Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Audi RS2
Strona główna » Audi RS2: piękne, 25-letnie i z odzysku

Audi RS2: piękne, 25-letnie i z odzysku

Lata dziewięćdziesiąte dla Audi były trudne. Z jednej strony w powietrzu unosiła się legenda Audi Quattro, będącego w grupie B killerem na miarę Johna Wicka. Z drugiej strony sportowe emocje nie miały ujścia w żadnym modelu producenta z Ingolstadt – samo Audi S2 nie wystarczało. Napięcie nasilała też konkurencja – Mercedes miał model 500e, BMW model M5 a Audi? No właśnie.

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Audi RS2: piękne, 25-letnie i z odzysku

Audi RS2: piękne, 25-letnie i z odzysku

Lata dziewięćdziesiąte dla Audi były trudne. Z jednej strony w powietrzu unosiła się legenda Audi Quattro, będącego w grupie B killerem na miarę Johna Wicka. Z drugiej strony sportowe emocje nie miały ujścia w żadnym modelu producenta z Ingolstadt – samo Audi S2 nie wystarczało. Napięcie nasilała też konkurencja – Mercedes miał model 500e, BMW model M5 a Audi? No właśnie.

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Audi RS2: piękne, 25-letnie i z odzysku

Audi RS2: piękne, 25-letnie i z odzysku

Lata dziewięćdziesiąte dla Audi były trudne. Z jednej strony w powietrzu unosiła się legenda Audi Quattro, będącego w grupie B killerem na miarę Johna Wicka. Z drugiej strony sportowe emocje nie miały ujścia w żadnym modelu producenta z Ingolstadt – samo Audi S2 nie wystarczało. Napięcie nasilała też konkurencja – Mercedes miał model 500e, BMW model M5 a Audi? No właśnie.

Magazyn Motór

Audi RS2

 foto: Audi / Autocar

W tym roku obchodzimy 25-lecie istnienie modeli RS, które już dla Was podsumowaliśmy. Jednak Audi RS2 zasługuje na oddzielny tekst, opowiadający czym było i jaka była jego geneza. Zacznijmy od początku…

Audi RS2 | Historia

Rok 1994, na świat przychodzi bohater tego tekstu – protoplasta segmentu sportowych kombi, które dziś cieszą się ogromną popularnością. Skąd wzięło się RS2? Audi zdało sobie sprawę z poważnego, wizerunkowego problemu – brak auta ze sportową duszą. Tylko jak pracując nad całą linią „cywilnych” aut, dodatkowo stworzyć auto sportowe? Patrząc z boku, wydaje się oczywistym poprosić innego producenta o pomoc. W końcu nie jest to niczym nadzwyczajnym zarówno dzisiaj, jak i blisko 30 lat temu. Za pośrednictwem szefa rady nadzorczej, Ferdinanda Piecha, Audi zwróciło się do Porsche, które działało już w obrębie tego samego koncernu. Pomóc miał fakt, że Piech na przełomie lat 60 i 70 pracował dla Porsche. 

Audi RS2

Plan wypalił, pozostało tylko zakasać rękawy i wziąć się do roboty. Audi uznało, że pierwsze w historii RS (skrót od Rennsport) oparte będzie na modelu 80 Avant (kombi), z wyjątkiem czterech egzemplarzy RS2 sedan. Prawdę mówiąc, poprzeczkę zawiesili sobie dość wysoko. Osiemdziesiątka stanowiła idealną metaforę tego, jak wówczas wyglądało Audi. Może i było trwałe czy porządane, ale na Boga – jakże nudne.

Zanim RS2 stało się RS2, w nomenklaturze Audi nazwane było P1. Sprawę z takiego oznaczenia zdaje sobie tak mało osób, że McLaren nie miał problemu z nazwaniem tak swojego hiperauta. Literka „P” pochodziła od Porsche, które dostało spore pole do popisu. 

Audi RS2 | Silnik

Posiadając nadwozie czy płytę podłogową, podstawową kwestią staje się silnik. Areną do szaleństwa była znana już z modelu S2 pięciocylindrowa jednostka 2.2. Tak więc panowie ze Stuttgartu włożyli większą turbosprężarkę, generującą 1,4 bara i większy intercooler. Wykorzystali również zapasy w swoich magazynach, podmieniając pompę paliwa i wtryskiwacze. 

Audi RS2

Te wszystkie zabiegi dały moc 313 KM oraz 410 Nm. Całość – jakby inaczej – przenoszona była na wszystkie koła za pośrednictwem napędu Quattro. Dostępna była tylko manualna skrzynia biegów. Na jakie wyniki przełożyło się takie połączenie?

Sprint do 100 km/h trwał 5,4 sekundy. Dzisiaj takie przyśpieszenie jest lepsze niż to oferowane w siódmej generacji Golfa GTI. Jednak w tego typu aucie, cyferki nie odzwierciedlały prawdziwego potencjału. Audi przy pomocy Porsche stworzyło model idealny, by zapakować rodzinę na wakacje we Włoszech. Przy okazji mogłeś podskoczyć na Monzę i trochę poszaleć. Co więcej, dzięki Quattro Monza równie dobrze mogła być skąpana w deszczu lub pokryta śniegiem. Które Ferrari to wtedy potrafiło?

Audi RS2 | Niby z odzysku, ale jakiego!

Skoro inżynierowie mieli stworzyć porządne, usportowione auto, musieli sięgnąć po najlepsze części. Które podzespoły w ich mniemaniu były najlepsze? Oczywiście te, które znajdują się w modelach Porsche. Tak więc standardowe, 4-tłoczkowe hamulce pochodziły z modelu 968 Clubsport, a opcjonalnie mogliśmy dobrać zestaw montowany w 928 S4. Dodatkowo felgi Carrera Cup, kierunkowskazy czy lusterka pochodziły z ówczesnego 911. Jednak błędem byłoby stwierdzenie, że RS2 z Audi ma wspólne tylko nadwozie, którego kolor należy do najbardziej rozpoznawalnych.

Sportwagen z Ingolstadt spokrewniony jest z Audi S2. Zatem nie powinien nikogo dziwić fakt, że fotele pochodziły właśnie z tego modelu. Jest tylko jedno „ale”. S2 było trzydrzwiowe, a co za tym idzie, w fotelach znajdowały się wajchy, dzięki którym można było dostać się na tylną kanapę. W przypadku RS2 inżynierowie woleli prawdopodobnie jeść sznycle i przepijać je piwem, zamiast zająć się ich usunięciem. Niby auto niemieckie, a jakże to włoskie.

Audi RS2 wnętrze

Z taśmy produkcyjnej zjechało 2894 sztuk Audi RS2. 2980 z nich to wersje Avant – cztery pozostałe zostały spłodzone jako sedany. Reszta jest historią.

Patrząc na znany wcześniej silnik, części z innych modeli Audi czy Porsche, bez dwóch zdań możemy mówić o Audi RS2 jako o aucie z odzysku. Jednak prawidłowość jest tutaj taka sama, jak ubrać się w secondhandzie w ubrania Prady – każdy będzie pod wrażeniem.

Zaobserwuj nas na naszym nowym koncie na Twitterze!

Tags: 500e, audi, Audi RS2, BMW M5, featured, mercedes, porsche, porsche 911, Porsche 928, RS2

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Audi RS2

 foto: Audi / Autocar

W tym roku obchodzimy 25-lecie istnienie modeli RS, które już dla Was podsumowaliśmy. Jednak Audi RS2 zasługuje na oddzielny tekst, opowiadający czym było i jaka była jego geneza. Zacznijmy od początku…

Audi RS2 | Historia

Rok 1994, na świat przychodzi bohater tego tekstu – protoplasta segmentu sportowych kombi, które dziś cieszą się ogromną popularnością. Skąd wzięło się RS2? Audi zdało sobie sprawę z poważnego, wizerunkowego problemu – brak auta ze sportową duszą. Tylko jak pracując nad całą linią „cywilnych” aut, dodatkowo stworzyć auto sportowe? Patrząc z boku, wydaje się oczywistym poprosić innego producenta o pomoc. W końcu nie jest to niczym nadzwyczajnym zarówno dzisiaj, jak i blisko 30 lat temu. Za pośrednictwem szefa rady nadzorczej, Ferdinanda Piecha, Audi zwróciło się do Porsche, które działało już w obrębie tego samego koncernu. Pomóc miał fakt, że Piech na przełomie lat 60 i 70 pracował dla Porsche. 

Audi RS2

Plan wypalił, pozostało tylko zakasać rękawy i wziąć się do roboty. Audi uznało, że pierwsze w historii RS (skrót od Rennsport) oparte będzie na modelu 80 Avant (kombi), z wyjątkiem czterech egzemplarzy RS2 sedan. Prawdę mówiąc, poprzeczkę zawiesili sobie dość wysoko. Osiemdziesiątka stanowiła idealną metaforę tego, jak wówczas wyglądało Audi. Może i było trwałe czy porządane, ale na Boga – jakże nudne.

Zanim RS2 stało się RS2, w nomenklaturze Audi nazwane było P1. Sprawę z takiego oznaczenia zdaje sobie tak mało osób, że McLaren nie miał problemu z nazwaniem tak swojego hiperauta. Literka „P” pochodziła od Porsche, które dostało spore pole do popisu. 

Audi RS2 | Silnik

Posiadając nadwozie czy płytę podłogową, podstawową kwestią staje się silnik. Areną do szaleństwa była znana już z modelu S2 pięciocylindrowa jednostka 2.2. Tak więc panowie ze Stuttgartu włożyli większą turbosprężarkę, generującą 1,4 bara i większy intercooler. Wykorzystali również zapasy w swoich magazynach, podmieniając pompę paliwa i wtryskiwacze. 

Audi RS2

Te wszystkie zabiegi dały moc 313 KM oraz 410 Nm. Całość – jakby inaczej – przenoszona była na wszystkie koła za pośrednictwem napędu Quattro. Dostępna była tylko manualna skrzynia biegów. Na jakie wyniki przełożyło się takie połączenie?

Sprint do 100 km/h trwał 5,4 sekundy. Dzisiaj takie przyśpieszenie jest lepsze niż to oferowane w siódmej generacji Golfa GTI. Jednak w tego typu aucie, cyferki nie odzwierciedlały prawdziwego potencjału. Audi przy pomocy Porsche stworzyło model idealny, by zapakować rodzinę na wakacje we Włoszech. Przy okazji mogłeś podskoczyć na Monzę i trochę poszaleć. Co więcej, dzięki Quattro Monza równie dobrze mogła być skąpana w deszczu lub pokryta śniegiem. Które Ferrari to wtedy potrafiło?

Audi RS2 | Niby z odzysku, ale jakiego!

Skoro inżynierowie mieli stworzyć porządne, usportowione auto, musieli sięgnąć po najlepsze części. Które podzespoły w ich mniemaniu były najlepsze? Oczywiście te, które znajdują się w modelach Porsche. Tak więc standardowe, 4-tłoczkowe hamulce pochodziły z modelu 968 Clubsport, a opcjonalnie mogliśmy dobrać zestaw montowany w 928 S4. Dodatkowo felgi Carrera Cup, kierunkowskazy czy lusterka pochodziły z ówczesnego 911. Jednak błędem byłoby stwierdzenie, że RS2 z Audi ma wspólne tylko nadwozie, którego kolor należy do najbardziej rozpoznawalnych.

Sportwagen z Ingolstadt spokrewniony jest z Audi S2. Zatem nie powinien nikogo dziwić fakt, że fotele pochodziły właśnie z tego modelu. Jest tylko jedno „ale”. S2 było trzydrzwiowe, a co za tym idzie, w fotelach znajdowały się wajchy, dzięki którym można było dostać się na tylną kanapę. W przypadku RS2 inżynierowie woleli prawdopodobnie jeść sznycle i przepijać je piwem, zamiast zająć się ich usunięciem. Niby auto niemieckie, a jakże to włoskie.

Audi RS2 wnętrze

Z taśmy produkcyjnej zjechało 2894 sztuk Audi RS2. 2980 z nich to wersje Avant – cztery pozostałe zostały spłodzone jako sedany. Reszta jest historią.

Patrząc na znany wcześniej silnik, części z innych modeli Audi czy Porsche, bez dwóch zdań możemy mówić o Audi RS2 jako o aucie z odzysku. Jednak prawidłowość jest tutaj taka sama, jak ubrać się w secondhandzie w ubrania Prady – każdy będzie pod wrażeniem.

Zaobserwuj nas na naszym nowym koncie na Twitterze!

Tags: 500e, audi, Audi RS2, BMW M5, featured, mercedes, porsche, porsche 911, Porsche 928, RS2

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

2 listopada 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

20 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

25 marca 2021
Classic Remise

Classic Remise

17 grudnia 2020
Saab 21 – Złe dobrego początki

Saab 21 – Złe dobrego początki

9 grudnia 2020
Motoryzacja w II RP

Motoryzacja w II RP

4 grudnia 2020
Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

2 listopada 2020
Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

30 października 2020
Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

20 października 2020
Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

12 października 2020
Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

5 października 2020|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry