Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Victoria KR 8 Warsztat
Strona główna » Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Jak można określić motocykl, który na przestrzeni dwóch lat powstal w zaledwie 594 egzemplarzach? Unikat, w dodatku z bardzo ciekawym rodowodem. Przedsiębiorstwo Victoria Werke A.G., założone w Norymberdze jako fabryka rowerów, już w 1901 roku posiadało w ofercie rower z silnikiem!

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Jak można określić motocykl, który na przestrzeni dwóch lat powstal w zaledwie 594 egzemplarzach? Unikat, w dodatku z bardzo ciekawym rodowodem. Przedsiębiorstwo Victoria Werke A.G., założone w Norymberdze jako fabryka rowerów, już w 1901 roku posiadało w ofercie rower z silnikiem!

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Jak można określić motocykl, który na przestrzeni dwóch lat powstal w zaledwie 594 egzemplarzach? Unikat, w dodatku z bardzo ciekawym rodowodem. Przedsiębiorstwo Victoria Werke A.G., założone w Norymberdze jako fabryka rowerów, już w 1901 roku posiadało w ofercie rower z silnikiem!

Sebastian Mądrachowski

Victoria KR 8 | Motocykle zabytkowe

Tekst: Radosław Mikulski / foto: Artur Woszak

Na początku XX w. motorowery i motocykle były typowym kierunkiem rozwoju firm produkujących rowery. W latach 30. Victoria produkowała szeroką gamę motocykli o bardzo zróżnicowanej specyfikacji. Od motorowerów z dwusuwowymi silniczkami o pojemności 75 ccm, po duże, dwucylindrowe sześćsetki – motocykle o określonej renomie, popartej wynikami w sporcie. Na berlińskiej wystawie samochodowo-motocyklowej w 1934 roku zaprezentowano najnowszy produkt – była to Victoria KR 8.

Victoria KR 8 | Początek

Nowa konstrukcja silnika i awangardowy design wywarły ogromne wrażenie na gościach odwiedzających wystawę. Prasa niemiecka, w dużej mierze na zlecenie producenta, rozpisywała się o nowym modelu w samych superlatywach. Nie trzeba było długo czekać, aby motocykl, który miał być kluczem do sukcesu w klasie dzisiaj określanej jako „premium”, stał się rynkową porażką.

Victoria KR 8 cały motocykl

Victoria KR 8 | Definicja klasyki i stylu tamtych lat

Victoria KR 8 sprawiła, że dominację w tej klasie uzyskały motocykle spod znaku biało-niebieskiego śmigła.

Porażka zaskakuje tym bardziej, że konstruktorem zespołu napędowego był Martin Stolle, twórca rewelacyjnych, boczno-zaworowych „bokserów” BMW, które montowano również w Victorii KR 1. Po zakończeniu współpracy z monachijską firmą, Stolle rozwijał „boksery”, pracując dla Victorii, czego ukoronowaniem był model KR 6 z 20-konnym, górnozaworowym „bokserem” ułożonym poprzecznie (wał korbowy prostopadły do osi pojazdu). Niestety silnik rzędowy konstrukcji Martina Stolle był najbardziej wadliwym zespołem w KR 8. Prezentowany egzemplarz pochodzi z 1934 roku i według numeru ramy jest 73. sztuką tego modelu wypuszczoną na rynek. Obecnie jest własnością Jakuba Piecha, znanego w Lublinie mechanika i eksperta od Transporterów VW.

Motocykl Ślizgi Hamulce
Klasyk Gaźnik

Victoria KR 8 | Remont

Nie wiemy, jak motocykl trafił do Lublina. Dla Jakuba pierwsze spotkanie z tą Victorią to lata 60., gdy jego sąsiad, Pan Nurzyński, wyjeżdżał nią codziennie do pracy do Świdnika. Na pewno motocykl zwracał na siebie uwagę. W PRL-u lat 60. musiał prezentować się wręcz „kosmicznie”, pośród jednośladów spotykanych wówczas na drogach. Po pewnym czasie Victoria znalazła nowego właściciela, a Kuba zajął się rozwijaniem warsztatu. Tym sposobem stracili ze sobą kontakt na kilkadziesiąt lat.

Motocykl przechodził z rąk do rąk, ale zapewne nie był zbyt intensywnie eksploatowany. Mimo ogólnego zaniedbania oraz braków w oryginalnym osprzęcie elektrycznym, motór był zaskakująco kompletny. Jakub wszedł w posiadanie Victorii kilka lat temu i powoli rozpoczął renowację. Podczas oględzin stanu technicznego okazało się, że brakuje tłoków. Ktoś mógłby powiedzieć: „nic prostszego, zdobyć wzór i dorobić – przy obecnych możliwościach technologicznych jest to wykonalne”. Ale skąd zdobyć oryginalny wzór? Kuba sobie poradził i tłoki w silniku już są. Trochę czasu to zajęło, ale procentuje doświadczenie w połączeniu z wiedzą oraz cierpliwością. Doprowadzenie motocykla do stanu fabrycznego, zapewne jeszcze niejednokrotnie, wystawi na próbę wyżej wymienione cechy właściciela Victorii.

Victoria KR 8 od boku Klasyk

Victoria KR 8 | Widok z boku

Victoria KR 8 | Unikat

Renowacja większości pojazdów produkowanych przed II WŚ nastręcza wiele problemów. Jeśli mamy do czynienia z tak minimalną produkcją, jak w przypadku Victorii KR 8, to trudności piętrzą się jeszcze bardziej. W tym przypadku możemy dostrzec, co oznacza wyraz „unikat”. Synonimów tego słowa jest ponad 100, lecz żaden z nich nie jest wystarczająco obrazowy, aby posłużyć za określenie całego motocykla Victoria KR 8. Niemniej kilka z nich można wykorzystać:

  • „Sensacja”. Zarówno w latach 30., gdy powstał pomysł na stylistykę tego pojazdu jak i współcześnie, Victoria KR 8 na drodze, wystawie czy jakiejkolwiek innej prezentacji wzbudza sensację wśród widzów.
  • „Marzenie”. Możemy być pewni, że w wielu przypadkach kolekcjonerzy marzą o posiadaniu tego motocykla. Dla Jakuba to marzenie się spełniło. Kolejnym jest przejażdżka z małżonką na wymarzonej Victorii.
  • „Niepospolity”. Z kolei to słowo oddaje stan ilościowy zachowanych motocykli. Według oficjalnych szacunków zachowało się około dwudziestu egzemplarzy modeli KR 8 i KR 9. Szczegółowych danych dotyczących „ósemek” nikt nie podaje. Prawdopodobnie jest to pierwsza Victoria KR 8 prezentowana na łamach prasy w Polsce. Można w tym przypadku mówić o „niepospolitości”, prawda?
KR 8 motocykl od tyłu
KR 8 Klasyk koła

Więcej przeczytasz i zobaczysz w drugim numerze Magazynu Motór.

Tags: historia, KR1, KR8, motocykl victoria, motocykle zabytkowe, motormag, Opis, victoria, victoria 1934, Victoria KR8

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Victoria KR 8 | Motocykle zabytkowe

Tekst: Radosław Mikulski / foto: Artur Woszak

Na początku XX w. motorowery i motocykle były typowym kierunkiem rozwoju firm produkujących rowery. W latach 30. Victoria produkowała szeroką gamę motocykli o bardzo zróżnicowanej specyfikacji. Od motorowerów z dwusuwowymi silniczkami o pojemności 75 ccm, po duże, dwucylindrowe sześćsetki – motocykle o określonej renomie, popartej wynikami w sporcie. Na berlińskiej wystawie samochodowo-motocyklowej w 1934 roku zaprezentowano najnowszy produkt – była to Victoria KR 8.

Victoria KR 8 | Początek

Nowa konstrukcja silnika i awangardowy design wywarły ogromne wrażenie na gościach odwiedzających wystawę. Prasa niemiecka, w dużej mierze na zlecenie producenta, rozpisywała się o nowym modelu w samych superlatywach. Nie trzeba było długo czekać, aby motocykl, który miał być kluczem do sukcesu w klasie dzisiaj określanej jako „premium”, stał się rynkową porażką.

Victoria KR 8 cały motocykl

Victoria KR 8 | Definicja klasyki i stylu tamtych lat

Victoria KR 8 sprawiła, że dominację w tej klasie uzyskały motocykle spod znaku biało-niebieskiego śmigła.

Porażka zaskakuje tym bardziej, że konstruktorem zespołu napędowego był Martin Stolle, twórca rewelacyjnych, boczno-zaworowych „bokserów” BMW, które montowano również w Victorii KR 1. Po zakończeniu współpracy z monachijską firmą, Stolle rozwijał „boksery”, pracując dla Victorii, czego ukoronowaniem był model KR 6 z 20-konnym, górnozaworowym „bokserem” ułożonym poprzecznie (wał korbowy prostopadły do osi pojazdu). Niestety silnik rzędowy konstrukcji Martina Stolle był najbardziej wadliwym zespołem w KR 8. Prezentowany egzemplarz pochodzi z 1934 roku i według numeru ramy jest 73. sztuką tego modelu wypuszczoną na rynek. Obecnie jest własnością Jakuba Piecha, znanego w Lublinie mechanika i eksperta od Transporterów VW.

Motocykl Ślizgi Hamulce
Klasyk Gaźnik

Victoria KR 8 | Remont

Nie wiemy, jak motocykl trafił do Lublina. Dla Jakuba pierwsze spotkanie z tą Victorią to lata 60., gdy jego sąsiad, Pan Nurzyński, wyjeżdżał nią codziennie do pracy do Świdnika. Na pewno motocykl zwracał na siebie uwagę. W PRL-u lat 60. musiał prezentować się wręcz „kosmicznie”, pośród jednośladów spotykanych wówczas na drogach. Po pewnym czasie Victoria znalazła nowego właściciela, a Kuba zajął się rozwijaniem warsztatu. Tym sposobem stracili ze sobą kontakt na kilkadziesiąt lat.

Motocykl przechodził z rąk do rąk, ale zapewne nie był zbyt intensywnie eksploatowany. Mimo ogólnego zaniedbania oraz braków w oryginalnym osprzęcie elektrycznym, motór był zaskakująco kompletny. Jakub wszedł w posiadanie Victorii kilka lat temu i powoli rozpoczął renowację. Podczas oględzin stanu technicznego okazało się, że brakuje tłoków. Ktoś mógłby powiedzieć: „nic prostszego, zdobyć wzór i dorobić – przy obecnych możliwościach technologicznych jest to wykonalne”. Ale skąd zdobyć oryginalny wzór? Kuba sobie poradził i tłoki w silniku już są. Trochę czasu to zajęło, ale procentuje doświadczenie w połączeniu z wiedzą oraz cierpliwością. Doprowadzenie motocykla do stanu fabrycznego, zapewne jeszcze niejednokrotnie, wystawi na próbę wyżej wymienione cechy właściciela Victorii.

Victoria KR 8 od boku Klasyk

Victoria KR 8 | Widok z boku

Victoria KR 8 | Unikat

Renowacja większości pojazdów produkowanych przed II WŚ nastręcza wiele problemów. Jeśli mamy do czynienia z tak minimalną produkcją, jak w przypadku Victorii KR 8, to trudności piętrzą się jeszcze bardziej. W tym przypadku możemy dostrzec, co oznacza wyraz „unikat”. Synonimów tego słowa jest ponad 100, lecz żaden z nich nie jest wystarczająco obrazowy, aby posłużyć za określenie całego motocykla Victoria KR 8. Niemniej kilka z nich można wykorzystać:

  • „Sensacja”. Zarówno w latach 30., gdy powstał pomysł na stylistykę tego pojazdu jak i współcześnie, Victoria KR 8 na drodze, wystawie czy jakiejkolwiek innej prezentacji wzbudza sensację wśród widzów.
  • „Marzenie”. Możemy być pewni, że w wielu przypadkach kolekcjonerzy marzą o posiadaniu tego motocykla. Dla Jakuba to marzenie się spełniło. Kolejnym jest przejażdżka z małżonką na wymarzonej Victorii.
  • „Niepospolity”. Z kolei to słowo oddaje stan ilościowy zachowanych motocykli. Według oficjalnych szacunków zachowało się około dwudziestu egzemplarzy modeli KR 8 i KR 9. Szczegółowych danych dotyczących „ósemek” nikt nie podaje. Prawdopodobnie jest to pierwsza Victoria KR 8 prezentowana na łamach prasy w Polsce. Można w tym przypadku mówić o „niepospolitości”, prawda?
KR 8 motocykl od tyłu
KR 8 Klasyk koła

Więcej przeczytasz i zobaczysz w drugim numerze Magazynu Motór.

Tags: historia, KR1, KR8, motocykl victoria, motocykle zabytkowe, motormag, Opis, victoria, victoria 1934, Victoria KR8
  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    12:40
  • Moto Guzzi V11 Le Mans

    Moto Guzzi V11 Le Mans

    10:22
  • Ariel model B i F – rocznik 1929

    Ariel model B i F – rocznik 1929

    13:21|0 Comments
  • NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    13:35|0 Comments
  • Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    10:02|0 Comments
  • BMW K100 Custom: KaSETA przyszłością customizingu!

    BMW K100 Custom: KaSETA przyszłością customizingu!

    18:29|0 Comments
  • GOLDWING Cafe Racer | 1975 Honda GL1000 Goldwing 'CESTUS’

    GOLDWING Cafe Racer | 1975 Honda GL1000 Goldwing 'CESTUS’

    14:45|0 Comments
  • Motorynka Romet PONY M2: lekcja histerii

    Motorynka Romet PONY M2: lekcja histerii

    14:25|0 Comments
  • Honda CB 750 Cafe Racer by Cardsharper Customs

    Honda CB 750 Cafe Racer by Cardsharper Customs

    10:58|0 Comments
  • MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

    MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

    14:38|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    12:40
  • Moto Guzzi V11 Le Mans

    Moto Guzzi V11 Le Mans

    10:22
  • Ariel model B i F – rocznik 1929

    Ariel model B i F – rocznik 1929

    13:21|0 Comments
  • NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

    13:35|0 Comments
  • Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

    10:02|0 Comments
  • BMW K100 Custom: KaSETA przyszłością customizingu!

    BMW K100 Custom: KaSETA przyszłością customizingu!

    18:29|0 Comments
  • GOLDWING Cafe Racer | 1975 Honda GL1000 Goldwing 'CESTUS’

    GOLDWING Cafe Racer | 1975 Honda GL1000 Goldwing 'CESTUS’

    14:45|0 Comments
  • Motorynka Romet PONY M2: lekcja histerii

    Motorynka Romet PONY M2: lekcja histerii

    14:25|0 Comments
  • Honda CB 750 Cafe Racer by Cardsharper Customs

    Honda CB 750 Cafe Racer by Cardsharper Customs

    10:58|0 Comments
  • MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

    MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

    14:38|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry