Yugo GVX-R | Co może wyniknąć z romansu konstruktorów Fiata i Zastavy? Zastava 102 albo jak kto woli, późniejsze Yugo Koral, to małe, kompaktowe auto stworzone na postawie Fiata 127. Budowane było przez jugosłowiańskie, a następnie serbskie zakłady Zastavy w Kragujevacu.
Tekst: Mateusz Marczak / foto: CC0
Stylistyka nowego modelu Zastavy mocno różniła się od pierwowzoru. Karoseria została na nowo zaprojektowana przez inżynierów Fiata oraz Zastavy i wyposażona w fiatowskie silniki o pojemnościach 0.9, 1.1 oraz 1.3 litra. Ostatecznie model miał zastąpić aktualnie produkowany model Zastavy 750. Tak się jednak nie stało i przez dłuższy czas oba były składane równolegle.
Yugo GVX-R | Podbój USA
W 1985 roku model rozpoczął podboje Stanów Zjednoczonych, będąc w tym czasie najtańszym i najkrótszym autem oferowanym na amerykańskim rynku. W tych okolicznościach, w roku 1988 roku do sprzedaży w USA trafiła wersja GVX z czterocylindrowym, ośmiozaworowym silnikiem 1.3 o zawrotnej mocy 62 KM. I to właśnie ta wersja trafiła na warsztat Gorana Pavlovića, który stworzył z niej rasowego bałkańskiego hothatcha.
Yugo GVX-R | Goran Pavlović – inżynier magik
Właśnie w roku 1988, firma Zastava Yugo Motorsport, na potrzeby amerykańskich wyścigów Sports Car Club of America (SCCA), przygotowała torową wersję Fiata Yugo o kodowej nazwie GVX-R. Krótko mówiąc, model ten został wyposażony w sportowe zawieszenie oraz ospojlerowany. Do auta trafiło także ośmiozaworowe 1.5 produkcji Fiata, a modyfikacjami zajął się inżynier Goran Pavlović, czyniąc cuda.
Co to znaczy? Inżynier podniósł moc wolnossącego 1.5 z 75 KM do prawie 230 KM, co w połączeniu z lekką karoserią dało setkę w 4,3 sekundy. Z kolei sam silnik mógł kręcić się do zawrotnych 11000 obr/min i został wyposażony w podwójny gaźnik Weber 45mm DCOE oraz specjalne zmodyfikowane korby i tłoki, w wyniku czego stopień kompresji wynosił aż 14,5:1.
Goran Pavlović – magik z jugosłowiańskiej fabryki Zastavy, twórca sukcesów Yugo GVX-R
Wyścigowe Yugo GVX-R rozpędzało się do setki w 4,3 sek.
Dla porównania seryjne Ferrari F40 osiągało setkę tylko w 4,5 sek.
Yugo GVX-R | Walka o podium
Auto było praktycznie bezkonkurencyjne w swojej klasie i regularnie zdobywało pierwsze miejsca w wyścigach. Niewiele zabrakło mu do podium w ogólnej klasyfikacji. Faktem jest, że dzięki sukcesowi, jugosłowiańskie auto stało się bohaterem lokalnej prasy i kultową wyścigówką z Europy.
Yugo GVX-R | Dane techniczne
Silnik | 1.5 o mocy: 230 KM przy 11000 obr/m |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna: | 233.5km/h |
0-100 km/h: | 4.3 sek |
Napęd | |
Skrzynia: | Pięciobiegowa manualna |
Mechanizm różnicowy: | O ograniczonym poślizgu |
Układ kierowniczy: | O 40% króstszy od fabrycznego |
Układ hamulcowy: | Nawiercane, wentylowane Brembo |
Zawieszenie: | Koni |
POPRZEDNI
NASTĘPNY
Yugo GVX-R | Co może wyniknąć z romansu konstruktorów Fiata i Zastavy? Zastava 102 albo jak kto woli, późniejsze Yugo Koral, to małe, kompaktowe auto stworzone na postawie Fiata 127. Budowane było przez jugosłowiańskie, a następnie serbskie zakłady Zastavy w Kragujevacu.
Tekst: Mateusz Marczak / foto: CC0
Stylistyka nowego modelu Zastavy mocno różniła się od pierwowzoru. Karoseria została na nowo zaprojektowana przez inżynierów Fiata oraz Zastavy i wyposażona w fiatowskie silniki o pojemnościach 0.9, 1.1 oraz 1.3 litra. Ostatecznie model miał zastąpić aktualnie produkowany model Zastavy 750. Tak się jednak nie stało i przez dłuższy czas oba były składane równolegle.
Yugo GVX-R | Podbój USA
W 1985 roku model rozpoczął podboje Stanów Zjednoczonych, będąc w tym czasie najtańszym i najkrótszym autem oferowanym na amerykańskim rynku. W tych okolicznościach, w roku 1988 roku do sprzedaży w USA trafiła wersja GVX z czterocylindrowym, ośmiozaworowym silnikiem 1.3 o zawrotnej mocy 62 KM. I to właśnie ta wersja trafiła na warsztat Gorana Pavlovića, który stworzył z niej rasowego bałkańskiego hothatcha.
Yugo GVX-R | Goran Pavlović – inżynier magik
Właśnie w roku 1988, firma Zastava Yugo Motorsport, na potrzeby amerykańskich wyścigów Sports Car Club of America (SCCA), przygotowała torową wersję Fiata Yugo o kodowej nazwie GVX-R. Krótko mówiąc, model ten został wyposażony w sportowe zawieszenie oraz ospojlerowany. Do auta trafiło także ośmiozaworowe 1.5 produkcji Fiata, a modyfikacjami zajął się inżynier Goran Pavlović, czyniąc cuda.
Co to znaczy? Inżynier podniósł moc wolnossącego 1.5 z 75 KM do prawie 230 KM, co w połączeniu z lekką karoserią dało setkę w 4,3 sekundy. Z kolei sam silnik mógł kręcić się do zawrotnych 11000 obr/min i został wyposażony w podwójny gaźnik Weber 45mm DCOE oraz specjalne zmodyfikowane korby i tłoki, w wyniku czego stopień kompresji wynosił aż 14,5:1.
Goran Pavlović – magik z jugosłowiańskiej fabryki Zastavy, twórca sukcesów Yugo GVX-R
Wyścigowe Yugo GVX-R rozpędzało się do setki w 4,3 sek.
Dla porównania seryjne Ferrari F40 osiągało setkę tylko w 4,5 sek.
Yugo GVX-R | Walka o podium
Auto było praktycznie bezkonkurencyjne w swojej klasie i regularnie zdobywało pierwsze miejsca w wyścigach. Niewiele zabrakło mu do podium w ogólnej klasyfikacji. Faktem jest, że dzięki sukcesowi, jugosłowiańskie auto stało się bohaterem lokalnej prasy i kultową wyścigówką z Europy.
Yugo GVX-R | Dane techniczne
Silnik | 1.5 o mocy: 230 KM przy 11000 obr/m |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna: | 233.5km/h |
0-100 km/h: | 4.3 sek |
Napęd | |
Skrzynia: | Pięciobiegowa manualna |
Mechanizm różnicowy: | O ograniczonym poślizgu |
Układ kierowniczy: | O 40% króstszy od fabrycznego |
Układ hamulcowy: | Nawiercane, wentylowane Brembo |
Zawieszenie: | Koni |