Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Toyota AE86 Hachiroku red
Strona główna » Toyota AE86 Hachiroku: Talent czystej wody

Toyota AE86 Hachiroku: Talent czystej wody

Toyota AE86 Hachiroku | KLASYK W ciągu 50 lat Toyota […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Toyota AE86 Hachiroku: Talent czystej wody

Toyota AE86 Hachiroku: Talent czystej wody

Toyota AE86 Hachiroku | KLASYK W ciągu 50 lat Toyota […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Toyota AE86 Hachiroku: Talent czystej wody

Toyota AE86 Hachiroku: Talent czystej wody

Toyota AE86 Hachiroku | KLASYK W ciągu 50 lat Toyota […]

Mateusz Cieślak

Toyota AE86 Hachiroku | KLASYK

W ciągu 50 lat Toyota wyprodukowała 44 miliony sztuk Corolli, co czyni ją najpopularniejszym modelem w historii. 50 tysięcy z nich to wersja AE86.

Z wyglądu przypomina naszego Poloneza, jej dane techniczne nie powalają na kolana, a mimo to udało jej się napisać własny rozdział w historii motoryzacji.

Tekst: Mateusz Cieślak, foto: Michał Węgrzynek i Artur Woszak

Hachiroku (z jap. osiem-sześć) to kompaktowy samochód oparty na piątej generacji Toyoty Corolli. Powstawał w latach 1983–1987 i był dostępny w dwóch wersjach: jako dwudrzwiowe coupé oraz trzydrzwiowy hatchback. Każda z tych wersji mogła mieć dwa rodzaje lamp przednich: zespolone w modelu Levin i otwierane w Trueno.

Toyota AE86 Hachiroku to ostatnia Corolla z napędem na tylną oś, więc Toyota postanowiła ją wyróżnić. Miała być jak wcześniejsze wyjście z pracy, jak uśmiech ekspedientki, jak znaleziony przypadkiem zaskórniak.

Toyota AE86 Hachiroku miała być jak zwykła codzienna przyjemność.

"<yoastmark

Toyota AE86 Hachiroku | Silniki / dane techniczne

Toyota AE86 napędzana jest benzynowym silnikiem 1,6 o oznaczeniu 4A-GEU. Ma 16 zaworów i dwa wałki rozrządu, dzięki czemu rozwija aż 130 KM i 150 Nm momentu obrotowego. Hachiroku do 100 km/h przyspiesza w ok. 8 sekund. A silnik oddycha za pomocą układu dolotowego T-Vis o zmiennej geometrii.

Toyota AE86 Hachi-roku tył

Toyota AE86 Hachiroku | Niepozorny tył

Co z nami będzie, gdy znajdziemy się w AE86 na zakręcie?

Zapewne uśmiechniemy się, kontrując lekko wychylający się tył, ponieważ tu zaczyna się prawdziwy fenomen Toyoty.

Toyota AE86 Hachiroku | Masa

Ma wszystko, czego potrzeba, by czerpać radości z jazdy: żwawy silnik, niewielką wagę (940 kg) i masę rozłożoną w stosunku 53:47. Do tego dodajmy pięciobiegowy manual, napęd na tylną oś, opcjonalną szperę i stosunkowo niską cenę. W latach 80. Toyota AE86 Hachiroku rywalizowała z Nissanem 300ZX, Mazdą RX-7 czy Toyotą Suprą. Była od nich słabsza, wyglądała gorzej, ale to od niej zaczynamy wspominać japońskie auta sportowe z tamtego okresu.

Toyota AE86 Hachi-roku drift klasyk

Toyota AE86 Hachiroku | Trochę bardziej bokiem…

Toyota AE86 błyskawicznie zyskała ogromną popularność we wszelkich odmianach sportu motorowego. W 1986 r. Toyota wystawiła 150-konną Hachi-roku do startów w europejskich mistrzostwach samochodów turystycznych ETCC i… wygrała w klasyfikacji konstruktorów. Pokonała konkurencję wyposażoną w takie samochody jak: BMW M6, Volvo 240 Turbo, Alfa Romeo 75 (turbo V6) czy Mercedes 190E 2,3-16. Dwa lata później Corolla AE86 wygrała cztery eliminacje rajdowych mistrzostw Europy.

Toyota AE86 Hachiroku | Debiut

AE86 miała szczęście, trafiając na rynek w idealnym dla siebie momencie. Jej sportowe cechy świetnie pasowały do rozwijającej się kultury ulicznych wyścigów, którym przewodził drift. Sztuka kontrolowanego poślizgu pojawiła się w Japonii prawdopodobnie w tym samym czasie co pierwsze samochody.

Toyota AE86 Hachi-roku legend

Toyota AE86 Hachi-roku | Legenda

Za „ojca driftu” oficjalnie uznaje się Kunimitsu Takahashiego, motocyklistę i kierowcę wyścigowego, który w latach 70. zasłyną z widowiskowej jazdy na zużytych oponach. Jego technika spodobała się widzom i posłużyła za inspirację dla tworzących się grup lokalnych ścigantów.

Toyota AE86 Hachiroku | Keiichi Tsuchiya

Tytuł „Drift King” w latach 80. otrzymał inny kierowca wyścigowy – Keiichi Tsuchiya. Wykorzystywał on bowiem drift podczas pokonywania zakrętów w wyścigach jako jedyny zawodnik w stawce. Tsuchiya znany jest również z agresywnej jazdy w Tōge – są to wyścigi odbywające się na krętych górskich drogach.

Spopularyzował drift nie tylko w Japonii, ale i na całym świecie. To dzięki niemu drifting nie jest już uznawany za nielegalne wyścigi, ale stanowi pełnoprawną dyscyplinę sportu. Zgadnijcie, czym jeździł…

Tak, Toyotą AE86 Trueno.

Toyota AE86 Hachiroku | L E G E N D A

Legenda Hachi-roku odcisnęła swój ślad również w popkulturze za sprawą mangi i anime Initial D. Opowiada ona o losach nastoletniego chłopaka, Takumiego Fujiwary, który pracuje jako dostawca tofu.

Codziennie nad ranem Takumi pokonuje swoim AE86 Trueno górską trasę, zgodnie z zaleceniami swojego ojca, jadąc z maksymalną prędkością oraz pokonując każdy zakręt w kontrolowanym poślizgu. Zawsze towarzyszy mu kubek wody, dzięki któremu doskonali płynność jazdy.

Toyota AE86 Hachi-roku lampy

Toyota AE86 Hachiroku | Światła

Z czasem Takumi zaczyna odkrywać swój talent i wchodzić w profesjonalny świat nocnych wyścigów. Jak potwierdzają twórcy Initial D, postać głównego bohatera była inspirowana Kunimitsu Takahashim i Keiichim Tsuchiyą.

Historia Toyoty AE86 pozwala umieścić ją w panteonie motoryzacyjnych sław. Czy można więc powiedzieć, że to prawdziwy samochód z duszą? Nie, żaden samochód jej nie ma. To najbardziej wyświechtane określenie, jakie istnieje w motoryzacji.

Mówiąc o wyjątkowości auta, powinniśmy zwrócić uwagę na coś innego – jego charakter.

Toyota AE86 Hachiroku | Niepozorny obiekt pożadania

Toyota AE86 Hachiroku nie posiada nadwozia z wyzywającymi spojlerami, nie prowokuje nas do pojedynku na światłach, ani nie onieśmiela mocą silnika. Ma introwertyczną osobowość chłopaka, jakiego każdy z nas miał kiedyś w klasie. Tego, który rzadko się odzywał, wyglądał niepozornie i nosił młodzieńczy wąs. Ale miał jeden talent, w którym nikt nie mógł mu dorównać.

Toyota AE86 Hachi-roku obiekt pożądania

Toyota AE86 Hachiroku | Front

Tags: 86, ae, ae86, hachi, hachi-roku, klasyk, klasyki, levin, toyota, Toyota AE86, Toyota AE86 Hachiroku, trueno, youngtimer

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Toyota AE86 Hachiroku | KLASYK

W ciągu 50 lat Toyota wyprodukowała 44 miliony sztuk Corolli, co czyni ją najpopularniejszym modelem w historii. 50 tysięcy z nich to wersja AE86.

Z wyglądu przypomina naszego Poloneza, jej dane techniczne nie powalają na kolana, a mimo to udało jej się napisać własny rozdział w historii motoryzacji.

Tekst: Mateusz Cieślak, foto: Michał Węgrzynek i Artur Woszak

Hachiroku (z jap. osiem-sześć) to kompaktowy samochód oparty na piątej generacji Toyoty Corolli. Powstawał w latach 1983–1987 i był dostępny w dwóch wersjach: jako dwudrzwiowe coupé oraz trzydrzwiowy hatchback. Każda z tych wersji mogła mieć dwa rodzaje lamp przednich: zespolone w modelu Levin i otwierane w Trueno.

Toyota AE86 Hachiroku to ostatnia Corolla z napędem na tylną oś, więc Toyota postanowiła ją wyróżnić. Miała być jak wcześniejsze wyjście z pracy, jak uśmiech ekspedientki, jak znaleziony przypadkiem zaskórniak.

Toyota AE86 Hachiroku miała być jak zwykła codzienna przyjemność.

"<yoastmark

Toyota AE86 Hachiroku | Silniki / dane techniczne

Toyota AE86 napędzana jest benzynowym silnikiem 1,6 o oznaczeniu 4A-GEU. Ma 16 zaworów i dwa wałki rozrządu, dzięki czemu rozwija aż 130 KM i 150 Nm momentu obrotowego. Hachiroku do 100 km/h przyspiesza w ok. 8 sekund. A silnik oddycha za pomocą układu dolotowego T-Vis o zmiennej geometrii.

Toyota AE86 Hachi-roku tył

Toyota AE86 Hachiroku | Niepozorny tył

Co z nami będzie, gdy znajdziemy się w AE86 na zakręcie?

Zapewne uśmiechniemy się, kontrując lekko wychylający się tył, ponieważ tu zaczyna się prawdziwy fenomen Toyoty.

Toyota AE86 Hachiroku | Masa

Ma wszystko, czego potrzeba, by czerpać radości z jazdy: żwawy silnik, niewielką wagę (940 kg) i masę rozłożoną w stosunku 53:47. Do tego dodajmy pięciobiegowy manual, napęd na tylną oś, opcjonalną szperę i stosunkowo niską cenę. W latach 80. Toyota AE86 Hachiroku rywalizowała z Nissanem 300ZX, Mazdą RX-7 czy Toyotą Suprą. Była od nich słabsza, wyglądała gorzej, ale to od niej zaczynamy wspominać japońskie auta sportowe z tamtego okresu.

Toyota AE86 Hachi-roku drift klasyk

Toyota AE86 Hachiroku | Trochę bardziej bokiem…

Toyota AE86 błyskawicznie zyskała ogromną popularność we wszelkich odmianach sportu motorowego. W 1986 r. Toyota wystawiła 150-konną Hachi-roku do startów w europejskich mistrzostwach samochodów turystycznych ETCC i… wygrała w klasyfikacji konstruktorów. Pokonała konkurencję wyposażoną w takie samochody jak: BMW M6, Volvo 240 Turbo, Alfa Romeo 75 (turbo V6) czy Mercedes 190E 2,3-16. Dwa lata później Corolla AE86 wygrała cztery eliminacje rajdowych mistrzostw Europy.

Toyota AE86 Hachiroku | Debiut

AE86 miała szczęście, trafiając na rynek w idealnym dla siebie momencie. Jej sportowe cechy świetnie pasowały do rozwijającej się kultury ulicznych wyścigów, którym przewodził drift. Sztuka kontrolowanego poślizgu pojawiła się w Japonii prawdopodobnie w tym samym czasie co pierwsze samochody.

Toyota AE86 Hachi-roku legend

Toyota AE86 Hachi-roku | Legenda

Za „ojca driftu” oficjalnie uznaje się Kunimitsu Takahashiego, motocyklistę i kierowcę wyścigowego, który w latach 70. zasłyną z widowiskowej jazdy na zużytych oponach. Jego technika spodobała się widzom i posłużyła za inspirację dla tworzących się grup lokalnych ścigantów.

Toyota AE86 Hachiroku | Keiichi Tsuchiya

Tytuł „Drift King” w latach 80. otrzymał inny kierowca wyścigowy – Keiichi Tsuchiya. Wykorzystywał on bowiem drift podczas pokonywania zakrętów w wyścigach jako jedyny zawodnik w stawce. Tsuchiya znany jest również z agresywnej jazdy w Tōge – są to wyścigi odbywające się na krętych górskich drogach.

Spopularyzował drift nie tylko w Japonii, ale i na całym świecie. To dzięki niemu drifting nie jest już uznawany za nielegalne wyścigi, ale stanowi pełnoprawną dyscyplinę sportu. Zgadnijcie, czym jeździł…

Tak, Toyotą AE86 Trueno.

Toyota AE86 Hachiroku | L E G E N D A

Legenda Hachi-roku odcisnęła swój ślad również w popkulturze za sprawą mangi i anime Initial D. Opowiada ona o losach nastoletniego chłopaka, Takumiego Fujiwary, który pracuje jako dostawca tofu.

Codziennie nad ranem Takumi pokonuje swoim AE86 Trueno górską trasę, zgodnie z zaleceniami swojego ojca, jadąc z maksymalną prędkością oraz pokonując każdy zakręt w kontrolowanym poślizgu. Zawsze towarzyszy mu kubek wody, dzięki któremu doskonali płynność jazdy.

Toyota AE86 Hachi-roku lampy

Toyota AE86 Hachiroku | Światła

Z czasem Takumi zaczyna odkrywać swój talent i wchodzić w profesjonalny świat nocnych wyścigów. Jak potwierdzają twórcy Initial D, postać głównego bohatera była inspirowana Kunimitsu Takahashim i Keiichim Tsuchiyą.

Historia Toyoty AE86 pozwala umieścić ją w panteonie motoryzacyjnych sław. Czy można więc powiedzieć, że to prawdziwy samochód z duszą? Nie, żaden samochód jej nie ma. To najbardziej wyświechtane określenie, jakie istnieje w motoryzacji.

Mówiąc o wyjątkowości auta, powinniśmy zwrócić uwagę na coś innego – jego charakter.

Toyota AE86 Hachiroku | Niepozorny obiekt pożadania

Toyota AE86 Hachiroku nie posiada nadwozia z wyzywającymi spojlerami, nie prowokuje nas do pojedynku na światłach, ani nie onieśmiela mocą silnika. Ma introwertyczną osobowość chłopaka, jakiego każdy z nas miał kiedyś w klasie. Tego, który rzadko się odzywał, wyglądał niepozornie i nosił młodzieńczy wąs. Ale miał jeden talent, w którym nikt nie mógł mu dorównać.

Toyota AE86 Hachi-roku obiekt pożądania

Toyota AE86 Hachiroku | Front

Tags: 86, ae, ae86, hachi, hachi-roku, klasyk, klasyki, levin, toyota, Toyota AE86, Toyota AE86 Hachiroku, trueno, youngtimer
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    09:18
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    08:02
  • Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    14:39
  • Volvo 1800S test – Zimny elegant

    Volvo 1800S test – Zimny elegant

    09:29
  • Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    11:37
  • Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    15:00
  • Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    14:21

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    09:18
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    08:02
  • Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    Peugeot 205 GTI Le Mans – Pocket Rocket

    14:39
  • Volvo 1800S test – Zimny elegant

    Volvo 1800S test – Zimny elegant

    09:29
  • Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    Porsche 911 993 4S test – Ostatni haust powietrza

    11:37
  • Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    Lancia Hyena Zagato – jeszcze lepsza Delta Integrale?

    15:00
  • Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    Rolls-Royce Bentley Maybach – Niemcy dyktują luksus część II

    14:21

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry