Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Audi RS2
Strona główna » Audi RS2: piękne, 25-letnie i z odzysku

Audi RS2: piękne, 25-letnie i z odzysku

Lata dziewięćdziesiąte dla Audi były trudne. Z jednej strony w powietrzu unosiła się legenda Audi Quattro, będącego w grupie B killerem na miarę Johna Wicka. Z drugiej strony sportowe emocje nie miały ujścia w żadnym modelu producenta z Ingolstadt – samo Audi S2 nie wystarczało. Napięcie nasilała też konkurencja – Mercedes miał model 500e, BMW model M5 a Audi? No właśnie.

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Audi RS2: piękne, 25-letnie i z odzysku

Audi RS2: piękne, 25-letnie i z odzysku

Lata dziewięćdziesiąte dla Audi były trudne. Z jednej strony w powietrzu unosiła się legenda Audi Quattro, będącego w grupie B killerem na miarę Johna Wicka. Z drugiej strony sportowe emocje nie miały ujścia w żadnym modelu producenta z Ingolstadt – samo Audi S2 nie wystarczało. Napięcie nasilała też konkurencja – Mercedes miał model 500e, BMW model M5 a Audi? No właśnie.

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Audi RS2: piękne, 25-letnie i z odzysku

Audi RS2: piękne, 25-letnie i z odzysku

Lata dziewięćdziesiąte dla Audi były trudne. Z jednej strony w powietrzu unosiła się legenda Audi Quattro, będącego w grupie B killerem na miarę Johna Wicka. Z drugiej strony sportowe emocje nie miały ujścia w żadnym modelu producenta z Ingolstadt – samo Audi S2 nie wystarczało. Napięcie nasilała też konkurencja – Mercedes miał model 500e, BMW model M5 a Audi? No właśnie.

Magazyn Motór

Audi RS2

 foto: Audi / Autocar

W tym roku obchodzimy 25-lecie istnienie modeli RS, które już dla Was podsumowaliśmy. Jednak Audi RS2 zasługuje na oddzielny tekst, opowiadający czym było i jaka była jego geneza. Zacznijmy od początku…

Audi RS2 | Historia

Rok 1994, na świat przychodzi bohater tego tekstu – protoplasta segmentu sportowych kombi, które dziś cieszą się ogromną popularnością. Skąd wzięło się RS2? Audi zdało sobie sprawę z poważnego, wizerunkowego problemu – brak auta ze sportową duszą. Tylko jak pracując nad całą linią „cywilnych” aut, dodatkowo stworzyć auto sportowe? Patrząc z boku, wydaje się oczywistym poprosić innego producenta o pomoc. W końcu nie jest to niczym nadzwyczajnym zarówno dzisiaj, jak i blisko 30 lat temu. Za pośrednictwem szefa rady nadzorczej, Ferdinanda Piecha, Audi zwróciło się do Porsche, które działało już w obrębie tego samego koncernu. Pomóc miał fakt, że Piech na przełomie lat 60 i 70 pracował dla Porsche. 

Audi RS2

Plan wypalił, pozostało tylko zakasać rękawy i wziąć się do roboty. Audi uznało, że pierwsze w historii RS (skrót od Rennsport) oparte będzie na modelu 80 Avant (kombi), z wyjątkiem czterech egzemplarzy RS2 sedan. Prawdę mówiąc, poprzeczkę zawiesili sobie dość wysoko. Osiemdziesiątka stanowiła idealną metaforę tego, jak wówczas wyglądało Audi. Może i było trwałe czy porządane, ale na Boga – jakże nudne.

Zanim RS2 stało się RS2, w nomenklaturze Audi nazwane było P1. Sprawę z takiego oznaczenia zdaje sobie tak mało osób, że McLaren nie miał problemu z nazwaniem tak swojego hiperauta. Literka „P” pochodziła od Porsche, które dostało spore pole do popisu. 

Audi RS2 | Silnik

Posiadając nadwozie czy płytę podłogową, podstawową kwestią staje się silnik. Areną do szaleństwa była znana już z modelu S2 pięciocylindrowa jednostka 2.2. Tak więc panowie ze Stuttgartu włożyli większą turbosprężarkę, generującą 1,4 bara i większy intercooler. Wykorzystali również zapasy w swoich magazynach, podmieniając pompę paliwa i wtryskiwacze. 

Audi RS2

Te wszystkie zabiegi dały moc 313 KM oraz 410 Nm. Całość – jakby inaczej – przenoszona była na wszystkie koła za pośrednictwem napędu Quattro. Dostępna była tylko manualna skrzynia biegów. Na jakie wyniki przełożyło się takie połączenie?

Sprint do 100 km/h trwał 5,4 sekundy. Dzisiaj takie przyśpieszenie jest lepsze niż to oferowane w siódmej generacji Golfa GTI. Jednak w tego typu aucie, cyferki nie odzwierciedlały prawdziwego potencjału. Audi przy pomocy Porsche stworzyło model idealny, by zapakować rodzinę na wakacje we Włoszech. Przy okazji mogłeś podskoczyć na Monzę i trochę poszaleć. Co więcej, dzięki Quattro Monza równie dobrze mogła być skąpana w deszczu lub pokryta śniegiem. Które Ferrari to wtedy potrafiło?

Audi RS2 | Niby z odzysku, ale jakiego!

Skoro inżynierowie mieli stworzyć porządne, usportowione auto, musieli sięgnąć po najlepsze części. Które podzespoły w ich mniemaniu były najlepsze? Oczywiście te, które znajdują się w modelach Porsche. Tak więc standardowe, 4-tłoczkowe hamulce pochodziły z modelu 968 Clubsport, a opcjonalnie mogliśmy dobrać zestaw montowany w 928 S4. Dodatkowo felgi Carrera Cup, kierunkowskazy czy lusterka pochodziły z ówczesnego 911. Jednak błędem byłoby stwierdzenie, że RS2 z Audi ma wspólne tylko nadwozie, którego kolor należy do najbardziej rozpoznawalnych.

Sportwagen z Ingolstadt spokrewniony jest z Audi S2. Zatem nie powinien nikogo dziwić fakt, że fotele pochodziły właśnie z tego modelu. Jest tylko jedno „ale”. S2 było trzydrzwiowe, a co za tym idzie, w fotelach znajdowały się wajchy, dzięki którym można było dostać się na tylną kanapę. W przypadku RS2 inżynierowie woleli prawdopodobnie jeść sznycle i przepijać je piwem, zamiast zająć się ich usunięciem. Niby auto niemieckie, a jakże to włoskie.

Audi RS2 wnętrze

Z taśmy produkcyjnej zjechało 2894 sztuk Audi RS2. 2980 z nich to wersje Avant – cztery pozostałe zostały spłodzone jako sedany. Reszta jest historią.

Patrząc na znany wcześniej silnik, części z innych modeli Audi czy Porsche, bez dwóch zdań możemy mówić o Audi RS2 jako o aucie z odzysku. Jednak prawidłowość jest tutaj taka sama, jak ubrać się w secondhandzie w ubrania Prady – każdy będzie pod wrażeniem.

Zaobserwuj nas na naszym nowym koncie na Twitterze!

Tags: 500e, audi, Audi RS2, BMW M5, featured, mercedes, porsche, porsche 911, Porsche 928, RS2

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Audi RS2

 foto: Audi / Autocar

W tym roku obchodzimy 25-lecie istnienie modeli RS, które już dla Was podsumowaliśmy. Jednak Audi RS2 zasługuje na oddzielny tekst, opowiadający czym było i jaka była jego geneza. Zacznijmy od początku…

Audi RS2 | Historia

Rok 1994, na świat przychodzi bohater tego tekstu – protoplasta segmentu sportowych kombi, które dziś cieszą się ogromną popularnością. Skąd wzięło się RS2? Audi zdało sobie sprawę z poważnego, wizerunkowego problemu – brak auta ze sportową duszą. Tylko jak pracując nad całą linią „cywilnych” aut, dodatkowo stworzyć auto sportowe? Patrząc z boku, wydaje się oczywistym poprosić innego producenta o pomoc. W końcu nie jest to niczym nadzwyczajnym zarówno dzisiaj, jak i blisko 30 lat temu. Za pośrednictwem szefa rady nadzorczej, Ferdinanda Piecha, Audi zwróciło się do Porsche, które działało już w obrębie tego samego koncernu. Pomóc miał fakt, że Piech na przełomie lat 60 i 70 pracował dla Porsche. 

Audi RS2

Plan wypalił, pozostało tylko zakasać rękawy i wziąć się do roboty. Audi uznało, że pierwsze w historii RS (skrót od Rennsport) oparte będzie na modelu 80 Avant (kombi), z wyjątkiem czterech egzemplarzy RS2 sedan. Prawdę mówiąc, poprzeczkę zawiesili sobie dość wysoko. Osiemdziesiątka stanowiła idealną metaforę tego, jak wówczas wyglądało Audi. Może i było trwałe czy porządane, ale na Boga – jakże nudne.

Zanim RS2 stało się RS2, w nomenklaturze Audi nazwane było P1. Sprawę z takiego oznaczenia zdaje sobie tak mało osób, że McLaren nie miał problemu z nazwaniem tak swojego hiperauta. Literka „P” pochodziła od Porsche, które dostało spore pole do popisu. 

Audi RS2 | Silnik

Posiadając nadwozie czy płytę podłogową, podstawową kwestią staje się silnik. Areną do szaleństwa była znana już z modelu S2 pięciocylindrowa jednostka 2.2. Tak więc panowie ze Stuttgartu włożyli większą turbosprężarkę, generującą 1,4 bara i większy intercooler. Wykorzystali również zapasy w swoich magazynach, podmieniając pompę paliwa i wtryskiwacze. 

Audi RS2

Te wszystkie zabiegi dały moc 313 KM oraz 410 Nm. Całość – jakby inaczej – przenoszona była na wszystkie koła za pośrednictwem napędu Quattro. Dostępna była tylko manualna skrzynia biegów. Na jakie wyniki przełożyło się takie połączenie?

Sprint do 100 km/h trwał 5,4 sekundy. Dzisiaj takie przyśpieszenie jest lepsze niż to oferowane w siódmej generacji Golfa GTI. Jednak w tego typu aucie, cyferki nie odzwierciedlały prawdziwego potencjału. Audi przy pomocy Porsche stworzyło model idealny, by zapakować rodzinę na wakacje we Włoszech. Przy okazji mogłeś podskoczyć na Monzę i trochę poszaleć. Co więcej, dzięki Quattro Monza równie dobrze mogła być skąpana w deszczu lub pokryta śniegiem. Które Ferrari to wtedy potrafiło?

Audi RS2 | Niby z odzysku, ale jakiego!

Skoro inżynierowie mieli stworzyć porządne, usportowione auto, musieli sięgnąć po najlepsze części. Które podzespoły w ich mniemaniu były najlepsze? Oczywiście te, które znajdują się w modelach Porsche. Tak więc standardowe, 4-tłoczkowe hamulce pochodziły z modelu 968 Clubsport, a opcjonalnie mogliśmy dobrać zestaw montowany w 928 S4. Dodatkowo felgi Carrera Cup, kierunkowskazy czy lusterka pochodziły z ówczesnego 911. Jednak błędem byłoby stwierdzenie, że RS2 z Audi ma wspólne tylko nadwozie, którego kolor należy do najbardziej rozpoznawalnych.

Sportwagen z Ingolstadt spokrewniony jest z Audi S2. Zatem nie powinien nikogo dziwić fakt, że fotele pochodziły właśnie z tego modelu. Jest tylko jedno „ale”. S2 było trzydrzwiowe, a co za tym idzie, w fotelach znajdowały się wajchy, dzięki którym można było dostać się na tylną kanapę. W przypadku RS2 inżynierowie woleli prawdopodobnie jeść sznycle i przepijać je piwem, zamiast zająć się ich usunięciem. Niby auto niemieckie, a jakże to włoskie.

Audi RS2 wnętrze

Z taśmy produkcyjnej zjechało 2894 sztuk Audi RS2. 2980 z nich to wersje Avant – cztery pozostałe zostały spłodzone jako sedany. Reszta jest historią.

Patrząc na znany wcześniej silnik, części z innych modeli Audi czy Porsche, bez dwóch zdań możemy mówić o Audi RS2 jako o aucie z odzysku. Jednak prawidłowość jest tutaj taka sama, jak ubrać się w secondhandzie w ubrania Prady – każdy będzie pod wrażeniem.

Zaobserwuj nas na naszym nowym koncie na Twitterze!

Tags: 500e, audi, Audi RS2, BMW M5, featured, mercedes, porsche, porsche 911, Porsche 928, RS2
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    09:18
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments
  • Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    08:02

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

    09:23
  • Classic Remise

    Classic Remise

    11:24
  • Saab 21 – Złe dobrego początki

    Saab 21 – Złe dobrego początki

    13:12
  • Motoryzacja w II RP

    Motoryzacja w II RP

    15:21
  • Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    Cadillac Ignacego Jana Paderewskiego na sprzedaż!

    09:18
  • Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    Maciej Wisławski wywiad | Rajdowe dyktando

    09:13
  • Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    Varsopolis – klasyczna elegancja w centrum warszawskich Łazienek

    06:47
  • Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    Quadrifoglio Polska – historia czterolistnej koniczyny

    15:08
  • Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    Opuszczona fabryka Bugatti | CIEKAWE MIEJSCA

    08:10|0 Comments
  • Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    Ferrari Testarossa historia – Ognista głowa

    08:02

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry