Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Yugo GVX-R
Strona główna » Yugo GVX-R | Bałkański hot-hatch z piekła rodem

Yugo GVX-R | Bałkański hot-hatch z piekła rodem

Yugo GVX-R | Co może wyniknąć z romansu konstruktorów Fiata […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Yugo GVX-R | Bałkański hot-hatch z piekła rodem

Yugo GVX-R | Bałkański hot-hatch z piekła rodem

Yugo GVX-R | Co może wyniknąć z romansu konstruktorów Fiata […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Yugo GVX-R | Bałkański hot-hatch z piekła rodem

Yugo GVX-R | Bałkański hot-hatch z piekła rodem

Yugo GVX-R | Co może wyniknąć z romansu konstruktorów Fiata […]

Magazyn Motór

Yugo GVX-R | Co może wyniknąć z romansu konstruktorów Fiata i Zastavy? Zastava 102 albo jak kto woli, późniejsze Yugo Koral, to małe, kompaktowe auto stworzone na postawie Fiata 127. Budowane było przez jugosłowiańskie, a następnie serbskie zakłady Zastavy w Kragujevacu.

Tekst: Mateusz Marczak / foto: CC0

Stylistyka nowego modelu Zastavy mocno różniła się od pierwowzoru. Karoseria została na nowo zaprojektowana przez inżynierów Fiata oraz Zastavy i wyposażona w fiatowskie silniki o pojemnościach 0.9, 1.1 oraz 1.3 litra. Ostatecznie model miał zastąpić aktualnie produkowany model Zastavy 750. Tak się jednak nie stało i przez dłuższy czas oba były składane równolegle.

Yugo GVX-R | Podbój USA

W 1985 roku model rozpoczął podboje Stanów Zjednoczonych, będąc w tym czasie najtańszym i najkrótszym autem oferowanym na amerykańskim rynku. W tych okolicznościach, w roku 1988 roku do sprzedaży w USA trafiła wersja GVX z czterocylindrowym, ośmiozaworowym silnikiem 1.3 o zawrotnej mocy 62 KM. I to właśnie ta wersja trafiła na warsztat Gorana Pavlovića, który stworzył z niej rasowego bałkańskiego hothatcha.

Yugo GVX-R | Goran Pavlović – inżynier magik

Właśnie w roku 1988, firma Zastava Yugo Motorsport, na potrzeby amerykańskich wyścigów Sports Car Club of America (SCCA), przygotowała torową wersję Fiata Yugo o kodowej nazwie GVX-R. Krótko mówiąc, model ten został wyposażony w sportowe zawieszenie oraz ospojlerowany. Do auta trafiło także ośmiozaworowe 1.5 produkcji Fiata, a modyfikacjami zajął się inżynier Goran Pavlović, czyniąc cuda.

Co to znaczy? Inżynier podniósł moc wolnossącego 1.5 z 75 KM do prawie 230 KM, co w połączeniu z lekką karoserią dało setkę w 4,3 sekundy.  Z kolei sam silnik mógł kręcić się do zawrotnych 11000 obr/min i został wyposażony w podwójny gaźnik Weber 45mm DCOE oraz specjalne zmodyfikowane korby i tłoki, w wyniku czego stopień kompresji wynosił aż 14,5:1.

Yugo GVX-R Konstruktor

Goran Pavlović – magik z jugosłowiańskiej fabryki Zastavy, twórca sukcesów Yugo GVX-R

Wyścigowe Yugo GVX-R  rozpędzało się do setki w 4,3 sek.

Dla porównania seryjne Ferrari F40 osiągało setkę tylko w 4,5 sek.

Yugo GVX-R | Walka o podium

Auto było praktycznie bezkonkurencyjne w swojej klasie i regularnie zdobywało pierwsze miejsca w wyścigach. Niewiele zabrakło mu do podium w ogólnej klasyfikacji. Faktem jest, że dzięki sukcesowi, jugosłowiańskie auto stało się bohaterem lokalnej prasy i kultową wyścigówką z Europy.

Yugo GVX-R | Dane techniczne

Silnik

1.5 o mocy: 230 KM przy 11000 obr/m

Osiągi

Prędkość maksymalna:

233.5km/h

0-100 km/h:

4.3 sek

Napęd

Skrzynia:

Pięciobiegowa manualna

Mechanizm różnicowy:

O ograniczonym poślizgu

Układ kierowniczy:

O 40% króstszy od fabrycznego

Układ hamulcowy:

Nawiercane, wentylowane Brembo
Zawieszenie:

Koni

 

Tags: fiat, Goran Pavlović, hothatch, mechanika, motorsport, tuning, Yugo GVX-R, yugo koral, Zastava

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Yugo GVX-R | Co może wyniknąć z romansu konstruktorów Fiata i Zastavy? Zastava 102 albo jak kto woli, późniejsze Yugo Koral, to małe, kompaktowe auto stworzone na postawie Fiata 127. Budowane było przez jugosłowiańskie, a następnie serbskie zakłady Zastavy w Kragujevacu.

Tekst: Mateusz Marczak / foto: CC0

Stylistyka nowego modelu Zastavy mocno różniła się od pierwowzoru. Karoseria została na nowo zaprojektowana przez inżynierów Fiata oraz Zastavy i wyposażona w fiatowskie silniki o pojemnościach 0.9, 1.1 oraz 1.3 litra. Ostatecznie model miał zastąpić aktualnie produkowany model Zastavy 750. Tak się jednak nie stało i przez dłuższy czas oba były składane równolegle.

Yugo GVX-R | Podbój USA

W 1985 roku model rozpoczął podboje Stanów Zjednoczonych, będąc w tym czasie najtańszym i najkrótszym autem oferowanym na amerykańskim rynku. W tych okolicznościach, w roku 1988 roku do sprzedaży w USA trafiła wersja GVX z czterocylindrowym, ośmiozaworowym silnikiem 1.3 o zawrotnej mocy 62 KM. I to właśnie ta wersja trafiła na warsztat Gorana Pavlovića, który stworzył z niej rasowego bałkańskiego hothatcha.

Yugo GVX-R | Goran Pavlović – inżynier magik

Właśnie w roku 1988, firma Zastava Yugo Motorsport, na potrzeby amerykańskich wyścigów Sports Car Club of America (SCCA), przygotowała torową wersję Fiata Yugo o kodowej nazwie GVX-R. Krótko mówiąc, model ten został wyposażony w sportowe zawieszenie oraz ospojlerowany. Do auta trafiło także ośmiozaworowe 1.5 produkcji Fiata, a modyfikacjami zajął się inżynier Goran Pavlović, czyniąc cuda.

Co to znaczy? Inżynier podniósł moc wolnossącego 1.5 z 75 KM do prawie 230 KM, co w połączeniu z lekką karoserią dało setkę w 4,3 sekundy.  Z kolei sam silnik mógł kręcić się do zawrotnych 11000 obr/min i został wyposażony w podwójny gaźnik Weber 45mm DCOE oraz specjalne zmodyfikowane korby i tłoki, w wyniku czego stopień kompresji wynosił aż 14,5:1.

Yugo GVX-R Konstruktor

Goran Pavlović – magik z jugosłowiańskiej fabryki Zastavy, twórca sukcesów Yugo GVX-R

Wyścigowe Yugo GVX-R  rozpędzało się do setki w 4,3 sek.

Dla porównania seryjne Ferrari F40 osiągało setkę tylko w 4,5 sek.

Yugo GVX-R | Walka o podium

Auto było praktycznie bezkonkurencyjne w swojej klasie i regularnie zdobywało pierwsze miejsca w wyścigach. Niewiele zabrakło mu do podium w ogólnej klasyfikacji. Faktem jest, że dzięki sukcesowi, jugosłowiańskie auto stało się bohaterem lokalnej prasy i kultową wyścigówką z Europy.

Yugo GVX-R | Dane techniczne

Silnik

1.5 o mocy: 230 KM przy 11000 obr/m

Osiągi

Prędkość maksymalna:

233.5km/h

0-100 km/h:

4.3 sek

Napęd

Skrzynia:

Pięciobiegowa manualna

Mechanizm różnicowy:

O ograniczonym poślizgu

Układ kierowniczy:

O 40% króstszy od fabrycznego

Układ hamulcowy:

Nawiercane, wentylowane Brembo
Zawieszenie:

Koni

 

Tags: fiat, Goran Pavlović, hothatch, mechanika, motorsport, tuning, Yugo GVX-R, yugo koral, Zastava
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments
  • Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    Alpine A110 – Historia zatoczyła koło

    10:53
  • Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    Okręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii

    21:15
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry