Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Victoria KR 8 Warsztat
Strona główna » Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Jak można określić motocykl, który na przestrzeni dwóch lat powstal w zaledwie 594 egzemplarzach? Unikat, w dodatku z bardzo ciekawym rodowodem. Przedsiębiorstwo Victoria Werke A.G., założone w Norymberdze jako fabryka rowerów, już w 1901 roku posiadało w ofercie rower z silnikiem!

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Jak można określić motocykl, który na przestrzeni dwóch lat powstal w zaledwie 594 egzemplarzach? Unikat, w dodatku z bardzo ciekawym rodowodem. Przedsiębiorstwo Victoria Werke A.G., założone w Norymberdze jako fabryka rowerów, już w 1901 roku posiadało w ofercie rower z silnikiem!

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Victoria KR 8 1934 r. | UNIKAT!

Jak można określić motocykl, który na przestrzeni dwóch lat powstal w zaledwie 594 egzemplarzach? Unikat, w dodatku z bardzo ciekawym rodowodem. Przedsiębiorstwo Victoria Werke A.G., założone w Norymberdze jako fabryka rowerów, już w 1901 roku posiadało w ofercie rower z silnikiem!

Sebastian Mądrachowski

Victoria KR 8 | Motocykle zabytkowe

Tekst: Radosław Mikulski / foto: Artur Woszak

Na początku XX w. motorowery i motocykle były typowym kierunkiem rozwoju firm produkujących rowery. W latach 30. Victoria produkowała szeroką gamę motocykli o bardzo zróżnicowanej specyfikacji. Od motorowerów z dwusuwowymi silniczkami o pojemności 75 ccm, po duże, dwucylindrowe sześćsetki – motocykle o określonej renomie, popartej wynikami w sporcie. Na berlińskiej wystawie samochodowo-motocyklowej w 1934 roku zaprezentowano najnowszy produkt – była to Victoria KR 8.

Victoria KR 8 | Początek

Nowa konstrukcja silnika i awangardowy design wywarły ogromne wrażenie na gościach odwiedzających wystawę. Prasa niemiecka, w dużej mierze na zlecenie producenta, rozpisywała się o nowym modelu w samych superlatywach. Nie trzeba było długo czekać, aby motocykl, który miał być kluczem do sukcesu w klasie dzisiaj określanej jako „premium”, stał się rynkową porażką.

Victoria KR 8 cały motocykl

Victoria KR 8 | Definicja klasyki i stylu tamtych lat

Victoria KR 8 sprawiła, że dominację w tej klasie uzyskały motocykle spod znaku biało-niebieskiego śmigła.

Porażka zaskakuje tym bardziej, że konstruktorem zespołu napędowego był Martin Stolle, twórca rewelacyjnych, boczno-zaworowych „bokserów” BMW, które montowano również w Victorii KR 1. Po zakończeniu współpracy z monachijską firmą, Stolle rozwijał „boksery”, pracując dla Victorii, czego ukoronowaniem był model KR 6 z 20-konnym, górnozaworowym „bokserem” ułożonym poprzecznie (wał korbowy prostopadły do osi pojazdu). Niestety silnik rzędowy konstrukcji Martina Stolle był najbardziej wadliwym zespołem w KR 8. Prezentowany egzemplarz pochodzi z 1934 roku i według numeru ramy jest 73. sztuką tego modelu wypuszczoną na rynek. Obecnie jest własnością Jakuba Piecha, znanego w Lublinie mechanika i eksperta od Transporterów VW.

Motocykl Ślizgi Hamulce
Klasyk Gaźnik

Victoria KR 8 | Remont

Nie wiemy, jak motocykl trafił do Lublina. Dla Jakuba pierwsze spotkanie z tą Victorią to lata 60., gdy jego sąsiad, Pan Nurzyński, wyjeżdżał nią codziennie do pracy do Świdnika. Na pewno motocykl zwracał na siebie uwagę. W PRL-u lat 60. musiał prezentować się wręcz „kosmicznie”, pośród jednośladów spotykanych wówczas na drogach. Po pewnym czasie Victoria znalazła nowego właściciela, a Kuba zajął się rozwijaniem warsztatu. Tym sposobem stracili ze sobą kontakt na kilkadziesiąt lat.

Motocykl przechodził z rąk do rąk, ale zapewne nie był zbyt intensywnie eksploatowany. Mimo ogólnego zaniedbania oraz braków w oryginalnym osprzęcie elektrycznym, motór był zaskakująco kompletny. Jakub wszedł w posiadanie Victorii kilka lat temu i powoli rozpoczął renowację. Podczas oględzin stanu technicznego okazało się, że brakuje tłoków. Ktoś mógłby powiedzieć: „nic prostszego, zdobyć wzór i dorobić – przy obecnych możliwościach technologicznych jest to wykonalne”. Ale skąd zdobyć oryginalny wzór? Kuba sobie poradził i tłoki w silniku już są. Trochę czasu to zajęło, ale procentuje doświadczenie w połączeniu z wiedzą oraz cierpliwością. Doprowadzenie motocykla do stanu fabrycznego, zapewne jeszcze niejednokrotnie, wystawi na próbę wyżej wymienione cechy właściciela Victorii.

Victoria KR 8 od boku Klasyk

Victoria KR 8 | Widok z boku

Victoria KR 8 | Unikat

Renowacja większości pojazdów produkowanych przed II WŚ nastręcza wiele problemów. Jeśli mamy do czynienia z tak minimalną produkcją, jak w przypadku Victorii KR 8, to trudności piętrzą się jeszcze bardziej. W tym przypadku możemy dostrzec, co oznacza wyraz „unikat”. Synonimów tego słowa jest ponad 100, lecz żaden z nich nie jest wystarczająco obrazowy, aby posłużyć za określenie całego motocykla Victoria KR 8. Niemniej kilka z nich można wykorzystać:

  • „Sensacja”. Zarówno w latach 30., gdy powstał pomysł na stylistykę tego pojazdu jak i współcześnie, Victoria KR 8 na drodze, wystawie czy jakiejkolwiek innej prezentacji wzbudza sensację wśród widzów.
  • „Marzenie”. Możemy być pewni, że w wielu przypadkach kolekcjonerzy marzą o posiadaniu tego motocykla. Dla Jakuba to marzenie się spełniło. Kolejnym jest przejażdżka z małżonką na wymarzonej Victorii.
  • „Niepospolity”. Z kolei to słowo oddaje stan ilościowy zachowanych motocykli. Według oficjalnych szacunków zachowało się około dwudziestu egzemplarzy modeli KR 8 i KR 9. Szczegółowych danych dotyczących „ósemek” nikt nie podaje. Prawdopodobnie jest to pierwsza Victoria KR 8 prezentowana na łamach prasy w Polsce. Można w tym przypadku mówić o „niepospolitości”, prawda?
KR 8 motocykl od tyłu
KR 8 Klasyk koła

Więcej przeczytasz i zobaczysz w drugim numerze Magazynu Motór.

Tags: historia, KR1, KR8, motocykl victoria, motocykle zabytkowe, motormag, Opis, victoria, victoria 1934, Victoria KR8

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Victoria KR 8 | Motocykle zabytkowe

Tekst: Radosław Mikulski / foto: Artur Woszak

Na początku XX w. motorowery i motocykle były typowym kierunkiem rozwoju firm produkujących rowery. W latach 30. Victoria produkowała szeroką gamę motocykli o bardzo zróżnicowanej specyfikacji. Od motorowerów z dwusuwowymi silniczkami o pojemności 75 ccm, po duże, dwucylindrowe sześćsetki – motocykle o określonej renomie, popartej wynikami w sporcie. Na berlińskiej wystawie samochodowo-motocyklowej w 1934 roku zaprezentowano najnowszy produkt – była to Victoria KR 8.

Victoria KR 8 | Początek

Nowa konstrukcja silnika i awangardowy design wywarły ogromne wrażenie na gościach odwiedzających wystawę. Prasa niemiecka, w dużej mierze na zlecenie producenta, rozpisywała się o nowym modelu w samych superlatywach. Nie trzeba było długo czekać, aby motocykl, który miał być kluczem do sukcesu w klasie dzisiaj określanej jako „premium”, stał się rynkową porażką.

Victoria KR 8 cały motocykl

Victoria KR 8 | Definicja klasyki i stylu tamtych lat

Victoria KR 8 sprawiła, że dominację w tej klasie uzyskały motocykle spod znaku biało-niebieskiego śmigła.

Porażka zaskakuje tym bardziej, że konstruktorem zespołu napędowego był Martin Stolle, twórca rewelacyjnych, boczno-zaworowych „bokserów” BMW, które montowano również w Victorii KR 1. Po zakończeniu współpracy z monachijską firmą, Stolle rozwijał „boksery”, pracując dla Victorii, czego ukoronowaniem był model KR 6 z 20-konnym, górnozaworowym „bokserem” ułożonym poprzecznie (wał korbowy prostopadły do osi pojazdu). Niestety silnik rzędowy konstrukcji Martina Stolle był najbardziej wadliwym zespołem w KR 8. Prezentowany egzemplarz pochodzi z 1934 roku i według numeru ramy jest 73. sztuką tego modelu wypuszczoną na rynek. Obecnie jest własnością Jakuba Piecha, znanego w Lublinie mechanika i eksperta od Transporterów VW.

Motocykl Ślizgi Hamulce
Klasyk Gaźnik

Victoria KR 8 | Remont

Nie wiemy, jak motocykl trafił do Lublina. Dla Jakuba pierwsze spotkanie z tą Victorią to lata 60., gdy jego sąsiad, Pan Nurzyński, wyjeżdżał nią codziennie do pracy do Świdnika. Na pewno motocykl zwracał na siebie uwagę. W PRL-u lat 60. musiał prezentować się wręcz „kosmicznie”, pośród jednośladów spotykanych wówczas na drogach. Po pewnym czasie Victoria znalazła nowego właściciela, a Kuba zajął się rozwijaniem warsztatu. Tym sposobem stracili ze sobą kontakt na kilkadziesiąt lat.

Motocykl przechodził z rąk do rąk, ale zapewne nie był zbyt intensywnie eksploatowany. Mimo ogólnego zaniedbania oraz braków w oryginalnym osprzęcie elektrycznym, motór był zaskakująco kompletny. Jakub wszedł w posiadanie Victorii kilka lat temu i powoli rozpoczął renowację. Podczas oględzin stanu technicznego okazało się, że brakuje tłoków. Ktoś mógłby powiedzieć: „nic prostszego, zdobyć wzór i dorobić – przy obecnych możliwościach technologicznych jest to wykonalne”. Ale skąd zdobyć oryginalny wzór? Kuba sobie poradził i tłoki w silniku już są. Trochę czasu to zajęło, ale procentuje doświadczenie w połączeniu z wiedzą oraz cierpliwością. Doprowadzenie motocykla do stanu fabrycznego, zapewne jeszcze niejednokrotnie, wystawi na próbę wyżej wymienione cechy właściciela Victorii.

Victoria KR 8 od boku Klasyk

Victoria KR 8 | Widok z boku

Victoria KR 8 | Unikat

Renowacja większości pojazdów produkowanych przed II WŚ nastręcza wiele problemów. Jeśli mamy do czynienia z tak minimalną produkcją, jak w przypadku Victorii KR 8, to trudności piętrzą się jeszcze bardziej. W tym przypadku możemy dostrzec, co oznacza wyraz „unikat”. Synonimów tego słowa jest ponad 100, lecz żaden z nich nie jest wystarczająco obrazowy, aby posłużyć za określenie całego motocykla Victoria KR 8. Niemniej kilka z nich można wykorzystać:

  • „Sensacja”. Zarówno w latach 30., gdy powstał pomysł na stylistykę tego pojazdu jak i współcześnie, Victoria KR 8 na drodze, wystawie czy jakiejkolwiek innej prezentacji wzbudza sensację wśród widzów.
  • „Marzenie”. Możemy być pewni, że w wielu przypadkach kolekcjonerzy marzą o posiadaniu tego motocykla. Dla Jakuba to marzenie się spełniło. Kolejnym jest przejażdżka z małżonką na wymarzonej Victorii.
  • „Niepospolity”. Z kolei to słowo oddaje stan ilościowy zachowanych motocykli. Według oficjalnych szacunków zachowało się około dwudziestu egzemplarzy modeli KR 8 i KR 9. Szczegółowych danych dotyczących „ósemek” nikt nie podaje. Prawdopodobnie jest to pierwsza Victoria KR 8 prezentowana na łamach prasy w Polsce. Można w tym przypadku mówić o „niepospolitości”, prawda?
KR 8 motocykl od tyłu
KR 8 Klasyk koła

Więcej przeczytasz i zobaczysz w drugim numerze Magazynu Motór.

Tags: historia, KR1, KR8, motocykl victoria, motocykle zabytkowe, motormag, Opis, victoria, victoria 1934, Victoria KR8

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

7 grudnia 2020
Moto Guzzi V11 Le Mans

Moto Guzzi V11 Le Mans

26 sierpnia 2020
Ariel model B i F – rocznik 1929

Ariel model B i F – rocznik 1929

21 stycznia 2020|0 Comments
NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

2 października 2019|0 Comments
Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

10 czerwca 2019|0 Comments
BMW K100 Custom: KaSETA przyszłością customizingu!

BMW K100 Custom: KaSETA przyszłością customizingu!

7 września 2018|0 Comments
GOLDWING Cafe Racer | 1975 Honda GL1000 Goldwing ‘CESTUS’

GOLDWING Cafe Racer | 1975 Honda GL1000 Goldwing ‘CESTUS’

22 marca 2017|0 Comments
Motorynka Romet PONY M2: lekcja histerii

Motorynka Romet PONY M2: lekcja histerii

30 października 2016|0 Comments
Honda CB 750 Cafe Racer by Cardsharper Customs

Honda CB 750 Cafe Racer by Cardsharper Customs

16 sierpnia 2016|0 Comments
MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

24 czerwca 2016|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

7 grudnia 2020
Moto Guzzi V11 Le Mans

Moto Guzzi V11 Le Mans

26 sierpnia 2020
Ariel model B i F – rocznik 1929

Ariel model B i F – rocznik 1929

21 stycznia 2020|0 Comments
NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

NSU 251 OSL 1938 salon Polska od motocyklisty

2 października 2019|0 Comments
Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

Honda RC30 VFR750R, kamień milowy w rozwoju japońskich motórów

10 czerwca 2019|0 Comments
BMW K100 Custom: KaSETA przyszłością customizingu!

BMW K100 Custom: KaSETA przyszłością customizingu!

7 września 2018|0 Comments
GOLDWING Cafe Racer | 1975 Honda GL1000 Goldwing ‘CESTUS’

GOLDWING Cafe Racer | 1975 Honda GL1000 Goldwing ‘CESTUS’

22 marca 2017|0 Comments
Motorynka Romet PONY M2: lekcja histerii

Motorynka Romet PONY M2: lekcja histerii

30 października 2016|0 Comments
Honda CB 750 Cafe Racer by Cardsharper Customs

Honda CB 750 Cafe Racer by Cardsharper Customs

16 sierpnia 2016|0 Comments
MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

MOTO GUZZI: V11 Sport Scura i California 1400

24 czerwca 2016|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry