Buick Super Eight 1949 / Buick 8 |
Buick to najstarsza marka samochodowa w Ameryce i jedna z najstarszych na świecie. W przeszłości jej samochody biły rekordy prędkości, liczby sprzedanych aut oraz imponowały stylem. Historia założyciela Buicka to także przykład, by w życiu nigdy się nie poddawać.
Tekst: Mateusz Cieślak, foto: Artur Woszak, Michał Węgrzynek,
modelka: Marlena Marzec, miejsce: Shift-R Tuning & Motorsports
Buick Super Eight 1949 / Buick 8 – wszystko zaczęło się od wanny?
Twórcą tej marki jest Szkot David Dunbar Buick, który opracował metodę pokrywania żeliwa porcelaną, w efekcie czego dorobił się fortuny, produkując nowoczesne, białe… wanny. Pod koniec XIX w. Buick zainteresował się silnikami spalinowymi, co skończyło się na założeniu kolejnej firmy, tym razem produkującej silniki dla przemysłu morskiego i lotnictwa. Wkrótce po tym David zaczął myśleć o produkcji całego samochodu. W 1902 r. na stworzenie prototypu wydał cały swój majątek, zatrudnił utalentowanego mechanika Waltera Marra i razem zbudowali pierwszy samochód.
Największym sukcesem Buicka było opracowanie silnika górnozaworowego, który był znacznie mocniejszy niż stosowane wtedy powszechnie silniki bocznozaworowe. Buick był też pierwszą marką wchodząca w skład General Motors. Jego samochody zostały wprowadzone do obrotu jako klasa Premium, plasując się gdzieś między popularnym Chevroletem a najbardziej luksusowym Cadillakiem.
Buick Super Eight 1949 / Buick 8 – dlaczego ósemka?
Buick Super Eight został zaprezentowany po raz pierwszy w 1939 roku, doczekał się pięciu generacji, a jego produkcja zakończyła się w 1958 roku. Wówczas został zastąpiony przez legendarną Rivierę. Dlaczego „Eight”? Bo ma 8-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 4,1 litra i mocy 120 KM. Za zmianę biegów odpowiada trzystopniowa przekładnia automatyczna Dynaflow, która przed wejściem do seryjnej produkcji była montowana w najszybszym czołgu II Wojny Światowej – M18 Hellcat. Jakieś pytania?!
Buick Super Eight 1949 / Buick 8 – jak się tym jeździ?
Buick Super Eight prowadzi się jak wanna, ma prawie 5,5 metra długości, ponad 2 metry szerokości i jest równie wysoki co dzisiejsze SUV-y. Jednak obecnie trudno mówić o właściwościach jezdnych i osiągach takich wozów. Pod koniec lat 40. XX wieku było to bardzo szybkie auto. Samochody Buick jako pierwsze na świecie pokonały barierę prędkości 100 mil na godzinę (160 km/h), a model Buick Super Eight w latach 40. i 50. bił rekordy sprzedaży. Amerykanom nie trzeba dwa razy powtarzać, jak coś jest super, to trzeba to kupić.
Buick Super Eight 1949 / Buick 8 – wygląd i charakterystyczne VentiPorty
Buick Super Eight wygląda jak wanna, ale z kąpiącą się w środku Ditą von Teese
Seksowne przetłoczenia, bogato zdobiony grill, klosze lamp przypominające drogą biżuterię i ociekający zewsząd chrom. W środku znajdziesz designerskie pokrętła, mnóstwo miejsca i dwie miękkie kanapy z centralnie zamontowaną zapalniczką. Wiadomo po co.
Musisz też wiedzieć, że modele Buick od kilkudziesięciu lat posiadają te same charakterystyczne elementy nadwozia. Ich cechą rozpoznawczą są VentiPorty – trzy lub cztery otwory w błotnikach, w zależności od liczby cylindrów. Idea VentiPortów wyrosła z modyfikacji, jakiej dokonał szef designu Buicka Ned Nickles w swoim własnym Roadmasterze 1948. Zainstalował on cztery bursztynowe światła po obu stronach maski swojego samochodu, tak aby migały z każdym uderzeniem tłoka, symulując płomienie wydobywające się z rury wydechowej samolotów myśliwskich.
W połączeniu z celownikiem na masce, VentiPorty dawały złudzenie, że kierowca zasiada za sterami wyimaginowanego myśliwca
Szef Buicka był tak zachwycony tą koncepcją, że kazał takie (nieświecące) VentiPorty zamontować we wszystkich Buickach. Ich liczba jest też nie bez znaczenia, trzy otwory oznaczają, że pod maską znajduje się silnik 6-cylindrowy, cztery otwory – 8 cylindrów.
Buick Super Eight 1949 / Buick 8 – nieszczęsny los Buicka
Niestety David Buick nie doczekał sukcesów swojej ukochanej marki. Ponieważ nie potrafił znaleźć wspólnego języka z głównym inwestorem, Billym Durantem, w 1908 roku sprzedał swoje udziały za sumę 100 000 $ i nigdy więcej nie zajmował się samochodami. Była to prawdopodobnie najgorsza decyzja finansowa w jego życiu. Zmarł w biedzie w 1929 roku.
Podoba Ci się nasza sesja zdjęciowa Buicka Super 8 z Marleen? Tutaj znajdziesz “making of…” – zapraszamy:
Buick Super posiadał bliźniaczy model – Roadmaster. Samochód ten stał się bohaterem horroru Stephena Kinga o tytule “Buick 8”. Tutaj znajdziesz tę książkę.
Prezentowany egzemplarz można wynająć na imprezy okolicznościowe.
Kontakt: 511 540 904
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Buick Super Eight 1949 / Buick 8 |
Buick to najstarsza marka samochodowa w Ameryce i jedna z najstarszych na świecie. W przeszłości jej samochody biły rekordy prędkości, liczby sprzedanych aut oraz imponowały stylem. Historia założyciela Buicka to także przykład, by w życiu nigdy się nie poddawać.
Tekst: Mateusz Cieślak, foto: Artur Woszak, Michał Węgrzynek,
modelka: Marlena Marzec, miejsce: Shift-R Tuning & Motorsports
Buick Super Eight 1949 / Buick 8 – wszystko zaczęło się od wanny?
Twórcą tej marki jest Szkot David Dunbar Buick, który opracował metodę pokrywania żeliwa porcelaną, w efekcie czego dorobił się fortuny, produkując nowoczesne, białe… wanny. Pod koniec XIX w. Buick zainteresował się silnikami spalinowymi, co skończyło się na założeniu kolejnej firmy, tym razem produkującej silniki dla przemysłu morskiego i lotnictwa. Wkrótce po tym David zaczął myśleć o produkcji całego samochodu. W 1902 r. na stworzenie prototypu wydał cały swój majątek, zatrudnił utalentowanego mechanika Waltera Marra i razem zbudowali pierwszy samochód.
Największym sukcesem Buicka było opracowanie silnika górnozaworowego, który był znacznie mocniejszy niż stosowane wtedy powszechnie silniki bocznozaworowe. Buick był też pierwszą marką wchodząca w skład General Motors. Jego samochody zostały wprowadzone do obrotu jako klasa Premium, plasując się gdzieś między popularnym Chevroletem a najbardziej luksusowym Cadillakiem.
Buick Super Eight 1949 / Buick 8 – dlaczego ósemka?
Buick Super Eight został zaprezentowany po raz pierwszy w 1939 roku, doczekał się pięciu generacji, a jego produkcja zakończyła się w 1958 roku. Wówczas został zastąpiony przez legendarną Rivierę. Dlaczego „Eight”? Bo ma 8-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 4,1 litra i mocy 120 KM. Za zmianę biegów odpowiada trzystopniowa przekładnia automatyczna Dynaflow, która przed wejściem do seryjnej produkcji była montowana w najszybszym czołgu II Wojny Światowej – M18 Hellcat. Jakieś pytania?!
Buick Super Eight 1949 / Buick 8 – jak się tym jeździ?
Buick Super Eight prowadzi się jak wanna, ma prawie 5,5 metra długości, ponad 2 metry szerokości i jest równie wysoki co dzisiejsze SUV-y. Jednak obecnie trudno mówić o właściwościach jezdnych i osiągach takich wozów. Pod koniec lat 40. XX wieku było to bardzo szybkie auto. Samochody Buick jako pierwsze na świecie pokonały barierę prędkości 100 mil na godzinę (160 km/h), a model Buick Super Eight w latach 40. i 50. bił rekordy sprzedaży. Amerykanom nie trzeba dwa razy powtarzać, jak coś jest super, to trzeba to kupić.
Buick Super Eight 1949 / Buick 8 – wygląd i charakterystyczne VentiPorty
Buick Super Eight wygląda jak wanna, ale z kąpiącą się w środku Ditą von Teese
Seksowne przetłoczenia, bogato zdobiony grill, klosze lamp przypominające drogą biżuterię i ociekający zewsząd chrom. W środku znajdziesz designerskie pokrętła, mnóstwo miejsca i dwie miękkie kanapy z centralnie zamontowaną zapalniczką. Wiadomo po co.
Musisz też wiedzieć, że modele Buick od kilkudziesięciu lat posiadają te same charakterystyczne elementy nadwozia. Ich cechą rozpoznawczą są VentiPorty – trzy lub cztery otwory w błotnikach, w zależności od liczby cylindrów. Idea VentiPortów wyrosła z modyfikacji, jakiej dokonał szef designu Buicka Ned Nickles w swoim własnym Roadmasterze 1948. Zainstalował on cztery bursztynowe światła po obu stronach maski swojego samochodu, tak aby migały z każdym uderzeniem tłoka, symulując płomienie wydobywające się z rury wydechowej samolotów myśliwskich.
W połączeniu z celownikiem na masce, VentiPorty dawały złudzenie, że kierowca zasiada za sterami wyimaginowanego myśliwca
Szef Buicka był tak zachwycony tą koncepcją, że kazał takie (nieświecące) VentiPorty zamontować we wszystkich Buickach. Ich liczba jest też nie bez znaczenia, trzy otwory oznaczają, że pod maską znajduje się silnik 6-cylindrowy, cztery otwory – 8 cylindrów.
Buick Super Eight 1949 / Buick 8 – nieszczęsny los Buicka
Niestety David Buick nie doczekał sukcesów swojej ukochanej marki. Ponieważ nie potrafił znaleźć wspólnego języka z głównym inwestorem, Billym Durantem, w 1908 roku sprzedał swoje udziały za sumę 100 000 $ i nigdy więcej nie zajmował się samochodami. Była to prawdopodobnie najgorsza decyzja finansowa w jego życiu. Zmarł w biedzie w 1929 roku.
Podoba Ci się nasza sesja zdjęciowa Buicka Super 8 z Marleen? Tutaj znajdziesz “making of…” – zapraszamy:
Buick Super posiadał bliźniaczy model – Roadmaster. Samochód ten stał się bohaterem horroru Stephena Kinga o tytule “Buick 8”. Tutaj znajdziesz tę książkę.
Prezentowany egzemplarz można wynająć na imprezy okolicznościowe.
Kontakt: 511 540 904