Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Mercedes C111
Strona główna » MERCEDES C111! | historia legendarnego prototypu

MERCEDES C111! | historia legendarnego prototypu

Mercedes C111 | Był prototypem supersamochodu, który stał się ikoną […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » MERCEDES C111! | historia legendarnego prototypu

MERCEDES C111! | historia legendarnego prototypu

Mercedes C111 | Był prototypem supersamochodu, który stał się ikoną […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » MERCEDES C111! | historia legendarnego prototypu

MERCEDES C111! | historia legendarnego prototypu

Mercedes C111 | Był prototypem supersamochodu, który stał się ikoną […]

Mateusz Cieślak

Mercedes C111 |

Był prototypem supersamochodu, który stał się ikoną lat 70. Miał centralnie zamontowany silnik, rewolucyjną konstrukcję i osiągał ponad 400 km/h. Poznajcie historię Mercedesa C111.

tekst: Mateusz Cieślak, foto: Daimler AG

Prace nad C111 rozpoczęły się już w 1967 roku. Wbrew powszechnym pogłoskom, nie był to następca popularnego Gullwinga, a prototypowy pojazd przeznaczony do testowania innowacyjnych technologii. Mercedes C111

Mercedes C111 – silnik Wankla

Pierwsza wersja C111-I, zaprojektowana przez Bruno Sacco zadebiutowała w 1969 roku. Samochód napędzał silnik wankla z trzema wirującymi tłokami i mocą 280 KM.

Mercedes C111

Projekt silnika Wankla Mercedesa

Rok później w samochodzie zamontowano powiększony silnik z 4 rotorami. 350 KM pozwalało rozpędzić maszynę do 300 km/godzinę, a do pierwszej setki auto rozpędzało się w niespełna 5 sekund. Mimo świetnych osiągów, obrotowy silnik nie zdobył uznania inżynierów Mercedesa, głównie z powodu zbyt dużej emisji spalin, niskiej żywotności oraz awaryjności.

Mercedes C111 – nadwozie

Na początku lat 1970, bezpieczeństwo bierne stawało się coraz bardziej istotnym czynnikiem w rozwoju motoryzacji. Nadwozie C111 było wykonane z włókna szklanego, cechowało się mniejszą wagą od tradycyjnej metalowej karoserii, w dodatku pozwalało uzyskać większą stabilność podczas jazdy. Było również bardziej wytrzymałe, a co za tym idzie, niestety bardziej niebezpiecznie dla pieszych.  Z tego właśnie powodu, po serii testów firma Mercedes-Benz zaniechała dalszych prac nad tworzywami sztucznymi pod kątem produkcji seryjnej. 

Mercedes C111

Mercedes C111 – generacje

Mercedes C111 – silnik diesela

W 1973 w wyniku kryzysu paliwowego stało się jasne, że należy postawić na rozwój oszczędnych silników napędowych. Mercedes-Benz postanowił przełamać powszechną opinię nt. jednostek wysokoprężnych i zdecydował się zamontować w C111 chłodzony powietrzem silnik diesela. Motor zapożyczono z modelu W115, miał 3 litry pojemności oraz pięć cylindrów w rzędzie. Dzięki zamontowaniu turbosprężarki oraz dodatkowym modyfikacjom udało się osiągnąć moc 190 KM. Wkrótce pojawił się także model z 230-konnym turbodieselem. Oba auta pobiły w sumie 16 rekordów świata, głównie dotyczących prędkości na długich dystansach, osiągając prędkość nawet 320 km/h. Jednak to nie był szczyt możliwości Mercedesa C111. 

Mercedes C111

Mercedes C111 – silnik diesela

Mercedes C111 – rekord prędkości

W 1979 roku Mercedes-Benz przygotował ostatnią wersję prototypowego supersamochodu. Do napędu użyto benzynowej jednostki V8 4,8 l (4820 cm³) 48v, która generowała moc aż 500 KM. Opływowa konstrukcja z dwoma spojlerami pozwoliła rozpędzić auto na włoskim torze Nardo do zawrotnej prędkości 404 km/h. Mercedes C111

Mercedes-Benz C111 od początku swojego istnienia był przeznaczony do testowania innowacyjnych technologii. Dzięki niemu firma mogła zdobyć nieocenione doświadczenie w produkcji kolejnych samochodów, a sam prototyp stał się prawdziwą ikoną lat 70. C111 był też dla marki Mercedes-Benz pokazem możliwości, które nawet w dzisiejszych czasach robią niesamowite wrażenie. Mercedes C111

Tags: c111, historia, mercedes benz, Mercedes C111, mercedesa, prototyp, rekord prędkości, silnik, supercar, supersamochód, wankla

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Mercedes C111 |

Był prototypem supersamochodu, który stał się ikoną lat 70. Miał centralnie zamontowany silnik, rewolucyjną konstrukcję i osiągał ponad 400 km/h. Poznajcie historię Mercedesa C111.

tekst: Mateusz Cieślak, foto: Daimler AG

Prace nad C111 rozpoczęły się już w 1967 roku. Wbrew powszechnym pogłoskom, nie był to następca popularnego Gullwinga, a prototypowy pojazd przeznaczony do testowania innowacyjnych technologii. Mercedes C111

Mercedes C111 – silnik Wankla

Pierwsza wersja C111-I, zaprojektowana przez Bruno Sacco zadebiutowała w 1969 roku. Samochód napędzał silnik wankla z trzema wirującymi tłokami i mocą 280 KM.

Mercedes C111

Projekt silnika Wankla Mercedesa

Rok później w samochodzie zamontowano powiększony silnik z 4 rotorami. 350 KM pozwalało rozpędzić maszynę do 300 km/godzinę, a do pierwszej setki auto rozpędzało się w niespełna 5 sekund. Mimo świetnych osiągów, obrotowy silnik nie zdobył uznania inżynierów Mercedesa, głównie z powodu zbyt dużej emisji spalin, niskiej żywotności oraz awaryjności.

Mercedes C111 – nadwozie

Na początku lat 1970, bezpieczeństwo bierne stawało się coraz bardziej istotnym czynnikiem w rozwoju motoryzacji. Nadwozie C111 było wykonane z włókna szklanego, cechowało się mniejszą wagą od tradycyjnej metalowej karoserii, w dodatku pozwalało uzyskać większą stabilność podczas jazdy. Było również bardziej wytrzymałe, a co za tym idzie, niestety bardziej niebezpiecznie dla pieszych.  Z tego właśnie powodu, po serii testów firma Mercedes-Benz zaniechała dalszych prac nad tworzywami sztucznymi pod kątem produkcji seryjnej. 

Mercedes C111

Mercedes C111 – generacje

Mercedes C111 – silnik diesela

W 1973 w wyniku kryzysu paliwowego stało się jasne, że należy postawić na rozwój oszczędnych silników napędowych. Mercedes-Benz postanowił przełamać powszechną opinię nt. jednostek wysokoprężnych i zdecydował się zamontować w C111 chłodzony powietrzem silnik diesela. Motor zapożyczono z modelu W115, miał 3 litry pojemności oraz pięć cylindrów w rzędzie. Dzięki zamontowaniu turbosprężarki oraz dodatkowym modyfikacjom udało się osiągnąć moc 190 KM. Wkrótce pojawił się także model z 230-konnym turbodieselem. Oba auta pobiły w sumie 16 rekordów świata, głównie dotyczących prędkości na długich dystansach, osiągając prędkość nawet 320 km/h. Jednak to nie był szczyt możliwości Mercedesa C111. 

Mercedes C111

Mercedes C111 – silnik diesela

Mercedes C111 – rekord prędkości

W 1979 roku Mercedes-Benz przygotował ostatnią wersję prototypowego supersamochodu. Do napędu użyto benzynowej jednostki V8 4,8 l (4820 cm³) 48v, która generowała moc aż 500 KM. Opływowa konstrukcja z dwoma spojlerami pozwoliła rozpędzić auto na włoskim torze Nardo do zawrotnej prędkości 404 km/h. Mercedes C111

Mercedes-Benz C111 od początku swojego istnienia był przeznaczony do testowania innowacyjnych technologii. Dzięki niemu firma mogła zdobyć nieocenione doświadczenie w produkcji kolejnych samochodów, a sam prototyp stał się prawdziwą ikoną lat 70. C111 był też dla marki Mercedes-Benz pokazem możliwości, które nawet w dzisiejszych czasach robią niesamowite wrażenie. Mercedes C111

Tags: c111, historia, mercedes benz, Mercedes C111, mercedesa, prototyp, rekord prędkości, silnik, supercar, supersamochód, wankla

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry