Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Motorynka Romet PONY M-50-2 model: Klaudia Gola
Strona główna » Motorynka Romet PONY M2: lekcja histerii

Motorynka Romet PONY M2: lekcja histerii

Motorynka Romet PONY M2 | Rok 1986, trzy dekady temu, […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Motorynka Romet PONY M2: lekcja histerii

Motorynka Romet PONY M2: lekcja histerii

Motorynka Romet PONY M2 | Rok 1986, trzy dekady temu, […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Motorynka Romet PONY M2: lekcja histerii

Motorynka Romet PONY M2: lekcja histerii

Motorynka Romet PONY M2 | Rok 1986, trzy dekady temu, […]

Sebastian Mądrachowski

Motorynka Romet PONY M2 |

Rok 1986, trzy dekady temu, piękne czasy. Na księdza wołało się Zorro, na muchy mówiło tapty, świat nie stał w miejscu. Właśnie wzniesiono pierwszy moduł Stacji Kosmicznej Mir, Michael Jordan zdobył swoje rekordowe 63 punkty w jednym meczu NBA, a chwilę później wybuchł reaktor w Czarnobylu. Wszystkiemu przygrywało The Final Countdown szwedzkiej grupy Europe. Działo się.

Tekst: Sebastian Mądrachowski, foto: Artur Woszak

A u nas? Po staremu: w telewizji dali serial Alternatywy 4, chociaż prawdziwej alternatywy nadal nie było. Ceny chleba, mięsa i gazet rosły. Problem pojawił się dopiero, kiedy o 15% skoczyła cena alkoholu. Jak to u nas.

motorynka Romet PONY + kawasaki zx7r

motorynka Romet PONY vs. kawasaki zx7r

Motorynka Romet PONY M2: Zakłady Rowerowe Romet, historia modelu

W tamtym czasie bardzo ważną rolę wychowawczą spełniały bydgoskie Zakłady Rowerowe Romet. Od 1978 roku z uporem maniaka klepały gadżet edukacyjny, który zmotoryzował ówczesną młodzież. Kaganek oświaty wymyślony przez Rometa miał niecałe 1.7KM, napędzał się do 40 km/h, spalając przy tym nieco ponad 2 l. mieszanki na każde przejechane 100 km.

Motorynka Romet prędkościomierza nie miała, klaksonu zresztą też, a i tak stała się marzeniem każdego nielata z tamtych czasów.

Motorynka Romet PONY

Redakcyjne gadżety edukacyjne: Motorynka Romet Pony + Kawasaki ZX7R

Motorynka Romet M2: druga generacja pędzidła wszech-czasów

Egzemplarz, który wpadł nam w ręce, powstał w 1986 roku. To druga generacja motorynki Romet – model Pony 50-M-2. Od pierwszego wypustu różnił się tym, że biegi zmieniało się już nogą, zamontowano też inną, znaną z Komarka, kanapę. Całe ustrojstwo waży około 40 kg i na potrzeby sesji zdjęciowej przyjechało zapakowane do bagażnika w zwykłym sedanie.

Miniaturyzacja i kompaktowa konstrukcja – tak się zdobywało serca 30 lat temu!

Motorynka Romet PONY M2: dane techniczne

Dziś walory edukacyjne nie imponują: zawieszenie teleskopowe o skoku 65 mm z przodu, z tyłu wahacz wleczony i amortyzatory o skoku 50 mm. Zbiornik o pojemności 5,5 l. pozwalał na przejechanie ok. 200 km na malutkich, 9-calowych, kołach! A przecież się jeździło…

Non-stop się jeździło, bo jak człowiek poznał się z motorynką, to rower był dla leszczy, prawda?

motorynka Romet PONY making of #1
motorynka Romet PONY making of #1
motorynka Romet PONY making of #2
motorynka Romet making of #2
motorynka Romet PONY making of #3
motorynka Romet making of #3

_

Motorynka Romet PONY M2: dziś

Teraz trochę się pozmieniało. Rydwan wpier%^lu lat 70., 80. i 90-tych ma dopuszczalną masę całkowitą 100 kg. Dziś nawet najbardziej niedożywieni zawodnicy z tamtych lat przekraczają jego możliwości konstrukcyjne. Odbiło się to na kondycji zakładów rowerowych Romet w Bydgoszczy.

W 1994 roku firma zrobiła badanie rynku i okazało się, że tamci klienci już wyrośli, małolaty zaczynają powoli wzdychać do konstrukcji zachodnich imperialistów i nie zostaje nic innego, jak spakować zabawki i przenieść się do innej piaskownicy. A szkoda.

Gdzie dziś byłaby spora część z nas, gdyby nie poczciwa motoryna?

Motorynka. Spójrzcie na nią i wyobraźcie sobie, że kiedyś tak właśnie wyglądał pierwszy krok do sportowych motocykli, które dziś przelatują obok nas ulicami…

Motorynka Romet PONY m-50-2 model Klaudia Gola

Model: motorynka Romet PONY / Klaudia Gola, fot. VOSH

Tags: motoryna, motorynka, motorynka romet, romet, Romet Pony, Romet PONY M-50-2, sebastian mądrachowski, zaklady rowerowe romet

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

Motorynka Romet PONY M2 |

Rok 1986, trzy dekady temu, piękne czasy. Na księdza wołało się Zorro, na muchy mówiło tapty, świat nie stał w miejscu. Właśnie wzniesiono pierwszy moduł Stacji Kosmicznej Mir, Michael Jordan zdobył swoje rekordowe 63 punkty w jednym meczu NBA, a chwilę później wybuchł reaktor w Czarnobylu. Wszystkiemu przygrywało The Final Countdown szwedzkiej grupy Europe. Działo się.

Tekst: Sebastian Mądrachowski, foto: Artur Woszak

A u nas? Po staremu: w telewizji dali serial Alternatywy 4, chociaż prawdziwej alternatywy nadal nie było. Ceny chleba, mięsa i gazet rosły. Problem pojawił się dopiero, kiedy o 15% skoczyła cena alkoholu. Jak to u nas.

motorynka Romet PONY + kawasaki zx7r

motorynka Romet PONY vs. kawasaki zx7r

Motorynka Romet PONY M2: Zakłady Rowerowe Romet, historia modelu

W tamtym czasie bardzo ważną rolę wychowawczą spełniały bydgoskie Zakłady Rowerowe Romet. Od 1978 roku z uporem maniaka klepały gadżet edukacyjny, który zmotoryzował ówczesną młodzież. Kaganek oświaty wymyślony przez Rometa miał niecałe 1.7KM, napędzał się do 40 km/h, spalając przy tym nieco ponad 2 l. mieszanki na każde przejechane 100 km.

Motorynka Romet prędkościomierza nie miała, klaksonu zresztą też, a i tak stała się marzeniem każdego nielata z tamtych czasów.

Motorynka Romet PONY

Redakcyjne gadżety edukacyjne: Motorynka Romet Pony + Kawasaki ZX7R

Motorynka Romet M2: druga generacja pędzidła wszech-czasów

Egzemplarz, który wpadł nam w ręce, powstał w 1986 roku. To druga generacja motorynki Romet – model Pony 50-M-2. Od pierwszego wypustu różnił się tym, że biegi zmieniało się już nogą, zamontowano też inną, znaną z Komarka, kanapę. Całe ustrojstwo waży około 40 kg i na potrzeby sesji zdjęciowej przyjechało zapakowane do bagażnika w zwykłym sedanie.

Miniaturyzacja i kompaktowa konstrukcja – tak się zdobywało serca 30 lat temu!

Motorynka Romet PONY M2: dane techniczne

Dziś walory edukacyjne nie imponują: zawieszenie teleskopowe o skoku 65 mm z przodu, z tyłu wahacz wleczony i amortyzatory o skoku 50 mm. Zbiornik o pojemności 5,5 l. pozwalał na przejechanie ok. 200 km na malutkich, 9-calowych, kołach! A przecież się jeździło…

Non-stop się jeździło, bo jak człowiek poznał się z motorynką, to rower był dla leszczy, prawda?

motorynka Romet PONY making of #1
motorynka Romet PONY making of #1
motorynka Romet PONY making of #2
motorynka Romet making of #2
motorynka Romet PONY making of #3
motorynka Romet making of #3

_

Motorynka Romet PONY M2: dziś

Teraz trochę się pozmieniało. Rydwan wpier%^lu lat 70., 80. i 90-tych ma dopuszczalną masę całkowitą 100 kg. Dziś nawet najbardziej niedożywieni zawodnicy z tamtych lat przekraczają jego możliwości konstrukcyjne. Odbiło się to na kondycji zakładów rowerowych Romet w Bydgoszczy.

W 1994 roku firma zrobiła badanie rynku i okazało się, że tamci klienci już wyrośli, małolaty zaczynają powoli wzdychać do konstrukcji zachodnich imperialistów i nie zostaje nic innego, jak spakować zabawki i przenieść się do innej piaskownicy. A szkoda.

Gdzie dziś byłaby spora część z nas, gdyby nie poczciwa motoryna?

Motorynka. Spójrzcie na nią i wyobraźcie sobie, że kiedyś tak właśnie wyglądał pierwszy krok do sportowych motocykli, które dziś przelatują obok nas ulicami…

Motorynka Romet PONY m-50-2 model Klaudia Gola

Model: motorynka Romet PONY / Klaudia Gola, fot. VOSH

Tags: motoryna, motorynka, motorynka romet, romet, Romet Pony, Romet PONY M-50-2, sebastian mądrachowski, zaklady rowerowe romet
  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

OSTATNIO DODANE

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 911R

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Audi Quattro S1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • EKO Kolekcja Magazynu Motór

    Magazyn Motór
    150,00 zł 100,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    19:26
  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    12:40
  • Moto Guzzi V11 Le Mans

    Moto Guzzi V11 Le Mans

    10:22
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Ariel model B i F – rocznik 1929

    Ariel model B i F – rocznik 1929

    13:21|0 Comments
  • NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    13:35|0 Comments
  • Concorde – Historia prawdziwa

    Concorde – Historia prawdziwa

    16:47|0 Comments
  • Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    10:02|0 Comments
  • Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

    Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

    14:27|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

    19:26
  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    12:40
  • Moto Guzzi V11 Le Mans

    Moto Guzzi V11 Le Mans

    10:22
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Ariel model B i F – rocznik 1929

    Ariel model B i F – rocznik 1929

    13:21|0 Comments
  • NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    13:35|0 Comments
  • Concorde – Historia prawdziwa

    Concorde – Historia prawdziwa

    16:47|0 Comments
  • Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    10:02|0 Comments
  • Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

    Lamborghini Design 90, czyli pierwszy motocykl spod znaku byka

    14:27|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry