Ford F150 Raptor w wersji SVT | Nasza pierwsza testówka w 2017 roku – spalanie, opinie, cena, czyli jak zawsze.
Wstyd się przyznać. Magazyn Motór wydajemy w sercu rolniczego regionu Polski, a dopiero po raz pierwszy piszemy o samochodzie z nadwoziem pick-up.
Gdybyśmy chcieli tę wpadkę szybko ukryć, to wybralibyśmy któregoś z najbardziej pospolitych przedstawicieli gatunku. Nissan Navara? Mitsubishi L200? Wszystko OK, ale to są zabawki do podwożenia kosiarki na działkę. My wybraliśmy naprawdę męski egzemplarz.
Jeździliśmy dla Was Fordem F150 Raptor w najmocniejszej wersji SVT.
Tekst: Sebastian Mądrachowski, foto: Artur Woszak
Pick-up Forda to od ponad 35 lat najchętniej kupowany samochód w Stanach Zjednoczonych. Najchętniej kupowany samochód, a nie tylko najchętniej kupowany pick-up. Cokolwiek myślimy o Amerykanach, to jednego możemy być pewni – to naród o wielkich tradycjach motoryzacyjnych. Dlaczego, mając nieograniczony wybór, Amerykanie od lat decydują się właśnie na serię F Forda? Spróbuję odpowiedzieć na to pytanie.
Ford F150 Raptor | skąd się wziął?
Ford F powstał zaraz po wojnie, w 1948 roku. Od początku stanowił główny użytkowy pojazd Forda – na tej płycie podłogowej składano nawet autobus szkolny. Pracowały ciężko i od zawsze to właśnie one stanowiły podstawę transportowego krwioobiegu Ameryki.
Pojawienie się na rynku legendarnego Forda T sprawiło, że Smith do kościoła przestał dojeżdżać konno
To jednak dopiero Ford serii F zagonił konie do stajni i przejął prace, które wcześniej wykonywały zwierzęta. Tak jest nieustannie od prawie 70 lat.
Do dziś doczekaliśmy 13. generacji tego samochodu, a już w 2018 możemy spodziewać się kolejnego modelu. Egzemplarz, który widzicie na zdjęciach, to Ford F-150 Raptor w specyfikacji SVT. W zestawieniu z innymi wersjami tego samochodu charakteryzuje się poprawionymi właściwościami jezdnymi na twardej nawierzchni, przy zachowaniu możliwości terenowych.
Jeździliśmy po śliskim i, jak na prowadzenie 3-tonowej ciężarówki, było wyjątkowo przyjemnie. F150 Raptor jest przewidywalny, a masa i gabaryty sprawiają, że zachowuje się bardzo stabilnie. Bardziej trzeba uważać na gigantyczną moc niż na jakiekolwiek niespodzianki ze strony zawieszeń.
W porównaniu do głównego konkurenta, Dodge’a RAMA, Ford F150 Raptor prowadzi się finezyjnie.
Czas na konkrety.
Ford F150 Raptor | Dane techniczne
Za napęd odpowiada silnik V8 o pojemności 6,2 l. Moc 417 KM i 588 Nm momentu obrotowego sprawiają, że tym samochodem można zrobić wszystko.
Wyobraźcie sobie, że w 6,2 sekundy rozpędzacie 3 tony od 0 do 100 km/h…
Właśnie tak przyspiesza Ford F150 Raptor. W środku cały czas jest komfortowo, rozmowę czasem warto przerwać, żeby posłuchać bulgotu, który słychać z rur wydechowych. Poezja.
Automat jest szybki i świetnie dogaduje się z elektronicznie sterowanym dyferencjałem. W kilka sekund możemy przełączyć się z tylnego napędu na dołączany przód lub stałe 4×4. To ważne o tyle, że daje możliwość traktowania Raptora jako naprawdę uniwersalnego samochodu. Na ulicy jeździmy z tylnym napędem redukując spalanie. Na podjazdach i śniegu zawsze może pomóc nam przód. W terenie włączamy sztywne 4×4 i jedziemy, gdzie chcemy. Duża w tym też zasługa fabrycznie montowanych, wyczynowych zawieszeń FOX.
Ford F150 Raptor | Masa
Ford podaje masę Raptora na poziomie ok. 2600 kg, a samochód jest sukcesywnie odchudzany. W konstrukcji pojawia się, z modelu na model, coraz więcej amelinum. Wszystko przez modę na rosnące samochody. Po zakupy chcemy jeździć SUV-em, więc do pracy, gdzie gabaryty często mają znaczenie, powinniśmy mieć jeszcze większy samochód.
Ważne, że można go używać posiadając prawo jazdy kat. B
Ford F150 Raptor | Spalanie
400 KM+ ma nieograniczony apetyt na paliwo. Przy dużych pojemnościach silnika podawanie średniego spalania nie ma sensu. Jest jak próba ocenienia rozmiaru biustu koleżanki ubranej w puchową kurtkę – to się nie da.
Używany spokojnie poza miastem spali 16. Ruszając od świateł do świateł, musimy liczyć, że wypije 25.
W terenie spalania lepiej nie liczyć.
Ford F150 Raptor | Cena
Średni jest też sens pisania o cenie nowego egzemplarza bo, niestety, w polskiej dystrybucji Ford F150 Raptor nie jest dostępny.
Amerykanie za podstawową wersję krzyczą 50 000 $, czyli trochę ponad 210 000 zł.
Za egzemplarz, którym jeździłem, trzeba zapłacić sporo więcej. Czarny SVT Raptor, którego widzicie na zdjęciach, to maksymalnie doposażona wersja – w tym przypadku cena za wielką wodą mogła sięgać 400 000 zł. Zwróćcie uwagę, że pick-upy to samochody użytkowe – one praktycznie nie tracą na wartości z wiekiem. W ich przypadku najważniejszy jest stan. Jeżeli trafi się egzemplarz eksploatowany lekko, zachowany w fabrycznym stanie, to cena może dwukrotnie przekraczać średnią rynkową, a i tak będą chętni.
Ford F150 Raptor | Opinie, podsumowania i inne takie
W USA, w 2014 roku, sprzedało się 753 000 egzemplarzy Forda F150. Stany to tak naprawdę nie jest Hollywood i Nowy Jork, które non stop widzimy na ekranach telewizorów. Ameryka to nieograniczone prerie Teksasu czy Arizony, kaniony Colorado, góry i lasy Dakoty itd. Stąd zapotrzebowanie na wielkie woły robocze, a nie zwyczajne pitu pitu samochodziki.
Pamiętajmy też, że Amerykanie myślą, że u nich wszystko jest największe, najszybsze, najlepsze i tak właśnie starają się robić samochody.
Trzytonowy, potężny pick-up, który przyspiesza w sześć sekund do setki? Naprawdę kupowalibyście Nissana Navarę 2,5 TD?
Ja tym samochodem jeździłem po naszych drogach. Wcześniej jeździłem też Dodgem Ramem i te samochody dają sobie u nas radę lepiej niż można się tego spodziewać. Gabaryty nie przeszkadzają w czasie jazdy, a rozmiar paki przydaje się w najmniej oczekiwanych sytuacjach. Czy w momencie, gdybym potrzebował pick-upa, brałbym pod uwagę Forda F150 Raptor? Tak. Co więcej, teraz wiem, że kiedyś chciałbym pick-upa potrzebować.
Tutaj znajdziesz zapowiedź Forda Rangera w wersji Raptor [link]
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Ford F150 Raptor w wersji SVT | Nasza pierwsza testówka w 2017 roku – spalanie, opinie, cena, czyli jak zawsze.
Wstyd się przyznać. Magazyn Motór wydajemy w sercu rolniczego regionu Polski, a dopiero po raz pierwszy piszemy o samochodzie z nadwoziem pick-up.
Gdybyśmy chcieli tę wpadkę szybko ukryć, to wybralibyśmy któregoś z najbardziej pospolitych przedstawicieli gatunku. Nissan Navara? Mitsubishi L200? Wszystko OK, ale to są zabawki do podwożenia kosiarki na działkę. My wybraliśmy naprawdę męski egzemplarz.
Jeździliśmy dla Was Fordem F150 Raptor w najmocniejszej wersji SVT.
Tekst: Sebastian Mądrachowski, foto: Artur Woszak
Pick-up Forda to od ponad 35 lat najchętniej kupowany samochód w Stanach Zjednoczonych. Najchętniej kupowany samochód, a nie tylko najchętniej kupowany pick-up. Cokolwiek myślimy o Amerykanach, to jednego możemy być pewni – to naród o wielkich tradycjach motoryzacyjnych. Dlaczego, mając nieograniczony wybór, Amerykanie od lat decydują się właśnie na serię F Forda? Spróbuję odpowiedzieć na to pytanie.
Ford F150 Raptor | skąd się wziął?
Ford F powstał zaraz po wojnie, w 1948 roku. Od początku stanowił główny użytkowy pojazd Forda – na tej płycie podłogowej składano nawet autobus szkolny. Pracowały ciężko i od zawsze to właśnie one stanowiły podstawę transportowego krwioobiegu Ameryki.
Pojawienie się na rynku legendarnego Forda T sprawiło, że Smith do kościoła przestał dojeżdżać konno
To jednak dopiero Ford serii F zagonił konie do stajni i przejął prace, które wcześniej wykonywały zwierzęta. Tak jest nieustannie od prawie 70 lat.
Do dziś doczekaliśmy 13. generacji tego samochodu, a już w 2018 możemy spodziewać się kolejnego modelu. Egzemplarz, który widzicie na zdjęciach, to Ford F-150 Raptor w specyfikacji SVT. W zestawieniu z innymi wersjami tego samochodu charakteryzuje się poprawionymi właściwościami jezdnymi na twardej nawierzchni, przy zachowaniu możliwości terenowych.
Jeździliśmy po śliskim i, jak na prowadzenie 3-tonowej ciężarówki, było wyjątkowo przyjemnie. F150 Raptor jest przewidywalny, a masa i gabaryty sprawiają, że zachowuje się bardzo stabilnie. Bardziej trzeba uważać na gigantyczną moc niż na jakiekolwiek niespodzianki ze strony zawieszeń.
W porównaniu do głównego konkurenta, Dodge’a RAMA, Ford F150 Raptor prowadzi się finezyjnie.
Czas na konkrety.
Ford F150 Raptor | Dane techniczne
Za napęd odpowiada silnik V8 o pojemności 6,2 l. Moc 417 KM i 588 Nm momentu obrotowego sprawiają, że tym samochodem można zrobić wszystko.
Wyobraźcie sobie, że w 6,2 sekundy rozpędzacie 3 tony od 0 do 100 km/h…
Właśnie tak przyspiesza Ford F150 Raptor. W środku cały czas jest komfortowo, rozmowę czasem warto przerwać, żeby posłuchać bulgotu, który słychać z rur wydechowych. Poezja.
Automat jest szybki i świetnie dogaduje się z elektronicznie sterowanym dyferencjałem. W kilka sekund możemy przełączyć się z tylnego napędu na dołączany przód lub stałe 4×4. To ważne o tyle, że daje możliwość traktowania Raptora jako naprawdę uniwersalnego samochodu. Na ulicy jeździmy z tylnym napędem redukując spalanie. Na podjazdach i śniegu zawsze może pomóc nam przód. W terenie włączamy sztywne 4×4 i jedziemy, gdzie chcemy. Duża w tym też zasługa fabrycznie montowanych, wyczynowych zawieszeń FOX.
Ford F150 Raptor | Masa
Ford podaje masę Raptora na poziomie ok. 2600 kg, a samochód jest sukcesywnie odchudzany. W konstrukcji pojawia się, z modelu na model, coraz więcej amelinum. Wszystko przez modę na rosnące samochody. Po zakupy chcemy jeździć SUV-em, więc do pracy, gdzie gabaryty często mają znaczenie, powinniśmy mieć jeszcze większy samochód.
Ważne, że można go używać posiadając prawo jazdy kat. B
Ford F150 Raptor | Spalanie
400 KM+ ma nieograniczony apetyt na paliwo. Przy dużych pojemnościach silnika podawanie średniego spalania nie ma sensu. Jest jak próba ocenienia rozmiaru biustu koleżanki ubranej w puchową kurtkę – to się nie da.
Używany spokojnie poza miastem spali 16. Ruszając od świateł do świateł, musimy liczyć, że wypije 25.
W terenie spalania lepiej nie liczyć.
Ford F150 Raptor | Cena
Średni jest też sens pisania o cenie nowego egzemplarza bo, niestety, w polskiej dystrybucji Ford F150 Raptor nie jest dostępny.
Amerykanie za podstawową wersję krzyczą 50 000 $, czyli trochę ponad 210 000 zł.
Za egzemplarz, którym jeździłem, trzeba zapłacić sporo więcej. Czarny SVT Raptor, którego widzicie na zdjęciach, to maksymalnie doposażona wersja – w tym przypadku cena za wielką wodą mogła sięgać 400 000 zł. Zwróćcie uwagę, że pick-upy to samochody użytkowe – one praktycznie nie tracą na wartości z wiekiem. W ich przypadku najważniejszy jest stan. Jeżeli trafi się egzemplarz eksploatowany lekko, zachowany w fabrycznym stanie, to cena może dwukrotnie przekraczać średnią rynkową, a i tak będą chętni.
Ford F150 Raptor | Opinie, podsumowania i inne takie
W USA, w 2014 roku, sprzedało się 753 000 egzemplarzy Forda F150. Stany to tak naprawdę nie jest Hollywood i Nowy Jork, które non stop widzimy na ekranach telewizorów. Ameryka to nieograniczone prerie Teksasu czy Arizony, kaniony Colorado, góry i lasy Dakoty itd. Stąd zapotrzebowanie na wielkie woły robocze, a nie zwyczajne pitu pitu samochodziki.
Pamiętajmy też, że Amerykanie myślą, że u nich wszystko jest największe, najszybsze, najlepsze i tak właśnie starają się robić samochody.
Trzytonowy, potężny pick-up, który przyspiesza w sześć sekund do setki? Naprawdę kupowalibyście Nissana Navarę 2,5 TD?
Ja tym samochodem jeździłem po naszych drogach. Wcześniej jeździłem też Dodgem Ramem i te samochody dają sobie u nas radę lepiej niż można się tego spodziewać. Gabaryty nie przeszkadzają w czasie jazdy, a rozmiar paki przydaje się w najmniej oczekiwanych sytuacjach. Czy w momencie, gdybym potrzebował pick-upa, brałbym pod uwagę Forda F150 Raptor? Tak. Co więcej, teraz wiem, że kiedyś chciałbym pick-upa potrzebować.
Tutaj znajdziesz zapowiedź Forda Rangera w wersji Raptor [link]