Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Yugo GVX-R
Strona główna » Yugo GVX-R | Bałkański hot-hatch z piekła rodem

Yugo GVX-R | Bałkański hot-hatch z piekła rodem

Yugo GVX-R | Co może wyniknąć z romansu konstruktorów Fiata […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Yugo GVX-R | Bałkański hot-hatch z piekła rodem

Yugo GVX-R | Bałkański hot-hatch z piekła rodem

Yugo GVX-R | Co może wyniknąć z romansu konstruktorów Fiata […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Yugo GVX-R | Bałkański hot-hatch z piekła rodem

Yugo GVX-R | Bałkański hot-hatch z piekła rodem

Yugo GVX-R | Co może wyniknąć z romansu konstruktorów Fiata […]

Magazyn Motór

Yugo GVX-R | Co może wyniknąć z romansu konstruktorów Fiata i Zastavy? Zastava 102 albo jak kto woli, późniejsze Yugo Koral, to małe, kompaktowe auto stworzone na postawie Fiata 127. Budowane było przez jugosłowiańskie, a następnie serbskie zakłady Zastavy w Kragujevacu.

Tekst: Mateusz Marczak / foto: CC0

Stylistyka nowego modelu Zastavy mocno różniła się od pierwowzoru. Karoseria została na nowo zaprojektowana przez inżynierów Fiata oraz Zastavy i wyposażona w fiatowskie silniki o pojemnościach 0.9, 1.1 oraz 1.3 litra. Ostatecznie model miał zastąpić aktualnie produkowany model Zastavy 750. Tak się jednak nie stało i przez dłuższy czas oba były składane równolegle.

Yugo GVX-R | Podbój USA

W 1985 roku model rozpoczął podboje Stanów Zjednoczonych, będąc w tym czasie najtańszym i najkrótszym autem oferowanym na amerykańskim rynku. W tych okolicznościach, w roku 1988 roku do sprzedaży w USA trafiła wersja GVX z czterocylindrowym, ośmiozaworowym silnikiem 1.3 o zawrotnej mocy 62 KM. I to właśnie ta wersja trafiła na warsztat Gorana Pavlovića, który stworzył z niej rasowego bałkańskiego hothatcha.

Yugo GVX-R | Goran Pavlović – inżynier magik

Właśnie w roku 1988, firma Zastava Yugo Motorsport, na potrzeby amerykańskich wyścigów Sports Car Club of America (SCCA), przygotowała torową wersję Fiata Yugo o kodowej nazwie GVX-R. Krótko mówiąc, model ten został wyposażony w sportowe zawieszenie oraz ospojlerowany. Do auta trafiło także ośmiozaworowe 1.5 produkcji Fiata, a modyfikacjami zajął się inżynier Goran Pavlović, czyniąc cuda.

Co to znaczy? Inżynier podniósł moc wolnossącego 1.5 z 75 KM do prawie 230 KM, co w połączeniu z lekką karoserią dało setkę w 4,3 sekundy.  Z kolei sam silnik mógł kręcić się do zawrotnych 11000 obr/min i został wyposażony w podwójny gaźnik Weber 45mm DCOE oraz specjalne zmodyfikowane korby i tłoki, w wyniku czego stopień kompresji wynosił aż 14,5:1.

Yugo GVX-R Konstruktor

Goran Pavlović – magik z jugosłowiańskiej fabryki Zastavy, twórca sukcesów Yugo GVX-R

Wyścigowe Yugo GVX-R  rozpędzało się do setki w 4,3 sek.

Dla porównania seryjne Ferrari F40 osiągało setkę tylko w 4,5 sek.

Yugo GVX-R | Walka o podium

Auto było praktycznie bezkonkurencyjne w swojej klasie i regularnie zdobywało pierwsze miejsca w wyścigach. Niewiele zabrakło mu do podium w ogólnej klasyfikacji. Faktem jest, że dzięki sukcesowi, jugosłowiańskie auto stało się bohaterem lokalnej prasy i kultową wyścigówką z Europy.

Yugo GVX-R | Dane techniczne

Silnik

1.5 o mocy: 230 KM przy 11000 obr/m

Osiągi

Prędkość maksymalna:

233.5km/h

0-100 km/h:

4.3 sek

Napęd

Skrzynia:

Pięciobiegowa manualna

Mechanizm różnicowy:

O ograniczonym poślizgu

Układ kierowniczy:

O 40% króstszy od fabrycznego

Układ hamulcowy:

Nawiercane, wentylowane Brembo
Zawieszenie:

Koni

 

Tags: fiat, Goran Pavlović, hothatch, mechanika, motorsport, tuning, Yugo GVX-R, yugo koral, Zastava

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Yugo GVX-R | Co może wyniknąć z romansu konstruktorów Fiata i Zastavy? Zastava 102 albo jak kto woli, późniejsze Yugo Koral, to małe, kompaktowe auto stworzone na postawie Fiata 127. Budowane było przez jugosłowiańskie, a następnie serbskie zakłady Zastavy w Kragujevacu.

Tekst: Mateusz Marczak / foto: CC0

Stylistyka nowego modelu Zastavy mocno różniła się od pierwowzoru. Karoseria została na nowo zaprojektowana przez inżynierów Fiata oraz Zastavy i wyposażona w fiatowskie silniki o pojemnościach 0.9, 1.1 oraz 1.3 litra. Ostatecznie model miał zastąpić aktualnie produkowany model Zastavy 750. Tak się jednak nie stało i przez dłuższy czas oba były składane równolegle.

Yugo GVX-R | Podbój USA

W 1985 roku model rozpoczął podboje Stanów Zjednoczonych, będąc w tym czasie najtańszym i najkrótszym autem oferowanym na amerykańskim rynku. W tych okolicznościach, w roku 1988 roku do sprzedaży w USA trafiła wersja GVX z czterocylindrowym, ośmiozaworowym silnikiem 1.3 o zawrotnej mocy 62 KM. I to właśnie ta wersja trafiła na warsztat Gorana Pavlovića, który stworzył z niej rasowego bałkańskiego hothatcha.

Yugo GVX-R | Goran Pavlović – inżynier magik

Właśnie w roku 1988, firma Zastava Yugo Motorsport, na potrzeby amerykańskich wyścigów Sports Car Club of America (SCCA), przygotowała torową wersję Fiata Yugo o kodowej nazwie GVX-R. Krótko mówiąc, model ten został wyposażony w sportowe zawieszenie oraz ospojlerowany. Do auta trafiło także ośmiozaworowe 1.5 produkcji Fiata, a modyfikacjami zajął się inżynier Goran Pavlović, czyniąc cuda.

Co to znaczy? Inżynier podniósł moc wolnossącego 1.5 z 75 KM do prawie 230 KM, co w połączeniu z lekką karoserią dało setkę w 4,3 sekundy.  Z kolei sam silnik mógł kręcić się do zawrotnych 11000 obr/min i został wyposażony w podwójny gaźnik Weber 45mm DCOE oraz specjalne zmodyfikowane korby i tłoki, w wyniku czego stopień kompresji wynosił aż 14,5:1.

Yugo GVX-R Konstruktor

Goran Pavlović – magik z jugosłowiańskiej fabryki Zastavy, twórca sukcesów Yugo GVX-R

Wyścigowe Yugo GVX-R  rozpędzało się do setki w 4,3 sek.

Dla porównania seryjne Ferrari F40 osiągało setkę tylko w 4,5 sek.

Yugo GVX-R | Walka o podium

Auto było praktycznie bezkonkurencyjne w swojej klasie i regularnie zdobywało pierwsze miejsca w wyścigach. Niewiele zabrakło mu do podium w ogólnej klasyfikacji. Faktem jest, że dzięki sukcesowi, jugosłowiańskie auto stało się bohaterem lokalnej prasy i kultową wyścigówką z Europy.

Yugo GVX-R | Dane techniczne

Silnik

1.5 o mocy: 230 KM przy 11000 obr/m

Osiągi

Prędkość maksymalna:

233.5km/h

0-100 km/h:

4.3 sek

Napęd

Skrzynia:

Pięciobiegowa manualna

Mechanizm różnicowy:

O ograniczonym poślizgu

Układ kierowniczy:

O 40% króstszy od fabrycznego

Układ hamulcowy:

Nawiercane, wentylowane Brembo
Zawieszenie:

Koni

 

Tags: fiat, Goran Pavlović, hothatch, mechanika, motorsport, tuning, Yugo GVX-R, yugo koral, Zastava

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

Dacia Sandero 1.0 LPG

DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

  • Rysunki

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
98,00 zł – 140,00 zł  z VAT
fiat 500 rysunek obraz plakat

Rysunek Fiat 500

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Rysunek Lancia stratos plakat

Rysunek Lancia Stratos HF

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
jaguar e type plakat rysunek obraz

Rysunek Jaguar E-Type

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
ferrari 250 rysunek obraz plakat

Rysunek Ferrari 250 GT Lusso

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Porsche 917 rysunek plakat obraz

Rysunek Porsche 917

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
Alfa romeo giulia quadrifoglio rysunek plakat obraz

Rysunek Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
iso grifo

Rysunek Iso Grifo

Rysunki
50,00 zł – 70,00 zł  z VAT
- 20%
jaguar e-type rysunek plakat

Rysunek Jaguar E-Type tryptyk

Rysunki
120,00 zł – 170,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments
Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

6 sierpnia 2020
Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

14 lipca 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry