Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Honda Accord tuning Reverse Head
Strona główna » Honda Accord | REVERSE HEAD – 300KM BEZ turbo

Honda Accord | REVERSE HEAD – 300KM BEZ turbo

Honda Accord tuning | Hondy Accord z lat 90. są […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Honda Accord | REVERSE HEAD – 300KM BEZ turbo

Honda Accord | REVERSE HEAD – 300KM BEZ turbo

Honda Accord tuning | Hondy Accord z lat 90. są […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Honda Accord | REVERSE HEAD – 300KM BEZ turbo

Honda Accord | REVERSE HEAD – 300KM BEZ turbo

Honda Accord tuning | Hondy Accord z lat 90. są […]

Magazyn Motór

Honda Accord tuning |

Hondy Accord z lat 90. są wszystkim dobrze znane. To niezawodne, przednionapędowe, rodzinne auta, których zakup wiąże się z wydaniem czapki gruszek w okolicznym komisie. W latach swojej świetności model ten brał udział w wyścigach North American Touring Car Championship w klasie Super Touring.

Zasłynął tam z nowatorskiego podejścia do modyfikacji silnikowych…

Tekst: Mateusz Marczak / foto: HondaTuningMagazine

Amerykanie pożyczyli od Brytyjczyków formułę zawodów British Touring Car Championship, czyli wyścigów samochodów turystycznych. Seria ostatecznie nie przetrwała próby czasu, ale okazała się świetnym poletkiem doświadczalnym dla mechaników. Jednym z ograniczeń jakie narzucał regulamin NATCC był limit pojemności, który nie mógł przekraczać dwóch litrów. Stąd wybór padł na szesnastozaworowe 2.0 DOHC znane jako F20B. Czterocylindrowy silnik zapożyczony z japońskiej wersji Accorda SiR generował moc nieco ponad 200 koni mechanicznych.

Honda Accord tuning | „Doktorze, skalpel!” czyli reverse head conversion

Wyjątkową cechą silnika spoczywającego w tym aucie był szereg modyfikacji, jakim został poddany. Regulamin dopuszczał wszelakie modyfikacje głowic, bloku oraz osprzętu, ale z zachowaniem wyżej wymienionej pojemności. Mocy trzeba było szukać wszędzie, od sportowych wałków rozrządu po customowe układy wydechowe i dolotowe. W praktyce, to wciąż było za mało, żeby uzyskać naprawdę istotne przyrosty mocy. Z pomocą przyszła firma T.C. Kline Racing z jej nowatorskim (a nawet szalonym) pomysłem, którego nie powstydziliby się konstruktorzy Hondy.

Honda Accord tuning Reverse Head rozrząd

Honda Accord tuning | Reverse Head engine

Wspomnianym wcześniej ewenementem było zastosowanie „reverse head conversion” czyli operacji odwrócenia głowicy. Głównym założeniem tej modyfikacji było skierowanie kanałów ssących w stronę kierunku jazdy. Było to szczególnie istotne przy zastosowaniu ITB (ang. Individual Throttle Bodies) czyli zastąpieniu kolektora ssącego czterema oddzielnymi przepustnicami na każdy cylinder o znacznie większym przepływie. W konsekwencji, przepustnice wraz z ostrzejszymi wałkami oraz szeregiem pomniejszych modyfikacji generowały moc rzędu 300 koni mechanicznych. To oznacza prawie 100 koni więcej niż w modelu bazowym.

Honda Accord tuning Reverse Head blok silnika

Zastosowane w tym przypadku ITB pozwalało natychmiast zassać ogromne ilości powietrza bezpośrednio z wlotu na masce z pominięciem kolektora ssącego oraz układu dolotowego. Przekładało się to na o wiele bogatszą mieszankę. Niewątpliwie jest to skrótowy opis wszystkich modyfikacji.

Honda Accord Reverse Head | Modyfikacje

Począwszy od poprowadzenia na nowo kanałów olejowych oraz wodnych (głowica nie jest symetryczna – nie wszystkie kanały nakładają się po jej odwróceniu), aż po przełożenie i modyfikacje wałków rozrządu. Wszystko po to, aby kółka rozrządu wychodziły po stronie koła pasowego.

Honda Accord Reverse Head fajkocewki
1
Honda Accord Reverse Head kolka rozrzadu
2
Honda Accord Reverse Head kolektor wydechowy
3

Na zdjęciach widzimy zastosowane fajkocewki (1) zamiast standardowego układu zapłonowego oraz regulowane kółka rozrządu (2). Kolektor wydechowy owinięty bazaltowym bandażem pomaga w izolowaniu ciepła wydzielanego przez spaliny (3).

Accord Reverse Head ITB

Honda Accord tuning  | ITB (ang. Individual Throttle Bodies) czyli zastąpienie kolektora ssącego czterema oddzielnymi przepustnicami na każdy cylinder.

Modyfikacje dotknęły również zawieszenia oraz karoserii. Silnik został cofnięty by uzyskać lepszy rozkład masy, natomiast wnętrze zyskało klatkę mającą na celu usztywnienie konstrukcji. Jednocześnie tylne zawieszenie zostało cofnięte, by zwiększyć rozstaw osi.

Honda Accord tuning | Droga do podium – podsumowanie

Efektem finalnym modyfikacji była Honda Accord zdolna wygrywać podczas wyścigów NATCC. W sezonie 1996 auto startujące pod szyldem drużyny Neuspeed stawało na podium aż 13 razy.

Accord Reverse Head neuspeed team

Honda Accord tuning | Honda Accord w barwach teamu Neuspeed.

Historia tego auta to przykład, że w latach 90’ tunerzy potrafili dokonywać innowacyjnych przeróbek silnika w znanej nam dzisiaj technologii. Modyfikacje te wzbudzają zainteresowanie nawet teraz, zwłaszcza gdy przyjrzymy się potencjalnym przyrostom mocy. Obecnie w USA istnieje projekt Hondy Odyssey z podobnie zmodyfikowanym silnikiem H22A. Zakłady umożliwiają przeróbkę głowicy oraz pokryw zaworów pod taki właśnie projekt.

Poprzecznie umieszczone silniki hondy w aktualnie produkowanych modelach również posiadają głowicę z kolektorem ssącym skierowanym w stronę kierunku jazdy. Jednym z plusów tego rozwiązania jest zredukowanie temperatur w układzie dolotowym oraz kolektorze. Przekłada się to na lepsze osiągi i mniejsze problemy z temperaturą w komorze silnikowa. Tym sposobem niewielka amerykańska firma tunerska pokazała światowemu gigantowi jak powinien konstruować swoje silniki.


Honda Accord tuning | Znacie jeszcze jakieś niespotykane modyfikacje?

Tags: accord, btcc, h22, honda, ITB, NATCC, North American Touring Car Championship, odwrócona głowica, reverse head engine, Touring Car Championship, tuning

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

Honda Accord tuning |

Hondy Accord z lat 90. są wszystkim dobrze znane. To niezawodne, przednionapędowe, rodzinne auta, których zakup wiąże się z wydaniem czapki gruszek w okolicznym komisie. W latach swojej świetności model ten brał udział w wyścigach North American Touring Car Championship w klasie Super Touring.

Zasłynął tam z nowatorskiego podejścia do modyfikacji silnikowych…

Tekst: Mateusz Marczak / foto: HondaTuningMagazine

Amerykanie pożyczyli od Brytyjczyków formułę zawodów British Touring Car Championship, czyli wyścigów samochodów turystycznych. Seria ostatecznie nie przetrwała próby czasu, ale okazała się świetnym poletkiem doświadczalnym dla mechaników. Jednym z ograniczeń jakie narzucał regulamin NATCC był limit pojemności, który nie mógł przekraczać dwóch litrów. Stąd wybór padł na szesnastozaworowe 2.0 DOHC znane jako F20B. Czterocylindrowy silnik zapożyczony z japońskiej wersji Accorda SiR generował moc nieco ponad 200 koni mechanicznych.

Honda Accord tuning | „Doktorze, skalpel!” czyli reverse head conversion

Wyjątkową cechą silnika spoczywającego w tym aucie był szereg modyfikacji, jakim został poddany. Regulamin dopuszczał wszelakie modyfikacje głowic, bloku oraz osprzętu, ale z zachowaniem wyżej wymienionej pojemności. Mocy trzeba było szukać wszędzie, od sportowych wałków rozrządu po customowe układy wydechowe i dolotowe. W praktyce, to wciąż było za mało, żeby uzyskać naprawdę istotne przyrosty mocy. Z pomocą przyszła firma T.C. Kline Racing z jej nowatorskim (a nawet szalonym) pomysłem, którego nie powstydziliby się konstruktorzy Hondy.

Honda Accord tuning Reverse Head rozrząd

Honda Accord tuning | Reverse Head engine

Wspomnianym wcześniej ewenementem było zastosowanie „reverse head conversion” czyli operacji odwrócenia głowicy. Głównym założeniem tej modyfikacji było skierowanie kanałów ssących w stronę kierunku jazdy. Było to szczególnie istotne przy zastosowaniu ITB (ang. Individual Throttle Bodies) czyli zastąpieniu kolektora ssącego czterema oddzielnymi przepustnicami na każdy cylinder o znacznie większym przepływie. W konsekwencji, przepustnice wraz z ostrzejszymi wałkami oraz szeregiem pomniejszych modyfikacji generowały moc rzędu 300 koni mechanicznych. To oznacza prawie 100 koni więcej niż w modelu bazowym.

Honda Accord tuning Reverse Head blok silnika

Zastosowane w tym przypadku ITB pozwalało natychmiast zassać ogromne ilości powietrza bezpośrednio z wlotu na masce z pominięciem kolektora ssącego oraz układu dolotowego. Przekładało się to na o wiele bogatszą mieszankę. Niewątpliwie jest to skrótowy opis wszystkich modyfikacji.

Honda Accord Reverse Head | Modyfikacje

Począwszy od poprowadzenia na nowo kanałów olejowych oraz wodnych (głowica nie jest symetryczna – nie wszystkie kanały nakładają się po jej odwróceniu), aż po przełożenie i modyfikacje wałków rozrządu. Wszystko po to, aby kółka rozrządu wychodziły po stronie koła pasowego.

Honda Accord Reverse Head fajkocewki
1
Honda Accord Reverse Head kolka rozrzadu
2
Honda Accord Reverse Head kolektor wydechowy
3

Na zdjęciach widzimy zastosowane fajkocewki (1) zamiast standardowego układu zapłonowego oraz regulowane kółka rozrządu (2). Kolektor wydechowy owinięty bazaltowym bandażem pomaga w izolowaniu ciepła wydzielanego przez spaliny (3).

Accord Reverse Head ITB

Honda Accord tuning  | ITB (ang. Individual Throttle Bodies) czyli zastąpienie kolektora ssącego czterema oddzielnymi przepustnicami na każdy cylinder.

Modyfikacje dotknęły również zawieszenia oraz karoserii. Silnik został cofnięty by uzyskać lepszy rozkład masy, natomiast wnętrze zyskało klatkę mającą na celu usztywnienie konstrukcji. Jednocześnie tylne zawieszenie zostało cofnięte, by zwiększyć rozstaw osi.

Honda Accord tuning | Droga do podium – podsumowanie

Efektem finalnym modyfikacji była Honda Accord zdolna wygrywać podczas wyścigów NATCC. W sezonie 1996 auto startujące pod szyldem drużyny Neuspeed stawało na podium aż 13 razy.

Accord Reverse Head neuspeed team

Honda Accord tuning | Honda Accord w barwach teamu Neuspeed.

Historia tego auta to przykład, że w latach 90’ tunerzy potrafili dokonywać innowacyjnych przeróbek silnika w znanej nam dzisiaj technologii. Modyfikacje te wzbudzają zainteresowanie nawet teraz, zwłaszcza gdy przyjrzymy się potencjalnym przyrostom mocy. Obecnie w USA istnieje projekt Hondy Odyssey z podobnie zmodyfikowanym silnikiem H22A. Zakłady umożliwiają przeróbkę głowicy oraz pokryw zaworów pod taki właśnie projekt.

Poprzecznie umieszczone silniki hondy w aktualnie produkowanych modelach również posiadają głowicę z kolektorem ssącym skierowanym w stronę kierunku jazdy. Jednym z plusów tego rozwiązania jest zredukowanie temperatur w układzie dolotowym oraz kolektorze. Przekłada się to na lepsze osiągi i mniejsze problemy z temperaturą w komorze silnikowa. Tym sposobem niewielka amerykańska firma tunerska pokazała światowemu gigantowi jak powinien konstruować swoje silniki.


Honda Accord tuning | Znacie jeszcze jakieś niespotykane modyfikacje?

Tags: accord, btcc, h22, honda, ITB, NATCC, North American Touring Car Championship, odwrócona głowica, reverse head engine, Touring Car Championship, tuning
  • Hook Up on Tinder

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

OSTATNIO DODANE

  • Gdzie są TE wydania?

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat DeLorean DMC-12

    Plakaty
  • Plakat Williams Renault F1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • #12 motór zasada

    #12 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    40,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 934 Vaillant Red

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • - 17%

    Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    12:52
  • Obecność Yokohamy w motosporcie

    Obecność Yokohamy w motosporcie

    10:15
  • Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    08:22
  • Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    14:11
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37
  • Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    09:07
  • Bolid F1 kontra myśliwiec

    Bolid F1 kontra myśliwiec

    13:20
  • Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    16:15
  • Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    13:07

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

    12:52
  • Obecność Yokohamy w motosporcie

    Obecność Yokohamy w motosporcie

    10:15
  • Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

    08:22
  • Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): „Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

    14:11
  • Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

    08:51
  • Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

    20:37
  • Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

    09:07
  • Bolid F1 kontra myśliwiec

    Bolid F1 kontra myśliwiec

    13:20
  • Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

    16:15
  • Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    Aldona Marciniak i Cezary Gutowski – spotkajmy się!

    13:07

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry