Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Mercedes C111
Strona główna » MERCEDES C111! | historia legendarnego prototypu

MERCEDES C111! | historia legendarnego prototypu

Mercedes C111 | Był prototypem supersamochodu, który stał się ikoną […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » MERCEDES C111! | historia legendarnego prototypu

MERCEDES C111! | historia legendarnego prototypu

Mercedes C111 | Był prototypem supersamochodu, który stał się ikoną […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » MERCEDES C111! | historia legendarnego prototypu

MERCEDES C111! | historia legendarnego prototypu

Mercedes C111 | Był prototypem supersamochodu, który stał się ikoną […]

Mateusz Cieślak

Mercedes C111 |

Był prototypem supersamochodu, który stał się ikoną lat 70. Miał centralnie zamontowany silnik, rewolucyjną konstrukcję i osiągał ponad 400 km/h. Poznajcie historię Mercedesa C111.

tekst: Mateusz Cieślak, foto: Daimler AG

Prace nad C111 rozpoczęły się już w 1967 roku. Wbrew powszechnym pogłoskom, nie był to następca popularnego Gullwinga, a prototypowy pojazd przeznaczony do testowania innowacyjnych technologii. Mercedes C111

Mercedes C111 – silnik Wankla

Pierwsza wersja C111-I, zaprojektowana przez Bruno Sacco zadebiutowała w 1969 roku. Samochód napędzał silnik wankla z trzema wirującymi tłokami i mocą 280 KM.

Mercedes C111

Projekt silnika Wankla Mercedesa

Rok później w samochodzie zamontowano powiększony silnik z 4 rotorami. 350 KM pozwalało rozpędzić maszynę do 300 km/godzinę, a do pierwszej setki auto rozpędzało się w niespełna 5 sekund. Mimo świetnych osiągów, obrotowy silnik nie zdobył uznania inżynierów Mercedesa, głównie z powodu zbyt dużej emisji spalin, niskiej żywotności oraz awaryjności.

Mercedes C111 – nadwozie

Na początku lat 1970, bezpieczeństwo bierne stawało się coraz bardziej istotnym czynnikiem w rozwoju motoryzacji. Nadwozie C111 było wykonane z włókna szklanego, cechowało się mniejszą wagą od tradycyjnej metalowej karoserii, w dodatku pozwalało uzyskać większą stabilność podczas jazdy. Było również bardziej wytrzymałe, a co za tym idzie, niestety bardziej niebezpiecznie dla pieszych.  Z tego właśnie powodu, po serii testów firma Mercedes-Benz zaniechała dalszych prac nad tworzywami sztucznymi pod kątem produkcji seryjnej. 

Mercedes C111

Mercedes C111 – generacje

Mercedes C111 – silnik diesela

W 1973 w wyniku kryzysu paliwowego stało się jasne, że należy postawić na rozwój oszczędnych silników napędowych. Mercedes-Benz postanowił przełamać powszechną opinię nt. jednostek wysokoprężnych i zdecydował się zamontować w C111 chłodzony powietrzem silnik diesela. Motor zapożyczono z modelu W115, miał 3 litry pojemności oraz pięć cylindrów w rzędzie. Dzięki zamontowaniu turbosprężarki oraz dodatkowym modyfikacjom udało się osiągnąć moc 190 KM. Wkrótce pojawił się także model z 230-konnym turbodieselem. Oba auta pobiły w sumie 16 rekordów świata, głównie dotyczących prędkości na długich dystansach, osiągając prędkość nawet 320 km/h. Jednak to nie był szczyt możliwości Mercedesa C111. 

Mercedes C111

Mercedes C111 – silnik diesela

Mercedes C111 – rekord prędkości

W 1979 roku Mercedes-Benz przygotował ostatnią wersję prototypowego supersamochodu. Do napędu użyto benzynowej jednostki V8 4,8 l (4820 cm³) 48v, która generowała moc aż 500 KM. Opływowa konstrukcja z dwoma spojlerami pozwoliła rozpędzić auto na włoskim torze Nardo do zawrotnej prędkości 404 km/h. Mercedes C111

Mercedes-Benz C111 od początku swojego istnienia był przeznaczony do testowania innowacyjnych technologii. Dzięki niemu firma mogła zdobyć nieocenione doświadczenie w produkcji kolejnych samochodów, a sam prototyp stał się prawdziwą ikoną lat 70. C111 był też dla marki Mercedes-Benz pokazem możliwości, które nawet w dzisiejszych czasach robią niesamowite wrażenie. Mercedes C111

Tags: c111, historia, mercedes benz, Mercedes C111, mercedesa, prototyp, rekord prędkości, silnik, supercar, supersamochód, wankla

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Mercedes C111 |

Był prototypem supersamochodu, który stał się ikoną lat 70. Miał centralnie zamontowany silnik, rewolucyjną konstrukcję i osiągał ponad 400 km/h. Poznajcie historię Mercedesa C111.

tekst: Mateusz Cieślak, foto: Daimler AG

Prace nad C111 rozpoczęły się już w 1967 roku. Wbrew powszechnym pogłoskom, nie był to następca popularnego Gullwinga, a prototypowy pojazd przeznaczony do testowania innowacyjnych technologii. Mercedes C111

Mercedes C111 – silnik Wankla

Pierwsza wersja C111-I, zaprojektowana przez Bruno Sacco zadebiutowała w 1969 roku. Samochód napędzał silnik wankla z trzema wirującymi tłokami i mocą 280 KM.

Mercedes C111

Projekt silnika Wankla Mercedesa

Rok później w samochodzie zamontowano powiększony silnik z 4 rotorami. 350 KM pozwalało rozpędzić maszynę do 300 km/godzinę, a do pierwszej setki auto rozpędzało się w niespełna 5 sekund. Mimo świetnych osiągów, obrotowy silnik nie zdobył uznania inżynierów Mercedesa, głównie z powodu zbyt dużej emisji spalin, niskiej żywotności oraz awaryjności.

Mercedes C111 – nadwozie

Na początku lat 1970, bezpieczeństwo bierne stawało się coraz bardziej istotnym czynnikiem w rozwoju motoryzacji. Nadwozie C111 było wykonane z włókna szklanego, cechowało się mniejszą wagą od tradycyjnej metalowej karoserii, w dodatku pozwalało uzyskać większą stabilność podczas jazdy. Było również bardziej wytrzymałe, a co za tym idzie, niestety bardziej niebezpiecznie dla pieszych.  Z tego właśnie powodu, po serii testów firma Mercedes-Benz zaniechała dalszych prac nad tworzywami sztucznymi pod kątem produkcji seryjnej. 

Mercedes C111

Mercedes C111 – generacje

Mercedes C111 – silnik diesela

W 1973 w wyniku kryzysu paliwowego stało się jasne, że należy postawić na rozwój oszczędnych silników napędowych. Mercedes-Benz postanowił przełamać powszechną opinię nt. jednostek wysokoprężnych i zdecydował się zamontować w C111 chłodzony powietrzem silnik diesela. Motor zapożyczono z modelu W115, miał 3 litry pojemności oraz pięć cylindrów w rzędzie. Dzięki zamontowaniu turbosprężarki oraz dodatkowym modyfikacjom udało się osiągnąć moc 190 KM. Wkrótce pojawił się także model z 230-konnym turbodieselem. Oba auta pobiły w sumie 16 rekordów świata, głównie dotyczących prędkości na długich dystansach, osiągając prędkość nawet 320 km/h. Jednak to nie był szczyt możliwości Mercedesa C111. 

Mercedes C111

Mercedes C111 – silnik diesela

Mercedes C111 – rekord prędkości

W 1979 roku Mercedes-Benz przygotował ostatnią wersję prototypowego supersamochodu. Do napędu użyto benzynowej jednostki V8 4,8 l (4820 cm³) 48v, która generowała moc aż 500 KM. Opływowa konstrukcja z dwoma spojlerami pozwoliła rozpędzić auto na włoskim torze Nardo do zawrotnej prędkości 404 km/h. Mercedes C111

Mercedes-Benz C111 od początku swojego istnienia był przeznaczony do testowania innowacyjnych technologii. Dzięki niemu firma mogła zdobyć nieocenione doświadczenie w produkcji kolejnych samochodów, a sam prototyp stał się prawdziwą ikoną lat 70. C111 był też dla marki Mercedes-Benz pokazem możliwości, które nawet w dzisiejszych czasach robią niesamowite wrażenie. Mercedes C111

Tags: c111, historia, mercedes benz, Mercedes C111, mercedesa, prototyp, rekord prędkości, silnik, supercar, supersamochód, wankla
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry