Przejdź do zawartości
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Honda Goldwing Turbo – Waga ciężka

Honda Goldwing Turbo – Waga ciężka

Honda Goldwing to motocykl charakterystyczny i obarczony licznymi stereotypowymi wyobrażeniami. Budzi też skrajne emocje – albo Goldwinga lubimy, albo się z niego śmiejemy. Kiedy trafił na rynek 46 lat temu, w 1974 roku, Ameryka Północna, Europa Zachodnia i Australia oszalały. Popularność dał mu mocny silnik, dobre zawieszenie i hamulce. Wszystko to pozwalało właścicielom tej maszyny na uprawianie turystyki z prawdziwego zdarzenia. 

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Honda Goldwing Turbo – Waga ciężka

Honda Goldwing Turbo – Waga ciężka

Honda Goldwing to motocykl charakterystyczny i obarczony licznymi stereotypowymi wyobrażeniami. Budzi też skrajne emocje – albo Goldwinga lubimy, albo się z niego śmiejemy. Kiedy trafił na rynek 46 lat temu, w 1974 roku, Ameryka Północna, Europa Zachodnia i Australia oszalały. Popularność dał mu mocny silnik, dobre zawieszenie i hamulce. Wszystko to pozwalało właścicielom tej maszyny na uprawianie turystyki z prawdziwego zdarzenia. 

Magazyn Motór
Motormag.pl Logo
  • Magazyn
  • Książka
  • Samochody
  • Motocykle
  • Podcast
  • Sklep
  • KOSZYK0
Strona główna » Honda Goldwing Turbo – Waga ciężka

Honda Goldwing Turbo – Waga ciężka

Honda Goldwing to motocykl charakterystyczny i obarczony licznymi stereotypowymi wyobrażeniami. Budzi też skrajne emocje – albo Goldwinga lubimy, albo się z niego śmiejemy. Kiedy trafił na rynek 46 lat temu, w 1974 roku, Ameryka Północna, Europa Zachodnia i Australia oszalały. Popularność dał mu mocny silnik, dobre zawieszenie i hamulce. Wszystko to pozwalało właścicielom tej maszyny na uprawianie turystyki z prawdziwego zdarzenia. 

Magazyn Motór
Zdjęcia: Piotr Minkiewicz. Artykuł powstał we współpracy z forum Bobber.pl

To były czasy, kiedy w Goldwingach powoli zaczynało pojawiać się radio, podgrzewane fotele i zmywarka do naczyń. Lata 80. Ostatni moment, kiedy motocykl turystyczny miał duży silnik oraz pozwalał na pozycję za kierownicą, która po przejechaniu 100 km nie łamie kręgosłupa i… nic więcej. Duży 4-cylindrowy boxer oraz poważna waga – ponad 270 kg na sucho – dużo dobroci do cięcia, gięcia i zabawy w przerabianie. Tu zaczyna się moja historia.

Honda Goldwing Turbo | Z potrzeby serca

Nazywam się Maciek, mam 40 lat i pochodzę z Augustowa. Z wykształcenia jestem mechanikiem, ale na co dzień pracuję w dużej korporacji. Dłubanie w żelazie to hobby i sposób na odpoczynek. Mój warsztat znajduje się w przydomowym garażu i to tam gra muzyka. Każdy luźny grosz idzie w sprzęt, narzędzia i maszyny. Niedługo będę mógł robić habilitację z ukrywania wydatków przed żoną. Prezentowany motocykl mocno się do tego przyczynił.

Od dawna miałem chęć na coś dużego i ciężkiego. W grę wchodził właśnie Goldwing bądź Harley-Davidson. Harleya nie udało się znaleźć w cenie i stanie, w którym nie byłoby żal pociąć go szlifierką. Trafiłem więc na Goldwinga 1200 z 1986 roku – został ogłoszony jako tzw. niedokończony projekt. Był tak paskudny, że można było rozchorować się od samego patrzenia. Posiadał jedną zaletę: był blisko. Pojechałem, kupiłem, a w bonusie dostałem kolegę – ze sprzedającym utrzymujemy kontakt do dziś. 

Sam Goldwing to kanapa na kołach. Uwielbiam motocykle nieobudowane, kiedy widać cały napęd ze wszystkimi elementami, te śrubki i cięgna. Wtedy wiadomo, że motocykl coś w sobie ma. Dlatego też postanowiłem, że pokażę go jako sprytny i szybki motocykl.

brogermoto.com

Honda Goldwing Turbo | Na przekór światu

Zanim zacząłem przebudowę, nie byłem jeszcze w 100 procentach pewien co do kierunku zmian. Plan był taki – im bardziej absurdalnie, tym lepiej. Przez przypadek w ogłoszeniu zobaczyłem Renault Fuego Turbo i pomyślałem, że to może być kierunek, jakiego poszukiwałem w pracach nad Hondą. Renault posiadało silnik zasilany nadciśnieniowym Solexem i turbosprężarkę. Znalazłem taki zestaw i potem już poszło z górki. W krótkim czasie okazało się, że i stary gaźnik, i sama turbina wymagają regeneracji, ale na szczęście wszystkie części są jeszcze dostępne.

wydech honda
detale goldwing

tarcza hamulcowa honda goldwing

Trzeba było zrobić cały kolektor dolotowy, umiejscowić turbinę i wykonać nowy wydech. Na szczęście w tej materii mam doświadczenie i nie było zbyt wielu problemów. Pierwszą zasadą jest odprężenie silnika, więc pod głowice powędrowały kanapki. Przeszkodą okazał się zbiornik paliwa. Standardowo ten model miał zbiornik pod siedzeniem, a tam właśnie trafiła sprężarka. Trzeba było go zamontować w tradycyjnym miejscu, niestety dosyć mocno rozbudowana konstrukcja ramy u góry nie pomagała. Zamontowałem zbiornik od Suzuki Inazumy, ale spód trzeba było mocno przekonstruować ze względu na szeroką ramę motocykla.

Całość to hybryda różnych części i stylów. Niektóre elementy są mocno oldschoolowe, jak nadciśnieniowy gaźnik Solexa i turbina Garetta. Inne z kolei są dość nowoczesne: widelec upside down, zawór blow off czy zestaw wskaźników. Jako całość broni się wyśmienicie: unowocześnienie staromodnych rozwiązań bywa bardzo ciekawe.

Honda Goldwing Turbo | To dopiero początek

Pierwsza jazda próbna i strasznie dziwne uczucie: niby to nie turbo diesel, ale świst znajomy. W sumie do oryginału nie ma co porównywać, może jedynie biegi działają tak samo. Nie miałem zbyt wielu okazji, żeby go testować, w końcu dopiero skończyła się zima. Mam plan, by wybrać się nim w Polskę. Najważniejsze to opanować niezawodność – Goldwing posiada tak wiele nowych części i rozwiązań, że musimy dać sobie czas na zdobycie zaufania. Ze swojego doświadczenia wiem, że nie wszystko co dobrze wygląda, dobrze też działa. Mam w planach odwiedzić którąś z customowych imprez w kraju, bardzo mnie ciekawi, jak ten motocykl zostanie odebrany przez innych. 

Najtrudniejsze w tak długich projektach jest zgranie wszystkich elementów. Ileż to razy coś montowałem, a następnie wyrzucałem do kosza. Trzy kroki do przodu i dwa do tyłu, tak działa modyfikowanie motocykla. Część prac można zobaczyć na moim fanpage’u Dziupla – warsztatowa strona customu. Projekt zajął mi trzy lata, ale było warto. Prawda?

Artykuł pochodzi z #6 Magazynu Motór

Tags: Honda Goldwing Turbo, motocykl

POPRZEDNI

NASTĘPNY

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

Zdjęcia: Piotr Minkiewicz. Artykuł powstał we współpracy z forum Bobber.pl

To były czasy, kiedy w Goldwingach powoli zaczynało pojawiać się radio, podgrzewane fotele i zmywarka do naczyń. Lata 80. Ostatni moment, kiedy motocykl turystyczny miał duży silnik oraz pozwalał na pozycję za kierownicą, która po przejechaniu 100 km nie łamie kręgosłupa i… nic więcej. Duży 4-cylindrowy boxer oraz poważna waga – ponad 270 kg na sucho – dużo dobroci do cięcia, gięcia i zabawy w przerabianie. Tu zaczyna się moja historia.

Honda Goldwing Turbo | Z potrzeby serca

Nazywam się Maciek, mam 40 lat i pochodzę z Augustowa. Z wykształcenia jestem mechanikiem, ale na co dzień pracuję w dużej korporacji. Dłubanie w żelazie to hobby i sposób na odpoczynek. Mój warsztat znajduje się w przydomowym garażu i to tam gra muzyka. Każdy luźny grosz idzie w sprzęt, narzędzia i maszyny. Niedługo będę mógł robić habilitację z ukrywania wydatków przed żoną. Prezentowany motocykl mocno się do tego przyczynił.

Od dawna miałem chęć na coś dużego i ciężkiego. W grę wchodził właśnie Goldwing bądź Harley-Davidson. Harleya nie udało się znaleźć w cenie i stanie, w którym nie byłoby żal pociąć go szlifierką. Trafiłem więc na Goldwinga 1200 z 1986 roku – został ogłoszony jako tzw. niedokończony projekt. Był tak paskudny, że można było rozchorować się od samego patrzenia. Posiadał jedną zaletę: był blisko. Pojechałem, kupiłem, a w bonusie dostałem kolegę – ze sprzedającym utrzymujemy kontakt do dziś. 

Sam Goldwing to kanapa na kołach. Uwielbiam motocykle nieobudowane, kiedy widać cały napęd ze wszystkimi elementami, te śrubki i cięgna. Wtedy wiadomo, że motocykl coś w sobie ma. Dlatego też postanowiłem, że pokażę go jako sprytny i szybki motocykl.

brogermoto.com

Honda Goldwing Turbo | Na przekór światu

Zanim zacząłem przebudowę, nie byłem jeszcze w 100 procentach pewien co do kierunku zmian. Plan był taki – im bardziej absurdalnie, tym lepiej. Przez przypadek w ogłoszeniu zobaczyłem Renault Fuego Turbo i pomyślałem, że to może być kierunek, jakiego poszukiwałem w pracach nad Hondą. Renault posiadało silnik zasilany nadciśnieniowym Solexem i turbosprężarkę. Znalazłem taki zestaw i potem już poszło z górki. W krótkim czasie okazało się, że i stary gaźnik, i sama turbina wymagają regeneracji, ale na szczęście wszystkie części są jeszcze dostępne.

wydech honda
detale goldwing

tarcza hamulcowa honda goldwing

Trzeba było zrobić cały kolektor dolotowy, umiejscowić turbinę i wykonać nowy wydech. Na szczęście w tej materii mam doświadczenie i nie było zbyt wielu problemów. Pierwszą zasadą jest odprężenie silnika, więc pod głowice powędrowały kanapki. Przeszkodą okazał się zbiornik paliwa. Standardowo ten model miał zbiornik pod siedzeniem, a tam właśnie trafiła sprężarka. Trzeba było go zamontować w tradycyjnym miejscu, niestety dosyć mocno rozbudowana konstrukcja ramy u góry nie pomagała. Zamontowałem zbiornik od Suzuki Inazumy, ale spód trzeba było mocno przekonstruować ze względu na szeroką ramę motocykla.

Całość to hybryda różnych części i stylów. Niektóre elementy są mocno oldschoolowe, jak nadciśnieniowy gaźnik Solexa i turbina Garetta. Inne z kolei są dość nowoczesne: widelec upside down, zawór blow off czy zestaw wskaźników. Jako całość broni się wyśmienicie: unowocześnienie staromodnych rozwiązań bywa bardzo ciekawe.

Honda Goldwing Turbo | To dopiero początek

Pierwsza jazda próbna i strasznie dziwne uczucie: niby to nie turbo diesel, ale świst znajomy. W sumie do oryginału nie ma co porównywać, może jedynie biegi działają tak samo. Nie miałem zbyt wielu okazji, żeby go testować, w końcu dopiero skończyła się zima. Mam plan, by wybrać się nim w Polskę. Najważniejsze to opanować niezawodność – Goldwing posiada tak wiele nowych części i rozwiązań, że musimy dać sobie czas na zdobycie zaufania. Ze swojego doświadczenia wiem, że nie wszystko co dobrze wygląda, dobrze też działa. Mam w planach odwiedzić którąś z customowych imprez w kraju, bardzo mnie ciekawi, jak ten motocykl zostanie odebrany przez innych. 

Najtrudniejsze w tak długich projektach jest zgranie wszystkich elementów. Ileż to razy coś montowałem, a następnie wyrzucałem do kosza. Trzy kroki do przodu i dwa do tyłu, tak działa modyfikowanie motocykla. Część prac można zobaczyć na moim fanpage’u Dziupla – warsztatowa strona customu. Projekt zajął mi trzy lata, ale było warto. Prawda?

Artykuł pochodzi z #6 Magazynu Motór

Tags: Honda Goldwing Turbo, motocykl
  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

  • Fighters Attack, czyli zwiedzanie Hiszpanii z perspektywy Ducati

  • Plakat motoryzacyjny

    Łukasz Myszyński: „Projektant to artysta interdyscyplinarny”

  • Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

    Alfa Romeo 4C Spider – Jak żyć z nietypową Włoszką?

  • fox box art plakaty

    Motoryzacja a sztuka – Krzysztof Ostrzeniewski, Fox Box Art

  • AutoScan Elite 3 jaki alkomat polecamy

    Alkomat AlcoSense Elite 3 | TRZEŹWOŚĆ JEST FAJNA

  • Blokada alkoholowa

    Blokada alkoholowa – elektroniczny czyściec

  • mva

    Historia MV Agusta – 75 lat emocji

  • Honda CR-V e:HEV AWD – lepsze miasto czy trasa?

  • Japońscy ojcowie założyciele

    Japońscy ojcowie założyciele – S. Kawasaki, M. Suzuki, T. Yamaha i S. Honda

  • Jeep Wrangler 2.0 test

    Jeep Wrangler 2.0 T GME test – Ikona ikoną po latach

  • FIAT 500L SPORT MULTIJET test – Zamiast Multipli

  • Dacia Sandero 1.0 LPG

    DACIA SANDERO 1.0 TCE LPG – Brak wstydu

  • Hyundai i20 1.0 T-GDI 7DCT Premium – Handlowiec też ma marzenia

  • JEEP RENEGADE 4XE TRAILHAWK – OSTROŻNY BADACZ KLIENTA

  • FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID

    FORD KUGA 2.5 ST-LINE PLUG-IN HYBRID – W WYMARZONĄ TRASĘ

OSTATNIO DODANE

  • Be gentle, Man. Czyli potęga małych rytuałów

  • Książka "Road Trip: Bliski Wschód" – przedsprzedaż ruszyła!

    Książka „Road Trip: Bliski Wschód” – przedsprzedaż ruszyła!

  • Okładka Magazynu Motór

    Akcja ZERO WASTE Magazynu Motór

  • Supercar Club Poland

    Supercar Club Poland – Paradoks nieposiadania

  • Gdyby James Bond chciał ubezpieczyć Astona Martina DB5…

PARTNER STRATEGICZNY

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Magazyn Motór w kopertach

NASZE PRODUKTY

  • Plakat Formula V

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Książka Road Trip: Bliski Wschód

    Książki
    50,00 zł  z VAT
  • Kawa German Turbo | Motór Coffee

    Motór Coffee
    30,00 zł  z VAT
  • Zestaw Motór Coffee

    Motór Coffee
    120,00 zł 100,00 zł  z VAT
  • #11 Magazyn Motór

    Magazyn Motór
    20,00 zł  z VAT
  • Plakat Mazda 787B

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Lancia Delta S4

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Porsche 911R

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • Plakat Audi Quattro S1

    Plakaty
    95,00 zł – 130,00 zł  z VAT
  • EKO Kolekcja Magazynu Motór

    Magazyn Motór
    150,00 zł 100,00 zł  z VAT

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    12:40
  • Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    10:08
  • Benelli Leoncino 500 „Forza yyy…Italia!”

    Benelli Leoncino 500 „Forza yyy…Italia!”

    12:08
  • HARLEY RZESZÓW | Hard Rock Beast by GOC

    HARLEY RZESZÓW | Hard Rock Beast by GOC

    12:39|0 Comments
  • BMW K100 Custom: KaSETA przyszłością customizingu!

    BMW K100 Custom: KaSETA przyszłością customizingu!

    18:29|0 Comments
  • GOLDWING Cafe Racer | 1975 Honda GL1000 Goldwing 'CESTUS’

    GOLDWING Cafe Racer | 1975 Honda GL1000 Goldwing 'CESTUS’

    14:45|0 Comments
  • Hard Rock Cafe GOC: światowy sukces customa z Polski

    Hard Rock Cafe GOC: światowy sukces customa z Polski

    12:39|0 Comments
  • Honda CB 750 Cafe Racer by Cardsharper Customs

    Honda CB 750 Cafe Racer by Cardsharper Customs

    10:58|0 Comments
  • Honda CX 500 Cafe Racer | MARK ROYAL Workshop

    Honda CX 500 Cafe Racer | MARK ROYAL Workshop

    17:52|0 Comments
  • Honda Cb600f Cardsharper Customs – Cudze chwalicie..*

    Honda Cb600f Cardsharper Customs – Cudze chwalicie..*

    17:23|0 Comments

ZOBACZ RÓWNIEŻ

  • Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    Porozmawiajmy o lifestyle’u  | Motocyklowy lifestyle

    12:40
  • Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    Triumph Bonneville Bobber – czy Elvis Presley i Steve McQueen mieli rację?

    10:08
  • Benelli Leoncino 500 „Forza yyy…Italia!”

    Benelli Leoncino 500 „Forza yyy…Italia!”

    12:08
  • HARLEY RZESZÓW | Hard Rock Beast by GOC

    HARLEY RZESZÓW | Hard Rock Beast by GOC

    12:39|0 Comments
  • BMW K100 Custom: KaSETA przyszłością customizingu!

    BMW K100 Custom: KaSETA przyszłością customizingu!

    18:29|0 Comments
  • GOLDWING Cafe Racer | 1975 Honda GL1000 Goldwing 'CESTUS’

    GOLDWING Cafe Racer | 1975 Honda GL1000 Goldwing 'CESTUS’

    14:45|0 Comments
  • Hard Rock Cafe GOC: światowy sukces customa z Polski

    Hard Rock Cafe GOC: światowy sukces customa z Polski

    12:39|0 Comments
  • Honda CB 750 Cafe Racer by Cardsharper Customs

    Honda CB 750 Cafe Racer by Cardsharper Customs

    10:58|0 Comments
  • Honda CX 500 Cafe Racer | MARK ROYAL Workshop

    Honda CX 500 Cafe Racer | MARK ROYAL Workshop

    17:52|0 Comments
  • Honda Cb600f Cardsharper Customs – Cudze chwalicie..*

    Honda Cb600f Cardsharper Customs – Cudze chwalicie..*

    17:23|0 Comments

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag

REDAKCJA REGULAMIN KONTAKT POLITYKA PRYWATNOŚCI

2022 © Copyright Magazyn Motór

Motormag
Page load link
Witryna używa plików cookie. OK
Przejdź do góry