Toyota AE86 Hachiroku | KLASYK
W ciągu 50 lat Toyota wyprodukowała 44 miliony sztuk Corolli, co czyni ją najpopularniejszym modelem w historii. 50 tysięcy z nich to wersja AE86.
Z wyglądu przypomina naszego Poloneza, jej dane techniczne nie powalają na kolana, a mimo to udało jej się napisać własny rozdział w historii motoryzacji.
Tekst: Mateusz Cieślak, foto: Michał Węgrzynek i Artur Woszak
Hachiroku (z jap. osiem-sześć) to kompaktowy samochód oparty na piątej generacji Toyoty Corolli. Powstawał w latach 1983–1987 i był dostępny w dwóch wersjach: jako dwudrzwiowe coupé oraz trzydrzwiowy hatchback. Każda z tych wersji mogła mieć dwa rodzaje lamp przednich: zespolone w modelu Levin i otwierane w Trueno.
Toyota AE86 Hachiroku to ostatnia Corolla z napędem na tylną oś, więc Toyota postanowiła ją wyróżnić. Miała być jak wcześniejsze wyjście z pracy, jak uśmiech ekspedientki, jak znaleziony przypadkiem zaskórniak.
Toyota AE86 Hachiroku miała być jak zwykła codzienna przyjemność.
Toyota AE86 Hachiroku | Silniki / dane techniczne
Toyota AE86 napędzana jest benzynowym silnikiem 1,6 o oznaczeniu 4A-GEU. Ma 16 zaworów i dwa wałki rozrządu, dzięki czemu rozwija aż 130 KM i 150 Nm momentu obrotowego. Hachiroku do 100 km/h przyspiesza w ok. 8 sekund. A silnik oddycha za pomocą układu dolotowego T-Vis o zmiennej geometrii.
Co z nami będzie, gdy znajdziemy się w AE86 na zakręcie?
Zapewne uśmiechniemy się, kontrując lekko wychylający się tył, ponieważ tu zaczyna się prawdziwy fenomen Toyoty.
Toyota AE86 Hachiroku | Masa
Ma wszystko, czego potrzeba, by czerpać radości z jazdy: żwawy silnik, niewielką wagę (940 kg) i masę rozłożoną w stosunku 53:47. Do tego dodajmy pięciobiegowy manual, napęd na tylną oś, opcjonalną szperę i stosunkowo niską cenę. W latach 80. Toyota AE86 Hachiroku rywalizowała z Nissanem 300ZX, Mazdą RX-7 czy Toyotą Suprą. Była od nich słabsza, wyglądała gorzej, ale to od niej zaczynamy wspominać japońskie auta sportowe z tamtego okresu.
Toyota AE86 błyskawicznie zyskała ogromną popularność we wszelkich odmianach sportu motorowego. W 1986 r. Toyota wystawiła 150-konną Hachi-roku do startów w europejskich mistrzostwach samochodów turystycznych ETCC i… wygrała w klasyfikacji konstruktorów. Pokonała konkurencję wyposażoną w takie samochody jak: BMW M6, Volvo 240 Turbo, Alfa Romeo 75 (turbo V6) czy Mercedes 190E 2,3-16. Dwa lata później Corolla AE86 wygrała cztery eliminacje rajdowych mistrzostw Europy.
Toyota AE86 Hachiroku | Debiut
AE86 miała szczęście, trafiając na rynek w idealnym dla siebie momencie. Jej sportowe cechy świetnie pasowały do rozwijającej się kultury ulicznych wyścigów, którym przewodził drift. Sztuka kontrolowanego poślizgu pojawiła się w Japonii prawdopodobnie w tym samym czasie co pierwsze samochody.
Za „ojca driftu” oficjalnie uznaje się Kunimitsu Takahashiego, motocyklistę i kierowcę wyścigowego, który w latach 70. zasłyną z widowiskowej jazdy na zużytych oponach. Jego technika spodobała się widzom i posłużyła za inspirację dla tworzących się grup lokalnych ścigantów.
Toyota AE86 Hachiroku | Keiichi Tsuchiya
Tytuł „Drift King” w latach 80. otrzymał inny kierowca wyścigowy – Keiichi Tsuchiya. Wykorzystywał on bowiem drift podczas pokonywania zakrętów w wyścigach jako jedyny zawodnik w stawce. Tsuchiya znany jest również z agresywnej jazdy w Tōge – są to wyścigi odbywające się na krętych górskich drogach.
Spopularyzował drift nie tylko w Japonii, ale i na całym świecie. To dzięki niemu drifting nie jest już uznawany za nielegalne wyścigi, ale stanowi pełnoprawną dyscyplinę sportu. Zgadnijcie, czym jeździł…
Tak, Toyotą AE86 Trueno.
Toyota AE86 Hachiroku | L E G E N D A
Legenda Hachi-roku odcisnęła swój ślad również w popkulturze za sprawą mangi i anime Initial D. Opowiada ona o losach nastoletniego chłopaka, Takumiego Fujiwary, który pracuje jako dostawca tofu.
Codziennie nad ranem Takumi pokonuje swoim AE86 Trueno górską trasę, zgodnie z zaleceniami swojego ojca, jadąc z maksymalną prędkością oraz pokonując każdy zakręt w kontrolowanym poślizgu. Zawsze towarzyszy mu kubek wody, dzięki któremu doskonali płynność jazdy.
Z czasem Takumi zaczyna odkrywać swój talent i wchodzić w profesjonalny świat nocnych wyścigów. Jak potwierdzają twórcy Initial D, postać głównego bohatera była inspirowana Kunimitsu Takahashim i Keiichim Tsuchiyą.
Historia Toyoty AE86 pozwala umieścić ją w panteonie motoryzacyjnych sław. Czy można więc powiedzieć, że to prawdziwy samochód z duszą? Nie, żaden samochód jej nie ma. To najbardziej wyświechtane określenie, jakie istnieje w motoryzacji.
Mówiąc o wyjątkowości auta, powinniśmy zwrócić uwagę na coś innego – jego charakter.
Toyota AE86 Hachiroku | Niepozorny obiekt pożadania
Toyota AE86 Hachiroku nie posiada nadwozia z wyzywającymi spojlerami, nie prowokuje nas do pojedynku na światłach, ani nie onieśmiela mocą silnika. Ma introwertyczną osobowość chłopaka, jakiego każdy z nas miał kiedyś w klasie. Tego, który rzadko się odzywał, wyglądał niepozornie i nosił młodzieńczy wąs. Ale miał jeden talent, w którym nikt nie mógł mu dorównać.
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Toyota AE86 Hachiroku | KLASYK
W ciągu 50 lat Toyota wyprodukowała 44 miliony sztuk Corolli, co czyni ją najpopularniejszym modelem w historii. 50 tysięcy z nich to wersja AE86.
Z wyglądu przypomina naszego Poloneza, jej dane techniczne nie powalają na kolana, a mimo to udało jej się napisać własny rozdział w historii motoryzacji.
Tekst: Mateusz Cieślak, foto: Michał Węgrzynek i Artur Woszak
Hachiroku (z jap. osiem-sześć) to kompaktowy samochód oparty na piątej generacji Toyoty Corolli. Powstawał w latach 1983–1987 i był dostępny w dwóch wersjach: jako dwudrzwiowe coupé oraz trzydrzwiowy hatchback. Każda z tych wersji mogła mieć dwa rodzaje lamp przednich: zespolone w modelu Levin i otwierane w Trueno.
Toyota AE86 Hachiroku to ostatnia Corolla z napędem na tylną oś, więc Toyota postanowiła ją wyróżnić. Miała być jak wcześniejsze wyjście z pracy, jak uśmiech ekspedientki, jak znaleziony przypadkiem zaskórniak.
Toyota AE86 Hachiroku miała być jak zwykła codzienna przyjemność.
Toyota AE86 Hachiroku | Silniki / dane techniczne
Toyota AE86 napędzana jest benzynowym silnikiem 1,6 o oznaczeniu 4A-GEU. Ma 16 zaworów i dwa wałki rozrządu, dzięki czemu rozwija aż 130 KM i 150 Nm momentu obrotowego. Hachiroku do 100 km/h przyspiesza w ok. 8 sekund. A silnik oddycha za pomocą układu dolotowego T-Vis o zmiennej geometrii.
Co z nami będzie, gdy znajdziemy się w AE86 na zakręcie?
Zapewne uśmiechniemy się, kontrując lekko wychylający się tył, ponieważ tu zaczyna się prawdziwy fenomen Toyoty.
Toyota AE86 Hachiroku | Masa
Ma wszystko, czego potrzeba, by czerpać radości z jazdy: żwawy silnik, niewielką wagę (940 kg) i masę rozłożoną w stosunku 53:47. Do tego dodajmy pięciobiegowy manual, napęd na tylną oś, opcjonalną szperę i stosunkowo niską cenę. W latach 80. Toyota AE86 Hachiroku rywalizowała z Nissanem 300ZX, Mazdą RX-7 czy Toyotą Suprą. Była od nich słabsza, wyglądała gorzej, ale to od niej zaczynamy wspominać japońskie auta sportowe z tamtego okresu.
Toyota AE86 błyskawicznie zyskała ogromną popularność we wszelkich odmianach sportu motorowego. W 1986 r. Toyota wystawiła 150-konną Hachi-roku do startów w europejskich mistrzostwach samochodów turystycznych ETCC i… wygrała w klasyfikacji konstruktorów. Pokonała konkurencję wyposażoną w takie samochody jak: BMW M6, Volvo 240 Turbo, Alfa Romeo 75 (turbo V6) czy Mercedes 190E 2,3-16. Dwa lata później Corolla AE86 wygrała cztery eliminacje rajdowych mistrzostw Europy.
Toyota AE86 Hachiroku | Debiut
AE86 miała szczęście, trafiając na rynek w idealnym dla siebie momencie. Jej sportowe cechy świetnie pasowały do rozwijającej się kultury ulicznych wyścigów, którym przewodził drift. Sztuka kontrolowanego poślizgu pojawiła się w Japonii prawdopodobnie w tym samym czasie co pierwsze samochody.
Za „ojca driftu” oficjalnie uznaje się Kunimitsu Takahashiego, motocyklistę i kierowcę wyścigowego, który w latach 70. zasłyną z widowiskowej jazdy na zużytych oponach. Jego technika spodobała się widzom i posłużyła za inspirację dla tworzących się grup lokalnych ścigantów.
Toyota AE86 Hachiroku | Keiichi Tsuchiya
Tytuł „Drift King” w latach 80. otrzymał inny kierowca wyścigowy – Keiichi Tsuchiya. Wykorzystywał on bowiem drift podczas pokonywania zakrętów w wyścigach jako jedyny zawodnik w stawce. Tsuchiya znany jest również z agresywnej jazdy w Tōge – są to wyścigi odbywające się na krętych górskich drogach.
Spopularyzował drift nie tylko w Japonii, ale i na całym świecie. To dzięki niemu drifting nie jest już uznawany za nielegalne wyścigi, ale stanowi pełnoprawną dyscyplinę sportu. Zgadnijcie, czym jeździł…
Tak, Toyotą AE86 Trueno.
Toyota AE86 Hachiroku | L E G E N D A
Legenda Hachi-roku odcisnęła swój ślad również w popkulturze za sprawą mangi i anime Initial D. Opowiada ona o losach nastoletniego chłopaka, Takumiego Fujiwary, który pracuje jako dostawca tofu.
Codziennie nad ranem Takumi pokonuje swoim AE86 Trueno górską trasę, zgodnie z zaleceniami swojego ojca, jadąc z maksymalną prędkością oraz pokonując każdy zakręt w kontrolowanym poślizgu. Zawsze towarzyszy mu kubek wody, dzięki któremu doskonali płynność jazdy.
Z czasem Takumi zaczyna odkrywać swój talent i wchodzić w profesjonalny świat nocnych wyścigów. Jak potwierdzają twórcy Initial D, postać głównego bohatera była inspirowana Kunimitsu Takahashim i Keiichim Tsuchiyą.
Historia Toyoty AE86 pozwala umieścić ją w panteonie motoryzacyjnych sław. Czy można więc powiedzieć, że to prawdziwy samochód z duszą? Nie, żaden samochód jej nie ma. To najbardziej wyświechtane określenie, jakie istnieje w motoryzacji.
Mówiąc o wyjątkowości auta, powinniśmy zwrócić uwagę na coś innego – jego charakter.
Toyota AE86 Hachiroku | Niepozorny obiekt pożadania
Toyota AE86 Hachiroku nie posiada nadwozia z wyzywającymi spojlerami, nie prowokuje nas do pojedynku na światłach, ani nie onieśmiela mocą silnika. Ma introwertyczną osobowość chłopaka, jakiego każdy z nas miał kiedyś w klasie. Tego, który rzadko się odzywał, wyglądał niepozornie i nosił młodzieńczy wąs. Ale miał jeden talent, w którym nikt nie mógł mu dorównać.