Ferrari F40 było jednym z najbardziej rozpoznawalnych supersamochodów końca lat 80. Niemal każdy nastolatek miał wtedy jego plakat na swojej ścianie. Jest to ostatni model zbudowany za życia właściciela marki, Enzo Ferrari.
tekst: Artur Skibiński, foto: Autotrade
Auto w którym po dodaniu gazu rozlega się głośny ryk, tylne koła zrywają przyczepność, z wydechu lecą marchewy, a na twarzy kierowcy maluje się uśmiech.
Ferrari F40 | Silnik i moc, czyli DANE TECHNICZNE
Ferrari F40 pojawiło się jako bezpośredni następca trochę niedocenianego modelu 288 GTO. Można się w nich doszukiwać podobieństw, jednak nowy model nie odziedziczył ani jednej części nadwozia po swoim poprzedniku.
Sercem napędzającym ten bolid jest V8 o pojemności 3 litrów, ale to nie wszystko. Dwa intercoolery Behr, dwie turbiny IHI chłodzone cieczą oraz system zapłonu i wtrysku Marelli – Weber.
Dzięki doładowaniu 1,1 bara silnik legitymował się mocą 478 KM przy 7000 obr/min oraz momentem obrotowym wynoszącym 577 Nm przy 4000 obr/min.
Ferrari F40 | Prędkość maksymalna
Z tyłu znajdują się 3 rury wydechowe, z czego środkowa wypuszczała spaliny z zaworu wastegate. 5 biegowa, manualna skrzynia pozwalała na rozpędzenie F40 do 324 km/h. Można było, na życzenie, wybrać wyczynową skrzynię biegów, pozbawioną synchronizatorów, która potęgowała ekstremalne doznania. Ferrari F40 jako pierwszy bolid w historii przekroczył barierę 200 mil/h. Niezależne zawieszenie zarówno z przodu jak i z tyłu, było twardo zestrojone do sportowej jazdy. W późniejszych latach można było wybrać wersję o zmiennej wysokości, sterowanej elektronicznie.
Ferrari F40 | Hamulce
Do wyhamowania bolidu z niezwykle dużych prędkości potrzebne były bardzo mocne hamulce. Dostarczyła je firma Brembo i zarówno przednie jak i tylne tarcze miały średnicę małej pizzy, czyli dokładnie 330 mm. Co ciekawe płyn hamulcowy dostarczany był przez dwa bliźniacze obwody hydrauliczne, które w dodatku pozbawione były serwa. Na kultowe już, pięcioramienne felgi Speedline o średnicy 17 cali nałożono opony 245/40 z przodu oraz wprost walcowate 335/35 z tyłu.
Ferrari F40 | Kompozytowe nadwozie
Nadwozie również było niezwykłe. F40 jako pierwsze seryjne auto posiadało nadwozie w pełni stworzone z kompozytów. Składało się z 11 paneli z materiałów takich jak kevlar czy włókno węglowe. Na wygodne serwisowanie silnika pozwalał w pełni zdejmowany tylny panel nadwozia. Warunki wymarzone przez każdego mechanika.
Ferrari F40 | Spartańskie wnętrze
Z kolei wnętrze było na wskroś spartańskie. Znajdowały się w nim dwa kubełki, pokryta filcem deska, podsufitka z osłonami przeciwsłonecznymi, gumowy podłokietnik kierowcy, nawiercane pedały i trójramienna kierownica. Nic więcej. Nie było tapicerki, tylko surowe lub pomalowane elementy kompozytów. Elektrycznie otwierane szyby ? Nic z tych rzeczy. Jedynie manualne opuszczanie szyb lub przesuwane okienko z pleksy we wczesnych egzemplarzach. Ba, nie było nawet klamek, żeby zamknąć drzwi od środka, trzeba było pociągnąć za wystający sznurek. F40 ważyło 1100 kg na sucho czyli aż kilkaset kilogramów mniej niż np. konkurencyjne wtedy Lamborghini Diablo.
Ferrari F40 | Podsumowanie
Ferrari F40 jest jednym z aut, które stało się żywą legendą i na stałe zapisało się na kartach motoryzacyjnej historii.
Ten drogowy bolid powstał w ilości 1315 egzemplarzy, produkowanych do roku 1992.
W większości zostały fabrycznie pomalowane na kolor Rosso Corsa, ale pojawiały się też inne kolory F40, głównie za sprawą kaprysów właścicieli. Skoro jużmowa o kaprysach to taki właśnie przydomek otrzymało Ferrari F40 niedługo po rozpoczęciu sprzedaży. Wielu z bogatych, których stać było na jego zakup (400,000$), nie miało odpowiednich umiejętności aby okiełznać rumaka z Maranello i… kończyło poza drogą. Dlatego w prywatnych kolekcjach pozostała mała część z wyprodukowanych aut. Te, ku uciesze właścicieli, nieustannie przybierają na wartości.
Ferrari F40 | CENA
W 2015 jeden z nich został sprzedany za rekordową kwotę 1 120 000 euro. Już samo pojawienie się tego modelu na allegro czy innym ebayu, budzi spore emocje. Mimo tego, jak cenne są Ferrari F40 ich właściciele nie mogą się oprzeć pokusie jazdy, ciesząc oczy i uszy fanów marki, pojawiając się na ulicach i torach w różnych miejscach świata.
Skoro zainteresował Cię ten artykuł rzuć okiem na nasze wrażenia z jazdy Ferrari Mondial. KLIK
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Ferrari F40 było jednym z najbardziej rozpoznawalnych supersamochodów końca lat 80. Niemal każdy nastolatek miał wtedy jego plakat na swojej ścianie. Jest to ostatni model zbudowany za życia właściciela marki, Enzo Ferrari.
tekst: Artur Skibiński, foto: Autotrade
Auto w którym po dodaniu gazu rozlega się głośny ryk, tylne koła zrywają przyczepność, z wydechu lecą marchewy, a na twarzy kierowcy maluje się uśmiech.
Ferrari F40 | Silnik i moc, czyli DANE TECHNICZNE
Ferrari F40 pojawiło się jako bezpośredni następca trochę niedocenianego modelu 288 GTO. Można się w nich doszukiwać podobieństw, jednak nowy model nie odziedziczył ani jednej części nadwozia po swoim poprzedniku.
Sercem napędzającym ten bolid jest V8 o pojemności 3 litrów, ale to nie wszystko. Dwa intercoolery Behr, dwie turbiny IHI chłodzone cieczą oraz system zapłonu i wtrysku Marelli – Weber.
Dzięki doładowaniu 1,1 bara silnik legitymował się mocą 478 KM przy 7000 obr/min oraz momentem obrotowym wynoszącym 577 Nm przy 4000 obr/min.
Ferrari F40 | Prędkość maksymalna
Z tyłu znajdują się 3 rury wydechowe, z czego środkowa wypuszczała spaliny z zaworu wastegate. 5 biegowa, manualna skrzynia pozwalała na rozpędzenie F40 do 324 km/h. Można było, na życzenie, wybrać wyczynową skrzynię biegów, pozbawioną synchronizatorów, która potęgowała ekstremalne doznania. Ferrari F40 jako pierwszy bolid w historii przekroczył barierę 200 mil/h. Niezależne zawieszenie zarówno z przodu jak i z tyłu, było twardo zestrojone do sportowej jazdy. W późniejszych latach można było wybrać wersję o zmiennej wysokości, sterowanej elektronicznie.
Ferrari F40 | Hamulce
Do wyhamowania bolidu z niezwykle dużych prędkości potrzebne były bardzo mocne hamulce. Dostarczyła je firma Brembo i zarówno przednie jak i tylne tarcze miały średnicę małej pizzy, czyli dokładnie 330 mm. Co ciekawe płyn hamulcowy dostarczany był przez dwa bliźniacze obwody hydrauliczne, które w dodatku pozbawione były serwa. Na kultowe już, pięcioramienne felgi Speedline o średnicy 17 cali nałożono opony 245/40 z przodu oraz wprost walcowate 335/35 z tyłu.
Ferrari F40 | Kompozytowe nadwozie
Nadwozie również było niezwykłe. F40 jako pierwsze seryjne auto posiadało nadwozie w pełni stworzone z kompozytów. Składało się z 11 paneli z materiałów takich jak kevlar czy włókno węglowe. Na wygodne serwisowanie silnika pozwalał w pełni zdejmowany tylny panel nadwozia. Warunki wymarzone przez każdego mechanika.
Ferrari F40 | Spartańskie wnętrze
Z kolei wnętrze było na wskroś spartańskie. Znajdowały się w nim dwa kubełki, pokryta filcem deska, podsufitka z osłonami przeciwsłonecznymi, gumowy podłokietnik kierowcy, nawiercane pedały i trójramienna kierownica. Nic więcej. Nie było tapicerki, tylko surowe lub pomalowane elementy kompozytów. Elektrycznie otwierane szyby ? Nic z tych rzeczy. Jedynie manualne opuszczanie szyb lub przesuwane okienko z pleksy we wczesnych egzemplarzach. Ba, nie było nawet klamek, żeby zamknąć drzwi od środka, trzeba było pociągnąć za wystający sznurek. F40 ważyło 1100 kg na sucho czyli aż kilkaset kilogramów mniej niż np. konkurencyjne wtedy Lamborghini Diablo.
Ferrari F40 | Podsumowanie
Ferrari F40 jest jednym z aut, które stało się żywą legendą i na stałe zapisało się na kartach motoryzacyjnej historii.
Ten drogowy bolid powstał w ilości 1315 egzemplarzy, produkowanych do roku 1992.
W większości zostały fabrycznie pomalowane na kolor Rosso Corsa, ale pojawiały się też inne kolory F40, głównie za sprawą kaprysów właścicieli. Skoro jużmowa o kaprysach to taki właśnie przydomek otrzymało Ferrari F40 niedługo po rozpoczęciu sprzedaży. Wielu z bogatych, których stać było na jego zakup (400,000$), nie miało odpowiednich umiejętności aby okiełznać rumaka z Maranello i… kończyło poza drogą. Dlatego w prywatnych kolekcjach pozostała mała część z wyprodukowanych aut. Te, ku uciesze właścicieli, nieustannie przybierają na wartości.
Ferrari F40 | CENA
W 2015 jeden z nich został sprzedany za rekordową kwotę 1 120 000 euro. Już samo pojawienie się tego modelu na allegro czy innym ebayu, budzi spore emocje. Mimo tego, jak cenne są Ferrari F40 ich właściciele nie mogą się oprzeć pokusie jazdy, ciesząc oczy i uszy fanów marki, pojawiając się na ulicach i torach w różnych miejscach świata.
Skoro zainteresował Cię ten artykuł rzuć okiem na nasze wrażenia z jazdy Ferrari Mondial. KLIK