Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Wyścig film: Lauda vs. Hunt – historia się powtarza

Wyścig film: Lauda vs. Hunt – historia się powtarza

Wyścig film | Jesień, rok 1976, nowy tor wyścigowy u […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Wyścig film: Lauda vs. Hunt – historia się powtarza

Wyścig film: Lauda vs. Hunt – historia się powtarza

Wyścig film | Jesień, rok 1976, nowy tor wyścigowy u […]

Sebastian Mądrachowski
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Wyścig film: Lauda vs. Hunt – historia się powtarza

Wyścig film: Lauda vs. Hunt – historia się powtarza

Wyścig film | Jesień, rok 1976, nowy tor wyścigowy u […]

Sebastian Mądrachowski

Wyścig film | Jesień, rok 1976, nowy tor wyścigowy u stóp góry Fudżi w Japonii. Kompletnie obca dla Europejczyków kultura. Jedyny dźwięk, jaki dociera do uszu zgromadzonych na trybunach fanów, to odgłos spadających z czarnego jak smoła nieba tysięcy kropel deszczu. Formuła 1 nie mogła wyobrazić sobie lepszego przywitania w swoją pierwszą wizytę w Azji. Po długich chwilach niepewności, kiedy nie wiadomo było, czy wyścig w ogóle się odbędzie, nagle łomot deszczu przerywa ryk kilku V8-mek. Jadą! Jadą, słychać, że jednak jadą! Tylko ilu ich jest?

Tekst: Wojciech Paprota / Foto: wikipedia / speedfest / NASCAR

Wyścig film | Mimo, że z alei serwisowej wyjechała prawie cała stawka kolorowych bolidów, fanom nie było dane oglądać porywającej walki o tytuł podczas finałowej rundy sezonu. Niki Lauda, który w podobnych warunkach kilka miesięcy wcześniej otarł się o śmierć, zdecydował się nie ryzykować ponownie swojego życia, zostając w ciepłym boksie Ferrari i oddając tytuł mistrza F1 w ręce Jamesa Hunta. „James był w tym roku po prostu szybszy” – powiedział później Lauda. Faktycznie, był. Po 40 latach pora jednak na rewanż.

James Hunt i Niki Lauda to wybitni kierowcy, mistrzowie świata, którzy zapisali się na kartach historii Formuły 1 w wyjątkowy dla siebie sposób. Ich pojedynek z sezonu 1976 wspominany będzie jeszcze długo przez kolejne pokolenia. Byli niczym ogień i woda. Lauda – statyczny, zazwyczaj spokojny i trzeźwo myślący – reprezentował barwy potężnego koncernu Ferrari, które dysponowało najbardziej zaawansowanym zapleczem technicznym. Z drugiej strony ścigający się dla małej, brytyjskiej ekipy Hesketch – Hunt. Otwarty, brawurowy playboy, który nierzadko dawał ponieść się emocjom.

Rush – Wyścig film

Historia ta była na tyle wyjątkowa, że zainspirowała Rona Howarda do nakręcenia w roku 2013 pełnometrażowego filmu Rush, który w polskiej wersji nosi nazwę Wyścig.

Film ten opowiada oczywiście o walce dwóch wspaniałych herosów i kładzie duży nacisk na stronę emocjonalną. Reżyser wchodzi w umysły obu zawodników, pokazując ogromną pasję do wyścigów, ich nastawienie i wewnętrzny głód do bycia lepszym od swojego rywala. Nie określa jednoznacznie, kto jest dobry a kto zły i daje widzowi możliwość utożsamienia się z dowolnym bohaterem. Domyślacie się, że skoro film ten wyświetlany był w kinach na całym świecie, to chyba nie może być nudnym, sportowym dokumentem?

Wspomniany we wstępie „rewanż” na pierwszy rzut oka może wydawać się niemożliwy z oczywistych powodów. James Hunt nie żyje od ponad dwóch dekad, a wyhodowany przez Nikiego Laudę na przestrzeni lat brzuch, nie pozwalałby mu najprawdopodobniej wcisnąć się do żadnej profesjonalnej wyścigówki. O czym więc mowa?

wyscig film



Równo 40 lat po dramatycznych wydarzeniach z sezonu 1976 do walki na torach wyścigowych staną ze sobą synowie mistrzów – Freddie Hunt i Mathias Lauda, którzy do złudzenia przypominają swoich ojców, głównie charakterami. Również są oni profesjonalnymi kierowcami wyścigowymi, ale nie doszli jeszcze do takiego poziomu jak ich ojcowie. Mathias w trakcie swojej kariery ścigał się m.in. w GP2 czy DTM-ie, a Freddie pasjonował się bardziej wyścigami długodystansowymi. W sezonie 2016 obaj wezmą jednak udział w europejskiej serii NASCAR, gdzie będą w dodatku partnerami zespołowymi.

Europejska seria NASCAR przypomina swój amerykański odpowiednik – samochody są prawie takie same, format zawodów również, a jedyne co może różnić te mistrzostwa to tory, po których ścigają się zawodnicy. Za oceanem wyścigi odbywają się na „owalach”, natomiast w Europie wykorzystuje się zwykłe obiekty z różnorodnymi zakrętami. Jest to na pewno bezpieczniejsze, ale i bardziej wymagające. Manewry wyprzedzania muszą być bardziej przemyślane i co najważniejsze, wymagają użycia hamulca.

Juniorom nie brakuje ani wigoru, ani pasji, ani umiejętności do ścigania się na najwyższym poziomie. Możemy być więc pewni, że tradycji stanie się zadość. Tym razem jednak bez epizodu na Nürburgringu – gdzie o mało co walka Nikiego i James’a nie skończyła się przedwcześnie. Niemieckiego obiektu nie ma bowiem w przyszłorocznym kalendarzu europejskiego NASCAR-u.


Tags: 1, f1, formula, historia, hunt, james, lauda, nascar, niki, paprota, rewanż, rush, samochody wyścigowe, sebastian mądrachowski, wyścig, wyścigi, wyścigi samochodowe

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

Wyścig film | Jesień, rok 1976, nowy tor wyścigowy u stóp góry Fudżi w Japonii. Kompletnie obca dla Europejczyków kultura. Jedyny dźwięk, jaki dociera do uszu zgromadzonych na trybunach fanów, to odgłos spadających z czarnego jak smoła nieba tysięcy kropel deszczu. Formuła 1 nie mogła wyobrazić sobie lepszego przywitania w swoją pierwszą wizytę w Azji. Po długich chwilach niepewności, kiedy nie wiadomo było, czy wyścig w ogóle się odbędzie, nagle łomot deszczu przerywa ryk kilku V8-mek. Jadą! Jadą, słychać, że jednak jadą! Tylko ilu ich jest?

Tekst: Wojciech Paprota / Foto: wikipedia / speedfest / NASCAR

Wyścig film | Mimo, że z alei serwisowej wyjechała prawie cała stawka kolorowych bolidów, fanom nie było dane oglądać porywającej walki o tytuł podczas finałowej rundy sezonu. Niki Lauda, który w podobnych warunkach kilka miesięcy wcześniej otarł się o śmierć, zdecydował się nie ryzykować ponownie swojego życia, zostając w ciepłym boksie Ferrari i oddając tytuł mistrza F1 w ręce Jamesa Hunta. „James był w tym roku po prostu szybszy” – powiedział później Lauda. Faktycznie, był. Po 40 latach pora jednak na rewanż.

James Hunt i Niki Lauda to wybitni kierowcy, mistrzowie świata, którzy zapisali się na kartach historii Formuły 1 w wyjątkowy dla siebie sposób. Ich pojedynek z sezonu 1976 wspominany będzie jeszcze długo przez kolejne pokolenia. Byli niczym ogień i woda. Lauda – statyczny, zazwyczaj spokojny i trzeźwo myślący – reprezentował barwy potężnego koncernu Ferrari, które dysponowało najbardziej zaawansowanym zapleczem technicznym. Z drugiej strony ścigający się dla małej, brytyjskiej ekipy Hesketch – Hunt. Otwarty, brawurowy playboy, który nierzadko dawał ponieść się emocjom.

Rush – Wyścig film

Historia ta była na tyle wyjątkowa, że zainspirowała Rona Howarda do nakręcenia w roku 2013 pełnometrażowego filmu Rush, który w polskiej wersji nosi nazwę Wyścig.

Film ten opowiada oczywiście o walce dwóch wspaniałych herosów i kładzie duży nacisk na stronę emocjonalną. Reżyser wchodzi w umysły obu zawodników, pokazując ogromną pasję do wyścigów, ich nastawienie i wewnętrzny głód do bycia lepszym od swojego rywala. Nie określa jednoznacznie, kto jest dobry a kto zły i daje widzowi możliwość utożsamienia się z dowolnym bohaterem. Domyślacie się, że skoro film ten wyświetlany był w kinach na całym świecie, to chyba nie może być nudnym, sportowym dokumentem?

Wspomniany we wstępie „rewanż” na pierwszy rzut oka może wydawać się niemożliwy z oczywistych powodów. James Hunt nie żyje od ponad dwóch dekad, a wyhodowany przez Nikiego Laudę na przestrzeni lat brzuch, nie pozwalałby mu najprawdopodobniej wcisnąć się do żadnej profesjonalnej wyścigówki. O czym więc mowa?

wyscig film



Równo 40 lat po dramatycznych wydarzeniach z sezonu 1976 do walki na torach wyścigowych staną ze sobą synowie mistrzów – Freddie Hunt i Mathias Lauda, którzy do złudzenia przypominają swoich ojców, głównie charakterami. Również są oni profesjonalnymi kierowcami wyścigowymi, ale nie doszli jeszcze do takiego poziomu jak ich ojcowie. Mathias w trakcie swojej kariery ścigał się m.in. w GP2 czy DTM-ie, a Freddie pasjonował się bardziej wyścigami długodystansowymi. W sezonie 2016 obaj wezmą jednak udział w europejskiej serii NASCAR, gdzie będą w dodatku partnerami zespołowymi.

Europejska seria NASCAR przypomina swój amerykański odpowiednik – samochody są prawie takie same, format zawodów również, a jedyne co może różnić te mistrzostwa to tory, po których ścigają się zawodnicy. Za oceanem wyścigi odbywają się na „owalach”, natomiast w Europie wykorzystuje się zwykłe obiekty z różnorodnymi zakrętami. Jest to na pewno bezpieczniejsze, ale i bardziej wymagające. Manewry wyprzedzania muszą być bardziej przemyślane i co najważniejsze, wymagają użycia hamulca.

Juniorom nie brakuje ani wigoru, ani pasji, ani umiejętności do ścigania się na najwyższym poziomie. Możemy być więc pewni, że tradycji stanie się zadość. Tym razem jednak bez epizodu na Nürburgringu – gdzie o mało co walka Nikiego i James’a nie skończyła się przedwcześnie. Niemieckiego obiektu nie ma bowiem w przyszłorocznym kalendarzu europejskiego NASCAR-u.


Tags: 1, f1, formula, historia, hunt, james, lauda, nascar, niki, paprota, rewanż, rush, samochody wyścigowe, sebastian mądrachowski, wyścig, wyścigi, wyścigi samochodowe
  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    12:52
  • Obecność Yokohamy w motosporcie

    Obecność Yokohamy w motosporcie

    10:15
  • Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    08:22
  • Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    14:11
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37
  • Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    09:07
  • Bolid F1 kontra myśliwiec

    Bolid F1 kontra myśliwiec

    13:20
  • Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    16:15
  • Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    13:07

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    12:52
  • Obecność Yokohamy w motosporcie

    Obecność Yokohamy w motosporcie

    10:15
  • Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    08:22
  • Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    14:11
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37
  • Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    09:07
  • Bolid F1 kontra myśliwiec

    Bolid F1 kontra myśliwiec

    13:20
  • Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    16:15
  • Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    13:07

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry