Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Honda Accord tuning Reverse Head
Strona główna » Honda Accord | REVERSE HEAD – 300KM BEZ turbo

Honda Accord | REVERSE HEAD – 300KM BEZ turbo

Honda Accord tuning | Hondy Accord z lat 90. są […]

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Honda Accord | REVERSE HEAD – 300KM BEZ turbo

Honda Accord | REVERSE HEAD – 300KM BEZ turbo

Honda Accord tuning | Hondy Accord z lat 90. są […]

Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Gra
  • Książka
  • Marketing
  • Samochody
  • Motocykle
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Honda Accord | REVERSE HEAD – 300KM BEZ turbo

Honda Accord | REVERSE HEAD – 300KM BEZ turbo

Honda Accord tuning | Hondy Accord z lat 90. są […]

Magazyn Motór

Honda Accord tuning |

Hondy Accord z lat 90. są wszystkim dobrze znane. To niezawodne, przednionapędowe, rodzinne auta, których zakup wiąże się z wydaniem czapki gruszek w okolicznym komisie. W latach swojej świetności model ten brał udział w wyścigach North American Touring Car Championship w klasie Super Touring.

Zasłynął tam z nowatorskiego podejścia do modyfikacji silnikowych…

Tekst: Mateusz Marczak / foto: HondaTuningMagazine

Amerykanie pożyczyli od Brytyjczyków formułę zawodów British Touring Car Championship, czyli wyścigów samochodów turystycznych. Seria ostatecznie nie przetrwała próby czasu, ale okazała się świetnym poletkiem doświadczalnym dla mechaników. Jednym z ograniczeń jakie narzucał regulamin NATCC był limit pojemności, który nie mógł przekraczać dwóch litrów. Stąd wybór padł na szesnastozaworowe 2.0 DOHC znane jako F20B. Czterocylindrowy silnik zapożyczony z japońskiej wersji Accorda SiR generował moc nieco ponad 200 koni mechanicznych.

Honda Accord tuning | “Doktorze, skalpel!” czyli reverse head conversion

Wyjątkową cechą silnika spoczywającego w tym aucie był szereg modyfikacji, jakim został poddany. Regulamin dopuszczał wszelakie modyfikacje głowic, bloku oraz osprzętu, ale z zachowaniem wyżej wymienionej pojemności. Mocy trzeba było szukać wszędzie, od sportowych wałków rozrządu po customowe układy wydechowe i dolotowe. W praktyce, to wciąż było za mało, żeby uzyskać naprawdę istotne przyrosty mocy. Z pomocą przyszła firma T.C. Kline Racing z jej nowatorskim (a nawet szalonym) pomysłem, którego nie powstydziliby się konstruktorzy Hondy.

Honda Accord tuning Reverse Head rozrząd

Honda Accord tuning | Reverse Head engine

Wspomnianym wcześniej ewenementem było zastosowanie „reverse head conversion” czyli operacji odwrócenia głowicy. Głównym założeniem tej modyfikacji było skierowanie kanałów ssących w stronę kierunku jazdy. Było to szczególnie istotne przy zastosowaniu ITB (ang. Individual Throttle Bodies) czyli zastąpieniu kolektora ssącego czterema oddzielnymi przepustnicami na każdy cylinder o znacznie większym przepływie. W konsekwencji, przepustnice wraz z ostrzejszymi wałkami oraz szeregiem pomniejszych modyfikacji generowały moc rzędu 300 koni mechanicznych. To oznacza prawie 100 koni więcej niż w modelu bazowym.

Honda Accord tuning Reverse Head blok silnika

Zastosowane w tym przypadku ITB pozwalało natychmiast zassać ogromne ilości powietrza bezpośrednio z wlotu na masce z pominięciem kolektora ssącego oraz układu dolotowego. Przekładało się to na o wiele bogatszą mieszankę. Niewątpliwie jest to skrótowy opis wszystkich modyfikacji.

Honda Accord Reverse Head | Modyfikacje

Począwszy od poprowadzenia na nowo kanałów olejowych oraz wodnych (głowica nie jest symetryczna – nie wszystkie kanały nakładają się po jej odwróceniu), aż po przełożenie i modyfikacje wałków rozrządu. Wszystko po to, aby kółka rozrządu wychodziły po stronie koła pasowego.

Honda Accord Reverse Head fajkocewki
1
Honda Accord Reverse Head kolka rozrzadu
2
Honda Accord Reverse Head kolektor wydechowy
3

Na zdjęciach widzimy zastosowane fajkocewki (1) zamiast standardowego układu zapłonowego oraz regulowane kółka rozrządu (2). Kolektor wydechowy owinięty bazaltowym bandażem pomaga w izolowaniu ciepła wydzielanego przez spaliny (3).

Accord Reverse Head ITB

Honda Accord tuning  | ITB (ang. Individual Throttle Bodies) czyli zastąpienie kolektora ssącego czterema oddzielnymi przepustnicami na każdy cylinder.

Modyfikacje dotknęły również zawieszenia oraz karoserii. Silnik został cofnięty by uzyskać lepszy rozkład masy, natomiast wnętrze zyskało klatkę mającą na celu usztywnienie konstrukcji. Jednocześnie tylne zawieszenie zostało cofnięte, by zwiększyć rozstaw osi.

Honda Accord tuning | Droga do podium – podsumowanie

Efektem finalnym modyfikacji była Honda Accord zdolna wygrywać podczas wyścigów NATCC. W sezonie 1996 auto startujące pod szyldem drużyny Neuspeed stawało na podium aż 13 razy.

Accord Reverse Head neuspeed team

Honda Accord tuning | Honda Accord w barwach teamu Neuspeed.

Historia tego auta to przykład, że w latach 90’ tunerzy potrafili dokonywać innowacyjnych przeróbek silnika w znanej nam dzisiaj technologii. Modyfikacje te wzbudzają zainteresowanie nawet teraz, zwłaszcza gdy przyjrzymy się potencjalnym przyrostom mocy. Obecnie w USA istnieje projekt Hondy Odyssey z podobnie zmodyfikowanym silnikiem H22A. Zakłady umożliwiają przeróbkę głowicy oraz pokryw zaworów pod taki właśnie projekt.

Poprzecznie umieszczone silniki hondy w aktualnie produkowanych modelach również posiadają głowicę z kolektorem ssącym skierowanym w stronę kierunku jazdy. Jednym z plusów tego rozwiązania jest zredukowanie temperatur w układzie dolotowym oraz kolektorze. Przekłada się to na lepsze osiągi i mniejsze problemy z temperaturą w komorze silnikowa. Tym sposobem niewielka amerykańska firma tunerska pokazała światowemu gigantowi jak powinien konstruować swoje silniki.


Honda Accord tuning | Znacie jeszcze jakieś niespotykane modyfikacje?

Tags: accord, btcc, h22, honda, ITB, NATCC, North American Touring Car Championship, odwrócona głowica, reverse head engine, Touring Car Championship, tuning

POPRZEDNI

NASTĘPNY

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Kawasaki Versys Skyhook

Kawasaki Versys 1000SE 2021 z zawieszeniem Skyhook

vw t-roc suv kabriolet city foto

SUV KABRIOLET od VW | Volkswagen T-Roc Cabrio

Honda Accord tuning |

Hondy Accord z lat 90. są wszystkim dobrze znane. To niezawodne, przednionapędowe, rodzinne auta, których zakup wiąże się z wydaniem czapki gruszek w okolicznym komisie. W latach swojej świetności model ten brał udział w wyścigach North American Touring Car Championship w klasie Super Touring.

Zasłynął tam z nowatorskiego podejścia do modyfikacji silnikowych…

Tekst: Mateusz Marczak / foto: HondaTuningMagazine

Amerykanie pożyczyli od Brytyjczyków formułę zawodów British Touring Car Championship, czyli wyścigów samochodów turystycznych. Seria ostatecznie nie przetrwała próby czasu, ale okazała się świetnym poletkiem doświadczalnym dla mechaników. Jednym z ograniczeń jakie narzucał regulamin NATCC był limit pojemności, który nie mógł przekraczać dwóch litrów. Stąd wybór padł na szesnastozaworowe 2.0 DOHC znane jako F20B. Czterocylindrowy silnik zapożyczony z japońskiej wersji Accorda SiR generował moc nieco ponad 200 koni mechanicznych.

Honda Accord tuning | “Doktorze, skalpel!” czyli reverse head conversion

Wyjątkową cechą silnika spoczywającego w tym aucie był szereg modyfikacji, jakim został poddany. Regulamin dopuszczał wszelakie modyfikacje głowic, bloku oraz osprzętu, ale z zachowaniem wyżej wymienionej pojemności. Mocy trzeba było szukać wszędzie, od sportowych wałków rozrządu po customowe układy wydechowe i dolotowe. W praktyce, to wciąż było za mało, żeby uzyskać naprawdę istotne przyrosty mocy. Z pomocą przyszła firma T.C. Kline Racing z jej nowatorskim (a nawet szalonym) pomysłem, którego nie powstydziliby się konstruktorzy Hondy.

Honda Accord tuning Reverse Head rozrząd

Honda Accord tuning | Reverse Head engine

Wspomnianym wcześniej ewenementem było zastosowanie „reverse head conversion” czyli operacji odwrócenia głowicy. Głównym założeniem tej modyfikacji było skierowanie kanałów ssących w stronę kierunku jazdy. Było to szczególnie istotne przy zastosowaniu ITB (ang. Individual Throttle Bodies) czyli zastąpieniu kolektora ssącego czterema oddzielnymi przepustnicami na każdy cylinder o znacznie większym przepływie. W konsekwencji, przepustnice wraz z ostrzejszymi wałkami oraz szeregiem pomniejszych modyfikacji generowały moc rzędu 300 koni mechanicznych. To oznacza prawie 100 koni więcej niż w modelu bazowym.

Honda Accord tuning Reverse Head blok silnika

Zastosowane w tym przypadku ITB pozwalało natychmiast zassać ogromne ilości powietrza bezpośrednio z wlotu na masce z pominięciem kolektora ssącego oraz układu dolotowego. Przekładało się to na o wiele bogatszą mieszankę. Niewątpliwie jest to skrótowy opis wszystkich modyfikacji.

Honda Accord Reverse Head | Modyfikacje

Począwszy od poprowadzenia na nowo kanałów olejowych oraz wodnych (głowica nie jest symetryczna – nie wszystkie kanały nakładają się po jej odwróceniu), aż po przełożenie i modyfikacje wałków rozrządu. Wszystko po to, aby kółka rozrządu wychodziły po stronie koła pasowego.

Honda Accord Reverse Head fajkocewki
1
Honda Accord Reverse Head kolka rozrzadu
2
Honda Accord Reverse Head kolektor wydechowy
3

Na zdjęciach widzimy zastosowane fajkocewki (1) zamiast standardowego układu zapłonowego oraz regulowane kółka rozrządu (2). Kolektor wydechowy owinięty bazaltowym bandażem pomaga w izolowaniu ciepła wydzielanego przez spaliny (3).

Accord Reverse Head ITB

Honda Accord tuning  | ITB (ang. Individual Throttle Bodies) czyli zastąpienie kolektora ssącego czterema oddzielnymi przepustnicami na każdy cylinder.

Modyfikacje dotknęły również zawieszenia oraz karoserii. Silnik został cofnięty by uzyskać lepszy rozkład masy, natomiast wnętrze zyskało klatkę mającą na celu usztywnienie konstrukcji. Jednocześnie tylne zawieszenie zostało cofnięte, by zwiększyć rozstaw osi.

Honda Accord tuning | Droga do podium – podsumowanie

Efektem finalnym modyfikacji była Honda Accord zdolna wygrywać podczas wyścigów NATCC. W sezonie 1996 auto startujące pod szyldem drużyny Neuspeed stawało na podium aż 13 razy.

Accord Reverse Head neuspeed team

Honda Accord tuning | Honda Accord w barwach teamu Neuspeed.

Historia tego auta to przykład, że w latach 90’ tunerzy potrafili dokonywać innowacyjnych przeróbek silnika w znanej nam dzisiaj technologii. Modyfikacje te wzbudzają zainteresowanie nawet teraz, zwłaszcza gdy przyjrzymy się potencjalnym przyrostom mocy. Obecnie w USA istnieje projekt Hondy Odyssey z podobnie zmodyfikowanym silnikiem H22A. Zakłady umożliwiają przeróbkę głowicy oraz pokryw zaworów pod taki właśnie projekt.

Poprzecznie umieszczone silniki hondy w aktualnie produkowanych modelach również posiadają głowicę z kolektorem ssącym skierowanym w stronę kierunku jazdy. Jednym z plusów tego rozwiązania jest zredukowanie temperatur w układzie dolotowym oraz kolektorze. Przekłada się to na lepsze osiągi i mniejsze problemy z temperaturą w komorze silnikowa. Tym sposobem niewielka amerykańska firma tunerska pokazała światowemu gigantowi jak powinien konstruować swoje silniki.


Honda Accord tuning | Znacie jeszcze jakieś niespotykane modyfikacje?

Tags: accord, btcc, h22, honda, ITB, NATCC, North American Touring Car Championship, odwrócona głowica, reverse head engine, Touring Car Championship, tuning

Gra Motór GT

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Rysunki

Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

Książka “Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

Gry

Okładka Magazynu Motór

Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

Supercar Club Poland

Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

Plakat motoryzacyjny

Łukasz Myszyński: “Projektant to artysta interdyscyplinarny”

Fundament automobilizmu. Czyli o zmaganiach dróg asfaltowych z betonowymi

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

fox box art plakaty

Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

Blokada alkoholowa

Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

mva

Historia MV Agusta – 75 lat emocji

Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

Japońscy ojcowie założyciele

Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

Jeep Wrangler 2.0 test

Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

GRY

gra motoryzacyjna karciana planszowa motór gt

Motór GT – Gra Towarzyska

Gry
100,00 zł  z VAT

KSIĄŻKI

Książka Road Trip: Bliski Wschód

Książki
50,00 zł  z VAT

MAGAZYN MOTÓR

#12 motór zasada

#12 Magazyn Motór

Magazyn Motór
40,00 zł  z VAT

#11 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT
- 25%

EKO Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
200,00 zł 150,00 zł  z VAT
- 8%

Kolekcja Magazynu Motór

Magazyn Motór
218,00 zł 200,00 zł  z VAT

#8 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#4 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

#10 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#7 Magazyn Motór

Magazyn Motór
16,00 zł  z VAT

#9 Magazyn Motór

Magazyn Motór
20,00 zł  z VAT

#1 Magazyn Motór

Magazyn Motór
14,00 zł  z VAT

PLAKATY

Plakat Italy Lover

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Honda CBR 900 RR Fireblade

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Lady Rider

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
Plakat porsche 911 safari

Plakat Porsche 911 Safari

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 911 Carrera RSR

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT
plakat ford 24h le mans ken miles 1966

Plakat Ford GT40 24h Le Mans

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 935

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat DeLorean DMC-12

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Williams Renault F1

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

Plakat Porsche 934 Vaillant

Plakaty
70,00 zł – 160,00 zł  z VAT

MOTÓR COFFEE

Kawa German Turbo | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT
- 14%

Zestaw Motór Coffee

Motór Coffee
140,00 zł 120,00 zł  z VAT

Kawa Cafe Racer | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa Italian Taste | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

Kawa American Muscle | Motór Coffee

Motór Coffee
35,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

29 września 2020
Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

16 września 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020
Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

9 maja 2020
Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

7 maja 2020
Bolid F1 kontra myśliwiec

Bolid F1 kontra myśliwiec

27 marca 2020
Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

7 marca 2020

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

Pół wieku od rekordowej jazdy Fiatem – spotkajmy się z legendami

8 czerwca 2023|0 Comments
Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

Rajd Dakar 2021 | Pustynny klasyk powraca do korzeni

4 stycznia 2021
Obecność Yokohamy w motosporcie

Obecność Yokohamy w motosporcie

18 listopada 2020
Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

Ekologiczne samochody wyścigowe – zrozumieć nieuniknione

29 września 2020
Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

Kuba Śmiechowski (Inter Europol Competiton): “Oczekuję, że będę mógł spać między jazdami” | Wywiad

16 września 2020
Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

Najszybsza, największa, najlepsza… 70 urodziny F1!

13 maja 2020
Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

Jak F1 stała się F2 – czy czeka nas powtórka z historii?

9 maja 2020
Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

Robert Kubica – wywiad o… sensie życia

7 maja 2020
Bolid F1 kontra myśliwiec

Bolid F1 kontra myśliwiec

27 marca 2020
Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

Tragiczne wypadki F1: Pokonać śmierć

7 marca 2020

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry