Pieniądze szczęścia nie dają. No chyba że przeznaczysz je na motorsport. Żużel jest wyjątkowo drogą dyscypliną, na którą składa wiele małych wydatków. Ile kosztuje żużel i ile wydaje czołowy żużlowiec na sezon?
tekst: Grzegorz Draus, Piotr Mularczyk / foto: Piotr Mularczyk
Poniżej znajdziecie przybliżone średnie koszty całego żużlowego ekwipunku.
Ile kosztuje żużel? | Silnik
Koszt to ok. 15–20 tysięcy zł (czołowy żużlowiec potrzebuje w sezonie przynajmniej 6 silników przy założeniu, że startuje w Ekstralidze, Elitserien i Grand Prix) + tuning i akcesoria.
Ponadto zawodnik musi oddawać silnik do przeglądu średnio co 15 biegów (koszt min. 3 tys. zł), natomiast co 100 wyścigów silnik trafia do generalnego remontu (koszt ok. 15 tys. zł).
Cena zakupu dwóch silników na polską ligę oraz ich przeglądów i kapitalnego remontu powinien zamknąć się w kwocie 60 tysięcy złotych. Jednak w przypadku pecha i konieczności dodatkowych napraw ta kwota może urosnąć o kolejne 10 tysięcy złotych.
Ile kosztuje żużel? | RAMA – 5300 zł, w tym:
– blachy silnika – 470 zł,
– amortyzator – 250–500 zł,
– widelec przedni – 2100 zł,
– centralna część ramy – 1000 zł,
– łożyska, tulejki, śruby – 100 zł,
– tylna część ramy – 600 zł,
– zbiornik paliwa + nakrętka – 520 zł.
Ile kosztuje żużel? | DEFLEKTOR – 1300 zł.
Ile kosztuje żużel? | KOŁA – 2800 zł, w tym:
– gotowe koło przednie – 920 zł,
– gotowe koło tylne – 1350 zł,
– opony – 460 zł: * przednia – 225 zł, * tylna – 230 zł.
W trakcie sezonu zawodnik zużywa od 200 do 250 sztuk opon.
Podczas meczu ligowego tylna opona wystarcza na dwa biegi, aczkolwiek w Grand Prix zmieniana jest po każdym wyścigu. W ciągu sezonu łączny koszt to około 50 000 zł.
Ile kosztuje żużel? | KIEROWNICA i AKCESORIA – 930 zł, w tym:
– kierownica – 160 zł,
– dźwignia sprzęgła – 150 zł,
– rączki – 50 zł,
– osłony rączek – 20 zł,
– manetka gazu – 400 zł,
– wyłącznik zapłonu – 150 zł.
Ile kosztuje żużel? | GAŹNIK – 3300 zł, w tym:
– gaźnik 3100 zł,
– filtr powietrza + gąbka – 200 zł.
LINKI (sprzęgła i gazu) – 220 zł.
Ile kosztuje żużel? | SMARY i OLEJE – 420 zł, w tym:
– olej silnikowy (5L) – 180 zł,
– smary – 100 zł,
– spray łańcucha – 40 zł,
– spray do linek – 25 zł,
– odtłuszczacze – 15 zł,
– spray do filtra – 20 zł,
– spray do gaźnika – 30 zł.
Ile kosztuje żużel? | SPRZĘGŁO – 5300 zł, w tym:
– docisk sprzęgła – 440 zł,
– dźwignia sprzęgła – 250 zł,
– kosz sprzęgłowy – 1000 zł,
– kubeczki + nakrętki + sprężyny (komplet) – 215 zł,
– popychacz – 20 zł,
– grzybek popychacza – 95 zł,
– przekładki + tarczki (komplet) – 1100 zł,
– tunel sprzęgła + napinacz – 1550 zł,
– wieloklin sprzęgła – 600 zł,
– zębatka kosza sprzęgłowego + wałka – 220 zł.
Ile kosztuje żużel? | KOSZTY MATERIAŁOWE – 1500 zł, w tym:
– siedzenie – 150 zł,
– obszycia – 600 zł,
– błotniki – 700 zł.
HAK I PAŁĄK – 310 zł.
Ile kosztuje żużel? | ŁAŃCUCHY – 750 zł, w tym:
– przedni – 135 zł,
– tylny – 145 zł,
– prowadnica łańcucha – 310 zł,
– osłona łańcucha – 160 zł.
ZĘBATKI (komplet ośmiu) – 1500 zł.
TŁUMIK, RURA + akcesoria – 1960 zł.
Ile kosztuje żużel? | POZOSTAŁE (m.in: motoplat, świeca + fajka) – 800 zł.
KEVLAR – 6000 zł (w ciągu sezonu czołowy zawodnik potrzebuje 3-4 sztuk, jednak często to klub ponosi koszty zapewnienia kevlarów dla całej drużyny).
RĘKAWICE – 100–150 zł.
BUTY – 1000 zł.
LACZEK – 280 zł.
OCHRANIACZE (tułowia, łokci, kręgosłupa, kolan) – 1200 zł.
GOLF – 60 zł.
GOGLE – 200–280 zł.
ZRZUTKI (25 sztuk) – 50–60 zł.
KASK – 500–1000 zł (4 kaski w sezonie lub jeden z nakładanymi czepkami).
CZEPEK – 43 zł (potrzebne 4).
Ile kosztuje żużel? W SUMIE: ok. 150 tyś. złotych.
Kwoty podane są w przybliżeniu i mogą się nieco różnić od rzeczywistych kwot żużlowego ekwipunku.
Ile kosztuje żużel? | A to nadal nie koniec…
Oprócz wydatków na sprzęt, żużlowiec ponosi także koszty utrzymania swoich mechaników, których w teamie jest 2-3 (w zależności od ligi i rangi zawodnika koszt ok. 3000–10000 zł netto/miesiąc) oraz koszty prowadzenia działalności gospodarczej (12000 zł).
Jak widzimy, koszty całego ekwipunku żużlowców są bardzo wysokie, jednak częstym zabiegiem wśród zawodników jest kupowanie części oddzielnie i własnoręczne składanie z nich motocykla. Oczywiste jest również to, że takie części jak rama, siedzenie czy kask mogą posłużyć dłużej niż sezon, co niewątpliwie zmniejsza ponoszone koszty.
Jaki budżet mają zawodnicy startujący w zawodach driftingowych? Dowiesz się TUTAJ
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Pieniądze szczęścia nie dają. No chyba że przeznaczysz je na motorsport. Żużel jest wyjątkowo drogą dyscypliną, na którą składa wiele małych wydatków. Ile kosztuje żużel i ile wydaje czołowy żużlowiec na sezon?
tekst: Grzegorz Draus, Piotr Mularczyk / foto: Piotr Mularczyk
Poniżej znajdziecie przybliżone średnie koszty całego żużlowego ekwipunku.
Ile kosztuje żużel? | Silnik
Koszt to ok. 15–20 tysięcy zł (czołowy żużlowiec potrzebuje w sezonie przynajmniej 6 silników przy założeniu, że startuje w Ekstralidze, Elitserien i Grand Prix) + tuning i akcesoria.
Ponadto zawodnik musi oddawać silnik do przeglądu średnio co 15 biegów (koszt min. 3 tys. zł), natomiast co 100 wyścigów silnik trafia do generalnego remontu (koszt ok. 15 tys. zł).
Cena zakupu dwóch silników na polską ligę oraz ich przeglądów i kapitalnego remontu powinien zamknąć się w kwocie 60 tysięcy złotych. Jednak w przypadku pecha i konieczności dodatkowych napraw ta kwota może urosnąć o kolejne 10 tysięcy złotych.
Ile kosztuje żużel? | RAMA – 5300 zł, w tym:
– blachy silnika – 470 zł,
– amortyzator – 250–500 zł,
– widelec przedni – 2100 zł,
– centralna część ramy – 1000 zł,
– łożyska, tulejki, śruby – 100 zł,
– tylna część ramy – 600 zł,
– zbiornik paliwa + nakrętka – 520 zł.
Ile kosztuje żużel? | DEFLEKTOR – 1300 zł.
Ile kosztuje żużel? | KOŁA – 2800 zł, w tym:
– gotowe koło przednie – 920 zł,
– gotowe koło tylne – 1350 zł,
– opony – 460 zł: * przednia – 225 zł, * tylna – 230 zł.
W trakcie sezonu zawodnik zużywa od 200 do 250 sztuk opon.
Podczas meczu ligowego tylna opona wystarcza na dwa biegi, aczkolwiek w Grand Prix zmieniana jest po każdym wyścigu. W ciągu sezonu łączny koszt to około 50 000 zł.
Ile kosztuje żużel? | KIEROWNICA i AKCESORIA – 930 zł, w tym:
– kierownica – 160 zł,
– dźwignia sprzęgła – 150 zł,
– rączki – 50 zł,
– osłony rączek – 20 zł,
– manetka gazu – 400 zł,
– wyłącznik zapłonu – 150 zł.
Ile kosztuje żużel? | GAŹNIK – 3300 zł, w tym:
– gaźnik 3100 zł,
– filtr powietrza + gąbka – 200 zł.
LINKI (sprzęgła i gazu) – 220 zł.
Ile kosztuje żużel? | SMARY i OLEJE – 420 zł, w tym:
– olej silnikowy (5L) – 180 zł,
– smary – 100 zł,
– spray łańcucha – 40 zł,
– spray do linek – 25 zł,
– odtłuszczacze – 15 zł,
– spray do filtra – 20 zł,
– spray do gaźnika – 30 zł.
Ile kosztuje żużel? | SPRZĘGŁO – 5300 zł, w tym:
– docisk sprzęgła – 440 zł,
– dźwignia sprzęgła – 250 zł,
– kosz sprzęgłowy – 1000 zł,
– kubeczki + nakrętki + sprężyny (komplet) – 215 zł,
– popychacz – 20 zł,
– grzybek popychacza – 95 zł,
– przekładki + tarczki (komplet) – 1100 zł,
– tunel sprzęgła + napinacz – 1550 zł,
– wieloklin sprzęgła – 600 zł,
– zębatka kosza sprzęgłowego + wałka – 220 zł.
Ile kosztuje żużel? | KOSZTY MATERIAŁOWE – 1500 zł, w tym:
– siedzenie – 150 zł,
– obszycia – 600 zł,
– błotniki – 700 zł.
HAK I PAŁĄK – 310 zł.
Ile kosztuje żużel? | ŁAŃCUCHY – 750 zł, w tym:
– przedni – 135 zł,
– tylny – 145 zł,
– prowadnica łańcucha – 310 zł,
– osłona łańcucha – 160 zł.
ZĘBATKI (komplet ośmiu) – 1500 zł.
TŁUMIK, RURA + akcesoria – 1960 zł.
Ile kosztuje żużel? | POZOSTAŁE (m.in: motoplat, świeca + fajka) – 800 zł.
KEVLAR – 6000 zł (w ciągu sezonu czołowy zawodnik potrzebuje 3-4 sztuk, jednak często to klub ponosi koszty zapewnienia kevlarów dla całej drużyny).
RĘKAWICE – 100–150 zł.
BUTY – 1000 zł.
LACZEK – 280 zł.
OCHRANIACZE (tułowia, łokci, kręgosłupa, kolan) – 1200 zł.
GOLF – 60 zł.
GOGLE – 200–280 zł.
ZRZUTKI (25 sztuk) – 50–60 zł.
KASK – 500–1000 zł (4 kaski w sezonie lub jeden z nakładanymi czepkami).
CZEPEK – 43 zł (potrzebne 4).
Ile kosztuje żużel? W SUMIE: ok. 150 tyś. złotych.
Kwoty podane są w przybliżeniu i mogą się nieco różnić od rzeczywistych kwot żużlowego ekwipunku.
Ile kosztuje żużel? | A to nadal nie koniec…
Oprócz wydatków na sprzęt, żużlowiec ponosi także koszty utrzymania swoich mechaników, których w teamie jest 2-3 (w zależności od ligi i rangi zawodnika koszt ok. 3000–10000 zł netto/miesiąc) oraz koszty prowadzenia działalności gospodarczej (12000 zł).
Jak widzimy, koszty całego ekwipunku żużlowców są bardzo wysokie, jednak częstym zabiegiem wśród zawodników jest kupowanie części oddzielnie i własnoręczne składanie z nich motocykla. Oczywiste jest również to, że takie części jak rama, siedzenie czy kask mogą posłużyć dłużej niż sezon, co niewątpliwie zmniejsza ponoszone koszty.
Jaki budżet mają zawodnicy startujący w zawodach driftingowych? Dowiesz się TUTAJ