Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Toyota AE86 Hachiroku: Talent czystej wody

Toyota AE86 Hachiroku: Talent czystej wody

Toyota AE86 Hachiroku | KLASYK W ciągu 50 lat Toyota […]

Toyota AE86 Hachiroku | KLASYK

W ciągu 50 lat Toyota wyprodukowała 44 miliony sztuk Corolli, co czyni ją najpopularniejszym modelem w historii. 50 tysięcy z nich to wersja AE86.

Z wyglądu przypomina naszego Poloneza, jej dane techniczne nie powalają na kolana, a mimo to udało jej się napisać własny rozdział w historii motoryzacji.

Tekst: Mateusz Cieślak, foto: Michał Węgrzynek i Artur Woszak

Hachiroku (z jap. osiem-sześć) to kompaktowy samochód oparty na piątej generacji Toyoty Corolli. Powstawał w latach 1983–1987 i był dostępny w dwóch wersjach: jako dwudrzwiowe coupé oraz trzydrzwiowy hatchback. Każda z tych wersji mogła mieć dwa rodzaje lamp przednich: zespolone w modelu Levin i otwierane w Trueno.

Toyota AE86 Hachiroku to ostatnia Corolla z napędem na tylną oś, więc Toyota postanowiła ją wyróżnić. Miała być jak wcześniejsze wyjście z pracy, jak uśmiech ekspedientki, jak znaleziony przypadkiem zaskórniak.

Toyota AE86 Hachiroku miała być jak zwykła codzienna przyjemność.

"<yoastmark

Toyota AE86 Hachiroku | Silniki / dane techniczne

Toyota AE86 napędzana jest benzynowym silnikiem 1,6 o oznaczeniu 4A-GEU. Ma 16 zaworów i dwa wałki rozrządu, dzięki czemu rozwija aż 130 KM i 150 Nm momentu obrotowego. Hachiroku do 100 km/h przyspiesza w ok. 8 sekund. A silnik oddycha za pomocą układu dolotowego T-Vis o zmiennej geometrii.

Toyota AE86 Hachi-roku tył

Toyota AE86 Hachiroku | Niepozorny tył

Co z nami będzie, gdy znajdziemy się w AE86 na zakręcie?

Zapewne uśmiechniemy się, kontrując lekko wychylający się tył, ponieważ tu zaczyna się prawdziwy fenomen Toyoty.

Toyota AE86 Hachiroku | Masa

Ma wszystko, czego potrzeba, by czerpać radości z jazdy: żwawy silnik, niewielką wagę (940 kg) i masę rozłożoną w stosunku 53:47. Do tego dodajmy pięciobiegowy manual, napęd na tylną oś, opcjonalną szperę i stosunkowo niską cenę. W latach 80. Toyota AE86 Hachiroku rywalizowała z Nissanem 300ZX, Mazdą RX-7 czy Toyotą Suprą. Była od nich słabsza, wyglądała gorzej, ale to od niej zaczynamy wspominać japońskie auta sportowe z tamtego okresu.

Toyota AE86 Hachi-roku drift klasyk

Toyota AE86 Hachiroku | Trochę bardziej bokiem…

Toyota AE86 błyskawicznie zyskała ogromną popularność we wszelkich odmianach sportu motorowego. W 1986 r. Toyota wystawiła 150-konną Hachi-roku do startów w europejskich mistrzostwach samochodów turystycznych ETCC i… wygrała w klasyfikacji konstruktorów. Pokonała konkurencję wyposażoną w takie samochody jak: BMW M6, Volvo 240 Turbo, Alfa Romeo 75 (turbo V6) czy Mercedes 190E 2,3-16. Dwa lata później Corolla AE86 wygrała cztery eliminacje rajdowych mistrzostw Europy.

Toyota AE86 Hachiroku | Debiut

AE86 miała szczęście, trafiając na rynek w idealnym dla siebie momencie. Jej sportowe cechy świetnie pasowały do rozwijającej się kultury ulicznych wyścigów, którym przewodził drift. Sztuka kontrolowanego poślizgu pojawiła się w Japonii prawdopodobnie w tym samym czasie co pierwsze samochody.

Toyota AE86 Hachi-roku legend

Toyota AE86 Hachi-roku | Legenda

Za „ojca driftu” oficjalnie uznaje się Kunimitsu Takahashiego, motocyklistę i kierowcę wyścigowego, który w latach 70. zasłyną z widowiskowej jazdy na zużytych oponach. Jego technika spodobała się widzom i posłużyła za inspirację dla tworzących się grup lokalnych ścigantów.

Toyota AE86 Hachiroku | Keiichi Tsuchiya

Tytuł „Drift King” w latach 80. otrzymał inny kierowca wyścigowy – Keiichi Tsuchiya. Wykorzystywał on bowiem drift podczas pokonywania zakrętów w wyścigach jako jedyny zawodnik w stawce. Tsuchiya znany jest również z agresywnej jazdy w Tōge – są to wyścigi odbywające się na krętych górskich drogach.

Spopularyzował drift nie tylko w Japonii, ale i na całym świecie. To dzięki niemu drifting nie jest już uznawany za nielegalne wyścigi, ale stanowi pełnoprawną dyscyplinę sportu. Zgadnijcie, czym jeździł…

Tak, Toyotą AE86 Trueno.

Toyota AE86 Hachiroku | L E G E N D A

Legenda Hachi-roku odcisnęła swój ślad również w popkulturze za sprawą mangi i anime Initial D. Opowiada ona o losach nastoletniego chłopaka, Takumiego Fujiwary, który pracuje jako dostawca tofu.

Codziennie nad ranem Takumi pokonuje swoim AE86 Trueno górską trasę, zgodnie z zaleceniami swojego ojca, jadąc z maksymalną prędkością oraz pokonując każdy zakręt w kontrolowanym poślizgu. Zawsze towarzyszy mu kubek wody, dzięki któremu doskonali płynność jazdy.

Toyota AE86 Hachi-roku lampy

Toyota AE86 Hachiroku | Światła

Z czasem Takumi zaczyna odkrywać swój talent i wchodzić w profesjonalny świat nocnych wyścigów. Jak potwierdzają twórcy Initial D, postać głównego bohatera była inspirowana Kunimitsu Takahashim i Keiichim Tsuchiyą.

Historia Toyoty AE86 pozwala umieścić ją w panteonie motoryzacyjnych sław. Czy można więc powiedzieć, że to prawdziwy samochód z duszą? Nie, żaden samochód jej nie ma. To najbardziej wyświechtane określenie, jakie istnieje w motoryzacji.

Mówiąc o wyjątkowości auta, powinniśmy zwrócić uwagę na coś innego – jego charakter.

Toyota AE86 Hachiroku | Niepozorny obiekt pożadania

Toyota AE86 Hachiroku nie posiada nadwozia z wyzywającymi spojlerami, nie prowokuje nas do pojedynku na światłach, ani nie onieśmiela mocą silnika. Ma introwertyczną osobowość chłopaka, jakiego każdy z nas miał kiedyś w klasie. Tego, który rzadko się odzywał, wyglądał niepozornie i nosił młodzieńczy wąs. Ale miał jeden talent, w którym nikt nie mógł mu dorównać.

Toyota AE86 Hachi-roku obiekt pożądania

Toyota AE86 Hachiroku | Front

Tags: 86, ae, ae86, hachi, hachi-roku, klasyk, klasyki, levin, toyota, Toyota AE86, Toyota AE86 Hachiroku, trueno, youngtimer

POPRZEDNI

NASTĘPNY

ojcowie japońskiej motoryzacji

Ojcowie japońskiej motoryzacji

Stylowy prezent dla chłopaka to coś do poczytania

To koniec Magazynu Motór… ale początek czegoś NOWEGO. Bardzo mi zależy, żebyś to przeczytał(a)

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

be gentle man

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

GRY

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

AC Cobra – ryzykowne spotkanie

AC Cobra – ryzykowne spotkanie

18 września 2025|0 Comments
Ford Escort RS Cosworth VS. Ford Focus RS | To jest już koniec

Ford Escort RS Cosworth VS. Ford Focus RS | To jest już koniec

16 września 2025|0 Comments
Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

2 listopada 2020
Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

20 października 2020
Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

21 września 2020
Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

3 sierpnia 2020
Volvo 1800S test – Zimny elegant

Volvo 1800S test – Zimny elegant

15 maja 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

MAGAZYN MOTORYZACYJNY PREZENTY DLA CHŁOPAKA I MĘŻCZYZNY

2025 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry