F1 2019
Jubileuszowy 70. sezon F1 startuje 15 marca. Co nas czeka? Tysięczna runda Grand Prix, walka Lewisa Hamiltona o szósty tytuł mistrzowski oraz wielu młodych, walecznych kierowców – to na pewno czeka nas w ciągu nadchodzących dziewięciu miesięcy.
Spragnieni fani Formuły 1 w trakcie przerwy zimowej spijali każdą, najmniejszą informację o swojej ukochanej serii. Teraz już nie musicie czekać. Przedstawiamy krótką zapowiedź sezonu, czyli przewodnik po zespołach i ich kierowcach.
Autor: Klaudia Kowalczyk
Alfa Romeo C38 – Ferrari; fot. sauberf1team.com
Alfa Romeo C38 – Ferrari V6 1,6 Turbo
Zespół po zmianie nazwy wydaje się być jeszcze silniejszy niż w ubiegłym sezonie. Szwajcarska ekipa pozyskała bardzo doświadczonego Kimiego Raikkonena, który będzie wspierał debiutanta – Antonio Giovinazziego. Taki miks może przynieść wiele korzyści, szczególnie dla młodszego z duetu, bowiem Włoch należy do juniorskiego programu Ferrari. Poza tym, Sauber całkiem nieźle radził sobie z budową bolidów. Alfa powinna przejąć schedę.
#7 Kimi Raikkonen
ur. 17 października 1979 | 1,75 m | 70 kg
Mistrz świata Formuły 1 z 2007 roku. „Iceman” w serii zadebiutował za kierownicą Saubera w 2001 roku, więc po 18 latach powrócił do korzeni. W ciągu swojej kariery wraz z McLarenem, Ferrari oraz Lotusem zwyciężył w 21 Grand Prix. W międzyczasie Fin opuścił Formułę 1, by startować w rajdach. Jako jedyny w obecnej stawce wygrywał w samochodach z silnikiem V10, V8 oraz hybrydowym V6. Lubi hokej i motocross, a w wolnych chwilach słucha Eminema.
Wynik w sezonie 2018: 3. w klasyfikacji (251 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: Mistrzostwo Świata sezonu 2008
#99 Antonio Giovinazzi
ur. 13 grudnia 1993 | 1,83 m | 63 kg
Nareszcie Włosi mają swojego człowieka w sporcie, który tak bardzo kochają. Kierowca testowy Ferrari z 2018 roku. Zadebiutował podczas Grand Prix Australii w 2017 roku za kierownicą Saubera, kiedy zastąpił kontuzjowanego Pascala Wehrleina. Wcześniej Włoch ścigał się w Formule 3 oraz GP2, w obydwóch zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Lubi ćwiczyć na siłowni i słuchać muzyki rockowej.
Wynik w sezonie 2018: nie dotyczy
Najlepszy wynik w karierze: 2. miejsce w GP2 (2016)
Ferrari SF90 – Ferrari V6 1,6 Turbo
Poprzednie sezony zespół rozpoczynał z wysokiego „C”, jednak im dalej w las, tym konkurencyjność bolidu spadała. Patrząc na wyniki testów w Barcelonie, Ferrari ponownie ma szanse zacząć walkę o tytuły z pozycji lidera. Niewiadomą jest Charles Leclerc, ubiegłoroczny debiutant, który może pokrzyżować plany Sebastianowi Vettelowi. Nasuwa się pytanie, czy Ferrari pozwoli im walczyć?
Sebastian Vettel podczas testów w Barcelonie
#5 Sebastian Vettel
ur. 3 lipca 1987 | 1,75 m | 62 kg
Czterokrotny mistrz oraz trzykrotny wicemistrz Formuły 1. Zadebiutował podczas Grand Prix USA w 2007 roku, gdzie zastąpił Roberta Kubicę nadal zbierającego siły po wypadku. W tym samym roku Niemca zatrudniło Toro Rosso, co pozwoliło mu rok później wygrać wyścig we Włoszech rozgrywający się w burzowych warunkach. Wraz z Red Bullem oraz Ferrari zwyciężył w 52 rundach i zdobył 55 pole positions.
Wynik w sezonie 2018: 2 miejsce (320 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: Mistrzostwo Świata Formuły 1 (2010, 2011, 2012, 2013)
Charles Leclerc podczas testów w Barcelonie
#16 Charles Leclerc
ur. 16 października 1997 | 1,80 m | 68 kg
21-latek przebojem wdarł się do Formuły 1. W ubiegłym sezonie zachwycał za kierownicą Saubera, a teraz będzie mógł zaprezentować swoje umiejętności w Ferrari. Przed dołączeniem do stawki Królowej Sportów Motorowych Monakijczyk wygrał mistrzostwo GP3 oraz Formuły 2. Prawdziwe zagrożenie dla Sebastiana Vettela w sezonie F1 2019.
Wynik w sezonie 2018: 13 miejsce (39 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 6 miejsce podczas Grand Prix Azerbejdżanu 2018.
Haas VF-19 – Ferrari V6 1,6 Turbo
Amerykanie w tym roku chcą namieszać w stawce. Deklarację tę powtarzają co roku, jednak do tej pory nie udało się im wywalczyć jedynie pojedyncze punkty. Z dodatkowym wsparciem finansowym od sponsorów mogą mieć szansę, by wreszcie ta przepowiednia się wypełniła.
#8 Romain Grosjean
ur. 17 kwietnia 1986 | 1,80 m | 71 kg
Francuz po wielu perypetiach dotyczących jego agresywnego stylu jazdy (dzięki czemu został zawieszony na jeden wyścig) zdaje się, że zadomowił się już w amerykańskim zespole. W Formule 1 od 2009 roku, karierę zaczynał z Renault przekształconym następnie w Lotusa, z którym zdobył łącznie 10 podiów. W 2017 roku wraz z żoną wydał książkę kucharską zatytułowaną „Cuisine et Confidences”.
Wynik w sezonie 2018: 14 miejsce (37 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 7. w sezonie 2013
#20 Kevin Magnussen
ur. 5 października 1992 | 1,74 m | 68 kg
Syn kierowcy wyścigowego Jana Magnussena zaczął przygodę z motorsportem w wieku 3 lat za kierownicą gokarta. W Formule 1 Duńczyk zadebiutował w 2014 roku z McLarenem i w pierwszym wyścigu zdobył drugie miejsce. Mimo tego, na sezon 2015 pozostał bez kontraktu. W następnym roku powrócił do sportu wraz z Renault, by skończyć u Amerykanów. Chce walczyć w sezonie F1 2019.
Wynik w sezonie 2018: 9 miejsce (56 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 9 miejsce (2018)
McLaren MCL34 – Renault
Dawne srebrne czy pomarańczowe strzały to tylko wspomnienie. Po eksperymentach z silnikiem Hondy, które doprowadziły Fernando Alonso do załamania nerwowego, McLaren związał się z Renault. Fani zespołu liczą na odbicie się od dna, bo przecież gorzej być nie może.
#55 Carlos Sainz Jr.
ur. 1 września 1994 | 1,78 m | 66 kg
Syn słynnego rajdowca Carlosa Sainza nie poszedł tak do końca w ślady ojca. W młodości bardziej inspirował się Fernando Alonso i na sezon 2019 zastąpił go w bolidzie McLarena. W Formule 1 Hiszpan znalazł się dzięki juniorskiemu programowi Red Bulla, z którym spędził 2 lata, a następnie przeniósł się do Renault.
Wynik w sezonie 2018: 10 miejsce (53 punkty)
Najlepszy wynik w karierze: 9 miejsce (2017)
#4 Lando Norris
ur. 13 listopada 1999 | 1,70 m | 64 kg
W zespole znalazł się dzięki juniorskiemu programowi McLarena, który pozwolił mu także na objęcie wakatu kierowcy testowego w ubiegłych dwóch sezonach. Podczas pierwszego wyścigu w Formule 1 nie będzie całkiem zielony, bo brał już udział w 7 sesjach treningowych. Brytyjczyk zajął drugie miejsce w ubiegłorocznej Formule 2, a dwa lata temu wygrał mistrzostwo Formuły 3. Trzykrotnie nagrodzony różnymi statuetkami dla najlepszego brytyjskiego kierowcy.
Wynik w sezonie 2018: nie dotyczy
Najlepszy wynik w karierze: 2 miejsce w Formule 2 (2018)
Mercedes W10 EQ Power+ podczas prezentacji
Mercedes-AMG Petronas W10 – Mercedes 1,6 V6 Turbo
Mistrzowski zespół od 2014 roku ostrzy sobie zęby na kolejne zwycięstwo w cyklu. Mercedes ma ogromne szanse na dołożenie kolejnego pucharu do kolekcji, bowiem niemiecka maksyma “ordnung muss sein”, czyli porządek musi być, robi w fabryce za pierwszy punkt regulaminu. Bezawaryjne samochody Niemców dotychczas biły na głowę włoskie Ferrari.
#44 Lewis Hamilton
ur. 7 stycznia 1985 | 1,74 m | 68 kg
Tego pana nikomu nie trzeba przedstawiać: pięciokrotny mistrz świata Formuły 1, zwycięzca 73 wyścigów, zdecydowany lider Mercedesa i święcie nam panujący triumfator ostatniego cyklu Grand Prix. Brytyjczyk zadebiutował w serii w 2007 roku dzięki uczestnictwu w juniorskim programie McLarena, gdzie spędził łącznie 6 lat. Następnie związał się z Mercedesem, dla którego wygrał 4 tytuły mistrzowskie. Właściciel dwóch buldogów angielskich o imionach Roscoe i Coco.
Wynik w sezonie 2018: Mistrzostwo Świata
Najlepszy wynik w karierze: Pięciokrotny mistrz świata (2008, 2014, 2015, 2017, 2018)
Valtteri Bottas, Toto Wolff (szef zespołu) oraz Lewis Hamilton podczas prezentacji bolidu na Silverstone
#77 Valtteri Bottas
ur. 28 sierpnia 1989 | 1,73 m | 70 kg
Karierę rozpoczynał jako gwiazda Williamsa w 2013 roku, obecnie jeździ w Mercedesie na pozycji numer 2. Bottas zwyciężył w trzech rundach i zdobył 30 podiów. Tak jak każdy inny Fin musiał przejść przez obowiązkową służbę wojskową. Zakończył ją ze stopniem starszego szeregowego. Prywatnie żonaty z pływaczką-olimpijką Emilią Pikkarainen.
Wynik w sezonie 2018: 5 miejsce (247 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 3 miejsce (2017)
SportPesa Racing Point F1 Team – BWT Mercedes 1,6 V6 Turbo
Baliśmy się, że nie zobaczymy ich na starcie nowego sezonu. Sytuacja finansowa była tragiczna, a pracownicy zamiast cateringu musieli jeść własnoręcznie zrobione kanapki. Na szczęście zespół został przejęty przez kilku inwestorów na czele z ojcem jednego z kierowców i zobaczymy ekipę w stawce F1 2019.
#11 Sergio Perez
ur. 26 stycznia 1990 | 1,73 m | 63 kg
Checo jeszcze kilka lat temu był nazywany największym talentem w środku stawki. Dobre wrażenie zdecydowanie zatarł ostatnimi sezonami pełnymi błędów, które niekiedy prowadziły do spięć z innymi kierowcami, na przykład z partnerem zespołowym – Estebanem Oconem. Za Meksykaninem, podobnie jak za Strollem stoją ogromne pieniądze. W tym przypadku jest to krajowa firma telekomunikacyjna Telmex. Warto też wspomnieć, że dzięki Perezowi i jego sponsorom Force India przeszła przez najtrudniejszy okres w swoim istnieniu, bo trafiła pod zarząd komisaryczny. Ten pozwolił na znalezienie potencjalnych inwestorów, a w efekcie uratowanie ekipy.
Wynik w sezonie 2018: 8 miejsce (62 punkty)
Najlepszy wynik w karierze: 7 miejsce (2016, 2017)
#18 Lance Stroll
ur. 29 października 1998 | 1,82 m | 76 kg
By zapewnić synowi udział w kolejnym sezonie F1, Lawrence Stroll wraz z innymi inwestorami odkupił udziały upadającego Force India. Za Kanadyjczykiem jednak nie idą tylko rodzinne pieniądze. 20-latek zdobył mistrzostwo Formuły 3, a w swoim pierwszym sezonie w Formule 1 stanął na podium podczas Grand Prix Europy. Samochód z 2018 roku nie dał mu pokazać pełni swoich możliwości, więc na ocenę całokształtu jego talentu powinniśmy poczekać na nadchodzące wyścigi. Nie ma wątpliwości, że to właśnie Stroll pozbawił Estebana Ocona samochodu na sezon 2019, a to ze względu na wniesione fundusze.
Wynik w sezonie 2018: 18 miejsce (6 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 3 miejsce podczas Grand Prix Europy (2017)
RedBull RB15
Red Bull RB15 – Honda
Od czasów mistrzostw wygrywanych przez Sebastiana Vettela, Czerwonym Bykom udało się wygrać tylko kilka wyścigów. Teraz jednak zespół zatrudnił dwóch gniewnych kierowców. Taka mieszanka może doprowadzić albo do spektakularnego zwycięstwa, albo do jeszcze bardziej widowiskowej porażki.
#33 Max Verstappen
ur. 30 września 1997 | 1,80 m | 67 kg
Najmłodszy w historii debiutant (2015) i zdecydowanie najbardziej gniewny ze wszystkich młodych wilczków w F1. Wybuchowy charakter doprowadził do ukarania Holendra przez FIA dwoma dniami prac społecznych. Po wyścigu o Grand Prix Brazylii Max zaatakował Estebana Ocona, z którym wcześniej zderzył się na torze. Do spięć dochodziło także między nim a Danielem Ricciardo. Australijczyk z tego powodu zdecydował się opuścić zespół Red Bulla. Prywatnie Max Verstappen jest synem byłego kierowcy F1 Josa Verstappena, który kierował jego karierą w niższych seriach wyścigowych.
Wynik w sezonie 2018: 4 miejsce (249 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 4 miejsce (2018)
#10 Pierre Gasly
ur. 7 lutego 1996 | 1,77 m | 70 kg
Kolejny junior Red Bulla, któremu udało się dostać do “dorosłego” zespołu. Zdecydowanie wyróżniał się na tle partnerów, co po odejściu Ricciardo dało mu przepustkę na wyższy poziom. Francuz może mieć jednak problem z pokazaniem swojego całego potencjału, bo tym razem po przeciwnej stronie garażu znajdzie Maxa Verstappena, który na pewno nie da się łatwo pokonać.
Wynik w sezonie 2018: 15 miejsce (29 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 4. miejsce podczas Grand Prix Bahrajnu 2018
Renault
Ponad 40 lat temu byli prekursorami silników turbo w Formule 1, teraz nie udaje się im zbudować tak potężnego bolidu. Do szeregów ekipy dołączył Polak, Marcin Budkowski, były szef departamentu technicznego FIA, co może Francuzom dać niewielką przewagę.
#27 Nico Hulkenberg
ur. 19 sierpnia 1987 | 1,84 m | 70 kg
Prawdopodobnie największy pechowiec w obecnej stawce F1. Dotychczas udało mu się zdobyć zaledwie jedno pole position, chociaż jazda Niemca była i jest oceniana wysoko. Rekordzista w kategorii ‘najwięcej przejechanych Grand Prix bez zwycięstwa’ – na koncie 156, a licznik bije.
Wynik w sezonie 2018: 7 miejsce (69 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: Nie w F1 – Zwycięzca 24-godzinnego wyścigu w Le Mans (2015)
#3 Daniel Ricciardo
ur. 1 lipca 1989 | 1,75 m | 64 kg
Australijczyk po przenosinach do Renault wydaje się szczęśliwszy i pełen zapału do pracy. Na pewno jest w swojej szczytowej formie. W ubiegłym sezonie, mimo nękających go awarii, udało mu się zwyciężyć w dwóch wyścigach. Jednym słowem, na pewno nie odpuści!
Wynik w sezonie 2018: 6 miejsce (170 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 3 miejsce (2014, 2016)
Toro Rosso STR14 podczas prezentacji
Toro Rosso STR14 – Honda
Juniorski zespół Red Bulla już nie raz pokonywał ten “dorosły”. Czy w takim razie to powtórzy się i w sezonie F1 2019? Danił Kwiat na pewno chciałby odbudować swoją reputację, natomiast nowy w stawce Alexander Albon, chciałby ją zbudować.
#26 Danił Kwiat
ur. 26 kwietnia 1994 | 1,75 m | 58 kg
Kierowca z odzysku. Rosjanin powrócił do Formuły 1 po sezonie przerwy. Zadebiutował w Toro Rosso w 2014 roku jako 19-latek i od razu znalazł się na szczycie listy najmłodszych zdobywców punktów w serii. Widowiskowa jazda Kwiata umożliwiła mu zdobycie miejsca w „dorosłym” teamie Red Bulla, jednak szybko je stracił na rzecz Maxa Verstappena. Ostatecznie wypadł z F1 w 2017 roku. Cały następny sezon pracował jako kierowca rozwojowy Ferrari, a teraz Toro Rosso ponownie sięgnęło po jego usługi. Czy słusznie? Z pewnością czas pokaże.
Wynik w sezonie 2018: nie dotyczy
Najlepszy wynik w karierze: 7 miejsce (2015)
#23 Alexander Albon
ur. 23 marca 1996 | 1,86 m | 74 kg
Ostatnim reprezentantem Tajlandii w Formule 1 był Książę Bira w latach 50. XX wieku. Po niemal 70 latach debiutuje on, czyli Alexander Albon. 23-latek jest kolejnym wychowankiem programu Red Bulla dla młodych kierowców. Pierwotnie w 2019 roku miał się ścigać w Formule E, ale okazało się, że Toro Rosso poszukiwało kierowcy.
Wynik w sezonie 2018: nie dotyczy
Najlepszy wynik w karierze: 2. miejsce w GP3 (2016)
fot. williamsf1.com
Williams FW42 – Mercedes
Zespół z wielką tradycją i wydaje się, że w jeszcze większych kłopotach. Sezon 2019 rozpocznie z wakatem na stanowisku dyrektora technicznego. Dotychczasowy szef tego działu “uciekł ze statku” na urlop i prawdopodobnie już na nim pozostanie. Williams jednak musi nadal płynąć.
#88 Robert Kubica
ur. 7 grudnia 1984 | 1,83 m | 69 kg
Moglibyśmy pominąć ten punkt, bo zarówno ten człowiek, jak i jego historia są powszechnie znane. Jednocześnie pierwszy i drugi Polak w F1. Po wypadku podczas Ronde di Andorra Kubica musiał wycofać się ze ścigania, ale wrócił poruszając tym cały padok. W konsekwencji znalazł się w centrum uwagi F1 2019.
Wynik w sezonie 2018: nie dotyczy
Najlepszy wynik w karierze: Zwycięstwo w Grand Prix Kanady 2008
#63 George Russell
ur. 15 lutego 1998 | 1,86 m | 68 kg
Członek juniorskiego programu Mercedesa. Brytyjczyk ma już doświadczenie za kierownicą bolidu, bo uczestniczył w kilku sesjach testowych w sezonie 2018. Właśnie w nim wyspiarscy fani F1 pokładają nadzieje, jeśli chodzi o ewentualne przejęcie schedy po Lewisie Hamiltonie.
Wynik w sezonie 2018: nie dotyczy
Najlepszy wynik w karierze: Mistrz Formuły 2 (2018)
F1 2019 – terminarz
17 marca – GP Australii, Melbourne
31 marca – GP Bahrajnu, Sakhir
14 kwietnia – GP Chin, Szanghaj
28 kwietnia – GP Azerbejdżanu, Baku
12 maja – GP Hiszpanii, Barcelona
26 maja – GP Monako, Monte Carlo
9 czerwca – GP Kanady, Montreal
23 czerwca – GP Francji, Le Castellet
30 czerwca – GP Austrii, Spielberg
14 lipca – GP Wielkiej Brytanii, Silverstone
28 lipca – GP Niemiec, Hockenheim
4 sierpnia – GP Węgier, Budapeszt
1 września – GP Belgii, Spa-Francorchamps
8 września – GP Włoch, Monza
22 września – GP Singapuru, Marina Bay
29 wrześnie – GP Rosji, Soczi
13 października – GP Japonii, Suzuka
27 października – GP Meksyku, Mexico City
3 listopada – GP USA, Austin
17 listopada – GP Brazylii, Sao Paulo
1 grudnia – GP Abu Zabi, Yas Marina.
POPRZEDNI
NASTĘPNY
F1 2019
Jubileuszowy 70. sezon F1 startuje 15 marca. Co nas czeka? Tysięczna runda Grand Prix, walka Lewisa Hamiltona o szósty tytuł mistrzowski oraz wielu młodych, walecznych kierowców – to na pewno czeka nas w ciągu nadchodzących dziewięciu miesięcy.
Spragnieni fani Formuły 1 w trakcie przerwy zimowej spijali każdą, najmniejszą informację o swojej ukochanej serii. Teraz już nie musicie czekać. Przedstawiamy krótką zapowiedź sezonu, czyli przewodnik po zespołach i ich kierowcach.
Autor: Klaudia Kowalczyk
Alfa Romeo C38 – Ferrari; fot. sauberf1team.com
Alfa Romeo C38 – Ferrari V6 1,6 Turbo
Zespół po zmianie nazwy wydaje się być jeszcze silniejszy niż w ubiegłym sezonie. Szwajcarska ekipa pozyskała bardzo doświadczonego Kimiego Raikkonena, który będzie wspierał debiutanta – Antonio Giovinazziego. Taki miks może przynieść wiele korzyści, szczególnie dla młodszego z duetu, bowiem Włoch należy do juniorskiego programu Ferrari. Poza tym, Sauber całkiem nieźle radził sobie z budową bolidów. Alfa powinna przejąć schedę.
#7 Kimi Raikkonen
ur. 17 października 1979 | 1,75 m | 70 kg
Mistrz świata Formuły 1 z 2007 roku. „Iceman” w serii zadebiutował za kierownicą Saubera w 2001 roku, więc po 18 latach powrócił do korzeni. W ciągu swojej kariery wraz z McLarenem, Ferrari oraz Lotusem zwyciężył w 21 Grand Prix. W międzyczasie Fin opuścił Formułę 1, by startować w rajdach. Jako jedyny w obecnej stawce wygrywał w samochodach z silnikiem V10, V8 oraz hybrydowym V6. Lubi hokej i motocross, a w wolnych chwilach słucha Eminema.
Wynik w sezonie 2018: 3. w klasyfikacji (251 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: Mistrzostwo Świata sezonu 2008
#99 Antonio Giovinazzi
ur. 13 grudnia 1993 | 1,83 m | 63 kg
Nareszcie Włosi mają swojego człowieka w sporcie, który tak bardzo kochają. Kierowca testowy Ferrari z 2018 roku. Zadebiutował podczas Grand Prix Australii w 2017 roku za kierownicą Saubera, kiedy zastąpił kontuzjowanego Pascala Wehrleina. Wcześniej Włoch ścigał się w Formule 3 oraz GP2, w obydwóch zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Lubi ćwiczyć na siłowni i słuchać muzyki rockowej.
Wynik w sezonie 2018: nie dotyczy
Najlepszy wynik w karierze: 2. miejsce w GP2 (2016)
Ferrari SF90 – Ferrari V6 1,6 Turbo
Poprzednie sezony zespół rozpoczynał z wysokiego „C”, jednak im dalej w las, tym konkurencyjność bolidu spadała. Patrząc na wyniki testów w Barcelonie, Ferrari ponownie ma szanse zacząć walkę o tytuły z pozycji lidera. Niewiadomą jest Charles Leclerc, ubiegłoroczny debiutant, który może pokrzyżować plany Sebastianowi Vettelowi. Nasuwa się pytanie, czy Ferrari pozwoli im walczyć?
Sebastian Vettel podczas testów w Barcelonie
#5 Sebastian Vettel
ur. 3 lipca 1987 | 1,75 m | 62 kg
Czterokrotny mistrz oraz trzykrotny wicemistrz Formuły 1. Zadebiutował podczas Grand Prix USA w 2007 roku, gdzie zastąpił Roberta Kubicę nadal zbierającego siły po wypadku. W tym samym roku Niemca zatrudniło Toro Rosso, co pozwoliło mu rok później wygrać wyścig we Włoszech rozgrywający się w burzowych warunkach. Wraz z Red Bullem oraz Ferrari zwyciężył w 52 rundach i zdobył 55 pole positions.
Wynik w sezonie 2018: 2 miejsce (320 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: Mistrzostwo Świata Formuły 1 (2010, 2011, 2012, 2013)
Charles Leclerc podczas testów w Barcelonie
#16 Charles Leclerc
ur. 16 października 1997 | 1,80 m | 68 kg
21-latek przebojem wdarł się do Formuły 1. W ubiegłym sezonie zachwycał za kierownicą Saubera, a teraz będzie mógł zaprezentować swoje umiejętności w Ferrari. Przed dołączeniem do stawki Królowej Sportów Motorowych Monakijczyk wygrał mistrzostwo GP3 oraz Formuły 2. Prawdziwe zagrożenie dla Sebastiana Vettela w sezonie F1 2019.
Wynik w sezonie 2018: 13 miejsce (39 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 6 miejsce podczas Grand Prix Azerbejdżanu 2018.
Haas VF-19 – Ferrari V6 1,6 Turbo
Amerykanie w tym roku chcą namieszać w stawce. Deklarację tę powtarzają co roku, jednak do tej pory nie udało się im wywalczyć jedynie pojedyncze punkty. Z dodatkowym wsparciem finansowym od sponsorów mogą mieć szansę, by wreszcie ta przepowiednia się wypełniła.
#8 Romain Grosjean
ur. 17 kwietnia 1986 | 1,80 m | 71 kg
Francuz po wielu perypetiach dotyczących jego agresywnego stylu jazdy (dzięki czemu został zawieszony na jeden wyścig) zdaje się, że zadomowił się już w amerykańskim zespole. W Formule 1 od 2009 roku, karierę zaczynał z Renault przekształconym następnie w Lotusa, z którym zdobył łącznie 10 podiów. W 2017 roku wraz z żoną wydał książkę kucharską zatytułowaną „Cuisine et Confidences”.
Wynik w sezonie 2018: 14 miejsce (37 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 7. w sezonie 2013
#20 Kevin Magnussen
ur. 5 października 1992 | 1,74 m | 68 kg
Syn kierowcy wyścigowego Jana Magnussena zaczął przygodę z motorsportem w wieku 3 lat za kierownicą gokarta. W Formule 1 Duńczyk zadebiutował w 2014 roku z McLarenem i w pierwszym wyścigu zdobył drugie miejsce. Mimo tego, na sezon 2015 pozostał bez kontraktu. W następnym roku powrócił do sportu wraz z Renault, by skończyć u Amerykanów. Chce walczyć w sezonie F1 2019.
Wynik w sezonie 2018: 9 miejsce (56 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 9 miejsce (2018)
McLaren MCL34 – Renault
Dawne srebrne czy pomarańczowe strzały to tylko wspomnienie. Po eksperymentach z silnikiem Hondy, które doprowadziły Fernando Alonso do załamania nerwowego, McLaren związał się z Renault. Fani zespołu liczą na odbicie się od dna, bo przecież gorzej być nie może.
#55 Carlos Sainz Jr.
ur. 1 września 1994 | 1,78 m | 66 kg
Syn słynnego rajdowca Carlosa Sainza nie poszedł tak do końca w ślady ojca. W młodości bardziej inspirował się Fernando Alonso i na sezon 2019 zastąpił go w bolidzie McLarena. W Formule 1 Hiszpan znalazł się dzięki juniorskiemu programowi Red Bulla, z którym spędził 2 lata, a następnie przeniósł się do Renault.
Wynik w sezonie 2018: 10 miejsce (53 punkty)
Najlepszy wynik w karierze: 9 miejsce (2017)
#4 Lando Norris
ur. 13 listopada 1999 | 1,70 m | 64 kg
W zespole znalazł się dzięki juniorskiemu programowi McLarena, który pozwolił mu także na objęcie wakatu kierowcy testowego w ubiegłych dwóch sezonach. Podczas pierwszego wyścigu w Formule 1 nie będzie całkiem zielony, bo brał już udział w 7 sesjach treningowych. Brytyjczyk zajął drugie miejsce w ubiegłorocznej Formule 2, a dwa lata temu wygrał mistrzostwo Formuły 3. Trzykrotnie nagrodzony różnymi statuetkami dla najlepszego brytyjskiego kierowcy.
Wynik w sezonie 2018: nie dotyczy
Najlepszy wynik w karierze: 2 miejsce w Formule 2 (2018)
Mercedes W10 EQ Power+ podczas prezentacji
Mercedes-AMG Petronas W10 – Mercedes 1,6 V6 Turbo
Mistrzowski zespół od 2014 roku ostrzy sobie zęby na kolejne zwycięstwo w cyklu. Mercedes ma ogromne szanse na dołożenie kolejnego pucharu do kolekcji, bowiem niemiecka maksyma “ordnung muss sein”, czyli porządek musi być, robi w fabryce za pierwszy punkt regulaminu. Bezawaryjne samochody Niemców dotychczas biły na głowę włoskie Ferrari.
#44 Lewis Hamilton
ur. 7 stycznia 1985 | 1,74 m | 68 kg
Tego pana nikomu nie trzeba przedstawiać: pięciokrotny mistrz świata Formuły 1, zwycięzca 73 wyścigów, zdecydowany lider Mercedesa i święcie nam panujący triumfator ostatniego cyklu Grand Prix. Brytyjczyk zadebiutował w serii w 2007 roku dzięki uczestnictwu w juniorskim programie McLarena, gdzie spędził łącznie 6 lat. Następnie związał się z Mercedesem, dla którego wygrał 4 tytuły mistrzowskie. Właściciel dwóch buldogów angielskich o imionach Roscoe i Coco.
Wynik w sezonie 2018: Mistrzostwo Świata
Najlepszy wynik w karierze: Pięciokrotny mistrz świata (2008, 2014, 2015, 2017, 2018)
Valtteri Bottas, Toto Wolff (szef zespołu) oraz Lewis Hamilton podczas prezentacji bolidu na Silverstone
#77 Valtteri Bottas
ur. 28 sierpnia 1989 | 1,73 m | 70 kg
Karierę rozpoczynał jako gwiazda Williamsa w 2013 roku, obecnie jeździ w Mercedesie na pozycji numer 2. Bottas zwyciężył w trzech rundach i zdobył 30 podiów. Tak jak każdy inny Fin musiał przejść przez obowiązkową służbę wojskową. Zakończył ją ze stopniem starszego szeregowego. Prywatnie żonaty z pływaczką-olimpijką Emilią Pikkarainen.
Wynik w sezonie 2018: 5 miejsce (247 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 3 miejsce (2017)
SportPesa Racing Point F1 Team – BWT Mercedes 1,6 V6 Turbo
Baliśmy się, że nie zobaczymy ich na starcie nowego sezonu. Sytuacja finansowa była tragiczna, a pracownicy zamiast cateringu musieli jeść własnoręcznie zrobione kanapki. Na szczęście zespół został przejęty przez kilku inwestorów na czele z ojcem jednego z kierowców i zobaczymy ekipę w stawce F1 2019.
#11 Sergio Perez
ur. 26 stycznia 1990 | 1,73 m | 63 kg
Checo jeszcze kilka lat temu był nazywany największym talentem w środku stawki. Dobre wrażenie zdecydowanie zatarł ostatnimi sezonami pełnymi błędów, które niekiedy prowadziły do spięć z innymi kierowcami, na przykład z partnerem zespołowym – Estebanem Oconem. Za Meksykaninem, podobnie jak za Strollem stoją ogromne pieniądze. W tym przypadku jest to krajowa firma telekomunikacyjna Telmex. Warto też wspomnieć, że dzięki Perezowi i jego sponsorom Force India przeszła przez najtrudniejszy okres w swoim istnieniu, bo trafiła pod zarząd komisaryczny. Ten pozwolił na znalezienie potencjalnych inwestorów, a w efekcie uratowanie ekipy.
Wynik w sezonie 2018: 8 miejsce (62 punkty)
Najlepszy wynik w karierze: 7 miejsce (2016, 2017)
#18 Lance Stroll
ur. 29 października 1998 | 1,82 m | 76 kg
By zapewnić synowi udział w kolejnym sezonie F1, Lawrence Stroll wraz z innymi inwestorami odkupił udziały upadającego Force India. Za Kanadyjczykiem jednak nie idą tylko rodzinne pieniądze. 20-latek zdobył mistrzostwo Formuły 3, a w swoim pierwszym sezonie w Formule 1 stanął na podium podczas Grand Prix Europy. Samochód z 2018 roku nie dał mu pokazać pełni swoich możliwości, więc na ocenę całokształtu jego talentu powinniśmy poczekać na nadchodzące wyścigi. Nie ma wątpliwości, że to właśnie Stroll pozbawił Estebana Ocona samochodu na sezon 2019, a to ze względu na wniesione fundusze.
Wynik w sezonie 2018: 18 miejsce (6 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 3 miejsce podczas Grand Prix Europy (2017)
RedBull RB15
Red Bull RB15 – Honda
Od czasów mistrzostw wygrywanych przez Sebastiana Vettela, Czerwonym Bykom udało się wygrać tylko kilka wyścigów. Teraz jednak zespół zatrudnił dwóch gniewnych kierowców. Taka mieszanka może doprowadzić albo do spektakularnego zwycięstwa, albo do jeszcze bardziej widowiskowej porażki.
#33 Max Verstappen
ur. 30 września 1997 | 1,80 m | 67 kg
Najmłodszy w historii debiutant (2015) i zdecydowanie najbardziej gniewny ze wszystkich młodych wilczków w F1. Wybuchowy charakter doprowadził do ukarania Holendra przez FIA dwoma dniami prac społecznych. Po wyścigu o Grand Prix Brazylii Max zaatakował Estebana Ocona, z którym wcześniej zderzył się na torze. Do spięć dochodziło także między nim a Danielem Ricciardo. Australijczyk z tego powodu zdecydował się opuścić zespół Red Bulla. Prywatnie Max Verstappen jest synem byłego kierowcy F1 Josa Verstappena, który kierował jego karierą w niższych seriach wyścigowych.
Wynik w sezonie 2018: 4 miejsce (249 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 4 miejsce (2018)
#10 Pierre Gasly
ur. 7 lutego 1996 | 1,77 m | 70 kg
Kolejny junior Red Bulla, któremu udało się dostać do “dorosłego” zespołu. Zdecydowanie wyróżniał się na tle partnerów, co po odejściu Ricciardo dało mu przepustkę na wyższy poziom. Francuz może mieć jednak problem z pokazaniem swojego całego potencjału, bo tym razem po przeciwnej stronie garażu znajdzie Maxa Verstappena, który na pewno nie da się łatwo pokonać.
Wynik w sezonie 2018: 15 miejsce (29 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 4. miejsce podczas Grand Prix Bahrajnu 2018
Renault
Ponad 40 lat temu byli prekursorami silników turbo w Formule 1, teraz nie udaje się im zbudować tak potężnego bolidu. Do szeregów ekipy dołączył Polak, Marcin Budkowski, były szef departamentu technicznego FIA, co może Francuzom dać niewielką przewagę.
#27 Nico Hulkenberg
ur. 19 sierpnia 1987 | 1,84 m | 70 kg
Prawdopodobnie największy pechowiec w obecnej stawce F1. Dotychczas udało mu się zdobyć zaledwie jedno pole position, chociaż jazda Niemca była i jest oceniana wysoko. Rekordzista w kategorii ‘najwięcej przejechanych Grand Prix bez zwycięstwa’ – na koncie 156, a licznik bije.
Wynik w sezonie 2018: 7 miejsce (69 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: Nie w F1 – Zwycięzca 24-godzinnego wyścigu w Le Mans (2015)
#3 Daniel Ricciardo
ur. 1 lipca 1989 | 1,75 m | 64 kg
Australijczyk po przenosinach do Renault wydaje się szczęśliwszy i pełen zapału do pracy. Na pewno jest w swojej szczytowej formie. W ubiegłym sezonie, mimo nękających go awarii, udało mu się zwyciężyć w dwóch wyścigach. Jednym słowem, na pewno nie odpuści!
Wynik w sezonie 2018: 6 miejsce (170 punktów)
Najlepszy wynik w karierze: 3 miejsce (2014, 2016)
Toro Rosso STR14 podczas prezentacji
Toro Rosso STR14 – Honda
Juniorski zespół Red Bulla już nie raz pokonywał ten “dorosły”. Czy w takim razie to powtórzy się i w sezonie F1 2019? Danił Kwiat na pewno chciałby odbudować swoją reputację, natomiast nowy w stawce Alexander Albon, chciałby ją zbudować.
#26 Danił Kwiat
ur. 26 kwietnia 1994 | 1,75 m | 58 kg
Kierowca z odzysku. Rosjanin powrócił do Formuły 1 po sezonie przerwy. Zadebiutował w Toro Rosso w 2014 roku jako 19-latek i od razu znalazł się na szczycie listy najmłodszych zdobywców punktów w serii. Widowiskowa jazda Kwiata umożliwiła mu zdobycie miejsca w „dorosłym” teamie Red Bulla, jednak szybko je stracił na rzecz Maxa Verstappena. Ostatecznie wypadł z F1 w 2017 roku. Cały następny sezon pracował jako kierowca rozwojowy Ferrari, a teraz Toro Rosso ponownie sięgnęło po jego usługi. Czy słusznie? Z pewnością czas pokaże.
Wynik w sezonie 2018: nie dotyczy
Najlepszy wynik w karierze: 7 miejsce (2015)
#23 Alexander Albon
ur. 23 marca 1996 | 1,86 m | 74 kg
Ostatnim reprezentantem Tajlandii w Formule 1 był Książę Bira w latach 50. XX wieku. Po niemal 70 latach debiutuje on, czyli Alexander Albon. 23-latek jest kolejnym wychowankiem programu Red Bulla dla młodych kierowców. Pierwotnie w 2019 roku miał się ścigać w Formule E, ale okazało się, że Toro Rosso poszukiwało kierowcy.
Wynik w sezonie 2018: nie dotyczy
Najlepszy wynik w karierze: 2. miejsce w GP3 (2016)
fot. williamsf1.com
Williams FW42 – Mercedes
Zespół z wielką tradycją i wydaje się, że w jeszcze większych kłopotach. Sezon 2019 rozpocznie z wakatem na stanowisku dyrektora technicznego. Dotychczasowy szef tego działu “uciekł ze statku” na urlop i prawdopodobnie już na nim pozostanie. Williams jednak musi nadal płynąć.
#88 Robert Kubica
ur. 7 grudnia 1984 | 1,83 m | 69 kg
Moglibyśmy pominąć ten punkt, bo zarówno ten człowiek, jak i jego historia są powszechnie znane. Jednocześnie pierwszy i drugi Polak w F1. Po wypadku podczas Ronde di Andorra Kubica musiał wycofać się ze ścigania, ale wrócił poruszając tym cały padok. W konsekwencji znalazł się w centrum uwagi F1 2019.
Wynik w sezonie 2018: nie dotyczy
Najlepszy wynik w karierze: Zwycięstwo w Grand Prix Kanady 2008
#63 George Russell
ur. 15 lutego 1998 | 1,86 m | 68 kg
Członek juniorskiego programu Mercedesa. Brytyjczyk ma już doświadczenie za kierownicą bolidu, bo uczestniczył w kilku sesjach testowych w sezonie 2018. Właśnie w nim wyspiarscy fani F1 pokładają nadzieje, jeśli chodzi o ewentualne przejęcie schedy po Lewisie Hamiltonie.
Wynik w sezonie 2018: nie dotyczy
Najlepszy wynik w karierze: Mistrz Formuły 2 (2018)
F1 2019 – terminarz
17 marca – GP Australii, Melbourne
31 marca – GP Bahrajnu, Sakhir
14 kwietnia – GP Chin, Szanghaj
28 kwietnia – GP Azerbejdżanu, Baku
12 maja – GP Hiszpanii, Barcelona
26 maja – GP Monako, Monte Carlo
9 czerwca – GP Kanady, Montreal
23 czerwca – GP Francji, Le Castellet
30 czerwca – GP Austrii, Spielberg
14 lipca – GP Wielkiej Brytanii, Silverstone
28 lipca – GP Niemiec, Hockenheim
4 sierpnia – GP Węgier, Budapeszt
1 września – GP Belgii, Spa-Francorchamps
8 września – GP Włoch, Monza
22 września – GP Singapuru, Marina Bay
29 wrześnie – GP Rosji, Soczi
13 października – GP Japonii, Suzuka
27 października – GP Meksyku, Mexico City
3 listopada – GP USA, Austin
17 listopada – GP Brazylii, Sao Paulo
1 grudnia – GP Abu Zabi, Yas Marina.