnej i trwałość elementów danego modelu Audi.
Sprawdzenie samochodu – szczegóły testu Audi
Test wytrzymałości obejmuje pięć etapów. Najpierw auto zostaje pokryte mgiełką soli w komorze klimatyzacyjnej przy temperaturze 35 stopni Celsjusza. Następnie wystawiane jest na działanie klimatu tropikalnego w temperaturze max. 50 stopni i powietrzu o wilgotności dochodzącej do 100 procent. W trzecim etapie, 80 lamp halogenowych o mocy 1200W każda, rozgrzewa karoserię do 90 stopni. Kolory we wnętrzu nie mogą w tym procesie wyblaknąć, a tworzywa skruszeć.
Czwarty etap symuluje warunki zimowe za kręgiem polarnym. Przy temperaturze minus 35 stopni auto jest potrząsane na hydropulsatorze, by odtworzyć odkształcenia karoserii i napięcia materiałowe w poszczególnych częściach, w tym w łożyskach silnika. W etapie piątym, kierowcy testowi jeżdżą samochodem w otwartym terenie, po specjalnie przygotowanych torach. Każdy model przejeżdża łącznie 12 000 kilometrów, również po nawierzchni szutrowej oraz przez zbiorniki z błotem i słoną wodą.
Sprawdzenie samochodu – finał procesu
Na końcu testu kontrolerzy jakości rozkładają cały samochód na około 600 części i sprawdzają je pod kątem słabych punktów.
Sylvia Droll, szefowa Działu ds. Badań Materiałowych Audi:
„Test INKA jest istotnym instrumentem sprawdzania jakości naszych modeli, dającym wskazówki do dalszej optymalizacji procesu produkcji.”
Setnym modelem, który przeszedł powyższy test jest Audi A4 – model B9, o którym pisaliśmy niedawno. “Sprawdzenie modelu” to dla Działu Zapewnienia Jakości Audi 322 500 godzin pracy, ponad milion kilometrów jazd, 2800 przejazdów przez błoto i 1900 przez słoną wodę.