ile kosztuje żużel

Ile kosztuje żużel? | Ceny sprzętu żużlowego

Pieniądze szczęścia nie dają. No chyba że przeznaczysz je na motorsport. Żużel jest wyjątkowo drogą dyscypliną, na którą składa wiele małych wydatków. Ile kosztuje żużel i ile wydaje czołowy żużlowiec na sezon?

tekst: Grzegorz Draus, Piotr Mularczyk / foto: Piotr Mularczyk

Poniżej znajdziecie przybliżone średnie koszty całego żużlowego ekwipunku.

Ile kosztuje żużel? | Silnik

Koszt to ok. 15–20 tysięcy zł (czołowy żużlowiec potrzebuje w sezonie przynajmniej 6 silników przy założeniu, że startuje w Ekstralidze, Elitserien i Grand Prix) + tuning i akcesoria.

Ponadto zawodnik musi oddawać silnik do przeglądu średnio co 15 biegów (koszt min. 3 tys. zł), natomiast co 100 wyścigów silnik trafia do generalnego remontu (koszt ok. 15 tys. zł).

Ile kosztuje żużel silnik gm jawa

Cena zakupu dwóch silników na polską ligę oraz ich przeglądów i kapitalnego remontu powinien zamknąć się w kwocie 60 tysięcy złotych. Jednak w przypadku pecha i konieczności dodatkowych napraw ta kwota może urosnąć o kolejne 10 tysięcy złotych.

Ile kosztuje żużel? | RAMA – 5300 zł, w tym:

– blachy silnika – 470 zł,

– amortyzator – 250–500 zł,

– widelec przedni – 2100 zł,

– centralna część ramy – 1000 zł,

– łożyska, tulejki, śruby – 100 zł,

– tylna część ramy – 600 zł,

– zbiornik paliwa + nakrętka – 520 zł.

Ile kosztuje żużel? | DEFLEKTOR – 1300 zł.

speedway koszty

Ile kosztuje żużel? | KOŁA – 2800 zł, w tym:

– gotowe koło przednie – 920 zł,

– gotowe koło tylne – 1350 zł,

– opony – 460 zł: * przednia – 225 zł, * tylna – 230 zł.

W trakcie sezonu zawodnik zużywa od 200 do 250 sztuk opon.

Podczas meczu ligowego tylna opona wystarcza na dwa biegi, aczkolwiek w Grand Prix zmieniana jest po każdym wyścigu. W ciągu sezonu łączny koszt to około 50 000 zł.Ile kosztuje żużel opony

Ile kosztuje żużel? | KIEROWNICA i AKCESORIA – 930 zł, w tym:

– kierownica – 160 zł,

– dźwignia sprzęgła – 150 zł,

– rączki – 50 zł,

– osłony rączek – 20 zł,

– manetka gazu – 400 zł,

– wyłącznik zapłonu – 150 zł.

Ile kosztuje żużel? | GAŹNIK – 3300 zł, w tym:

– gaźnik 3100 zł,

– filtr powietrza + gąbka – 200 zł.

LINKI (sprzęgła i gazu) – 220 zł.

Ile kosztuje żużel? | SMARY i OLEJE – 420 zł, w tym:

– olej silnikowy (5L) – 180 zł,

– smary – 100 zł,

– spray łańcucha – 40 zł,

– spray do linek – 25 zł,

– odtłuszczacze – 15 zł,

– spray do filtra – 20 zł,

– spray do gaźnika – 30 zł.

Ile kosztuje żużel? | SPRZĘGŁO – 5300 zł, w tym:

– docisk sprzęgła – 440 zł,

– dźwignia sprzęgła – 250 zł,

– kosz sprzęgłowy – 1000 zł,

– kubeczki + nakrętki + sprężyny (komplet) – 215 zł,

– popychacz – 20 zł,

– grzybek popychacza – 95 zł,

– przekładki + tarczki (komplet) – 1100 zł,

– tunel sprzęgła + napinacz – 1550 zł,

– wieloklin sprzęgła – 600 zł,

– zębatka kosza sprzęgłowego + wałka – 220 zł.

Ile kosztuje żużel i ile wydaje czołowy żużlowiec na sezon

Ile kosztuje żużel? | KOSZTY MATERIAŁOWE – 1500 zł, w tym:

– siedzenie – 150 zł,

– obszycia – 600 zł,

– błotniki – 700 zł.

HAK I PAŁĄK – 310 zł.

Ile kosztuje żużel? | ŁAŃCUCHY – 750 zł, w tym:

– przedni – 135 zł,

– tylny – 145 zł,

– prowadnica łańcucha – 310 zł,

– osłona łańcucha – 160 zł.

ZĘBATKI (komplet ośmiu) – 1500 zł.

TŁUMIK, RURA + akcesoria – 1960 zł.

Speed Car Motor Lublin

Ile kosztuje żużel? | POZOSTAŁE (m.in: motoplat, świeca + fajka) – 800 zł.

KEVLAR – 6000 zł (w ciągu sezonu czołowy zawodnik potrzebuje 3-4 sztuk, jednak często to klub ponosi koszty zapewnienia kevlarów dla całej drużyny).

RĘKAWICE – 100–150 zł.

BUTY – 1000 zł.

LACZEK – 280 zł.

OCHRANIACZE (tułowia, łokci, kręgosłupa, kolan) – 1200 zł.

GOLF – 60 zł.

GOGLE – 200–280 zł.

ZRZUTKI (25 sztuk) – 50–60 zł.

KASK – 500–1000 zł (4 kaski w sezonie lub jeden z nakładanymi czepkami).

CZEPEK – 43 zł (potrzebne 4).

Ile kosztuje żużel? W SUMIE: ok. 150 tyś. złotych.

Kwoty podane są w przybliżeniu i mogą się nieco różnić od rzeczywistych kwot żużlowego ekwipunku.

Ile kosztuje żużel? | A to nadal nie koniec…

Oprócz wydatków na sprzęt, żużlowiec ponosi także koszty utrzymania swoich mechaników, których w teamie jest 2-3 (w zależności od ligi i rangi zawodnika koszt ok. 3000–10000 zł netto/miesiąc) oraz koszty prowadzenia działalności gospodarczej (12000 zł).

Jak widzimy, koszty całego ekwipunku żużlowców są bardzo wysokie, jednak częstym zabiegiem wśród zawodników jest kupowanie części oddzielnie i własnoręczne składanie z nich motocykla. Oczywiste jest również to, że takie części jak rama, siedzenie czy kask mogą posłużyć dłużej niż sezon, co niewątpliwie zmniejsza ponoszone koszty.


Jaki budżet mają zawodnicy startujący w zawodach driftingowych? Dowiesz się TUTAJ