Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Toyota AE86 Hachiroku red
Strona główna » Toyota AE86 Hachiroku: Talent czystej wody

Toyota AE86 Hachiroku: Talent czystej wody

Toyota AE86 Hachiroku | KLASYK W ciągu 50 lat Toyota […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Toyota AE86 Hachiroku: Talent czystej wody

Toyota AE86 Hachiroku: Talent czystej wody

Toyota AE86 Hachiroku | KLASYK W ciągu 50 lat Toyota […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Toyota AE86 Hachiroku: Talent czystej wody

Toyota AE86 Hachiroku: Talent czystej wody

Toyota AE86 Hachiroku | KLASYK W ciągu 50 lat Toyota […]

Mateusz Cieślak

Toyota AE86 Hachiroku | KLASYK

W ciągu 50 lat Toyota wyprodukowała 44 miliony sztuk Corolli, co czyni ją najpopularniejszym modelem w historii. 50 tysięcy z nich to wersja AE86.

Z wyglądu przypomina naszego Poloneza, jej dane techniczne nie powalają na kolana, a mimo to udało jej się napisać własny rozdział w historii motoryzacji.

Tekst: Mateusz Cieślak, foto: Michał Węgrzynek i Artur Woszak

Hachiroku (z jap. osiem-sześć) to kompaktowy samochód oparty na piątej generacji Toyoty Corolli. Powstawał w latach 1983–1987 i był dostępny w dwóch wersjach: jako dwudrzwiowe coupé oraz trzydrzwiowy hatchback. Każda z tych wersji mogła mieć dwa rodzaje lamp przednich: zespolone w modelu Levin i otwierane w Trueno.

Toyota AE86 Hachiroku to ostatnia Corolla z napędem na tylną oś, więc Toyota postanowiła ją wyróżnić. Miała być jak wcześniejsze wyjście z pracy, jak uśmiech ekspedientki, jak znaleziony przypadkiem zaskórniak.

Toyota AE86 Hachiroku miała być jak zwykła codzienna przyjemność.

"<yoastmark

Toyota AE86 Hachiroku | Silniki / dane techniczne

Toyota AE86 napędzana jest benzynowym silnikiem 1,6 o oznaczeniu 4A-GEU. Ma 16 zaworów i dwa wałki rozrządu, dzięki czemu rozwija aż 130 KM i 150 Nm momentu obrotowego. Hachiroku do 100 km/h przyspiesza w ok. 8 sekund. A silnik oddycha za pomocą układu dolotowego T-Vis o zmiennej geometrii.

Toyota AE86 Hachi-roku tył

Toyota AE86 Hachiroku | Niepozorny tył

Co z nami będzie, gdy znajdziemy się w AE86 na zakręcie?

Zapewne uśmiechniemy się, kontrując lekko wychylający się tył, ponieważ tu zaczyna się prawdziwy fenomen Toyoty.

Toyota AE86 Hachiroku | Masa

Ma wszystko, czego potrzeba, by czerpać radości z jazdy: żwawy silnik, niewielką wagę (940 kg) i masę rozłożoną w stosunku 53:47. Do tego dodajmy pięciobiegowy manual, napęd na tylną oś, opcjonalną szperę i stosunkowo niską cenę. W latach 80. Toyota AE86 Hachiroku rywalizowała z Nissanem 300ZX, Mazdą RX-7 czy Toyotą Suprą. Była od nich słabsza, wyglądała gorzej, ale to od niej zaczynamy wspominać japońskie auta sportowe z tamtego okresu.

Toyota AE86 Hachi-roku drift klasyk

Toyota AE86 Hachiroku | Trochę bardziej bokiem…

Toyota AE86 błyskawicznie zyskała ogromną popularność we wszelkich odmianach sportu motorowego. W 1986 r. Toyota wystawiła 150-konną Hachi-roku do startów w europejskich mistrzostwach samochodów turystycznych ETCC i… wygrała w klasyfikacji konstruktorów. Pokonała konkurencję wyposażoną w takie samochody jak: BMW M6, Volvo 240 Turbo, Alfa Romeo 75 (turbo V6) czy Mercedes 190E 2,3-16. Dwa lata później Corolla AE86 wygrała cztery eliminacje rajdowych mistrzostw Europy.

Toyota AE86 Hachiroku | Debiut

AE86 miała szczęście, trafiając na rynek w idealnym dla siebie momencie. Jej sportowe cechy świetnie pasowały do rozwijającej się kultury ulicznych wyścigów, którym przewodził drift. Sztuka kontrolowanego poślizgu pojawiła się w Japonii prawdopodobnie w tym samym czasie co pierwsze samochody.

Toyota AE86 Hachi-roku legend

Toyota AE86 Hachi-roku | Legenda

Za „ojca driftu” oficjalnie uznaje się Kunimitsu Takahashiego, motocyklistę i kierowcę wyścigowego, który w latach 70. zasłyną z widowiskowej jazdy na zużytych oponach. Jego technika spodobała się widzom i posłużyła za inspirację dla tworzących się grup lokalnych ścigantów.

Toyota AE86 Hachiroku | Keiichi Tsuchiya

Tytuł „Drift King” w latach 80. otrzymał inny kierowca wyścigowy – Keiichi Tsuchiya. Wykorzystywał on bowiem drift podczas pokonywania zakrętów w wyścigach jako jedyny zawodnik w stawce. Tsuchiya znany jest również z agresywnej jazdy w Tōge – są to wyścigi odbywające się na krętych górskich drogach.

Spopularyzował drift nie tylko w Japonii, ale i na całym świecie. To dzięki niemu drifting nie jest już uznawany za nielegalne wyścigi, ale stanowi pełnoprawną dyscyplinę sportu. Zgadnijcie, czym jeździł…

Tak, Toyotą AE86 Trueno.

Toyota AE86 Hachiroku | L E G E N D A

Legenda Hachi-roku odcisnęła swój ślad również w popkulturze za sprawą mangi i anime Initial D. Opowiada ona o losach nastoletniego chłopaka, Takumiego Fujiwary, który pracuje jako dostawca tofu.

Codziennie nad ranem Takumi pokonuje swoim AE86 Trueno górską trasę, zgodnie z zaleceniami swojego ojca, jadąc z maksymalną prędkością oraz pokonując każdy zakręt w kontrolowanym poślizgu. Zawsze towarzyszy mu kubek wody, dzięki któremu doskonali płynność jazdy.

Toyota AE86 Hachi-roku lampy

Toyota AE86 Hachiroku | Światła

Z czasem Takumi zaczyna odkrywać swój talent i wchodzić w profesjonalny świat nocnych wyścigów. Jak potwierdzają twórcy Initial D, postać głównego bohatera była inspirowana Kunimitsu Takahashim i Keiichim Tsuchiyą.

Historia Toyoty AE86 pozwala umieścić ją w panteonie motoryzacyjnych sław. Czy można więc powiedzieć, że to prawdziwy samochód z duszą? Nie, żaden samochód jej nie ma. To najbardziej wyświechtane określenie, jakie istnieje w motoryzacji.

Mówiąc o wyjątkowości auta, powinniśmy zwrócić uwagę na coś innego – jego charakter.

Toyota AE86 Hachiroku | Niepozorny obiekt pożadania

Toyota AE86 Hachiroku nie posiada nadwozia z wyzywającymi spojlerami, nie prowokuje nas do pojedynku na światłach, ani nie onieśmiela mocą silnika. Ma introwertyczną osobowość chłopaka, jakiego każdy z nas miał kiedyś w klasie. Tego, który rzadko się odzywał, wyglądał niepozornie i nosił młodzieńczy wąs. Ale miał jeden talent, w którym nikt nie mógł mu dorównać.

Toyota AE86 Hachi-roku obiekt pożądania

Toyota AE86 Hachiroku | Front

Tags: 86, ae, ae86, hachi, hachi-roku, klasyk, klasyki, levin, toyota, Toyota AE86, Toyota AE86 Hachiroku, trueno, youngtimer

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Toyota AE86 Hachiroku | KLASYK

W ciągu 50 lat Toyota wyprodukowała 44 miliony sztuk Corolli, co czyni ją najpopularniejszym modelem w historii. 50 tysięcy z nich to wersja AE86.

Z wyglądu przypomina naszego Poloneza, jej dane techniczne nie powalają na kolana, a mimo to udało jej się napisać własny rozdział w historii motoryzacji.

Tekst: Mateusz Cieślak, foto: Michał Węgrzynek i Artur Woszak

Hachiroku (z jap. osiem-sześć) to kompaktowy samochód oparty na piątej generacji Toyoty Corolli. Powstawał w latach 1983–1987 i był dostępny w dwóch wersjach: jako dwudrzwiowe coupé oraz trzydrzwiowy hatchback. Każda z tych wersji mogła mieć dwa rodzaje lamp przednich: zespolone w modelu Levin i otwierane w Trueno.

Toyota AE86 Hachiroku to ostatnia Corolla z napędem na tylną oś, więc Toyota postanowiła ją wyróżnić. Miała być jak wcześniejsze wyjście z pracy, jak uśmiech ekspedientki, jak znaleziony przypadkiem zaskórniak.

Toyota AE86 Hachiroku miała być jak zwykła codzienna przyjemność.

"<yoastmark

Toyota AE86 Hachiroku | Silniki / dane techniczne

Toyota AE86 napędzana jest benzynowym silnikiem 1,6 o oznaczeniu 4A-GEU. Ma 16 zaworów i dwa wałki rozrządu, dzięki czemu rozwija aż 130 KM i 150 Nm momentu obrotowego. Hachiroku do 100 km/h przyspiesza w ok. 8 sekund. A silnik oddycha za pomocą układu dolotowego T-Vis o zmiennej geometrii.

Toyota AE86 Hachi-roku tył

Toyota AE86 Hachiroku | Niepozorny tył

Co z nami będzie, gdy znajdziemy się w AE86 na zakręcie?

Zapewne uśmiechniemy się, kontrując lekko wychylający się tył, ponieważ tu zaczyna się prawdziwy fenomen Toyoty.

Toyota AE86 Hachiroku | Masa

Ma wszystko, czego potrzeba, by czerpać radości z jazdy: żwawy silnik, niewielką wagę (940 kg) i masę rozłożoną w stosunku 53:47. Do tego dodajmy pięciobiegowy manual, napęd na tylną oś, opcjonalną szperę i stosunkowo niską cenę. W latach 80. Toyota AE86 Hachiroku rywalizowała z Nissanem 300ZX, Mazdą RX-7 czy Toyotą Suprą. Była od nich słabsza, wyglądała gorzej, ale to od niej zaczynamy wspominać japońskie auta sportowe z tamtego okresu.

Toyota AE86 Hachi-roku drift klasyk

Toyota AE86 Hachiroku | Trochę bardziej bokiem…

Toyota AE86 błyskawicznie zyskała ogromną popularność we wszelkich odmianach sportu motorowego. W 1986 r. Toyota wystawiła 150-konną Hachi-roku do startów w europejskich mistrzostwach samochodów turystycznych ETCC i… wygrała w klasyfikacji konstruktorów. Pokonała konkurencję wyposażoną w takie samochody jak: BMW M6, Volvo 240 Turbo, Alfa Romeo 75 (turbo V6) czy Mercedes 190E 2,3-16. Dwa lata później Corolla AE86 wygrała cztery eliminacje rajdowych mistrzostw Europy.

Toyota AE86 Hachiroku | Debiut

AE86 miała szczęście, trafiając na rynek w idealnym dla siebie momencie. Jej sportowe cechy świetnie pasowały do rozwijającej się kultury ulicznych wyścigów, którym przewodził drift. Sztuka kontrolowanego poślizgu pojawiła się w Japonii prawdopodobnie w tym samym czasie co pierwsze samochody.

Toyota AE86 Hachi-roku legend

Toyota AE86 Hachi-roku | Legenda

Za „ojca driftu” oficjalnie uznaje się Kunimitsu Takahashiego, motocyklistę i kierowcę wyścigowego, który w latach 70. zasłyną z widowiskowej jazdy na zużytych oponach. Jego technika spodobała się widzom i posłużyła za inspirację dla tworzących się grup lokalnych ścigantów.

Toyota AE86 Hachiroku | Keiichi Tsuchiya

Tytuł „Drift King” w latach 80. otrzymał inny kierowca wyścigowy – Keiichi Tsuchiya. Wykorzystywał on bowiem drift podczas pokonywania zakrętów w wyścigach jako jedyny zawodnik w stawce. Tsuchiya znany jest również z agresywnej jazdy w Tōge – są to wyścigi odbywające się na krętych górskich drogach.

Spopularyzował drift nie tylko w Japonii, ale i na całym świecie. To dzięki niemu drifting nie jest już uznawany za nielegalne wyścigi, ale stanowi pełnoprawną dyscyplinę sportu. Zgadnijcie, czym jeździł…

Tak, Toyotą AE86 Trueno.

Toyota AE86 Hachiroku | L E G E N D A

Legenda Hachi-roku odcisnęła swój ślad również w popkulturze za sprawą mangi i anime Initial D. Opowiada ona o losach nastoletniego chłopaka, Takumiego Fujiwary, który pracuje jako dostawca tofu.

Codziennie nad ranem Takumi pokonuje swoim AE86 Trueno górską trasę, zgodnie z zaleceniami swojego ojca, jadąc z maksymalną prędkością oraz pokonując każdy zakręt w kontrolowanym poślizgu. Zawsze towarzyszy mu kubek wody, dzięki któremu doskonali płynność jazdy.

Toyota AE86 Hachi-roku lampy

Toyota AE86 Hachiroku | Światła

Z czasem Takumi zaczyna odkrywać swój talent i wchodzić w profesjonalny świat nocnych wyścigów. Jak potwierdzają twórcy Initial D, postać głównego bohatera była inspirowana Kunimitsu Takahashim i Keiichim Tsuchiyą.

Historia Toyoty AE86 pozwala umieścić ją w panteonie motoryzacyjnych sław. Czy można więc powiedzieć, że to prawdziwy samochód z duszą? Nie, żaden samochód jej nie ma. To najbardziej wyświechtane określenie, jakie istnieje w motoryzacji.

Mówiąc o wyjątkowości auta, powinniśmy zwrócić uwagę na coś innego – jego charakter.

Toyota AE86 Hachiroku | Niepozorny obiekt pożadania

Toyota AE86 Hachiroku nie posiada nadwozia z wyzywającymi spojlerami, nie prowokuje nas do pojedynku na światłach, ani nie onieśmiela mocą silnika. Ma introwertyczną osobowość chłopaka, jakiego każdy z nas miał kiedyś w klasie. Tego, który rzadko się odzywał, wyglądał niepozornie i nosił młodzieńczy wąs. Ale miał jeden talent, w którym nikt nie mógł mu dorównać.

Toyota AE86 Hachi-roku obiekt pożądania

Toyota AE86 Hachiroku | Front

Tags: 86, ae, ae86, hachi, hachi-roku, klasyk, klasyki, levin, toyota, Toyota AE86, Toyota AE86 Hachiroku, trueno, youngtimer

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

2 listopada 2020
Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

20 października 2020
Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

21 września 2020
Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

3 sierpnia 2020
Volvo 1800S test – Zimny elegant

Volvo 1800S test – Zimny elegant

15 maja 2020
Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

14 kwietnia 2020
Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

31 marca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

2 listopada 2020
Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

20 października 2020
Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

21 września 2020
Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

3 sierpnia 2020
Volvo 1800S test – Zimny elegant

Volvo 1800S test – Zimny elegant

15 maja 2020
Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

14 kwietnia 2020
Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

31 marca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry