Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » FERRARI F40 | Jeden z najwspanialszych modeli Ferrari

FERRARI F40 | Jeden z najwspanialszych modeli Ferrari

Ferrari F40 było jednym z najbardziej rozpoznawalnych supersamochodów końca lat […]

Mateusz Cieślak
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » FERRARI F40 | Jeden z najwspanialszych modeli Ferrari

FERRARI F40 | Jeden z najwspanialszych modeli Ferrari

Ferrari F40 było jednym z najbardziej rozpoznawalnych supersamochodów końca lat […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » FERRARI F40 | Jeden z najwspanialszych modeli Ferrari

FERRARI F40 | Jeden z najwspanialszych modeli Ferrari

Ferrari F40 było jednym z najbardziej rozpoznawalnych supersamochodów końca lat […]

Mateusz Cieślak

Ferrari F40 było jednym z najbardziej rozpoznawalnych supersamochodów końca lat 80. Niemal każdy nastolatek miał wtedy jego plakat na swojej ścianie. Jest to ostatni model zbudowany za życia właściciela marki, Enzo Ferrari.

tekst: Artur Skibiński, foto: Autotrade

Auto w którym po dodaniu gazu rozlega się głośny ryk, tylne koła zrywają przyczepność, z wydechu lecą marchewy, a na twarzy kierowcy maluje się uśmiech.

Ferrari F40 | Silnik i moc, czyli DANE TECHNICZNE

Ferrari F40 pojawiło się jako bezpośredni następca trochę niedocenianego modelu 288 GTO. Można się w nich doszukiwać podobieństw, jednak nowy model nie odziedziczył ani jednej części nadwozia po swoim poprzedniku.
Sercem napędzającym ten bolid jest V8 o pojemności 3 litrów, ale to nie wszystko. Dwa intercoolery Behr, dwie turbiny IHI chłodzone cieczą oraz system zapłonu i wtrysku Marelli – Weber.

Dzięki doładowaniu 1,1 bara silnik legitymował się mocą 478 KM przy 7000 obr/min oraz momentem obrotowym wynoszącym 577 Nm przy 4000 obr/min.

Ferrari F40 | Prędkość maksymalna

Z tyłu znajdują się 3 rury wydechowe, z czego środkowa wypuszczała spaliny z zaworu wastegate. 5 biegowa, manualna skrzynia pozwalała na rozpędzenie F40 do 324 km/h. Można było, na życzenie, wybrać wyczynową skrzynię biegów, pozbawioną synchronizatorów, która potęgowała ekstremalne doznania. Ferrari F40 jako pierwszy bolid w historii przekroczył barierę 200 mil/h. Niezależne zawieszenie zarówno z przodu jak i z tyłu,  było twardo zestrojone do sportowej jazdy. W późniejszych latach można było wybrać wersję o zmiennej wysokości, sterowanej elektronicznie.  Ferrari F40

Ferrari F40 | Hamulce

Do wyhamowania bolidu z niezwykle dużych prędkości potrzebne były bardzo mocne hamulce. Dostarczyła je firma Brembo i zarówno przednie jak i tylne tarcze miały średnicę małej pizzy, czyli dokładnie 330 mm. Co ciekawe płyn hamulcowy dostarczany był przez dwa bliźniacze obwody hydrauliczne, które w dodatku pozbawione były serwa. Na kultowe już, pięcioramienne felgi Speedline o średnicy 17 cali nałożono opony 245/40 z przodu oraz wprost walcowate 335/35 z tyłu.

Ferrari F40 | Kompozytowe nadwozie

Nadwozie również było niezwykłe. F40 jako pierwsze seryjne auto posiadało nadwozie w pełni stworzone z kompozytów. Składało się z 11 paneli z materiałów takich jak kevlar czy włókno węglowe. Na wygodne serwisowanie silnika pozwalał w pełni zdejmowany tylny panel nadwozia. Warunki wymarzone przez każdego mechanika.

Ferrari F40 | Spartańskie wnętrze

Z kolei wnętrze było na wskroś spartańskie. Znajdowały się w nim dwa kubełki, pokryta filcem deska, podsufitka z osłonami przeciwsłonecznymi, gumowy podłokietnik kierowcy, nawiercane pedały i trójramienna kierownica. Nic więcej. Nie było tapicerki, tylko surowe lub pomalowane elementy kompozytów. Elektrycznie otwierane szyby ? Nic z tych rzeczy. Jedynie manualne opuszczanie szyb lub przesuwane okienko z pleksy we wczesnych egzemplarzach. Ba, nie było nawet klamek, żeby zamknąć drzwi od środka, trzeba było pociągnąć za wystający sznurek. F40 ważyło 1100 kg na sucho czyli aż kilkaset kilogramów mniej niż np. konkurencyjne wtedy Lamborghini Diablo. Ferrari F40

Ferrari F40 | Podsumowanie

Ferrari F40 jest jednym z aut, które stało się żywą legendą i na stałe zapisało się na kartach motoryzacyjnej historii.

Ten drogowy bolid powstał w ilości 1315 egzemplarzy, produkowanych do roku 1992.

W większości zostały fabrycznie pomalowane na kolor Rosso Corsa, ale pojawiały się też inne kolory F40, głównie za sprawą kaprysów właścicieli. Skoro jużmowa o kaprysach to taki właśnie przydomek otrzymało Ferrari F40 niedługo po rozpoczęciu sprzedaży. Wielu z bogatych, których stać było na jego zakup (400,000$), nie miało odpowiednich umiejętności aby okiełznać rumaka z Maranello i… kończyło poza drogą. Dlatego w prywatnych kolekcjach pozostała mała część z wyprodukowanych aut. Te, ku uciesze właścicieli, nieustannie przybierają na wartości.

Ferrari F40 | CENA

W 2015 jeden z nich został sprzedany za rekordową kwotę 1 120 000 euro. Już samo pojawienie się tego modelu na allegro czy innym ebayu, budzi spore emocje. Mimo tego, jak cenne są Ferrari F40 ich właściciele nie mogą się oprzeć pokusie jazdy, ciesząc oczy i uszy fanów marki, pojawiając się na ulicach i torach w różnych miejscach świata.


Skoro zainteresował Cię ten artykuł rzuć okiem na nasze wrażenia z jazdy Ferrari Mondial. KLIK

Tags: f40, f40 allegro, f40 dane techniczne, f40 ebay, f40 otomoto, ferrari, ferrari f40, ferrari f40 cena, lamborghini diablo, supercar

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Ferrari F40 było jednym z najbardziej rozpoznawalnych supersamochodów końca lat 80. Niemal każdy nastolatek miał wtedy jego plakat na swojej ścianie. Jest to ostatni model zbudowany za życia właściciela marki, Enzo Ferrari.

tekst: Artur Skibiński, foto: Autotrade

Auto w którym po dodaniu gazu rozlega się głośny ryk, tylne koła zrywają przyczepność, z wydechu lecą marchewy, a na twarzy kierowcy maluje się uśmiech.

Ferrari F40 | Silnik i moc, czyli DANE TECHNICZNE

Ferrari F40 pojawiło się jako bezpośredni następca trochę niedocenianego modelu 288 GTO. Można się w nich doszukiwać podobieństw, jednak nowy model nie odziedziczył ani jednej części nadwozia po swoim poprzedniku.
Sercem napędzającym ten bolid jest V8 o pojemności 3 litrów, ale to nie wszystko. Dwa intercoolery Behr, dwie turbiny IHI chłodzone cieczą oraz system zapłonu i wtrysku Marelli – Weber.

Dzięki doładowaniu 1,1 bara silnik legitymował się mocą 478 KM przy 7000 obr/min oraz momentem obrotowym wynoszącym 577 Nm przy 4000 obr/min.

Ferrari F40 | Prędkość maksymalna

Z tyłu znajdują się 3 rury wydechowe, z czego środkowa wypuszczała spaliny z zaworu wastegate. 5 biegowa, manualna skrzynia pozwalała na rozpędzenie F40 do 324 km/h. Można było, na życzenie, wybrać wyczynową skrzynię biegów, pozbawioną synchronizatorów, która potęgowała ekstremalne doznania. Ferrari F40 jako pierwszy bolid w historii przekroczył barierę 200 mil/h. Niezależne zawieszenie zarówno z przodu jak i z tyłu,  było twardo zestrojone do sportowej jazdy. W późniejszych latach można było wybrać wersję o zmiennej wysokości, sterowanej elektronicznie.  Ferrari F40

Ferrari F40 | Hamulce

Do wyhamowania bolidu z niezwykle dużych prędkości potrzebne były bardzo mocne hamulce. Dostarczyła je firma Brembo i zarówno przednie jak i tylne tarcze miały średnicę małej pizzy, czyli dokładnie 330 mm. Co ciekawe płyn hamulcowy dostarczany był przez dwa bliźniacze obwody hydrauliczne, które w dodatku pozbawione były serwa. Na kultowe już, pięcioramienne felgi Speedline o średnicy 17 cali nałożono opony 245/40 z przodu oraz wprost walcowate 335/35 z tyłu.

Ferrari F40 | Kompozytowe nadwozie

Nadwozie również było niezwykłe. F40 jako pierwsze seryjne auto posiadało nadwozie w pełni stworzone z kompozytów. Składało się z 11 paneli z materiałów takich jak kevlar czy włókno węglowe. Na wygodne serwisowanie silnika pozwalał w pełni zdejmowany tylny panel nadwozia. Warunki wymarzone przez każdego mechanika.

Ferrari F40 | Spartańskie wnętrze

Z kolei wnętrze było na wskroś spartańskie. Znajdowały się w nim dwa kubełki, pokryta filcem deska, podsufitka z osłonami przeciwsłonecznymi, gumowy podłokietnik kierowcy, nawiercane pedały i trójramienna kierownica. Nic więcej. Nie było tapicerki, tylko surowe lub pomalowane elementy kompozytów. Elektrycznie otwierane szyby ? Nic z tych rzeczy. Jedynie manualne opuszczanie szyb lub przesuwane okienko z pleksy we wczesnych egzemplarzach. Ba, nie było nawet klamek, żeby zamknąć drzwi od środka, trzeba było pociągnąć za wystający sznurek. F40 ważyło 1100 kg na sucho czyli aż kilkaset kilogramów mniej niż np. konkurencyjne wtedy Lamborghini Diablo. Ferrari F40

Ferrari F40 | Podsumowanie

Ferrari F40 jest jednym z aut, które stało się żywą legendą i na stałe zapisało się na kartach motoryzacyjnej historii.

Ten drogowy bolid powstał w ilości 1315 egzemplarzy, produkowanych do roku 1992.

W większości zostały fabrycznie pomalowane na kolor Rosso Corsa, ale pojawiały się też inne kolory F40, głównie za sprawą kaprysów właścicieli. Skoro jużmowa o kaprysach to taki właśnie przydomek otrzymało Ferrari F40 niedługo po rozpoczęciu sprzedaży. Wielu z bogatych, których stać było na jego zakup (400,000$), nie miało odpowiednich umiejętności aby okiełznać rumaka z Maranello i… kończyło poza drogą. Dlatego w prywatnych kolekcjach pozostała mała część z wyprodukowanych aut. Te, ku uciesze właścicieli, nieustannie przybierają na wartości.

Ferrari F40 | CENA

W 2015 jeden z nich został sprzedany za rekordową kwotę 1 120 000 euro. Już samo pojawienie się tego modelu na allegro czy innym ebayu, budzi spore emocje. Mimo tego, jak cenne są Ferrari F40 ich właściciele nie mogą się oprzeć pokusie jazdy, ciesząc oczy i uszy fanów marki, pojawiając się na ulicach i torach w różnych miejscach świata.


Skoro zainteresował Cię ten artykuł rzuć okiem na nasze wrażenia z jazdy Ferrari Mondial. KLIK

Tags: f40, f40 allegro, f40 dane techniczne, f40 ebay, f40 otomoto, ferrari, ferrari f40, ferrari f40 cena, lamborghini diablo, supercar

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Moto Classic Racer

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
80,00 zł – 165,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry